Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Bilgisayar Grafiğine Giriş

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Bilgisayar Grafiğine Giriş"— Sunum transkripti:

1 Bilgisayar Grafiğine Giriş
CS 351

2 Bilgisayar Grafiği Nedir?
Geometrik şekillerin Üretilmesi, İşlenmesi ve Depolamasıdır. Cisimlerin bilgisayar ekranında görüntülenmesidir. Resimleri hayal etme ve işlemedir Sayısal verilerin görselleştirilmesidir

3 Film Endüstrisi Slide information from Leonard McMillian's slides

4 Oyun Endüstrisi Slide information from Leonard McMillian's slides

5 Tıp dünyası Nanomanipulator, UNC Joe Kniss, Utah
Gordon Kindelman, Utah

6 Bilgisayar Destekli Tasarım
ProEngineer,

7 Atmosfer Bilimleri

8 Bilgisayar Grafiği Nedir?
Donanım İşleme Etkileşim Modelleme Bilimsel Görselleştirme Slide information from Richard Riesenfeld

9 Hızla Değişen Donanım CPU ve GPU daki değişimler

10 İşleme Çoğu düşünce ve hayaller Bilgisayarda işleme ile yapılmaktadır.
Efektler verilmektedir

11 Resim İşleme, efektler Sabah Akşam üstü a preetham, et. al., utah

12 Resim işleme Yapma Gerçek Shirley, et. al., cornell

13 Sizce bu resim gerçekmidir?
m fajaro, usc

14 Arazi Modellemesi: Kar örtüsü ve Ağaçlar eklendi
s premoze, et.al., utah

15 Büyüme Modelleri o deusson,

16 İşlenmiş, modellenmiş saçlar

17 Gerçekmi?

18 Gölgeleme a gooch, et. al., utah

19 Gerçekçi olmayan işlemeler

20 3 Boyutlu manzaralar Fuchs et.al., UNC UNC and UVA

21 360o lik tarama p willemsen, et. al., utah

22 Etkileşim

23 Modeller oluşturma

24 Modeller oluşturma D Johnson and J D St Germain, Utah
Russ Fish et al., Utah

25 Bilimsel Görselleştirme
Johnson et al., Utah

26 göz yapay kamera

27 Up vector Width angle Look vector Height angle Front clipping plane Back clipping plane Position

28 Position Determining the Position is analogous to a photographer deciding the vantage point from which to shoot a photo Three degrees of freedom: x, y, and z coordinates in 3- space This x, y, z coordinate system is right-handed: if you open your right hand, align your palm and fingers with the +x axis, and curl your middle finger towards the +y axis, your thumb will point along the +z axis This is a left-handed coordinate system. Not used in 123.

29 point to look at (x’, y’, z’)
Orientation Orientation is specified by a point in 3D space to look at (or a direction to look in) and an angle of rotation about this direction Default (canonical) orientation is looking down the negative z-axis and up direction pointing straight up the y-axis In general the camera is located at the origin and is looking at an arbitrary point with an arbitrary up direction -z z y x Up vector point to look at (x’, y’, z’) Look vector camera Position

30 View Angle (1/2) Determines amount of perspective distortion in picture, from none (parallel projection) to a lot (wide-angle lens) In a frustum, two viewing angles: width and height angles Choosing View angle analogous to photographer choosing a specific type of lens (e.g., a wide-angle or telephoto lens) Width angle Height angle

31 View Angle (2/2) Resulting picture

32 Front and Back Clipping Planes
Volume of space between Front and Back clipping planes defines what camera can see Position of planes defined by distance along Look vector Objects appearing outside of view volume don’t get drawn Objects intersecting view volume get clipped

33 Position Projection of up vector Up vector


"Bilgisayar Grafiğine Giriş" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları