Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI İHRACAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇİN HALK CUMHURİYETİ Mayıs 2014
2
İhracatı Geliştirme Uzman Yrd. Çin Ülke Masası İhracat Genel Müdürlüğü
ÇİN HALK CUMHURİYETİ BATUHAN UYSAL İhracatı Geliştirme Uzman Yrd. Çin Ülke Masası İhracat Genel Müdürlüğü T.C. Ekonomi Bakanlığı Tel: E-posta: T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 2
3
ÇİNLİLERE GÖRE DÜNYA HARİTASI(中国)
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 3
4
ÇİN HALK CUMHURİYETİ HARİTASI
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 4
5
ÇİN HALK CUMHURİYETİ TARİHÇE
ÇHC 1949’da kurulmuştur. Çin Komünist Partisi tarafından yönetilmektedir. Mao’nun 1976’da ölümü; ekonomik olarak dışa açılma çabaları 1979’da Açık Ekonomi Politikaları- Deng Xiaoping 1992 yılında “Sosyalist Piyasa Ekonomisi Tesis Edilmesi”(2020) 1997 yılında Hong Kong’un ve 1999 yılında Makao’nun Çin’e dahil olması 2001 yılında DTÖ üyeliği Çin, 21. yüzyılın en önemli ekonomik güçlerinden biri olmaya adaydır. T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
6
ÇHC-EKONOMİK VERİLER T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI Resmi Adı
: Çin Halk Cumhuriyeti Yönetim Biçimi : Sosyalist Cumhuriyet Resmi Dili : Mandarin ve Diğer Yerel Lehçeler Başkenti : Pekin (Beijing) Yüzölçümü : km² Nüfusu : 1,34 Milyar Nüfus Yapısı : %91,5 Han Çinlisi-Diğer: 55 Azınlık Etnik Grup Para Birimi : Yuan (Renminbi=RMB) 1Yuan =10 Jiao =100Fen Para Birimi Paritesi : 1 $ = 6,24 Yuan (2014 Mayıs) Toplam GSYİH-GDP : 9,39 Trilyon ABD $ (2013) Büyüme Oranı : % 7,7 (2013), % 7, (2012) İhracat : 2,21 Trilyon ABD $ (2013) İthalat : 1,94 Trilyon ABD $ (2013) Enflasyon : TÜFE: % 2,5 ÜFE: % -1,4 (2013) İş Gücü : 825 Milyon (2013) İşsizlik Oranı : % 6, (2013) Toplam Dış Borç : 795,7 Milyar $ (2013) Toplam Rezervler (Altın hariç) : 3,7 Trilyon $ (2014 Mayıs) T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
7
Ülke-Eyalet Büyüklük Kıyaslaması
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
8
2050’DE KÜRESEL LİDER ÇİN OLACAK
Dünyada Durum SAYILAR VE GRAFİKLER DER Kİ; AMERİKA YAVAŞLIYOR… AVRUPA YAŞLANIYOR…. 2050’DE KÜRESEL LİDER ÇİN OLACAK T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
9
E7 G7 1- Çin 2- Hindistan 3- Brezilya 4- Rusya 5- Endonezya 6- Meksika
Küresel Liderler 2050’de, dünyanın gelişen 7 ekonomisi şu anki 7 güçlü ekonomiyi geçecektir. E7 1- Çin 2- Hindistan 3- Brezilya 4- Rusya 5- Endonezya 6- Meksika 7- Türkiye G7 1- ABD 2- Japonya 3- Almanya 4- İngiltere 5- Fransa 6- İtalya 7- Kanada T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
10
Çin Ekonomik Performans
Büyüme : %10,3 Büyüme : %9,2 Büyüme : %7,8 Büyüme : %7,7 Büyüme : %7,7 GSYİH : 9,39 Trilyon $ Dış Talebe Bağlı Büyümeden İç Talebe Dayalı Büyümeye Geçiş Küresel En Büyük İkinci Ekonomi T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
11
İhracat-2013 : 2,21 Trilyon $ (2,05 Trilyon $)
Çin Ticaret Rakamları İhracat : 2,21 Trilyon $ (2,05 Trilyon $) İthalat : 1,95 Trilyon $ (1,82 Trilyon $) Dış Ticaret Hacmi : 4,16 Trilyon $ (3,87 Trilyon $) Dış Ticaret Dengesi : Milyar $ (230 Milyar $) Küresel İhracat Lideri En Önemli/Gelişen İthalat Pazarı Küresel Dengeleri Etkileyen Ticaret Politikası (RMB-Afrika) Afrika ile ticaret 1980’de 1 milyar dolar, 2000 yılında 10,6 milyar dolar, 2010 yılında, 120 milyar doları, geçen yıl ise 200 milyar doları aştı. Çin’in Afrika’daki doğrudan yatırımları 15 Milyar $ T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
12
Çin’in Afrika Politikası
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
13
Çin Ürün Bazında Ticaret
Başlıca İhraç Ürünleri: Otomatik Bilgi İşlem Makinaları (%8,01), Telefon ve Telgraf için Elektrikli Cihazlar (%7,02), Gemiler (%1,96), Diotlar ve Yarı İletkenler (%1,87) İhracatında İlk Beş Ülke: Hong Kong(%17,4), ABD(%16,7), Japonya (%6,8), Güney Kore (%4,1), Almanya (%3) Başlıca İthal Ürünleri: Ham Petrol (%11,21), Elektronik Entegre Devreler (%9,82), Demir Cevherleri ve Konsantreleri (%6,45), Sıvı Kristalli Tertibat, Lazerler, Optik Cihazlar (%3,05) İthalatında İlk Beş Ülke: G.Kore(%9,4), Japonya(%8,3), Tayvan(%8), ABD(% 7,9), Avustralya(%5,1) T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
14
Çin’in Dış Ticaretinde Öne Çıkan Noktalar
İhracatta Ürün Bazında Çeşitlilik-Dünyanın Fabrikası Tüm Ülkelere İhracat Yeteneği İthalatta Hammaddeler ve İhtiyaç Duyulan Teknoloji-Makine Ağırlığı Pasifik Ülkeleri Ağırlıklı İthalat Yapısı Hammadde ve Enerji Alımına Yönelik Siyasi-Ticaret Politikası T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
15
Çin’in İhracat Noktaları
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
16
Çin’in Petrol İthalat Ettiği Ülkeler
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
17
Çin’de Yabancı Yatırımların Önemi
Dışa açılım politikaları kapsamında, yabancı yatırımların ülkeye çekilmesi ve bu süreçte sağlanan teşvikler temel politika önceliğini oluşturmuştur. Çin’de, yabancı sermayeye dayalı şirketlerin ülke ekonomisi açısından önemi son derece büyüktür. Yabancı yatırım projeleri değer olarak; Dış ticaretin %55’ini, Sanayi üretiminin %30’unu , Ulusal vergi gelirlerinin %21’ini, Toplam ulusal istihdamın %11’ini oluşturmaktadır. Dünyanın önde gelen 500 firmasının (Global Top 500) 480’inin Çin’de yatırımı bulunmaktadır. T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
18
Türkiye- Çin Halk Cumhuriyeti Ticareti
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
19
Türkiye- Çin Halk Cumhuriyeti Ticareti
Türk-Çin Ticari İlişkilerinin Gelişimi 1. Evre : Uzakta Bir Ticari Ortak İhracat : Milyon ABD $ İthalat : 1,34 Milyar ABD $ Dış Ticaret Hacmi : 1,44 Milyar ABD $ Dış Ticaret Dengesi : 1,24 Milyar ABD $ 2. Evre : Giderek Gelişen Ticari İlişkiler İhracat : Milyon ABD $ İthalat : 9,67 Milyar ABD $ Dış Ticaret Hacmi : 10,36 Milyar ABD $ Dış Ticaret Dengesi : 8,97 Milyar ABD $ 3. Evre : Ticari İlişkilerde Başlıca Ortak-Türkiye İçin İhracat : 3,60 Milyar ABD $ İthalat : 24,68 Milyar ABD $ Dış Ticaret Hacmi : 28,28 Milyar ABD $ Dış Ticaret Dengesi : 21,08 Milyar ABD $ T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
20
Türkiye- Çin Halk Cumhuriyeti Ticareti
Başlıca İhraç Ürünlerimiz (2013) - Krom Cevherleri ve Konsantreleri Mermer ve Traverten (Ham ve Kabaca Yontulmuş) Bakır Cevherleri ve Konsantreleri Mermer ve Traverten (Blok Dilimler Şeklinde Kesilmiş) Dokunmuş Halılar Ve Dokumaya Elverişli Maddelerden Diğer Yer Kaplamaları Dabaklanmiş, Aprelenmiş Kürkler Kurşun Cevherleri ve Konsantreleri Çinko Cevherleri ve Konsantreleri Sınırlı Tarım Ürünü (Makarna, Zeytinyağı, Fındık, Kuru İncir, Meyve Suyu vs.) Başlıca İthal Ürünlerimiz (2013) - Otomatik Bilgi İşlem Makineleri ve Üniteleri Gösterge Tabloları (Hücresel Ağlar ve Diğer Kablosuz Ağlar İçin) Telefonlar Elektrojen Grupları Ses-Görüntü-Diğer Bilgileri Almaya ve Vermeye Yarayan Araçlar Oyuncaklar Telli Telefon ve Telgraf İçin Elektrikli Cihazların Aksam ve Parçaları Otomatik Bilgi İşlem ve Ünitelerinin Aksam ve Parçaları Buhar Kazanları ve Turbinleri - Bisikletler T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
21
Türkiye- Çin Halk Cumhuriyeti Ticareti
GIDA ÜRÜNLERİ İHRACATINDA YAŞANAN SORUNLAR Halihazırda, ÇHC’ye ülkemizden et-et ürünleri, süt-süt ürünleri, tavuk eti-tavuk ayağı gibi temel tarım ürünlerinin ihracatı mümkün bulunmamaktadır. İlgili ÇHC mevzuatı uyarınca, ihracatçı ülke tarafından tamamlanmak zorunda olan pazara erişim süreci mevcuttur. (Sağlık Sistemi Üzerine Anket Forumu, İhracatçı Ülkenin Teknik ve Mevzuat Bilgilerinin İletilmesi, ÇHC Makamları tarafından Risk Analizi Süreci, Yerinde İncelemeler, İhraç Edilecek Ürünlerin Denetim ve Karantinasına İlişkin Müzakereler, Sağlık Sertifikası, İhracatçı Muktedir İşletmelerin ÇHC’de Kayıt Altına Alınması, İzinli Firmalar Listesi) T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
22
Türkiye- Çin Halk Cumhuriyeti Ticareti
POTANSİYEL SEKTÖRLER Gıda Sektörü Tütün Şekerli ve Çikolatalı Mamuller Zeytinyağı Makarna Kuru Üzüm, Kayısı, İncir ve Fındık Süt ve Süt Ürünleri İşlenmiş Gıda Ürünleri Yaş Sebze ve Meyve Sanayi Ürünleri Otomotiv Yan Sanayi Madeni Yağlar Takım Tezgahları Medikal Ürünler Hava Pompaları ve Kompresörler Plastik ve Metal Borular Kablo ve Teller Plastikten Film ve Folyolar Gıda İşleme Makineleri Tekstil Hammaddeleri ve Aksesuarları Tekstil Kimyasalları Altın ve Mücevherat Kozmetik T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
23
Türkiye- Çin Halk Cumhuriyeti Ticareti
İkili Ticari İlişkilere Yönelik Tespitler 10 Yıllık Dönemde İhracatın 10 Kat Artışı İhracatın Yapısında Hammaddeler Ağırlıklı Gelişim Bu Gelişimin Çin Merkezli Talebe Paralellik Arz Etmesi - Son İki Yılda İhracatta Sektörel Çeşitlilik Başlaması 10 Yıllık Dönemde İthalatın 6 Kat Artışı İthalatın Yapısında Çeşitlilik İthalatın İçindeki Nihai Ürün-Ara Mal-Sermaye Malı Yapısı Çin’in Türkiye’nin 3. Önemli İthalat Kaynağı Olması Giderek Büyüyen Dış Ticaret Açığı Dış Ticaret Açığının Üretim ve İstihdam Üzerindeki Baskısı Çin’in Türkiye’nin 3. Önemli Ticaret Ortağı Haline Gelmesi Ticari İlişkilerin Daha Fazla Geliştirilmesindeki Siyasi Kararlılık 6 yıl İçinde 100 Milyar ABD Doları Ticaret Hacmi Hedefi Ticari İlişkilerin Sağlıklı Bir Yapı Arz Etmemesi T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
24
Türkiye- Çin Halk Cumhuriyeti Ticareti
İhracatın Değerlendirilmesi İhracatın Yetersiz Olmasının Temel Nedenleri Çin’deki Tüketim Eğilimlerinin Farklılığı - Çin Pazarının “Kendine Özgü” Yapısı - Tarife ve Tarife Dışı Engeller - Bölge-İçi (Güneydoğu Asya ve Pasifik) Ticaretin Çok Güçlü Olması - Çin’in Önemli Küresel Ticaret Ülkeleri-Blokları Tarafından Çevrelenmesi - Ülkemiz ile Çin Arasında Özel Ticaret Anlaşmalarının Bulunmaması - Ticaretin Finansmanına Yönelik İmkanların Yetersizliği - Yatırım İlişkilerimizin Yeterince Gelişmemiş Olması - Çin Pazarına Yönelik Sistematik Çalışmalar Yürütülmemesi T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
25
TÜRKİYE-ÇHC TİCARİ İLİŞKİLERİ
İhracatçının Pratik Sıkıntıları - Fiyat Tutturulamaması - Çin’deki Talep Düzensizliği-Proje Bazlı Çalışmalar - Türk Ürünlerinin Yeterince Tanınmaması - Lojistik Sorunları (Sevkiyatın Uzun Sürmesi) - Pazara İlişkin Genel ve Pratik Bilgi Eksikliği (PSİKOLOJİK ALGININ ÖTESİ) - Rakip Ülkelerin ve Benzeri Ürünlerin Giderek Artması - Çin’de (Pratikte) Değişebilen Gümrük Uygulamaları - Standart Farklılıkları Vize Uygulamaları İhracatçının Güçlü Yönleri - Çin’de Türk Ürünlerine Yönelik Olumsuz Bir Tutum Olmaması - Çin Tüketicisinin Farklı Ürün Arayışı Rakip Ülkelere ve Rakip Ürünlere Göre Kalite Yüksekliği Ürünlerin Dayanıklılığı - Ambalaj Farkı T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
26
Türkiye- Çin Halk Cumhuriyeti Yatırım İlişkileri
ÇHC’deki Türk Yatırımları Beko/Arçelik, Aksa Jeneratör, Türk Hava Yolları, Garanti Bankası, İş Bankası, Çimtaş, Şişecam, Vestel, Eczacıbaşı, Durak Tekstil, Mariner, Zorlu Tekstil, Yünsa, Aktaş, Akada, Genpower, Fiba Holding- Star Mall, Kiğılı MOFCOM Veritabanı (155 milyon ABD Doları) Türkiye’deki ÇHC Yatırımları - MOFCOM Veritabanı (430 milyon ABD Doları, finans dışı yatırım) Ülkemiz verilerine göre, ülkemizde 421 adet Çin Halk Cumhuriyeti sermayesine sahip şirket faaliyet göstermektedir. Bu şirketlerin sermaye büyüklüğü ağırlıklı olarak ABD Dolarından küçüktür. 150 milyon dolar (Huawei, Lifan) T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
27
TÜRKİYE-ÇHC EKONOMİK İLİŞKİLERİ
TEMEL HEDEF Derinleştirilmiş Ticari ve Ekonomik İşbirliği Sürdürülebilir Bir İlişki Kurulması Stratejik Ortaklık - Dış Ticaret Açığının (Ticari Süreçte) Azaltılması * İhracatın Arttırılması * İthalatın İzlenmesi - Ekonomik İşbirliği Çalışmaları ile İlişkilerin Konsolidasyonu * Ortak Yatırımlar * Türk Hazine Bonolarına Çin Yatırımı * Mali İşbirliğinin Güçlendirilmesi (Mali İşbirliği Anlaşması) * Bankacılık İlişkilerinin Geliştirilmesi (Karşılıklı Şubeler Açılması) * Müteahhitlik Hizmetlerinde 3. Ülkelerde İşbirliği * Altyapı Projelerinde 3. Ülkelerde İşbirliği * Enerji ve Ulaştırma Alanlarında İşbirliği * Turizm Alanında İşbirliği - Bölgesel ve Çok Taraflı İşbirliğinin Geliştirilmesi (ŞİÖ- Diyalog Ortağı) T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
28
Çin’de Gelişen Kıyı Bölgeler
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
29
İnci Nehri Deltası (Pearl River Delta)
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
30
İnci Nehri Deltası (Pearl River Delta)
Guangzhou, Shenzhen, Foshan, Dongguan, Zhongshan, Zhuhai, Jiangmen, Huizhou ve Zhaoqin Çin ekonomisinin kalbi, atölyesi Üretimi, perakende satış, mevduat, patent başvurusu sayısı, ödenen vergi miktarı, dış ticaret, cep telefonu sayısı, internet kullanımı açısından bir numaralı - 1990’ların başından itibaren Çin’in en hızlı büyüyen bölgesi Hong Kong’a yakınlık avantajı Üretim merkezi, yoğun hammadde ve sermaye malı ithalatı - Çin’in gelişmekte olan ülkelere (Ortadoğu, Afrika, Latin Amerika) tedarik merkezi 90 bin yabancı (fabrika) yatırımı, 3 bin temsilcilik ofisi Dünyanın ilk 500 şirketinin % 20’sinin ofisleri ve üretim kolları Guangzhou’da Guangzhou- Otomotiv, kimyasal ürünler, tekstil, yağ ve gıda işleme, kauçuk ürünleri, eczacılık gibi sektörlerde öne çıkmakta - Shenzen – elektronik sektöründe T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
31
İnci Nehri Deltası (Pearl River Delta)
Eyalet/Özerk Bölge Adı Başlıca Endüstriler Fujian Ayakkabı imalatı, şeker kamışı, kolza, elekronik, çay, makine teçhizatları, petrokimyasallar, su ürünleri, yapı malzemeleri, tekstil Guangdong Tekstil, gıda ve meşrubatlar, yapı malzemeleri, elektronik ve bilgi teknolojileri, elektrikli cihazlar ve makineler, petrokimyasallar, ormancılık, kağıtçılık, kozmetik ve otomotiv Guangxi Şeker kamışı, mineraller, doğalgaz, pirinç, mısır, patates, buğday Hainan Turizm, tarım (doğal kauçuk, kahve, tropikal çiçekler, hindistan cevizi, muz ve karpuz gibi tropik meyveler Hong Kong Finansal servisler, lojistik, turizm, profesyonel ithalat ve ihracat hizmetleri, taşımacılık ve depolama, oteller, imalat ve altyapı geliştirme, gayrimenkul Makao Turizm, tekstil, sigortacılık, inşaat, gayrimenkul, imalat, oyuncak, elektronik, ayak giyimi ve kumarbazlık T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
32
ÇİN PAZARI PRATİK BİLGİLER
Çin ekonomisi 2001 yılı sonundaki DTÖ üyeliği ile hızlı bir gelişme ve değişim göstermiştir. Çinliler Türkiye’yi tanımamaktadırlar. Çin’de ürünlerin satış fiyatları çok düşüktür. Çin’de fiyat rekabeti yapılamayacağından bu pazara ürün satılamaz paranoyası. Çinliler fakirdir, onlara ne satabiliriz ki yanılgısı. Çinliler zaten her şeyi üretebiliyor. Onlara mal satmayla uğraşmak doğru değil yanılgısı. Çin’de işçilik ucuzdur yanılgısı. Kümelenmenin önemi T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
33
Çin’de Fakir Kesim T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
34
Çin’de Lüks Tüketimi T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
35
Çin’de Asgari Ücret T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
36
ÇİN’DE İŞ YAPMA PRATİKLERİ
Guanxi ve Çin’deki önemi Çin’de iş hayatındaki gelişmiş hiyerarşik yapı Çinliler sabırlı ve garantici Fuarda kartvizit değiştirmek, herkesle konuşmaya çalışmak önemli ! T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
37
DEĞERLENDİRME ÇİNLİLERİ ANLAMAK, BİLMEK; BATININ KURALLARIYLA TİCARET ZOR. (TERCÜMAN) ÜLKE VE FİRMA İMAJIMIZ, TANITIM FAALİYETLERİ, ÇİNLİ FİRMA BULMA ÇİN’DE OFİS AÇMAK ŞART KATMA DEĞERİ YÜKSEK ÜRÜN İÇİN ÇİN PAZARI; ORTA VE YÜKSEK GELİR GRUPLARI ÇİN’DE MARKALI ÜRÜNLER UCUZ DEĞİLDİR MARKA VE ÜRÜN TAKLİDİNE KARŞI ÖNLEM KISA VADEDE SONUÇ ALINAMIYOR, ORTA VADE GEREKLİ (3-5 yıl) Pazara girişte; ARZDA SÜREKLİLİK, ÜSTÜN ÇABA ve KARŞILIKLI GÜVEN ALACAK PROBLEMLERİ, AKREDİTİF SORUNLARI, ÜRÜN ÖZELLİKLERİNDE PROBLEMLER; SAĞLAM SÖZLEŞMELER GEREKLİ T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
38
BATUHAN UYSAL İhracatı Geliştirme Uzman Yrd
BATUHAN UYSAL İhracatı Geliştirme Uzman Yrd. Çin Ülke Masası İhracat Genel Müdürlüğü T.C. Ekonomi Bakanlığı Tel: E-posta:
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.