Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Türkiye’de Eğitimin Kalitesi ve Eşitlik
30 Ekim 2013 DÜNYA BANKASI Türkiye’de Eğitimin Kalitesi ve Eşitlik Alberto Rodriguez Yönetici, Eğitim Bölümü Avrupa ve Orta Asya
2
Genel Bakış Küresel demografik değişim
Eğitim Bölümü Avrupa ve Orta Asya Küresel demografik değişim Türkiye’nin performansı kalkınma düzeyine göre yüksek … …ancak çok daha iyisini yapabilir Fırsat eşitsizlikleri halen büyük Eşitsizlik önemli ölçüde azaltıldı : Hem öğrenme hem de gelir bakımından. Daha fazla iyileşme sağlamak için üç politika : (1) Erken çocukluk eğitimi; (2) okul özerkliği; ve (3) öğretim süresinin arttırılması.
3
Küresel Demografik Değişim
BAĞLAM Bin Afrika Hindistan Çin Latin Amerika Güneydoğu Asya Avrupa Kuzey Amerika Kaynak: Dünya Bankası, 2013. Dünya demografisi hızla değişiyor.
4
Türkiye’nin Fırsatı BAĞLAM 2013 2035 Erkek Kız Erkek Kız Türkiye 2013 Türkiye 2035 This is a good thing if young people are active and productive. It is also a window of opportunity that will close in due time. One side of the jobs story is the demand for labor (what drives jobs creation—business climate and the like), the other side of the coin of the job’s story is the skills that the young people bring to the labor market. Nüfus (milyon) Yaş Grubu Nüfus (milyon) Nüfus (milyon) Yaş Grubu Nüfus (milyon) Kaynak: ABD Nüfus Sayım Bürosu Genç nüfus (73 milyon nüfusun 48 milyonu yaş aralığında).
5
Becerilerin Kullanımı
BAĞLAM Yüzdelik Puan As countries become richer and move up the value-added chain, the type of skills requires change, often with growing demands for high-level cognitive skills (analysis, problem solving, and communication). Örn: Avukat, Araştırmacı Örn.: Antrenör, Satış Görevlisi Ex: Sayman, Muhasebeci Örn: Kamyon operatörü, Kaynakçı Kaynak: Aedo ve ark.,, 2013. Daha üst düzey beceriler gerektiren mesleklere olan talepte artış var. Talebin artmaya devam etmesi bekleniyor.
6
Becerilerin Kullanımı
BAĞLAM As countries become richer and move up the value-added chain, the type of skills requires change, often with growing demands for high-level cognitive skills (analysis, problem solving, and communication). ABD Şili Kosta Rika Brezilya Polonya Sri Lanka Hindistan Türkiye Kaynak: Dünya Bankası, 2013. Yıllık baza getirildiğinde, Türkiye’de daha yüksek düzeyli becerilere olan talep Polonya’ya göre iki kat daha afzla.
7
İşler Daha Yüksek Beceriler Gerektiriyor
BAĞLAM OECD ülkelerindeki işler giderek daha yüksek becerili çalışanları talep ediyor OECD ülkelerinde istihdam edilen çalışanların eğitim düzeyleri %100 = toplam istihdam edilen Yüksek öğretim Lise İlkokul ve ortaokul Kaynak: McKinsey, 2012. NOT: Yuvarlama sebebiyle rakamların toplamı tam 100 olmayabilir KAYNAK: Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı, Bir Bakışta Eğitim, 2011; McKinsey Global Institute analizi OECD ülkelerindeki ve Türkiye’deki işler ortaöğretim (lise) mezunlarını daha düşük eğitim seviyesine sahip olanlara tercih ediyor.
8
Türkiye’nin Eğitim Profili, 2010
BUGÜN TÜRKİYE İlköğretim altı İlköğretim mezunu Lise Meslek Lisesi Yükseköğretim Kaynak: Türkiye Hanehalkı İşgücü Anketi, 2011. Genel olarak, Türkiye’de beceri düzeyleri düşüktür; çoğu sadece ilköğretim mezunudur.
9
Yaşa göre Eğitim Düzeyi
BUGÜN TÜRKİYE 8 yıl altı Lise Yüksek Öğretim Kaynak: Türkiye Hanehalkı İşgücü Anketi, 2011. Daha genç gruplar önceki nesle göre daha eğitimli.
10
Temel Beceri Durumu BUGÜN TÜRKİYE İleri Yüksek Orta Düşük Düşük altı Kaynak: PISA, 2009. Türkiye’de Uluslararası Karşılaştırma ölçütüne göre “düşük” performansa sahip öğrencilerin payı benzer ülkelere göre daha yüksek.
11
Becerilerde Eşit(siz)lik
BUGÜN TÜRKİYE En yüksek 1/5’lik dilim Kız, orta büyüklükte şehir, En yüksek 1/5’lik dilim Kız, orta büyüklükte şehir Kız Evde Türkçe Türkiye Ortalama Erkek Evde yabancı dil Erkek, Kırsal bölge En düşük 1/5’lik dilim Kaynak: PISA, 2009. Eğitimdeki eşitsizlikler artıyor ve sonuçta yaşamın daha sonraki aşamalarında fırsat eşitsizliklerine dönüşüyor.
12
Öğrenmedeki eşitsizlik azaldı
BUGÜN TÜRKİYE En düşük başarıya sahip olanlarda büyük ilerleme Daha eşit bir eğitim sistemi düşük ve orta başarı seviyesine sahip olanların performansını yükseltirken, sadece en başarı olanların puanlarını düşürüyor En başarılı olanlarda büyük ilerleme Fonksiyonel olarak okuryazar değil OECD ortamasının 50 puan (bir yıl) üzerindeki öğrenciler Source: PISA, 2003, 2009.
13
PISA’DA düşük performans gösterenlerdeki değişim
BUGÜN TÜRKİYE Se consideran illiterates a los alumnos que puntuan por debajo de en PISA. Türkiye’nin 2009 ve 2003 karşılaştırması. Kaynak: PISA, 2003, 2009.
14
Eşitsizlik de azaldı Gelir dağılımının en altındaki öğrenciler için.
BUGÜN TÜRKİYE Kaynak: PISA, 2003, 2009. Gelir dağılımının en altındaki öğrenciler için.
15
Erken Çocukluk Eğitimi
KOLAY HEDEF Yüzde Türkiye’de erken çocukluk eğitiminde okullaşma oranı diğer ülkelere göre düşük. Kaynak: OECD, 2011–2013.
16
Eğitim süresi artıyor ve öğretim süresi daha düşük. KOLAY HEDEF Saat
Source: OECD, 2011, 2013.
17
Okul Özerkliği Türkiye’de diğer ülkelere göre daha düşük.
KOLAY HEDEF OECD Ülkelerinde Okulların Özerkliği Kaynak tahsisinde okul özerkliği. Müfredat ve değerlendirmede okul özerkliği. Türkiye Türkiye’de diğer ülkelere göre daha düşük. Kaynak: OECD, 2011, 2013.
18
Sonuçlar KOLAY HEDEF Türkiye’nin önünde bir fırsat penceresi var. Geçtiğimiz birkaç yılda eğitimde önemli ilerleme kaydetti. Aşağıdaki yollarla daha fazla ilerleme kaydetmek mümkün : Okula hazırlık durumunun ve sosyo-duygusal becerilerin geliştirilmesi için erken çocukluk eğitimin yaygınlaştırılması. Toplum katılımının ve katkısının arttırılması için okul özerkliğinin güçlendirilmesi Okul yılının süresi uzatılarak öğretim süresinin arttırılması.
19
Teşekkürler. arodriguez@worldbank.org DÜNYA BANKASI Eğitim Bölümü
Getty Images DÜNYA BANKASI Eğitim Bölümü Avrupa ve Orta Asya
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.