Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Mehmet TUNGA Eğitim Müfettişi
İLETİŞİM BECERİLERİ Mehmet TUNGA Eğitim Müfettişi
3
Bir kliniğin sorumlususunuz. Kliniğinizde 3 personeliniz çalışmakta
Bir kliniğin sorumlususunuz.Kliniğinizde 3 personeliniz çalışmakta.Çalışanlarınızdan biri Pınar Aydın.Pınar’ın babası 88 yaşında bir Alzheimer hastasıydı.Pınar babasını 1hafta önce kaybetti.Ve 1 haftalık aradan sonra bugün işine geri döndü. Siz Pınar’a aile üyeleri ile ilgilenmesi için zaman zaman izinler vermiştiniz.Buna rağmen Pınar İş yerine geldiğinde hala yorgun ve verimliliği düşüktü.İş arkadaşları da bunun farkında.Üstelik arkadaşlarının ikisi de hamile ve biri son 3 ayında.Her ikisi de Pınar’ın uyum sağlayamaması konusunda endişeliler.Ve Pınar bugün 1hafta daha izin kullanmayı düşünüyor.Bu durumda bur amir olarak işiniz zor gibi görünmekte.Ne yaparsınız?
4
Çalışanınız Pınar Hanımı anlamanın en doğru yolu empati duygusunu içselleştirmek olsa gerek.
“Empati olgunluğun en iyi göstergelerinden biridir.”
5
EMPATİ Empati veya eşduyum, bir başkasının duyguları, içinde bulunduğu durum ya da davranışlarındaki motivasyonu anlamak ve içselleştirmek demektir. Kendi duygularını başka nesnelere yansıtmak anlamında da kullanılır. Empatinin zıt anlamlısı ise antipatidir.Zaten antipati duyduğunuz insanı anlamanız da imkansızdır.Empati kazanılır.Antipati ise ilk karşılaşma yada devamında ortaya çıkar.
6
Ya da; Empati, bir insanın yada kurumun hedef olarak gördüğü, kişi yada kişiler (kurumlar) ile ortak paydalarda buluşma çabasıdır. Yani kendisini karşısındakinin yerine koyup, neyi, neden, niçin yaptığını, söylediğini, anlamaya çalışıp, acaba ben onun yerinde olsaydım ne yapardım sorusunu kendi kendine özeleştirel şekilde sorabilmesidir .
7
Duygu,düşünce ve bilgilerin akla
Empatik olamayan insanın sağlıklı iletişim kurabilmesi beklenmez.İletişim ise empati duygusunun kazanılmasından sonraki aşamadır. Duygu,düşünce ve bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılması ise İLETİŞİM’dir
8
VERİCİ KİŞİ ANLAMI KODLAMA MESAJ KODU AÇMA ALICI KİŞİ
9
İLETİŞİMDE MESAFELER 46 cm 1.2m 1.2-3.6m 3.6m Mahrem b. Kişisel a.
Sosyal b. Ortak b.
10
İletişimi unsurlarına göre sınıflarsak;
Toplumsal ilişkiler sistemi olarak; -Kişiler arası iletişim -Grup iletişimi -Örgütsel iletişim Kullanılan kanallara ve amaçlara göre; Görsel,işitsel,dokunma, telekominikasyon,kitle iletişimi Zaman ve mekana göre; -Yüz yüze -Uzaktan Kullanılan kodlara göre; -Sözlü -Sözsüz -Yazılı
11
İnsanlar arası iletişimlerde temel olan; duygu ve düşünce alışverişini yürütmektir. Burada ana unsur “ANLATMA”dır. Kişilerin anlatma eylemlerinin iletişim açısından amacı da “ANLAŞILMAK”tır. Bizim ciddi sorunlarımızdan biri karşımızdaki bir şey anlatırken onu dinlemek yerine ona vereceğimiz cevabı kurgulamaktır. Bu durumda anlatmak ve anlaşılmak ta imkansızlaşır.Amacımız iletişimden ziyade galip gelme zevkini tatmaktır çünkü.Mesajımıza yüklediğimiz kodu karşımızdakinin anlayabileceği şekilde kurgulamak gerekir.Mesajımızı alan alıcı kodu çözümleyemez ise anlaması da beklenemez.
12
İletişimde Anlaşmayı Kolaylaştıran Unsurlar
İletişimde ilk dakika önemlidir.(Elektrik meselesine inanmayın.Evlenme programları örneği)Dış görünüş ilk karşılaşma anındaki tutumlar önemli. İletişim,bilgi alışverişi değildir.(Çünkü bilgi alış verişi tek taraflıdır) İletişim,kişiye değil,kişiyle yapılır.Kişiye yapılan bilgilendirmedir. İletişim bir bütündür. Mesajlar net ve anlaşılır olmalıdır.Tibbi terimleri hastanın anlamasını beklemeyiniz.İletişim henüz başlamadan bitmemelidir.Son söylenmesi gerekeni baştan söylemek gibi……. Padişahın rüya tabircileri???
13
İLETİŞİM KAZALARI Alıcı kişi mesajı kendine uygun bulmaz
Alıcı göndereni uygun bulmaz Alıcı mesajın gönderiliş şeklini uygun bulmaz Alıcı mesajı dinlemez(Cevabı kurguladığı için) Mesajı yanlış anlar(Ya da son söylenecek ilk başta söylenmiştir.Bu nedenle mesaj doğru anlaşılamamıştır).Örneğin tibbi terimleri bilemediği için, Kişi mesaja karşı olabilir.Ön yargıları vardır.Dr. Ve hemşireye karşı ön yargısı vardır.Gereksiz ilaç yazıldığı ve cerrahi müdahale yapıldığı söylentilerine inanmıştır. Alıcının verdiği geri bildirim gönderene uygun olmayabilir.Hastanın size gönderdiği cevabi msj size ters düşmüş olabilir.
14
KAZASIZ İLETİŞİM İÇİN Gülümseyen bir yüz
Kısa ve anlaşılır biçimde verilen mesaj Yüz yüze bakmak Kendine güven duyan tonda konuşmak Uygun mesafede durmak Güven veren bir beden duruşu ve dili Sözlerin karşı tarafça anlaşıldığından emin olmak gerekir.
15
İletişim süresince söz, ses, beden dili ile belli oranlarda etkiler bırakılır;
-Ses tonu %38 -Beden dili %55 Uygun bir beden duruşu ve diline sahip değilseniz %45 oranında iletişimdesiniz.
16
Bu unsurlara dikkat edersek;
-Kendimizi ifade etmeyi kolaylaştırmış, -Karşımızdakini daha kolay anlamış, -Konuşmaya bütünlük katmış, -Kendimizin ve ilişkide olduğumuz insanların iç dünyalarını anlamada önemli ipuçları elde etmiş oluruz.
17
“Davranışınız ne ise siz o’sunuz”
Dünyadan alacağımız karşılık ,dünyaya verdiğimiz tepkiye bağlıdır.Bu yüzden çevremizde olumlu izlenimler bırakacak beden dili özelliklerini bilmek işimize yarayabilir diye düşünüyorum.
18
Sıcak bir yüz ifadesi,canlı bir bakış,güvenli ve rahat bir duruş,toplumsal statünüze uygun bir dış görünüş,konuştuğuz kişiye yönelişiniz hiç şüphe yok ki ilişkinizi yürütmede önemli rol oynayacaktır.
19
İletişimi kolaylaştıran unsurların yanı sıra zorlaştıran unsurlar da var.Bunlara bir göz atarsak;
20
-Karşımızdakinin ilgisini söndüren bir dil kullanma,itici dil,sivri dil vb.
-Saate bakma.yada önündeki başka bir şeyle ilgilenme, -Kendi kendine bir şeyler mırıldanma, -Karşıdakinin sözünü kesme yada tamamlayarak sonlandırma,
21
-Konuşmanın bittiğini söylemeden uzaklaşma,
-Soruları duymazlıktan gelme, -Dinlememe belirtileri verme gibi davranışlar iletişimi zorlaştırır.
22
Bu yüzden etkin dinlemeyi bilmek durumundayız.
“Nedir Etkin Dinleme?”
23
Etkin bir dinleme; kişinin anlattıklarının kabul edildiğini ileten,doğru anlaşıldığını kanıtlayan,empati gösteren ve açılımı yüreklendiren bir dinleme çeşididir.Karşımızdaki konuşurken vereceğiniz cevabı kurgulamaya odaklanırsanız iyi dinleyici olamazsınız.
24
Doç.Dr.Kadir Özer,İletişimsizlik Becerisi adlı kitabında;
“Kanımca iletişim insanlar arasında olması gereken ama yeterince olmayan bir beceriler bütünü.İletişimin amacı ve sonucu çözümdür.İletişimsizliğin amacı çözüm sonucu ise kavga ve sorundur.İnsanoğlunun hangisini yaptığını anlayabilmek için tarihe veya bir sabah gazeteye bakmak herhalde yetecektir.”
25
Yukarıdaki bilimsel metinden de anlaşılacağı
üzere; Ülkemiz insanları arasında birbirini , dinlememek,dinlediğini ise önyargılar edeniyle anlayamamak, hoşgörü ve tolerans eksikliği gibi iletişimi engelleyen handikaplarının olduğu açıktır. Bu nedenle gazete ve televizyon haberlerini izlemeniz yeterlidir.Bir ağır ceza Reisinin hatıraları isimli kitapta yazar bizdeki Cinayet ve kavgaların büyük bölümünün Dilimizi iyi bilmemekten kaynaklandığını söyler. Biz ya herkes anlamasın diye alengirli konuşuruz Ya da konuşulanı ters anlar tartışmaya sebebiyet Veririz.
26
İnsanlar hekime her zaman tıbbi problemleri için başvurmazlar.
MASKELİ İLETİŞİM İnsanlar hekime her zaman tıbbi problemleri için başvurmazlar. Fiziksel şikayetlerle ilgilenirken ‘Acaba hastanın bana gelmesini sağlayan başka nedenler de olabilir mi?’ Sorusunu sormak gerekir. Eşiyle sorunları olan bayanın çocuğunu bir bahaneyle doktora götürmesi.. Kendi kalbinden endişelenen hastanın arkadaşının hastalığı hakkında bilgi danışması..
27
KAPI KOLUNDAKİ EL Hastanın ayrılırken söyledikleri bazen esas hekime geliş nedenini içerir. Hasta kapının önünde güvendedir. Stres oluşturacak bir ortam olursa her an uzaklaşabilir. Hastanıza her görüşmede sorun: ‘Değinmediğimiz veya dikkatimizden kaçan herhangi bir nokta var mı?’
28
DİNLEME BECERİSİ Karşınızdakinin açıkça anlaşılmayan bir mesajı olduğunda soru sorarak konuyu netleştirin. Mesajı aynı kelimelerle veya farklı kelimelerle yeniden ifade edin. Hastanızın duygularını yansıtın veya tekrar ifade edin. Özetleyin.
29
ETKİLİ İLETİŞİM Hastanıza ayırdığınız zaman az da olsa onun tamamını hastaya ayırın! Hastanın söyleneni anlayıp anlamadığından emin olun! Hastanıza ismiyle hitap edin! Kolaylaştırıcı olun Gerektiğinde espri yapın Gerektiğinde hastanızın üstüne gidin Açık uçlu sorular sorun Sonuç cümlesi kullanın
30
Çoğunlukla kişisel farklılıklara bağlıdır
İLETİŞİM ENGELLERİ Çoğunlukla kişisel farklılıklara bağlıdır Yorumlama Kelime seçimi Tecrübeler Kültür Duygularınız nedeniyle bozulma Yanlış anlama Önyargı Farklı kelimeler kullanarak yeniden ifade edin Açık fikirli olun!
31
HASTA-HEKİM İLETİŞİM TİPLERİ
Ataerkil Model: Hekim karar verir ve hastayı zorlar (aşağıdakiler yukarıdakiler) Bilgilendirici Model: Hekim hastaya teknik ayrıntıları verir (öğretmen-öğrenci) Açıklayıcı Model: Hekim olası müdahalenin yaraları, tehlikesi vb konularda bilgi verir ve hasta onaylar (2 eşit) Görüşmeci Model: Hekim ve hasta birlikte karar verirler (veto hakkı olan 2 avukat)
32
Ve girişte verdiğimiz tarifi uygulasak yemeklerimizde,
yesek afiyetle ve beraberce...Kendimiz için,sevdiklerimiz için,insanlık için...Afiyet olsun!...Teşekkürler...
33
Birkaç İletişim Hikayesi
KÜÇÜK BİR TEBESSÜM Adamın kafası karmakarışıktı aracını yanlış park etmişti.Park yerinden aracını çıkartırken küçük bir kızı ezmekten son anda kurtulmuştu. Küçük kız, hüzünlü bir yabancıya gülümsedi. Bu gülümseme adamın kendisini daha iyi hissetmesine sebep oldu. Bu hava içinde yakın geçmişte kendisine yardım eden bir dosta teşekkür etmediğini hatırladı. Hemen bir not yazdı, yolladı. Arkadaşı bu teşekkürden o kadar keyiflendi ki, her öğlen yemek yediği lokantada garson kıza yüklü bir bahşiş bıraktı. Garson kız ilk defa böyle bir bahşiş alıyordu. Aksam eve giderken, kazandığı paranın bir parçasını her zaman köşe basında oturan fakir adamın şapkasına bıraktı. Fakir adam öyle ama öyle minnettar oldu ki. İki gündür boğazından aşağı lokma geçmemişti. Karnını ilk defa doyurduktan sonra, bir apartman bodrumundaki tek odasının yolunu ıslık çalarak tuttu. Öyle neşeliydi ki, bir saçak altında titresen köpek yavrusunu görünce, kucağına alıverdi. Küçük köpek gecenin soğuğundan kurtulduğu için mutluydu. Sıcak odada sabaha kadar koşuşturdu. Gece yarısından sonra apartmanı dumanlar sardı. Bir yangın başlıyordu. Dumanı koklayan köpek öyle bir havlamaya başladı ki, önce fakir adam uyandı, sonra bütün apartman halkı. Anneler, babalar dumandan boğulmak üzere olan yavrularını kucaklayıp, ölümden kurtardılar. Bütün bunların hepsi, beş kuruşluk bile maliyeti olmayan bir tebessümün sonucuydu. Yanlış park eden adamın özür hikayesi……….
34
ÖNCE KİM OLDUĞUNUZA KARAR VERİN GERİSİ KOLAY
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.