Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Kuşağının Bilgi Davranışı
Nazan Özenç Uçak Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
2
Kullanıcı davranışları nelerden etkilenir?
Kültür, politik, ekonomik sistem Bilgi ve iletişim teknolojileri, bilgi sistemleri Bireysel özellikler: yaş, cinsiyet, öğrenme tarzı vb. Meslek, akademik disiplin, görev
3
Yaşın etkisi Yaş ilerledikçe: Kişisel deneyime baş vurma artıyor
Bilinen yayınları kullanma artıyor Bilgi merkezi kullanma azalıyor Alışılan bilgi arama davranışlarının değişimi zorlaşıyor
4
Bilgi teknolojilerinin etkisi
Bilgi üretim şeklinde Bilgi erişim şeklinde Erişim araçlarında Kullanım amaçlarında İhtiyaç duyulan bilginin özelliğinde değişim
5
Yaş ve BT kullanımı Yaş faktörü bilgisayar kulanma ve internet deneyimi üzerinde etkili Yaşlılar dijital ortamı daha az tanıyor ancak tarama stratesjisi oluşturmakta ve etkili sonuçlar almada daha başarılar. Gençler dijital bilgi kullanmada daha becerikli ancak uygun içerik bulmada yaşlılardan daha az başarılı. 13 yaş altı ve 46 yaş üstü yetişkinler tarama oluşturma ve sonuçları değerlendirmede benzer başarısızlıklar gösteriyorlar (Hargittai 2003; Nielsen, 2005; ASIST, 2009).
6
Kullanıcınız Kim? «Baby Boomers» ? (1946-65)
«Generation X» ? ( ) «Generation Y» ? ( ) «Millenials» ? ( ) «Google Generation» (1993- ) «Net generation» «Digital natives» Neden «Google kuşağı» ?
7
Google kuşağı kim?? Internet’in ve Web’in olmadığı bir dünyayı tanımıyorlar Klavyeyi kalemden daha iyi kullanıyorlar Ekrandan okumayı tercih ediyorlar, basılı ortama yabancılar Her an her yerden temas içindeler Daha az okuyor, daha az kütüphane kullanıyorlar
8
Google Kuşağının Özellikleri
Zaman ve hız algısı farklı İletişim şeklinde değişim (konuşma yerine mesajlaşma) Deneyerek öğrenme Görsellik Çoklu görev yapabilme Sonuca yönelik olma Özgüvenleri ve beklentileri yüksek
9
Bilgi aramada ilk tercih: Google
Üniversite öğrencilerinin %89’u arama motoru, %2’si kütüphane web sayfasını kullanıyor %93’ü arama motorlarının verdiği sonuçlardan memnun (OCLC) Orta öğrenimde Internet %95, kütüphane %4 oranında kullanılıyor Google’ı tercih edenler %97 (Ekinci ve Uçak 2012) Bilim adamları arasında kullanımı yaygın, ürün ve problem odaklı sorularda öncelikle Google’a bakıyorlar Bilimsel makalelere Google aracılığıyla erişim, Google Scholar ve Google Books kullanımı «Google effect» :bilginin kendisinden çok nerede bulunacağı «Google= external memory» (Varsney 2012; Jamali ve Asadi 2010; Connaway ve diğerleri 2008)
10
Yeni Bilgi Davranışları
Yatay bilgi arama Gezinme Göz atma İndirme, indirdiğini okumama
11
Yüzeysel bilgi arama (Horizontal information seeking)
Kaymağını alma (skimming activity) İlk bir- iki sayfaya bakıp başka sitelere atlama e-dergilerin %60’ının ilk 3 sayfasından fazlası okunmuyor İlk bakılan yere geri dönmeme e-dergilerin %65’ine ilk bakıştan sonra geri dönüş yapılmıyor (ASIST, 2009)
12
Gezinme (Navigation) Zamanının büyük bir kısmı yol bulmak için harcanıyor Aradıklarını bulmak için geçirilen zaman buldukları bilgiyi incelemek için harcadıkları zamana eşit
13
Gözden geçirme(Browsing)
Okuma alışkanlığı faklı e-kitap, e-dergi sitelerinde geçirilen süre ortalama 4-8 dakika Başlık, içindekiler ve özet okuma yaygın Bütünü okumak yerine yarar amaçlı gözden geçirme alışkanlığı yaygın
14
Sincapsı davranış (squirreling behavior)
Tüketici güdüsüyle hareket etme Özellikle ücretsiz yayınları indirme eğilimi var İndirilen yazıların çoğu okunmuyor Gençler ve akademisyenler arasında yaygın
15
Kontrol (Checking) Arkadaşlarının önerilerini önemsiyorlar
Bilginin görsel unsurlar içermesi otoritesinden önemli Doğru veya yanlış olarak değerlendirme yaygın, içerik değerlendirme zayıf Bilgi eleştirel olarak değerlendirilmeden kolay ve çabuk erişimi önemsenmekte Otorite ve güvenilirlik bir kaç saniyede Web’den yapılıyor
16
Kes – yapıştır (Cut &Paste)
Yaygın ve giderek artıyor Sentez yapma becerisi zayıflıyor Dijital ortam kullanımı ile bilgi okuryazarlığı aynı doğrultuda gelişmiyor. Son 25 yılın verileri bilgi becerilerinin arttığını göstermiyor (ASIST 2009; UCL 2008; Rowlands, Nicholas, Williams, Huntington ve Fieldhouse, 2008)
17
Bilgi Sistemleriyle İlişkileri
Farklı seçenekleri ve beklentileri var
18
Kütüphane tek seçenek değil
Sezgisel ve etkileşimli bulmuyorlar Erişim ve kaynak anlayışı farklı, Arama motorları, elektronik kaynaklar, sosyal ağlar, wikiler, bloglar alternatif bilgi kanalları
19
Etkileşimli sistemleri tercih ediyorlar
Pasif oldukları sistemlerden uzaklaşma Sorunun yanıtına ulaşma Sezgisel ve etkileşimli ortam Bilgi sistemlerinin ihtiyaçlarını anlamasını ve karşılamasını istiyorlar
20
Bilgi ortamının eğlenceli olmasını istiyorlar
Bilgi ortamı ilginç olmazsa kullanım başarısız Oyun teknolojilerinin eğitim ve kütüphane kullanımına uyarlanmasını istiyorlar
21
Her şey Web’ de !? Hızlı ve kolay erişilen bilgi tercih ediliyor
Kolay anlaşılan ve çabuk erişilen bilgi tercih ediliyor Web dışındaki kaynakları tanımıyorlar Basılı koleksiyonu kullanmada isteksizler
22
Mülkiyet haklarından haberdarlar mı?
Genelde haberdarlar, ancak adil ve gerekli bulmuyorlar Kuşaklar arasında telif hakları anlayışı açısından farklılıklar var Bu durum bilgi merkezleri için giderek tehdit oluşturuyor
23
Ne istiyorlar? Tıklayıp sonucu görmek
Kütüphane kataloglarına, veri tabanlarına arama motorlarından erişmek OPAC ların «Amazon.com» veya «Google» a benzemesi Kişisel arama özelliklerinin sistem tarafından dikkate alınması Eğitime ihtiyaç duydukları an ve ilgili olduğu kadarına erişmek Etkileşimli, sezgisel ve her an erişim ortamları Sosyalleşebilecekleri alanlar Makale kitap gibi belli bir format değil cevaba ulaşmak (Connaway ve diğerleri, 2008; ).
24
Neler yapılabilir? Koleksiyon E- kitaplar Açık erişim
Görsel koleksiyonun ve daha fazla içeriğin dijital ortama taşınması web sayfalarını ve opac kataloglarını arama motorlarına taşıyarak sanal alemde daha görünür ve erişilir kılmak
25
Neler Yapılabilir? Kullanıcı hizmetleri Sanal ortamda hizmet sunma
Sosyal ağlar içinde yer alma Farklı okuma anlayışına ve arama davranışlarına uyum Dijital bilgi okur-yazarlığı eğitimi verilmesi Rehberlik ve danışmanlık hizmetlerine ağırlık verilmesi Sosyalleşme ve grup çalışmalarına uygun alanlar yaratma Düzenli geri bildirim alıp hizmete yansıtma
26
Kabullenilmesi gerekenler
Rekabet ve kendi pazarını oluşturma Geleneksel kullanıcı sayısının azalması Bireysel hizmet oluşturma Bilgi içeriğinin ve sınırlarının bulanıklaşması Basılı koleksiyonun ve veri tabanlarının nadiren kullanılması
27
Teşekkür ederim Sorular?? Nazan Özenç Uçak
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.