Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Yrd. Doç. Dr. Yasemin Gülbahar
HİPERMEDYA
2
Hipermedya Bu yöntem, öğrenmeyi yönlendirmek için farklı erişim yöntemlerinin bir veritabanı aracılığı ile kullanılması ile oluşur.
3
Hipermedya yazılımının başarılı olması için iki bileşen çok önemlidir:
Açık ve iyi gerekçelendirilmiş bir amaç Amaca uygun bir tasarım
4
Bir zamanlar hipermedya…
Hipermetin bilgi parçacıkları arasındaki ilişkileri gösteren bağlardır. Hipermedya ise, metin, ses, video, fotoğraf, grafik ve bu bilgi parçacıklarının bileşenleri arasındaki ilişkileri gösteren bağlardır.
5
Günümüzde hipermedya…
Web ortamındaki bilginin yönetilmesi için kullanılan ortak bir yöntem…
6
Hipermedya Yapısı resim, grafik ve metin içerisinde hiperbağlar ve
grafikler Hiperbağlar farklı kaynakları gösteren… Kaynaklar grafik veya metin veya ... Grafikler resim veya video veya … Video bir film olabilir… Resimler, grafik, şema vb.
7
Hipermedya Biçimleri Ansiklopedik referans Özel konu referansları Alan analizleri Durum çalışması Oluşturma Setleri Eğitlence Müze Arşiv
8
Genel Referans World Book Multimedia Encyclopedia
9
Genel Referans
10
Özel Referans Art and life in Africa
11
Bir Alanın Analizi Who Built America?
12
Durum Çalışması
13
Oluşturma Setleri HyperStudio
14
Eğitlence Yazılımları
KidsCulture
15
Louvre Müzesi Sanal Gezisi
16
Arşiv National Geographic
17
Hipermedya Veritabanı
Hipermedya’yı Etkileyen Faktörler Medya türleri Veritabanının boyutu Veritabanı organizasyonu Çözünürlük Güncellenebilirlik Görünen ve içsel yapı Platform bağımsız Dil bağımsız
18
Medya Türleri Metin Durağan Resim Hareketli Resim Ses Video
19
Çok ciltli ansiklpediler
Veritabanının Boyutu Kısa içerik Çok ciltli ansiklpediler
20
Veritabanı Organizasyonu
Alfabetik Hiyerarşik Medya türlerine göre Anahtar Kelimeler ….
21
Bilgi ne düzeyde anlamlı küçük parçalara ayrılabilir?
Çözünürlük Bilgi ne düzeyde anlamlı küçük parçalara ayrılabilir?
22
Güncellenebilirlik Öğrenmeye uygun hipermedya ortamlarının yaratılmasında veritabanının “güncellenebilir” ve “değiştirilebilir” olması önemlidir.
23
Görünen ve İçsel Yapı Veritabanının içeriği ile kullanıcı tarafından görüntülenen bölümü farklıdır.
24
Platform Bağımsız Windows, Unix, Linux, MacOS vb.
25
Dil Bağımsız İngilizce, Türkçe, Fransızca, Almanca vb.
26
Diğer erişim yöntemleri Erişim Metaforları Farklı Erişim Yöntemleri
Erişim ve Yönlendirme Hiperbağlar Diğer erişim yöntemleri Erişim Metaforları Farklı Erişim Yöntemleri Erişim seçeneklerinin anlaşılabilirliği Yönlendirme araçları
27
Hipermedya Programında Hiperbağlar
Nesne türleri Bağların amacı Yoğunluk Görünebilirlik Ekrandaki yeri Onaylama İşaretleme Anlamlı ipucu Uzaklık Güncellenebilirlik
28
Nesne türleri; kelimeler,
cümleler, resimler, resimlerin bölümleri, filmler, simgeler ve pencereler olabilir.
29
amaçlarla kullanılabilir.
Bağların amacı Hiperbağlar farklı amaçlarla kullanılabilir. Ama her zaman önemli bilgiye ulaşmak amacı ile kullanılmalıdır.
30
Yoğunluk Tek bir sayfa, binlerce kelime, resim ve görüntü
dosyasına bağ içerebilir. Bir sayfada kullanılan bağların sayısı sayfanın amacı ile tutarlı olmalıdır.
31
Bağlar, kullanıcı tarafından kolayca algılanabilmelidir.
Görünebilirlik Bağlar, kullanıcı tarafından kolayca algılanabilmelidir. Fazla bağ kullanımı okumayı güçleştirir, çok az kullanıldığı zaman ise anlamını yitirebilir.
32
kullanıcının gözünden
Ekrandaki Yeri Bağlar ekranda görünebilir yerlere konulmalı, ekranda kullanıcının gözünden kaçabilecek alanlar kullanılmamalıdır.
33
Onaylama Bir bağın seçildiği ve yeni bir eylem gerçekleştireceği konusunda kullanıcı bilgilendirilmelidir. Görsel ipuçları Görsel efektler Yazılı ipuçları Sesli ipuçları
34
İşaretleme Kullanıcıların hangi bağı seçtikleri, nerede
olduklarına dair bilgilendirilmeleri ve daha önce ziyaret ettikleri bağların işaretlenmesi önemlidir.
35
Anlamlı İpucu Bir bağın yeri veya fonksiyonu hakkında
bilgi vermek için Anlamlı ipuçları kullanılmalıdır.
36
Uzaklık Kullanılan bağların lokal bir alana mı, yoksa uzaktaki farklı bir web sitesine mi yönlendirildiği konusunda kullanıcı bilgilendirilmelidir.
37
Kullanıcıya bilgiyi oluşturma ve güncellenme olanağı tanınmalıdır.
Güncellenebilirlik Kullanıcıya bilgiyi oluşturma ve güncellenme olanağı tanınmalıdır.
38
Diğer Erişim Yöntemleri
Menüler İndeksler İçindekiler Haritalar Zaman Çizelgeleri Resim Koleksiyonları Arama Sık Kullanılanlar Geçmiş
39
Öğrenme ve Öğrenme Stratejilerini Destekleme
Hipermedya özellikleri ve kullanılan teknikler öğrenmeyi daha kalıcı hale getirmeyi amaçlamalıdır. Bu nedenle aşağıdaki süreçleri destekleyici biçimde tasarlanmalıdır. Motivasyon Anlama Hatırlama Bilgiyi Kullanma
40
Öğrenme ve Öğrenme Stratejilerini Destekleme
Öğrenme stratejilerini destekleme hipermedya ile gerçekleştirilebilir. İleri düzey anlama Arama ve erişim Öğrencinin yönlendirilmesi Uygulama
41
Öğrenme ve Öğrenme Stratejilerini Destekleme
Öğrenme stratejilerini desteklemek amacı ile aşağıdaki uygulamalar önerilmektedir. Elektronik defterler Bilişsel haritalar İpuçları ve yönlendirme İşbirliği Kendini değerlendirme testleri Farklı bakış açılarını gösterme Rol Oynama Problem sunma Oyun oynama Kavramsal modeller Görselleştirme İşaretleme Hesap makinaları Tekrarlama ve gözden geçirme Kopyala-yapıştır Çıktı alma
42
Kaynaklar Alessi, S. M. & Trollip, S. R. (2001). Multimedia for Learning: Methods and Development. Allyn and Bacon, USA.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.