Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları Anabilim Dalı

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları Anabilim Dalı"— Sunum transkripti:

1 Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları Anabilim Dalı
SHUTTLE (MEKİK) YÜRÜME TESTİ Doç.Dr.ALEV GÜRGÜN Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları Anabilim Dalı

2 YÜRÜME TESTLERİ Fonksiyonel kapasitenin ölçümü, sakatlığın objektif olarak ölçümünü sağlar Değişik sakatlık derecesi olan olgularda bile kaliteli değerlendirme sağlayan oldukça duyarlı bir test

3 TESTİN AVANTAJLARI 6 ve 12. dk. yürüme testi ile uygulanıyor  Bu sürede hasta kendi kendine maksimum mesafeyi yürüyor Standardize etmek zor ve motivasyonla etkileniyor Daha güvenli, uygulaması daha kolay, daha iyi tolere ediliyor, günlük yaşama daha uygun Respiratory Care 2003 Aug;48(8):783-5

4 MEKİK YÜRÜME TESTİ Progresif olarak yürüme hızının artırıldığı bir koridor testi yöntemidir. Bir kaset/ CD aracılığı ile hastaya duyurulan sesli uyaranla her dakika yürüme hızının giderek artırılması esasına dayanmaktadır. Test, 10 m. uzaklıkta iki nokta arasında gidiş-geliş turu şeklinde yapılmaktadır. Giderek hızlanan bu mekik turlarında hastanın dayanabildiği en son turda metre ya da tur sayısı olarak sonuç belirlenir.

5 TESTİN UYGULANMASI Kaygan olmayan en az 10 m. genişliğinde zemin
Kasetçalar/ CD çalar 10m. ölçen  metre Dönüşler için 0.5 m mesafe bırakarak işaretleme Öncesinde saturasyon, kalp hızı ve dispne ölçümü kaydediliyor

6

7 HAZIRLIK VE UYGULAMA Kalibrasyon periyodu (1 dk’yı kontrol et)
Sinyali duyduğu andan itibaren nefes darlığı hissetmeden, istenen hıza ulaşıncaya kadar yürümeye başlaması hastaya söyleniyor ‘Üç bip’ ile teste başlanıyor, belli aralıklarda gelen ‘tek bip’ lerde hasta ‘shuttle’ tamamlamış Her bir dakikada ‘üç bip’ ile hız artırılıyor 12 seviye var (1 dk) = Belli sayıda shuttle (10m) içeriyor

8 SONUÇLARIN KAYDEDİLMESİ
Tamamlanan seviye ve shuttle sayısı kaydedilir Örneğin hasta 6 tam seviye ve 7. seviyeden 3 shuttle yapabildi ise: 6 tam seviye= 330 m 3 ek shuttle= 30 m. Toplam 360 m. (Her shuttle 10m)

9

10 Giderek Hızlanan Mekik Yürüme Testi Kayıt Formu
İsim: Tarih: Yaş: Tahmini Kalp Hızı (220-yaş): İlaçlar: FEV1: FVC: İlk Değerlendirme ISWT 1 ISWT 2 Tarih: Tarih: Zaman: Zaman: Bronkodilatör son dozundan sonra Bronkodilatör son dozundan sonra geçen zaman: geçen zaman: ZAMANdk SpO2 Kalp Hızı Dispne İstirahat 1 2 3 4 Level 1    Level 2     Level 3      Level 4       Level 5        Level 6         Level 7          Level 8           Level 9            Level 10             Level 11              Level 12               Level 13                Level 14                 Level 15                  Level 16                  

11 Tamamlanmış shuttle sayısı Tamamlanmış shuttle sayısı
Mesafe (shuttle sayısı x 10): Mesafe (shuttle sayısıx10): Test için kısıtlayıcı faktörler: Test için kısıtlayıcı faktörler: Dispne  Düşük SpO2  Dispne  Düşük SpO2  Bacak Yorgunluğu  Bacak Yorgunluğu  Diğer: Diğer: Tamamlanmış shuttle ları işaretleyiniz: Level 1    Level 2     Level 3      Level 4       Level 5        Level 6         Level 7          Level 8           Level 9            Level 10             Level 11              Level 12              

12 HASTA İÇİN EN UYGUN YÜRÜME HIZINI SAPTAMAK
MESAFE % 85 MESAFE % 85

13 HASTA İÇİN EN UYGUN YÜRÜME HIZINI SAPTAMAK

14 ENDURANS HIZINI BELİRLEMEK
DÜZEY SHUTTLE (sn) HIZ km Hızı = 4.6 km/saat

15 ENDURANS MEKİK TESTİ Giderek artan mekik testinden sonra ikinci aşama
Hastanın maksimum kapasitesindeki (%85) ‘enduransını’ tahmin etmek için yapılan süre bazlı bir test. Hastanın maksimum kapasitesi, giderek hızlanan (incremental) testten elde edilen yürüme mesafesi ile hesaplanabiliyor.

16 TESTİN SONLANDIRILMASI
Eğer ‘bip’ sesi geldiğinde hasta köşelere 0.5 metre mesafede ise (sadece bir tur yakalaması için izin verilir) Hasta devam edemeyecek kadar nefes darlığı olduğunu söylüyorsa Hasta beklenen maksimum kalp hızının % 85 ine ulaşır (Maksimum kalp hızı= 220-yaş) Hastada aşağıdaki bulgulardan birisi saptanırsa: Anjinayı düşündüren göğüs ağrısı Mental konfüzyon ya da kooperasyon kaybı Başdönmesi Tolere edilemeyen dispne Bacak krampları veya aşırı kas yorgunluğu Saturasyonun % 85 in altında kalması Diğer istenmeyen klinik etkiler

17 ENDURANS MEKİK TESTİ VO2 max (ml/dk/kg)= (0.025 x ISWT mesafesi ) Bu formülden beklenen VO2 max değeri hesaplandıktan sonra grafik üzerinde hesaplanan değeri y eksenine yerleştirildikten sonra x ekseninde yürüme hızını hesaplayabiliyorsunuz.

18 ENDURANS MEKİK TESTİ Endurans sinyal CD’leri 16 seviyeli
Hastanın maksimum hızında ne kadar yürüyebileceği hesaplanıyor Hızı sabit, başlangıçta 2 dk. ısınma periyodu ve ardından kronometre ile hasta ne kadar yürüyebilirse

19 ENDURANS MEKİK TESTİ Örnek: Olgu ISWT de 200 m. yürüdü ve VO2 max değeri 9.2 ml/dk/kg. Bu VO2 max değerin % 85’i  7.8 ml/dk/kg ki bunun endurans hız karşılığı 3.3 km/saat


"Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları Anabilim Dalı" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları