Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Yönetim Bilişim Sistemleri
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Alper Özpınar Week 1
2
Stratejik bir Kaynak olarak Bilgi
Organizasyonların rakiplerinden daha iyi olmak için yaptıkları planlar. Stratejik Bilgi Sistemleri Olanakları daha iyi anlamak ve kavramak için yapılan sistemlerdir Mevcut bir bilgi sisteminden gelişebilecekleri gibi tamamen baştan da oluşturulabilirler
3
Stratejik Bilgi Sistemleri Nedir?
Organizasyonun herhangi bir aşama ve seviyesinde olabilir Operasyonları, ürünleri,servisleri ve çevre şartlarını değiştirebilirler Organizasyonların rekabetçi bir avantaj sağlamasına yardımcı olurlar
4
Dijital Firmalar Tedarik zincirindeki müşterileri “algıla ve tepki ver” sistemleridir Yeni ürünler ve servisleri sunmak için katma değer katılmış web hizmetlerini kullanırılar
5
Value Chain Model Activities
Temel Aktiviteler: Firmanın ürün ve servileri ile doğrudan ilişkili olan aktivitelerdir Destek Aktiviteleri: Temel aktivitelere yardımcı olurlar Organizasyonların iç yapıları ile ilgili insan kaynakları, teknoloji ve işleyiş ile ilgili sistemlerdir.
9
Rekabetçi Avantaja Erişme
Market payları ile birlikte kazancın da artması Stratejinin özü olarak “Yenilikçilik”dir. Firma daha önce hiç kimsenin denemediği bir şeyi denediğinde statejik olarak öne çıkar. DELL dünya üzerinde web üzerinden bilgisayar satışını yapan ilk firmadır ve bu sayede ABD’de 1 numara olmuştur.
10
Rekabetçi Avantaja Erişme
Birçok aktivite birlikte veya ayrı ayrı stratejik avantaj yaratabilir.
11
Rekabetçi Avantaja Erişme
#1: Maliyetleri düşürmek Düşük Maliyetler Düşük Fiyat Büyük Market Payı
12
Rekabetçi Avantaja Erişme
#2: Markete Giriş Koşullarını Artırma Patent Fikri haklar
13
Rekabetçi Avantaja Erişme
#3: Establish High Switching Costs Explicit Switching Costs Fixed and nonrecurring Implicit Switching Costs Indirect costs in time and money of adjusting to a new product
14
Rekabetçi Avantaja Erişme
#4: Yeni ürünler ve servisler Dinamik Avantaj diğer firmların benzer ürün ve servisleri önermesine kadar devam eder
15
Rekabetçi Avantaja Erişme
#5: Ürün ve servislerdeki çeşitlilik Ürün çeşitliliği Marka adı kullanımı Levi’s jean Chanel parfüm Calvin Klein
16
Rekabetçi Avantaja Erişme
#6: Geliştirilmiş ürün ve servisler Örnekler Otomobil üreticileri uzun yıllar garanti ve servis öneriyor Emlak sektörü finansal desteğini de yanında getiriyor
17
Rekabetçi Avantaja Erişme
#7: İş Ortaklıkları Birleştirilmiş servisler insanları cezbeder Düşük fiyat Uygunluk Örnekler ETS ve Atlas JET İDO ve Varan HP ve FedEx İETT
18
Rekabetçi Avantaja Erişme
#8: Tüketici ve üreticileri sabitleme Pazarlık gücü Alım hacmi Lider alıcı satıcı olma Standartları oluşturma, Migros
20
Rekabetçi Avantaja Erişme
Strategic alliances combine services to create synergies
21
Rekabetçi Avantaj için Stratejik Bilgi
Stratejik Bilgi Sistemleri (SBS) Herhangi bir bilgi sistemi uzun vadede rekabeti bir avantaj kazanmaya yardımcı olur SBS’ler iki fikri somutlaştırırlar Kazanacak iş hamlesi Bilgi teknolojilerinin o adımı nasıl atacakları SBS’lerin iki koşulu vardır Bilgi sistemi organizasyonun hedeflerine hizmet edecektir. Bilgi sistemi yöneticiler ve diğer birimlerce etkin olarak kullanılmaldır
22
Rekabetçi Avantaj için Stratejik Bilgi
Stratejik Bilgi Sistemlerinin Kurulması Avantaj elde etmek için en etkin yol nedir Daha doğru,erişilebilir ve zamanlı bilgi buna yardımcı olur mu Bilgi sisteminin kurulması daha iyi bir bilgi sağlar mı Ekonomik olarak geliştirilebilir mi Rakipler benzer sistemi üretebilecek güce sahipler mi Rakiplerin benzer sistemi yapması ne kadar sürer Sistemimiz kendini sürekli yenileyen hedeflere göre adapte edebilir mi SBS’yi geliştirmemenin riski nedir Diğer alternatif yollar nedir
24
Organizasyonlar ve Bilgi Sistemleri
Organizations Serbest Girişimci: Başlangıç şirketi Makine Bürokrasisi: orta ölçekli üretim firmaları Bölümlenmiş Bürokrasi: İlk 500 Profesyonel Bürokrasi: Hukuk firmaları, hastaneler, okullar Danışmanlık Firmaları:
25
Mintzberg’s Modeli Mintzberg
26
Basit Model
27
Makine Bürokrasisi
28
Profesyonel Bürokrasi
29
Bölümlenmiş
30
Danışmanlık Firmaları
31
Bilgi Sistemleri Firmları Nasıl Etkiler
Ekonomik Teoriler Davranış Teorileri
32
Ekonomik Teoriler : Mikroekonomik Teori
Bu modele göre firma teknolojiyi işgücü ve kapital için ücretsiz olarak yer değiştirebilir Firmalar bilgi teknolojilerini zaman içinde işgücü ile yer değiştirebilirler, sonuçta üretim eğrisi kapital ve işgücünü azaltacak şekilde içe doğru kayar.
33
Ekonomik Teoriler : Mikroekonomik Teori
34
Ekonomik Teoriler : Transfer Maliyetleri Teorisi
Firmalar transfer maliyetleri bilgi teknolojileri ile düşürdükleri sürece aynı üretimi daha az personel ve işgücü ile yapabilir hale gelirler Transfer giderleri sürtünme kuvveti gibidir. Hareketle doğru orantılı olarak artarlar ama teknoloji kullanımı bu sürtünmeyi azaltır
35
Economic Theories – Transaction Cost Theory
36
Ekonomik Teoriler : Acenta Teorisi
Firmalar büyüdükçe artan en büyük maliyet acenta ve şube giderleridir. Bilgi teknolojileri firmaların büyümesine imkan sağlarken maliyetlerin azalmasına neden olurlar
37
Economic Theories – Agency Theory
39
Davranış Teorileri Bilgi teknolojileri karar verme hiyerarşisini değiştirirler Bilgi edinme maliyetini azaltırlar Bilginin dağılmasını sağlarlar
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.