Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanGokmen Keser Değiştirilmiş 10 yıl önce
1
Değişen Dünyada Güçlü İşletmeler Olmak GİRİŞİM EĞİTİM ve DANIŞMANLIK MERKEZİ
2
2 ÇORUM’UN İÇİNDE BULUNDUĞU EKONOMİK ORTAM
3
Department / name 3 ÇORUM GENEL BİLGİLER Nüfus; Çorum: 532.080 Türkiye:76.667.864 Sosyo – Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması: 50 Türkiye’nin GSYİH’sına Katkı Sıralaması: 37 Kişi Başına GSYİH Sıralaması: 38 KOBİ Sayıları; (2010) Çorum: 19.182 Türkiye: 3.003.116
4
4 Okur – Yazarlık Oranı (6+Yaş) Çorum: 92 % Türkiye: 94 % On Bin Kişiye Düşen Hasta Yatağı Sayısında; Çorum: 28 Türkiye: 22 On Bin Kişiye Düşen Hekim Sayısında; Çorum: 12 Türkiye: 17 ÇORUM GENEL BİLGİLER
5
5 2013 Yılı İhracatçı Firma Sayısı; Çorum: 125 firma, 191.095 (1000$) Türkiye: 60.119 firma, 151.806.635 (1000$) İhracat Büyüklüğüne Göre İller Arası Sıralaması : 40 2007 – 2013 İhracat Artışı: Çorum: 137% Türkiye: 42% 2013 Yılı İllere Göre Kamu Yatırımları Sıralamasındaki Yeri: 55 Karadeniz Bölgesi Gelişmişlik Sıralamasında Çorum’un Yeri (1.Bolu, 2.Karabük, 3. Zonguldak): 12
6
6 ÇORUM'A SATIŞ YAPAN İLLER PAY İSTANBUL33% ÇORUM30% ANKARA13% GAZİANTEP4% SAMSUN3% ÇORUM'UN SATIŞ YAPTIĞI İLLER PAY ÇORUM39% ANKARA16% İSTANBUL13% SAMSUN4% AMASYA3% YOZGAT2% MERSİN1% ÇANKIRI1% BURSA1% ÇORUM ILLER ARASı TICARET Çorum ilinin, iller arası ticaret değerlerinin %80’i oluşturan iller aşağıdaki gibidir. Kaynak: T.C. BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI
7
7 ÇORUM İLININ REKABET ÖZELLIKLERI Genel Rekabette 81 il içerisinde 65. sıradadır. Erişilebilirlik Alt Endeksinde 81 il içerisinde 72. sıradadır. Ticaret Becerisi ve Üretim Potansiyeli Alt Endeksi bakımından 34. sıradadır. Markalaşma Becerisi ve Yenilikçilik Alt Endeksi sıralamasında 81 il içerisinde 34. sıradadır. Beşeri Sermaye ve Yaşam Kalitesinde 81 il içerisinde 49 sıradadır.
8
8 ÇORUM İLININ REKABET ÖZELLIKLERI Mesleki ve Teknik Okul Mezun sayısına göre 49. sıradadır. Açılan Şirket Sayısındaki Değişime göre 26. sıradadır. İldeki Toplam Kamu Yatırımı (Enerji ve Haberleşme-Ulaştırma hariç) bakımından 61. sıradadır. Sanayi Elektrik Tüketim Miktarına ilişkin sıralamada 46. sıradadır. Kilometrekare Başına Düşen Bölünmüş Yol Uzunluğu bakımından 46. sıradadır. Son Beş Yıla Ait Marka Tescil Ortalamasında 29.sırada yer almaktadır.
9
9 Çorum sanayisinde kiremit ve tuğla sektörü öne çıkmaktadır. Makine ve ekipmanların karşılanması için yerel taleplerin ön plana çıkması ile makine sektörü gelişmiştir. Çorum, üretilip ihraç edilen ürün çeşitliliğine göre Türkiye’de 20. sırada yer almaktadır ÇORUM EKONOMIK GÖSTERGELER
10
10 İlin geleneksel ürünü olan leblebinin yıllık üretim miktarı 2.000 tondur. İstihdamın büyük bir miktarı taş ve toprağa dayalı sanayi, tekstil sanayi ve makine-metal sanayi tarafından sağlanmaktadır. Çorum, ihracatı ithalatının üstünde olup dış ticaret fazlası olan bir il konumundadır. ÇORUM EKONOMIK GÖSTERGELER
11
11 SEKTÖR GIDA ÜRÜNLERİ İMALATI (%26) (un, bulgur, şeker vb.) METALİK OLMAYAN MİNERAL ÜRÜNLERİN İMALATI (%15) (kiremit, tuğla vb.) MAKİNE VE EKİPMAN İMALATI (%13) (toprak sanayi makinaları, un ve yem sanayi makinaları, değirmen makinaları vb.) MOTORLU KARA TAŞITI, TREYLER (RÖMORK) VE YARI TREYLER (YARI RÖMORK) İMALATI (%6) MADENCİLİK VE TAŞOCAKÇILIĞI (%5) (seramik, mermer vb.) GİYİM EŞYASI İMALATI; KÜRKÜN İŞLENMESİ VE BOYANMASI (%5) FABRİKASYON METAL ÜRÜNLERİ İMALATI (%4) (demir, çelik) ÇORUM'DA ÖNE ÇIKAN SEKTÖRLER
12
12 İHRACAT Yılİhracatçı Firma Sayısıİhracat Değeri (Bin $) 2007 9180.551 2008 100112.353 2009 10999.026 2010 107113.954 2011 120142.031 2012 120166.369 2013 125191.085 Kaynak: DTM, 2013 2007-2013 Yılları arası ihracat değerinde yaşanan değişim; %137 ÇORUM İHRACAT VERİLERİ
13
13 ÇORUM İTHALAT VERİLERİ İTHALAT Yılİthalatçı Firma Sayısıİthalat Değeri (Bin $) 2007 12535.964 2008 8672.155 2009 7968.051 2010 9765.981 2011 103115.206 2012 10398.436 2013 110111.856 Kaynak: DTM, 2013 2007-2013 Yılları arası ithalat değerinde yaşanan değişim; %211
14
14 ÇORUM YATIRIM TEŞVİK BELGELERİ 01.01.2009–31.07.2014 Arasında Verilen Yatırım Teşvik Belgeleri Kaynak: T.C. Ekonomi Bakanlığı Yerli Sermaye Alt SektörüBelge Adedi Sabit Yatırım (Milyon TL)İstihdam Enerji 4 341 101 Makina İmalat 17 62 314 Seramik 2 55 75 İstihraç ve İşleme 11 36 186 Kağıt 5 28 59 Ticaret - Depolama 3 26 27 Gıda ve İçecek 11 23 154 Turizm 2 21 94 Altyapı - Belediye Hizm. 11 19 43 Eğitim 2 16 118 Pişmiş Kil ve Çim.Ger. 7 15 95 Taşıt Araçları 4 14 110 Sağlık 1 14 30 Demir Dışı Metaller 2 14 60
15
15 ÇORUM YATIRIM TEŞVİK BELGELERİ 01.01.2009–31.07.2014 Arasında Verilen Yatırım Teşvik Belgeleri Kaynak: T.C. Ekonomi Bakanlığı Yerli Sermaye Alt SektörüBelge Adedi Sabit Yatırım (Milyon TL)İstihdam Deri ve Kösele 3 11 154 Madeni Eşya 5 9 54 Hayvancılık 3 8 40 Elektrikli Makinalar 1 8 50 Diğer İmalat 2 7 10 Demir Çelik 1 7 23 Dokuma ve Giyim 5 6 209 Orman Ürünleri 3 5 79 Lastik-Plastik 4 4 40 Mesl.Bil.Ölç.Opt.Do. 1 4 16 Kimya 1 1 12 Cam 1 1 16 Bitkisel Üretim 1 0 3 Genel Toplam1137562.172
16
16 ÇORUM YATIRIM TEŞVİK BELGELERİ 01.01.2009–31.07.2014 Arasında Verilen Yatırım Teşvik Belgeleri Kaynak: T.C. Ekonomi Bakanlığı Yabancı Sermaye Alt SektörüBelge Adedi Sabit Yatırım (Milyon TL)İstihdam Enerji 1 196 10 Kağıt 1 4 6 Genel Toplam220016
17
17 Enerji sektörü 5 Belge ve 538 Milyon TL’lik sabit yatırım tutarı ile, Çorum’da Enerji sektöründe belge başına ortalama 107 Milyon TL, Türkiye’de ise 86 Milyon TL sabit yatırım Makine İmalatı sektörü 17 belge ve 62 Milyon TL‘lik sabit yatırım değeri ile ikinci sırada, Çorum’da Makine İmalatı sektöründe belge başına ortalama 3 Milyon TL, Türkiye’de ise 5 Milyon TL sabit yatırım YATIRIM TEŞVİK BELGELERİ-İHRACAT YORUMLARI
18
18 YATIRIM TEŞVİK BELGELERİ-İHRACAT YORUMLARI Çorum ilinde Seramik sektörü 2 belge ve 55 Milyon TL’lik sabit yatırım ile üçüncü sırada, Çorum’da Seramik sektöründe belge başına ortalama 27 Milyon TL, Türkiye’de ise 12 Milyon TL sabit yatırım 70 Milyon $ ile il ihracatından %43 pay alan Makine ve Aksamları sektörü ilk sırada yer almaktadır. Yatırım teşvik belgelerinde ise Makine İmalatı sektörü 2. sıradadır. 14 Milyon $ ihracat değeri ile Taşıt Araçları ve Yan Sanayi sektörü ikinci sırada yer almakta ve ihracatın %9’unu oluşturmaktadır. Yatırım teşvik belgelerinde Taşıt Araçları sektörü 12. sıradadır.
19
19 YATIRIM TEŞVİK BELGELERİ-İHRACAT YORUMLARI Çorum ilinde Turizm sektöründe 2 belge ve 21 Milyon TL’lik sabit yatırım gerçekleşmiştir. Ortalama sabit yatırım miktarı belge başına 10 Milyon TL iken, Türkiye’de 13 Milyon TL’dir. Çorum ilinde Sağlık sektöründe 1 belge ile 14 Milyon TL’lik sabit yatırım gerçekleşmiştir. Belge başına ortalama sabit yatırım miktarı Türkiye’de 20 Milyon TL’dir. Çorum ilinde Eğitim sektöründe 2 belge ve 16 Milyon TL’lik sabit yatırım gerçekleşmiştir. Ortalama sabit yatırım miktarı belge başına Çorum ve Türkiye’de 8 Milyon TL’dir.
20
20 KOBİ’LERDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMI Girişimlerin %73,7’si kamu kurum ve kuruluşlarıyla iletişimde İnternet kullanmıştır. İnternet erişimine sahip girişimlerin; Türkiye’deki kamu kuruluşlarının elektronik satın alma sistemlerine mal ve hizmet teklifi verme oranı 2012 yılında %14,5 iken, Avrupa Birliği ülkelerindeki kamu kuruluşlarının elektronik satın alma sistemlerine mal ve hizmet teklifi verme oranı %1,4 olmuştur.
21
21 KOBİ’LERDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMI Girişimlerde web sayfası sahipliği %53,8 değerinde gerçekleşmiştir. Web sayfasına sahip olan girişimlerin, bu sayfalar üzerinden sundukları hizmetler arasında ilk sırada, %58,5 ile “ürün katalogları ve fiyat listesi” bulunmaktadır. Girişimlerin %10,1’i bilgisayar ağları üzerinden sipariş almıştır. Girişimlerin %26,7’si 2013 yılı Ocak ayında sosyal medya uygulamalarını kullanmıştır.
22
GELECEĞE BAŞARIYLA YÜRÜMEK İÇİN NE YAPMALIYIZ?
23
KOBİ’LERDE KALICI OLMA ÇABASI KOBİ’ler gelecekte var olmak için uzun dönemli kararlar almak ve planlar yapmak zorundadır. Yani gelecek stratejilerini belirlemeleri gerekir.
24
Uzun dönemde başarılı ve kalıcı olmak için işletmelerde yapılarının oluşturulması gereklidir. KOBİ’LERDE KALICI OLMA ÇABASI Etkin pazarlamaVerimli üretimYeterli yönetim
25
Başlangıç Tutundurma Gelişme Olgunlaşma KOBİ’LERDE KALICI OLMA ÇABASI İşletmenin uzun dönemli kalıcı olma hedefine giden yolda “ kurumsal gelişme mücadelesi” çeşitli aşamalardan oluşmaktadır:
26
TEB KOBİ AKADEMİ KURUMSAL GELİŞİM PROGRAMI ATÖLYE ÇALIŞMALARI
27
TEB KOBİ AKADEMİ ATÖLYE ÇALIŞMASI ? 1) Bugünün Başarılı KOBİ’si Geleceği Nasıl Yönetecek? KOBİ’lerde Stratejik Yönetim 2) İşletmeniz Gelişim Haritasının Neresinde? KOBİ’lerde Büyüme Senaryoları
28
TEB KOBİ AKADEMİ ATÖLYE ÇALIŞMALARI 1.Bugünün Başarılı KOBİ’si Geleceği Nasıl Yönetecek? KOBİ’lerde Stratejik Yönetim
29
1. Eğitim Grubu : “ Bugünün Başarılı KOBİ’si Geleceği Nasıl Yönetecek? KOBİ’lerde Stratejik Yönetim” KOBİ’lerde Uzun Dönemli Hedeflere Yönelik Stratejik Yönetim Uygulanabilir mi? KOBİ’lerde Stratejik Yönetim İçin Pratik Bir Yöntem: İŞ PLANI TEB KOBİ AKADEMİ ATÖLYE ÇALIŞMALARI
30
2. İşletmeniz Gelişim Haritasının Neresinde? KOBİ’lerde Büyüme Senaryoları
31
GELİŞİM ÇABASININ BAŞINDA OLAN KOBİ’LER NASIL ÇALIŞIYOR: BAŞLANGIÇ AŞAMASI Kuruluş Yakın Yerlerden İlk Müşteriler Müşteri İsteklerine Özel Ürün/Ölçüler Üretmek Üretilebilen Az Sayıda Ürün Çeşidi Müşterinin Her İsteğini Karşılama Siparişlerin Uzun Üretim Süreleri Siparişler Yokken Boş Duran Makine/Ustalar Müşteri Bulmaya Çalışan Yok Yeni Müşteri Bulmaya Zaman Yok Yüksek Maliyet Yüksek Fiyat Az Kazanç Az Kazanç Nedeniyle Paz. Satış Gideri/Satış Elemanı Yok Az Kazanç Nedeniyle Yeni veya Standart Ürün Yok Memnun Müşterilerden Duyup Kendi Gelen 1-2 Yeni Müşteri
32
Değişen Dünyada Güçlü İşletmeler Olmak TEB KOBİ AKADEMİ GİRİŞİM EĞİTİM ve DANIŞMANLIK MERKEZİ
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.