Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
İLETİŞİM VE GÖRGÜ KURALLARI
PSİKOLOG DUYGU KADERLİ ÇULHA 1
2
İLETİŞİM NEDİR? İnsanlar arasında duygu, düşünce ve bilgilerin her türlü yolla, anlaşılır bir biçimde başkalarına aktarılmasıdır.
3
İLETİŞİM NEDİR? Örgütler açısından iletişim ise, yöneticinin çalışanlara iş yaptırmak için kullandığı bir araçtır.
4
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
SÖZSÜZ SÖZLÜ YÜZ VE BEDEN BEDENSEL TEMAS MEKAN KULLANIMI ARAÇLAR DİL DİL ÖTESİ
5
SÖZLÜ İLETİŞİM DİL: Karşılıklı konuşmalarımız, mektuplaşmalar dil ile yapılan iletişimdir. DİL ÖTESİ: Sesin niteliği ile ilgilidir. Sesin tonu, hızı, şiddeti, kelime vurgusu… Dil ile iletişimde “ne söylediğimiz”, dil ötesi iletişimde ise “nasıl söylediğimiz” önemlidir
6
SÖZSÜZ İLETİŞİM YÜZ VE BEDEN: Yüzümüzdeki ifade, el ve vücut hareketlerimiz, vücudumuzun duruşu ve göz teması yüz ve beden iletişiminin unsurlarıdır.
7
SÖZSÜZ İLETİŞİM BEDENSEL TEMAS: Bedenimizle verdiğimiz mesajlardır. Örn: Kol kola girme, omuza dokunma, el öpme vb.
8
SÖZSÜZ İLETİŞİM MEKAN KULLANIMI: Çevremizde oluşturduğumuz mekanlar aracılığıyla da iletişim kurarız. Başka insanlara olan uzaklığımızı ayarlayarak bazı mesajlar iletiriz. Mekan kullanımında ölçü ortalama 30 cm.dir
9
SÖZSÜZ İLETİŞİM ARAÇLAR: İletişimde mesaj iletmek için başvurduğumuz yollardan biri de, bir takım araçlar kullanmaktır. Örn: rozetler takmak, koku sürmek, belli kıyafetler giymek vb.
10
İLETİŞİMDE “SEN” ve “BEN” DİLİ
SEN DİLİ: Suçlama ve yargılama içeren cümleler genellikle “sen dili” ile kurulan cümlelerdir. Karşı tarafı yargılar, davranış ve sonuçlarla ilgilidir. Örn: Beni üzdün. Sen dili ile kurulan cümleler işbirliğine ve çözüme açık değildir.Çünkü karar tek taraflı alınmıştır. Örn: Yapmadın.(yapmalıydın anlamına gelir ve karar karşı taraftan verilmiştir) Genellikle kızgınlık ifadeleri sen dili ile yapılır ve kızgınlığın gerçek nedenlerini açıklamaz. Örn: Benimle ilgilenmedin.
11
İLETİŞİMDE “SEN” ve “BEN” DİLİ
BEN DİLİ: Bu yolla duygu ve düşüncelerimizi kolayca aktarabiliriz. Karşı tarafı suçlamaz, durumu olduğu gibi ortaya koymayı hedefler. Örn: Yapman gerektiğini düşünüyorum. Sorunu çözmeye davet eder. Örn: Benimle ilgilenmen hoşuma gidiyor
12
İLETİŞİMDE “SEN” ve “BEN” DİLİ
SEN DİLİ Beni anlamıyorsun Söylediğim işleri yapmamışsın Bana anlayışlı davranmadın BEN DİLİ Beni anlamadığını düşünüyorum. Bu işleri yapman hoşuma gider. Bana anlayışlı davranmanı bekliyorum.
13
İŞ YERİNDE GÖRGÜ KURALLARI
İnsanlar arasında saygı ve anlayışa dayanan, öğrenilmesi gereken kurallardır. İşyerinde ki kurallar birlikte çalıştığımız meslektaşlarımıza ve iş arkadaşlarımıza karşı saygı göstermek demektir. Ayrıca görgü kurallarına uymak iş görüşmelerinde yada iş başvurularında bırakılacak etkiyi önemli oranda etkileyecektir. Görgü ve nezaket; sevilmenin başlıca koşuludur ve dost kazandırır.
14
İŞ YERİNDE GÖRGÜ KURALLARI
İnsanları küçümsemeyiniz. Toplulukta, iş yerinde yersiz espriler yapılmamalı, soğuk fıkralar anlatılmamalı. Konuşmalar gizlice dinlenmemeli. İş arkadaşlarınızın gramerini veya bilgisini düzeltmeyiniz. Alıngan değil, anlayışlı olunuz. Özür dilemek gerektiğinde, gecikmeden özür dileyiniz. Sahip olunan mülkiyetler veya yetenekler ile övünülmemelidir.
15
TANIŞMA VE TANIŞTIRMA Tanıştırma işlemi ilk karşılaşmada yapılmalı, isimler doğru söylenmelidir. Yeni gelenler bulunulan mekandakilere; Erkekler bayanlara Astlar üstlere Küçükler büyüğe Gençler yaşlılara tanıştırılır.
16
TANIŞMA VE TANIŞTIRMA Tanıştıran kişi ayakta olmalıdır.
Oturan kişi tanıştırılıyorsa ayağa kalkmalıdır. Bir yere girdiğinizde ilk önce kendinizi tanıtın. Kendinizi tanıtırken adınızı, soyadınızı, unvanınızı veya görevinizi söyleyin.
17
TANIŞMA VE TANIŞTIRMA El sıkmak sevgi ve yakınlık göstergesidir.
El sıkmada ilk hareket daima büyükten ve üstten gelmelidir. Kadınla el sıkışırken önce kadın el uzatmalıdır.
18
TANIŞMA VE TANIŞTIRMA Uzatılan el havada kalmamalıdır.
El sıkarken gücünüzü göstermeyin Avuç içinin hafif aşağıya doğru bakması üstünlük düşüncesini ifade eder El sıkarken karşınızdakinin gözüne bakın. Kutlamalarda en büyükten başlayın. Protokolde ve resmi ilişkilerde el ve yanak öpme yoktur.
19
HİTAP Söze büyük olan başlamalıdır.
İnsanlara isimleriyle ve unvanlarıyla hitap edilmelidir. Üstlere ve eş düzeydekilere Bey/Hanım diye hitap edilmelidir. Bir topluluğa hitap ediliyorsa, önce en üst olana, sonra sırasıyla diğerlerine hitap edilmelidir.
20
HİTAP Resmi konuşmalarda “BEN” yerine “BİZ” “KURUMUMUZ” yada “MÜDÜRLÜĞÜMÜZ” kullanılmalıdır. Başkalarına “SİZ”, “LÜTFEN” diyerek hitap ediniz. Gerektiğinde “TEŞEKKÜR” edilmeli. Ast konuşurken, üst söze girerse, ast konuşmasını kesmeli ve astlar izinsiz konuşmaya girmemelidir.
21
Hitapta Dikkat Edilmesi Gereken Konular
Yakınlarımız dışında kimseye, sokakta alışveriş ortamlarında tanımadığımız kişilere, amirlere “Sen” diye hitap etmemeliyiz. Grup içi sohbetlerde gruptaki arkadaşlarımızdan bahsederken “bu, şu, ” gibi şahıs zamirlerini kullanmamalıyız.
22
RANDEVU VE ZİYARETLER Randevu saatleri çakışmamalıdır.
Randevulara zamanında gidilmelidir. İade edilmesi gereken ziyaretler zamanında yapılmalıdır. Ziyaretlere giderken çiçek ve mütevazı armağanlar götürmek geçerli davranışlardır. Resmi ziyaretler kısa ( dakika) olmalıdır.
23
SAYGI, SELAMLAMA ve OTURMA
Üstünüzle görüşmeden önce sekreter varsa, randevu alınmalıdır. Üstün yanında birisi varsa ve zorunlu olmadıkça, ya da kendisi çağırmadıysa girmeyin. Girmek zorunda olduğunuzda özür dileyin. Üstünüzün yanına girerken ceketinizin ilikli olasına dikkat edin. Oturmanızı söylemeden, izin istemeden oturmayın.
24
SAYGI, SELAMLAMA ve OTURMA
Üstünüzün yanına gittiğinizde oturacağınız koltuk masaya en yakın ve uygun olandır. Biri gelirse(sizden daha üst), koltuktan kalkıp bir geri koltuğa gitmek gerekebilir. Toplantılarda en üst olan, idareciye en yakın oturmalıdır. Üstleriniz karşısında bacak bacak üstüne atmayın. Üstünüz el uzatmadan el uzatmayın, ayağa kalktığında siz de ayağa kalkın. Görüşme sonunda üstünüz, teşekkür ederim der ve el uzatırsa, sizde elinizi uzatıp teşekkür ederek ayrılın.
25
ZİYARET Üstünüz ziyaretinize/denetime geldiğinde makamınıza oturmayın, makam koltuğunuza buyur edin. Siz konuk koltuğuna oturun. Alt düzeydekileri oturarak karşılayın. Gelen konuğunuza ayağa kalkarak “hoş geldiniz” deyin ve elini sıkın. Karşılama-ağırlama ve uğurlamadan kaçınmayın.
26
Görgü kurallarını bilmek insana güven verir, üstünlük ve saygınlık kazandırır.
Görgü kurallarına uyan kişi, iş yaşamında fark edilir, tercih edilir ve yükseltilir. TEŞEKKÜRLER…
27
KASTAMONU İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ 2011 EĞİTİM ŞUBE
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.