Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanTuncboga Hussein Değiştirilmiş 10 yıl önce
1
Ortam Destekli Yaşam Uygulamaları İçin Gürbüz Düşme Sezme Yöntemi
Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Boğaziçi Üniversitesi Hande Özgür Alemdar, Yunus Emre Kara, Mustafa Ozan Özen, Gökhan Remzi Yavuz, Özlem Durmaz İncel, Lale Akarun, Cem Ersoy
2
Başlıklar Giriş Motivasyon İlgili Çalışmalar Düzenek Yöntem
Deney Sonuçları Sonuç
3
Giriş Ortam Destekli Yaşam Vücut üzerinde ve yaşam alanında
Algılayıcılar Uyarıcılar (Eyleyiciler) İşleyiciler Amaç: Hayatı kolaylaştırmak, kalitesini arttırmak, güvenli hale getirmek
4
Motivasyon Kronik Hastalıklar Yaşlı Nüfus ve bağımsız yaşam
Düşmeye bağlı sakatlık ve ölümler Acil tıbbi müdahale Gündelik hayatta güven
5
İlgili Çalışmalar Sadece ivme ölçer ile:
Düşme ile hızlı oturmanın karıştırılması Çok sayıda yanlış alarm İvmeölçer ve Jiroskop gibi ek donanım Düşmenin yatay sonlanacağı varsayımı SATIRE, Mercury: Aktivite sınıflandırma ve hareket analizi
6
Düzenek Ortam Boğaziçi Üniversitesi Ortam Destekli Yaşam Laboratuarı
55m2, gerçek bir eve benzetilmiş alan
7
Düzenek Ortam - Devamı Yer belirleme amaçlı RFID sistemi
Sıcaklık, rutubet, ses ışık algılayıcıları Kablosuz video algılayıcılar Bireyler için giyilebilir ivme ölçer
8
Düzenek Ortam - Devamı Prototip uygulama Uzaktan Takip Erken Uyarı
9
Yöntem İvme ölçer İvme verisi kullanılarak düşme sezme için geliştirilen ve kıyaslanan yöntemler: Öklid Uzaklığı Naif Bayes Az sıklıklı desen bulma Eşikleme İvme verisi üç eksen için -2g ile +2g arasındaki değerlerden oluşmaktadır.
10
Yöntem Öklid Uzaklığı Taslak Vektör - ν Öklid Uzaklığı - d Düşme sezme
Eğitim kümesindeki üç eksenli düşme verilerinden oluşturulmuş vektör Öklid Uzaklığı - d Sınama kümesindeki herbir vektörün, taslağa olan uzaklığı Düşme sezme Taslağa olan uzaklığı belirli bir sınırın altında olan ölçüm bir düşme durumunu belirtir.
11
Yöntem Naif Bayes Naif Bayes sınıflandırıcı Sınıflar: Düşme ve Normal
Eğitim kümesinden Sınıfın görülme olasılığı – P(Ci) Sınıftan belirli bir ölçüm alınma olasılığı – P(X|Ci) Belirli bir ölçümün görülme olasılığı – P(X) kestirilir. P(X|Ci) için normal dağılım varsayımı yapılarak eğitim kümesinden bu dağılımın parametreleri kestirilir.
12
Yöntem Naif Bayes - Devamı
Eğitim kümesinden yapılan kestirimlerden sonra Kullanılarak, her ölçümün bir düşme olma olasılığı hesaplanır. Düşme olasılığının yüksek olduğu durumlar düşme olarak belirlenir.
13
Yöntem Az Sıklıklı Desen Bulma
Tek boyutlu veri Üç eksenin kareleri toplamı Üç eksende ayrı işlem ve sonrasında birleştirme Eğitim kümesinde ard arda gelen okumalar arasındaki farklar hesaplanarak, sıklıkları kaydedilir. Eğitim kümesinden düşme verileri çıkarılmıştır. Sınama kümesinde aynı işlem yapılarak az sıklıklı farklar düşme olarak işaretlenir.
14
Yöntem Eşikleme İvme ölçümlerinin önceden belirlenmiş eşiğin altına inmesi veya üstüne çıkması düşme olarak belirtilir. Eşik değeri eğitim kümesi kullanılarak belirlenir. Eşikleme tek boyutlu veriye uygulanmıştır. Ana eksen Eksenlerin kareleri toplamı
15
Yöntem İmge İşleme Arkaplan ayıklama Morfolojik işleme
50x50 boyutlu karede genleşme 60x60 boyutlu karede kemirme Gürültü ayıklama – Alan Süzgeci En büyük lekeye elips oturtma Belirli bir büyüklükten itibaren insan varsayımı
16
Yöntem İmge İşleme - Devamı
Her bir kare için: Elips oryantasyonu Elips uzanımı ve bunların hız ve ivmeleri hesaplanarak altı boyutlu vektörler oluşturulur.
17
Yöntem İmge İşleme - Devamı
Her bir karenin eğitim kümesindeki sınıflara uzaklığı hesaplanır. İki sınıf: Düşme ve Normal Sınıflar içerisindeki en yakın üyelere olan öklid uzaklığı Uzaklıklardan düşme olma olasılığı hesaplanır:
18
Yöntem İmge İşleme - Devamı
Düşme skorlarının kayan bir pencere içerisinde ortalaması alınarak, ortalamanın 0,5’ten büyük olduğu durumlar düşme olarak belirlenir.
19
Deney Sonuçları Deney Düzeneği
Beş sağlıklı, gönüllü denek 2 Kadın, 3 Erkek ortalama 27 yaş Bir adet göğüs, bir adet bel hizasında kablosuz ivme ölçer Önceden belirli senaryo Düşme ile karıştırılabilecek aktiviteler Her denek için tekrar, toplam 81 tekrar Eğitim kümesi: 16 video ve ivme ölçer veri kümesi
20
Deney Sonuçları Senaryo
21
Deney Sonuçları Senaryo - Devamı
Düşme ile karıştırılabilecek aktiviteler Farklı deneklerin düşmeleri
22
Deney Sonuçları Sonuçlar
Anma (%) Duyarlılık (%) İvme Ölçer Öklid Uzaklığı 77 29 Naif Bayes 98 20 Az-Sıklıklı Desen Bulma – A 92 16 Az-Sıklıklı Desen Bulma – B 100 18 Eşikleme – A 21 Eşikleme – B 34 İmge İşl. Kayan pencere boyutu: 5 53 Kayan pencere boyutu: 10 89 71 Kayan pencere boyutu: 15 84 81 Kayan pencere boyutu: 20 80 Anma: Verilen düşme uyarılarının, gerçekte olan düşme durumlarına oranı %100 anma, düşmelerin tamamının belirlenebilenebildiğini gösterir. Duyarlılık: Verilen doğru düşme uyarılarının, verilen tüm uyarılara oranı %100 duyarlılık, hiç yanlış uyarı verilmediğini gösterir
23
Sonuçlar İvme ölçer kullanan yöntemler için gözlenmiştir.
Yüksek anma başarımı Düşük maliyet ( İletişim ve işleme ) Düşük duyarlılık gözlenmiştir. Video tabanlı yöntemler için Yüksek anma ve yüksek duyarlılık Yüksek maliyet Olası mahremiyet sorunları
24
Sonuçlar Gelecek Çalışmalar
Yöntemlerin daha gündelik davranışlarda başarımının gözlenmesi Gürbüzlüğü arttırma ve gözlemlenen zayıflıkların giderilmesi için veri ve/veya karar birleştirme yöntemlerinin kullanılması Başarımın arttırılması için yeni yöntemlerin araştırılması
25
Teşekkür Bu çalışma TÜBİTAK tarafından EEEAG/108E207 numaralı araştırma projesi kapsamında Boğaziçi Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) tarafından 09A101P numaralı araştırma projesi kapsamında Devlet Planlama Teşkilatı tarafından, 2007K numaralı TAM Projesi kapsamında Desteklenmiştir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.