Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
UYUMSUZ ÇOCUKLAR
2
UYUMSUZ ÇOCUKLAR UYUM Bireyin sahip olduğu sosyal , duygusal, bilişsel v.b özelliklerinin kendi benliği ile ve içinde bulunduğu çevre arasında dengeli bir ilişki kurabilmesi ve sürdürebilmesidir. UYUMSUZ ÇOCUKLAR Kendi benliği ile çevresi arasında dengeli ve etkili iletişim kurma, geliştirme ve sürdürmede güçlük çeken ve bu yüzden gelişimleri sekteye uğrayan ve çevresindekilerin olağan ilişkileri ile düzeltilemeyen davranış kalıplarına sahip olan çocuklara denir.
3
UYUMSUZLUĞUN NEDENLERİ
A- KALITIM B- BEDENSEL NEDENLER İÇ SALGI BEZLERİ, KAZALAR, BEDEN ÖZÜRLERİ, BEYİN ZEDELENMELERİ, SÜREKLİ HASTALIKLAR, BULAŞICI HASTALIKLAR, AŞIRI ŞİŞMANLIK.
4
TEMEL GEREKSİNİMLERDEN YOKSUN EDİLME
FİZYOLOJİK TEMEL GEREKSİNİMLER YEME-İÇME, NEFES ALMA, BARINMA, GİYİNME, DİNLENME, ETKİN OLMA, BEDENSEL EMNİYET.
5
PSİKOLOJİK TEMEL GEREKSİNİMLER
SEVME, SEVİLME, ŞARTSIZ KABUL, AİT OLMA, ÖĞRENME, BAŞARILI OLMA, BAĞIMSIZLIK, PSİKOLOJİK GÜVEN.
6
SOSYAL TEMEL GEREKSİNİMLER
BİR TOPLUMUN ÜYESİ OLMA, STATÜ SAHİP OLMA, ARKADAŞLIK KURMA, SOSYAL GÜVENLİK, BİR İŞE YARAMA İHTİYACI.
7
YANLIŞ EĞİTİM SERTLİK, DAYAK, AŞIRI SEVGİ, AŞIRI KORUMA, İHMAL, KORKU,
GÜVENSİZLİK, TUTARSIZ EĞİTİM, BASKI VE ZORLAMA.
8
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN SINIFLANDIRILMASI
A- ANTİSOSYAL DAVRANIŞ SERGİLEYEN ÇOCUKLAR SUÇA YÖNELMİŞ ÇOCUKLAR, KAÇAK ÇOCUKLAR, HIRSIZ ÇOCUKLAR.
9
B- ALIŞKANLIK VE EĞİTİM PROBLEMİ OLAN ÇOCUKLAR
TİK, PARMAK EMME, TIRNAK YEME, GÜNDÜZ RÜYASI GÖRME, YALAN SÖYLEME,
10
C- DUYGUSAL GELİŞİM PROBLEMİ OLAN ÇOCUKLAR
KORKULU ÖFKELİ İNATÇI KAYGILI SİNİRLİ KAPRİSLİ UTANGAÇ DÜŞMANLIK HİSSİ TAŞIYAN KISKANÇ SALDIRGAN GADDAR İTAATSİZ KIRICI
11
HIRSIZ ÇOCUKLAR Zorunlu temel ihtiyaçlarının karşılanmaması,
SEBEPLER Zorunlu temel ihtiyaçlarının karşılanmaması, Çocuklarda mülkiyet fikrinin geliştirilmemesi, Çok şeye sahip olma isteği, Başkalarını sahip olduğu şeylerden mahrum etme, Rüşvet alıp vermek için, Gösteriş yapmak için, Aşağılık duygusunun etkisiyle, Özel bir haz duymak için (kleptoman), Gruba dahil olmak için, Suç sayılan hırsızlık ( kriminal).
12
DÜZELTME VE ÖNLEME Mülkiyet anlayışını kazandırmak,
İhtiyaçlarını zamanında ve yeterince kazandırmak, Çocuklara kendilerine ait dolap temini, Özel eşya sahibi etmek, Başkalarına ait eşya aldıklarında ilk andan itibaren aynı tavır, Böyle bir davranışla karşılaştığınızda telaşlanmamak, dikkat çekmeden uyarmak, Çocukla konuşmak, Derin inceleme yapmak ( ne çalmış?, ne zaman çalmış?, Kime ait?, Çaldığı eşyayı ne yapmış?, ne yapmayı tasarlıyor?, bu kaçıncı çalması? ), Eğer çalma davranışı KLEPTOMAN şeklindeyse bunun basit bir durum olmadığı mutlaka psikolojik yardım alınması gerektiği aileyle paylaşılmalıdır.
13
4 yaşında görülmeye başlar, Ergenlik çağında artış gösterir,
TIRNAK YEME NEDENLERİ 4 yaşında görülmeye başlar, Ergenlik çağında artış gösterir, Artışın nedeni “tasvip edilmeme” dir, Ailede bu davranışı gösteren birilerinin olması-taklit, İç yaşamdaki gerginlik ve kaygı belirtisi.
14
ÖNLEMLER Azarlama-cezalandırma psikolojik problemlere zemin hazırlanır, Tırnakların uzatılması yararlı olabilir, Sağlığa zararlı olduğu ifade edilmelidir, Çocuklara eldiven giydirmek, Tırnaklara acı oje sürülebilir, Bu davranıştan men edilmemeli, Çocuk televizyon seyrederken ağzını sakızla ya da yiyecek bir şeylerle meşgul etmek yararlı olabilir, Başarıları mükafatlandırılmalı fakat kısıtlı ve uygun şekliyle yapmalı, Kız çocuklar tırnak bakımına özendirilebilir, Bunun büyük bir problem olmadığı isteyen herkesin bunu aşabileceği şeklinde yaklaşım sergilenmelidir.
15
YALAN SÖYLEME 5 yaşından önce genelleşmemiştir,
13 yalan çeşidi vardır, Hayali Yalanlar, Taklit yalanları, Mübalağa Yalanları, Sosyal yalanlar, Savunma Yalanları, Dikkat Çekme Yalanları, Yüceltilmiş Yalanlar, Zıddına Söylenen Yalanlar, İntikam Yalanları, Menfaat Karşılığı Söylenen Yalanlar, Patolojik Yalanlar, Propaganda Yalanları, Şartlı Yalanlar.
16
ÖNLEMLER ÖNLEMLER Çocukların hatalı davranışlarına karşılık şiddetle yaklaşmamak, Çocuklardan yapamayacakları ya da başaramayacakları şeyleri istememek, Çocuk ve ergenlerin yaşayacakları sorunlara hazırlıklı olun, Kıyaslamayın, “Yalan dolanla mevki sahibi olma” şeklindeki konuşmalardan sakının. Küçük çocuklar yalan söylediklerinde çok üstünde durmayalım. Bunun nedenlerini araştıralım,
17
KORKULU ÇOCUKLAR Korkunun Belirtileri
Korkulu hallerde kalp ve nabız atışları hızlanır, Sindirim organlarının çalışması farklılaşır, Gözler hayretten açılmış haldedir, Nefes alış verişleri düzensizleşir, Dişler gıcırdar ve çatırdar, Sık sık yutkunmalar ve bazı hallerde konuşma sorunları oluşur, Yüzün derisi gerilir.
18
NEDENLERİ Bedensel bozukluklar ve bazı hastalıklar,
Çocukları korkutmalar, Çocuklara korku verici yaşantılar verme, Çocukların kötü örnekler görmeleri, Korkuyu eğitimde etkili bir araç olarak kullanmak, Çocuğun ya da gencin yaşadığı şoklar.
19
ÖNLEMLER Çocukları korkutarak onlara istediğinizi yaptırmayınız,
Çocuklara korku yaratan durumun gerçek durumunu anlatınız, Çocuklara örnek olunuz, Çocukları şok edecek durumlardan koruyunuz, Çocukla korkularını açıkça konuşunuz, Çocuklara korkunç hikayeler, romanlar okutmayınız, korku filmleri seyrettirmeyiniz. Korku yaşantılarınızı abartılı bir şekilde anlatmayınız.
20
ÖFKELİ ÇOCUKLAR Öfke Belirtileri
Öfke halinde adaleler gergindir, yumruklar sıkılmıştır, Yüz ifadeleri sert ve kaşlar çatılmıştır, Bazen ağzı köpürür, Vücudun muhtelif yerlerinde seğirmeler olur, Yüzde kızarma ve sararma görülür, Konuşma düzeni bozulur, Bilinçli hareketler azalır v.b.
21
NEDENLERİ Çocukta görülen bedeni rahatsızlıklar ve kusurlar,
Çocuk ve gençlerin temel ihtiyaçların asgari düzeyde karşılanmaması, Tutarsız ebeveyn ve öğretmen tutumları, Taklit, Haksız ve yersiz cezalar.
22
ÖNLEMLER Temel ihtiyaçlarını zamanında ve yeterince karşılayınız.
Çocuk öfkelendiği zaman “çivi çiviyi söker” felsefesinden kaçınınız. Çocuklarınızın yanında öfkeli davranışlardan kaçınınız. Öfkeyle makul olmayan isteklerini dile getiriyorlarsa onları yerine getirmeyiniz. Haksız cezalar vermeyiniz. Çocukları yargılama ve değerlendirmede adil olunuz. Sosyal faaliyetlere yönlendiriniz. Çeşitli iş ve uğraşlar hazırlayınız ve sık sık değiştiriniz. Öfke, çoğu zaman çocuğun anne-baba veya yakın çevresinin ihmali ve kusuruna bağlıdır. Bunları araştırınız.
23
İNATÇI ÇOCUKLAR NEDENLERİ
3-5 yaşlarında ve ergenlik çağı başlangıçlarında görülen doğal bir gelişim belirtisidir. Çocuğun ihtiyaçlarının zamanında ve düzenli olarak karşılanmaması, İnatçı olmaya zorlayan eğitim metotları, Çocuklarda epilepsi hastalığının bulunması, Çocukların büyüklerinden öç alma arzusu.
24
SİNİRLİ ÇOCUKLAR Sinirlilik Belirtileri Bünyece zayıf olurlar
Dış uyaranlara karşı duyarlıdırlar Ruhsal halleri sürekli değişir Kendilerine karşı çok hassastırlar Grup oyunlarında geçimsizdirler Etkinliklerden çabuk bıkarlar (Akademik etkinliklerde başarısızdırlar) Uykuları derindir. Bünye olarak çok hassastırlar. Beslenme alışkanlıkları yoktur
25
ÖNLEMLER Çocukların gelişim evreleri hakkında bilgi sahibi olmak,
İnatçılığa aynı davranış şekliyle yaklaşmamak, Çocuğun temel ihtiyaçlarını yerinde ve zamanında karşılamak, Şiddetten sakınmak Çocuklar isteklerini normal davranışlar sergilediği zaman yerine getiriniz Tutarlı disiplin uygulayınız İnat anında dikkati başka noktaya çekmeye çalışınız İnatçı davranışı cezalandırmaktan çok araştırınız Örnek olunuz
26
NEDENLERİ Kalıtım Hamilelik döneminin sıkıntılı geçmesi
Çocuğun yaşadığı çevre Aile içi ilişkiler Çocuğun anne babayla aynı odayı paylaşması Anne baba yoksunluğu Uygun olmayan eğitim yöntemleri
27
ÖNLEMLER Tıbbi muayene
Gelişimini engelleyen durumların ortadan kaldırılması Psikolojik yardım almasını sağlamak
28
UTANGAÇ ÇOCUKLAR NEDENLERİ
Çocukların sınırlı sosyal yaşantılara sahip olmaları Çocuklara yapılan yanlış telkinler Çocukların güvensiz olmaları Çocukların küçük hata ya da yanlışlıklarının gereğinden fazla üzerinde durulması ve ayıplanması
29
ÖNLEME Çocukları olabildiğince sosyal ortamlara girmesini sağlayınız,
Hata ya da yanlışlıklarının ayıplanmayınız yada utandırılmayınız, Sosyal ortamda fikirlerini sorunuz ve konuşturunuz.
30
KISKANÇ ÇOCUKLAR GÖRÜLEN DAVRANIŞLAR Çocuksu davranışlar sergilerler.
Uyku problemleri başlar Yapması gereken işleri yapmamaya başlar Çeşitli nedenlerle ağlamalar, bağırmalar ve saldırgan davranışlar gözlenir. Devamlı huzursuzdur ve etrafını da huzursuz etme eğilimleri gösterir.
31
ÖNLEMLER Yeni bir çocuk doğacağı zaman diğer çocukları duruma hazırlayınız Çocukları gereğinden fazla severek şımartmayınız Çocukları tahrik edecek “ Gönül tahtından indin” “Pabucun dama atıldı” gibi sözlerden sakının Eskiden çocuğunuz için aldığınız eşyaları yeni çocuğunuza vermeyin. Çocuklar arasında tercih yapmayın Çocuklarınızı mukayese etmeyin Küçük yaşlarda paylaşıma alıştırın Aralarında kıskançlık yaşayan çocukları birbirleriyle sıkı ilişkiler kurmaya teşvik edin Aşırı kıskançlık sorunu olan çocuklarınız için mutlaka ilgili kimselere başvurunuz.
32
SALDIRGAN ÇOCUKLAR NEDENLER Okul öncesi dönemde sık görülür
Erkek çocuklarda daha fazladır Anne babanın aşırı düşkünlüğüne karşı bir tepkidir İstediklerini yaptırmak için bir çıkış yoludur.
33
ÖNLEMLER Çocuklara karşı saldırgan tavırlar takınmamak
Saldırgan davranışlar karşısında istekler yerine getirilmemeli. Dayakla cezalandırılmamalı Çocuk bu durumdayken tartışmamalı. Sakinleşmesini beklemeli Çocuklara yaşına uygun sorumluluklar verilmeli. Çocukta bu davranışlar başladığında onun enerjisini azaltacak etkinlikler yaptırılmalı Mümkün olduğu kadar grup etkinliklerine yöneltilmeli İhtiyaçları mümkün olduğu kadar yerinde ve zamanında karşılanmalı
34
ALTINI ISLATMA Organik bozukluklar Kalıtım Kardeş kıskançlığı
NEDENLERİ Organik bozukluklar Kalıtım Kardeş kıskançlığı Anne babanın sert davranışları Çocukların duygusal açıdan ihmal edilmeleri Altını ıslatmaya yönelik ağır cezalar verilmesi Çevredekilerin sinirli davranışları ve korkutmaları Derin uyku yaratacak aşırı yorgunluklar Bedensel, sosyal veya psikolojik özrüne karşı duygusal bir tepki Sosyo-ekonomik durum Tuvalet alışkanlığının ihmal edilmesi Sık sık üşütülmesi
35
ÖNLEMLER 3 yaşından sonra hala bu davranış devam ediyorsa doktora götürülmeli, Çocuğun temel bakım ve temizliği ihmal edilmemeli, Çocuklar kendinden küçük kardeşleriyle yatmaya zorlanmamalı, Üşütmemeli, Yeni kardeşi olduğu zaman önceden duruma alıştırılmalı ve ihmal edilmemeli, Çocuk yatmadan korkulu programlar izletmemek, Çocuk bu alışkanlığı zamanında kazanamamışsa onu küçümsememek, Altı kesinlikle bağlanmamalıdır,
36
Bu problem devamlı olmaya başlamışsa;
Yatmadan 1-2 saat önce sulu gıdaları kesmek Araştırmalara göre altını ıslatma gecede 2 defa olmaktadır. Bu zamanların gözetlenip çocuğu o saatlerde ihtiyacı için kaldırmak Çok yorucu etkinliklerden uzak tutmak Dayaktan ve her türlü maddi cezadan korunmalıdır Çocukla durumu hakkında konuşmak ve bunun geçici olduğunu anlatmak Başarılı olacağı etkinliklere yönlendirmek Sosyal faaliyetlere yönlendirilmesi uygun olur
37
HER SORUNUNUN ALTINDA, ONU BESLEYEN NEDENLERDEN OLUŞAN BİR KÖK VARDIR
HER SORUNUNUN ALTINDA, ONU BESLEYEN NEDENLERDEN OLUŞAN BİR KÖK VARDIR.SORUNUN ÇÖZÜMÜ, BU KÖK YA DA KAYNAĞIN YOK EDİLME ÇABASIDIR. BİR SORUNU ÇÖZMEK, ONA YOL AÇMIŞ NEDENLERİ ORTADAN KALDIRMAYA ÇALIŞMAK DEMEKTİR. BİR ANNE-BABANIN “SORUN ÇÖZME KABİLİYETİ”, KARŞILAŞTIKLARI SORUNLARI ÇÖZDÜKÇE GELİŞİR. SORUNLARINI BİLİNÇ VE BİLGİYLE ÇÖZEBİLEN ANNE-BABALAR, HUZUR VE MUTLULUK YOLUNDA GELİŞİR VE SAĞLIKLI BİREYLER YETİŞTİRİRLER.
38
Sevgili anne-babalar daha güzel bir gelecek ve daha sağlıklı çocuklar istiyorsanız BİR IŞIK OLUN, yargıç değil; BİR ÖRNEK OLUN, eleştirmen değil; Ve BUNUN DOĞAL SONUÇLARINA İNANIN!...
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.