Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ( II. ÖĞRETİM )
ÖZGÜR GRUP KONU: KALDIRMA KUVVETİ MERVE HATİPOĞLU ŞÜLE AKAR MERVE KAN AYMİLA AKDAŞ
2
KAZANIMLAR : Cismin havadaki ve sıvı içindeki ağırlıklarını karşılaştır. Cismin sıvı içindeki ağırlığının daha az göründüğü sonucunu çıkarır. Sıvı içindeki cisme sıvı tarafından yukarı yönde bir kuvvet uygulandığını fark eder ve kuvveti kaldırma kuvveti olarak tanımlar. Kaldırma kuvvetinin, cisme aşağı yönde etki eden kuvvetin etkisini azalttığı sonucuna varır.
3
Bunların hepsi neden farklı konumlarda???
4
Karada kaldırmakta zorlandığımız cisimleri sıvıda neden daha kolay kaldırabiliriz ?
6
Sizce şirinlerinde dev gemiler gibi sıvı yüzeyinde kalmasını sağlayan
nedir?
7
Gemileri yüzdüren, sıvı içinde cisimleri hafifleten kuvvete ne denir ?
Cismin sıvı içinde hafiflediğini anlamak için bir etkinlik yapalım… Animasyona gitmek için resme tıklayınız
8
NE ÖĞRENDİ K Dinamometrenin suyun içinde ölçtüğü değer, havadakine göre daha azdır.Bunun sebebi, suyun cisme yukarı yönlü, ağırlığı hafifletici bir kuvvet uygulamasıdır.
9
Bu kuvvete kaldırma kuvveti denir.
Serbest bırakılan cisim yerçekimi etkisiyle aşağıya doğru hareket eder. Sıvı içerisinde cisimlere , yerçekimine karşı bir kuvvet uygulanır. Bu kuvvete kaldırma kuvveti denir. CİSİM sıvı
10
kaldırma kuvveti ağırlık
Kaldırma kuvveti cismin ağırlığına zıt yöndedir. Fk sembolü ile ifade edilir. Vektörel bir büyüklüktür. Sıvı içerisindeki cisme her noktasından kaldırma kuvveti uygulanır. ağırlık
11
Şimdi bir etkinlikle cismin sıvıdaki ağırlığını ve havadaki ağırlığını karşılaştıralım.
Animasyona gitmek için resme tıklayınız
12
Peki kaldırma kuvveti nelere bağlıdır ?
Cismin sıvıya batan kısmının hacmine Sıvının yoğunluğuna Yerçekimine bağlıdır.
13
Peki cisimler sıvı içerisinde kaç konumda bulunur?
Bir cismin sıvı içerisinde batan kısmının hacmi ne kadar büyükse o kadar kaldırma kuvveti uygulanır. Peki cisimler sıvı içerisinde kaç konumda bulunur?
14
Yüzen cisimler Askıda kalan cisimler Batan cisimler
Olmak üzere 3 şekilde bulunabilirler.
15
YÜZEN CİSİMLER Bir kısmı sıvının içinde, bir kısmı sıvının dışında kalacak şekilde dengede duran cisimlere yüzen cisimler denir. Yüzme şartları: Dc < Ds ve Fk=G Dc:cismin yoğunluğu Ds:sıvının yoğunluğu
16
ASKIDA KALAN CİSİMLER Tamamı sıvı içinde kalacak şekilde dengelenen cisimlere askıda kalan cisimler denir. Cisim nerede bırakılırsa orada dengede kalır. Askkıda kalma şartı: Dc=Ds ve Fk=G
17
BATAN CİSİMLER Tamamen sıvının içine batmış cisimlere batan cisimler denir. Batma şartı: Dc>Ds ve Fk<G
18
Her cisim veya sıvı farklı yoğunluklarda olabilir.
Kaldırma kuvveti ile yoğunluk ilişkisini anlayabilmek için etkinlik yapalım Hadi hep beraber portakal etkinliği yapalım. Şimdi de yumurtadan çıkacak sürpriz etkinliğe bakalım
19
Neler öğrendik ? Kaldırma kuvvetini tanımladık.
Nelere bağlı olduğunu açıkladık. Yoğunluk hacim ilişkisiyle kaldırma kuvveti bilgimizi geliştirdik.
20
Şimdi bir etkinlikle tüm öğrendiklerimizi gözlemleyelim…
Etkinlikte istediğimiz sıvıyı seçme imkanıyla cisimlerin sıvı içerisindeki konumlarını, ağırlıklarını ve cisme etki eden kaldırma kuvvetiyle yerçekiminin yönünü gözlemleyebiliriz. Animasyona gitmek için resme tıklayınız
21
KENDİMİZİ DEĞERLENDİRELİM. . .
Bir oyun oynayarak cisimlerin yoğunluğunu , sıvı içinde ne kadar hacim kapladıklarını bulalım… Oyuna gitmek için resme tıklayınız
22
Soru 1 : Kaldırma kuvveti yüzen bir cismin ………… kalan kısmın hacmi ile
Soru 1 : Kaldırma kuvveti yüzen bir cismin ………… kalan kısmın hacmi ile doğru orantılıdır. Soru 2 : Sıvı yoğunluğu arttığında sıvının cisme etki eden kaldırma kuvveti ………. . Soru 3 : Cismin yoğunluğu < Sıvı yoğunluğu ise cisim ………. . Soru 4 : Boşlukta serbest bırakılan cisimler ………… etkisi ile aşağı doğru hareket eder. A) Sıvı içinde B) Sıvı dışında A) Azalır B) Artar A) Batar B) Yüzer A) Yerçekimi B) Kaldırma kuvveti
23
TEBRİKLER DOĞRU CEVAP Soru sayfasına dönmek için tıklayınız
24
ÜZGÜNÜM YANLIŞ CEVAP Soru sayfasına dönmek için tıklayınız
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.