Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
KARNE KORKUSU ÖZNUR SEVENER (PSİKOLOJİK DANIŞMAN)
2
KARNE HEYECANI Ders notları tamamlanıp okul idaresine teslim edildikten sonra notların derecesine bakılmadan bir karne heyecanını tüm öğrenciler yaşarlar. Bazı öğrenciler karnelerini alıp eve götürürlerken kaygı ve korkuya düştüğü görülmektedir. Araştırmalarda bu durumu pekiştirmektedir. Bu kaygı anne ve babanın göstereceği tepkiden kaynaklanmaktadır. Ailelerin tutumları da farklılıklar göstermektedir. Kimi aileler katı durum sergilerken kimileri vurdum duymaz, kimileri anlayışla, kimileri de aşırı kaygılı davranır.
3
Aileye göre başarılı öğrenci
Aileye göre başarısız öğrenci Başarılı öğrenciye göre aile Başarısız öğrenciye göre aile Neşeli Kolay uyar Hırçın Sosyal, girişken Mantıklı İyimser Durgun Uysal Öfkeli Uyumsuz, çekingen Duygusal Kötümser Neşeli Sosyal Koruyucu Arkadaşça İyimser İşbirlikçi Huysuz Sosyal olmayan Koruyucu Arkadaşça olmayan Kötümser Anlayışsız
4
1-) Karne alan çocuğun psikolojisi nedir
1-) Karne alan çocuğun psikolojisi nedir? Okul çocuğu bir değerlendirme ve sonuçla karşı karşıya olduğunun bilincindedir. Bunun gerginliğini yaşamaktadır. Sınav kaygısı yaşayan çocuk gibi. Bu çocuk da bu dönemde başarısız karne ile 'kötü evlat', 'aptal çocuk' gibi birtakım değerlendirmelere maruz kalacağı kaygısını yaşıyor.
5
Karne ve diploma, bir emek sonucunda zahmetle elde ediliyor
Karne ve diploma, bir emek sonucunda zahmetle elde ediliyor. Aileler ve yakınlar da almış gibi oluyorlar. Devamsızlığı olan, çalışmayan, notlarından emin olmayan çocuk için karne alma adeta bir kabus.
6
2-) Karne korkusu çocukta kendini nasıl belli ediyor
2-) Karne korkusu çocukta kendini nasıl belli ediyor? Karne korkusunun artması baskıcı ve otoriter ailelerde yoğun olarak yaşanmakta. Çocuk o baskıdan korktuğu, çekindiği için yüksek kaygı yaşıyor. Buna bağlı olarak karnede not değiştirmeye hatta intihara varan olumsuzluklar yaşamakta.
7
3 - Bu kabus kendini nasıl gösteriyor
3 - Bu kabus kendini nasıl gösteriyor? Çocuğun kapasitesi vasat, ailenin beklentileri çok yüksekse sorun çıkıyor. Çocuk elinden geleni yapsa da, çok başarılı olamadıysa aile bundan dolayı çocuğa kızıyor, onu kınıyor. Bir başka durum da çocuğun kapasitesi iyi ancak, aile ilgisizse ortaya çıkıyor. Bir de kapasitesi olan ama bir şekilde tembellik yaptığı için kötü not getiren ve bunun karşılığında ailesinden tepki gören çocuklar var. Aileden istediği tebriği alamayan, duygusal ihmale uğrayan çocuk, üzülür ve güven problemi yaşar. Bu ilerde ortaya çıkacak değişik sorunlara yol açar.
8
Notları kötü olan ve bu yüzden intihara teşebbüs eden çocuklar da var.
Özellikle okul başarısızlığı, yalnızlık, arkadaş ilişkilerinde başarılı olamama, küçük düşme gibi sebepler intiharlar için tetikleyici oluyor. Depresyon, manik depresif ve şizofreni gibi pek çok ruhsal hastalığın ilk patladığı dönem, bu dönem. İntihar teşebbüsleri, genellikle okul dönüşü saatlerinde eve geldiklerinden bir süre sonra ya da yolda oluyor.
9
İntihara teşebbüs eden çocukların kaygıları neler oluyor
İntihara teşebbüs eden çocukların kaygıları neler oluyor? 'Ben bu karneyi anne ve babama nasıl göstereceğim' diye düşünüyor. Yüksek düzeyde başarısızlık kaygısı yaşayan çocuk, baskıcı bir aile ortamında yaşama sevincini yitirme noktasına geliyor.
10
Çocuk hakarete uğruyorsa, gururu inciniyor
Çocuk hakarete uğruyorsa, gururu inciniyor. Henüz benlik, kimlik duygusu oturmadığı için, intihara kadar giden davranışları gösteriyor. Maalesef her yıl karne dönemlerinde bunu yaşıyoruz.
11
KARNE NEYİN GÖSTERGESİDİR?
Karne aslında çocuğun başarısından ziyade derslerindeki bazı eksikliklerinin olduğunu göstermek için öğrenciye ve veliye verilen bir uyarı belgesidir. Çocuğun, ilgi, yetenek, zeka ve hayat okulundaki başarısının bir göstergesi değildir. Ünlü fizikçi Einstein’ı deli diye okuldan kovmamışlar mıydı?
12
Karne öğrenciye verildiği gibi aynı zamanda aileye de verilmektedir
Karne öğrenciye verildiği gibi aynı zamanda aileye de verilmektedir. Karne, ailenin bir senelik ana-babalığının nasıl olduğunu da göstermektedir.
13
Ailelerin en büyük sorumluluğu hayatı seven, insanları seven, sorumluluk almayı seven,başarının peşinde koşan kendini gerçekleştirme basamaklarını hızla çıkan bir çocuk yetiştirmektir.
14
Anne-babalar çocuğunun başarısızlığından şu araştırmaları yapmalı şu soruları kendilerine sormalılar
15
Anne-babalar çocuğunun başarısızlığından
şu araştırmaları yapmalı şu soruları kendilerine sormalılar
16
Çocuğun işitme ve görme
problemi var mı ? Dikkatini toparlayabiliyor mu? Algılaması ,zeka seviyesi ne? Hangi yönleri daha iyi (matematik mi sözel mi ,pratik zekası mı ön planda Çocukla yıl boyu ne kadar ilgilendik?
17
Çocukla iletişim kurarken "kalk dersini yap,fazla tv izleme ,bilgisayara aşırı takılma,sokakta çok kalma" şeklinde hep emir mi verdik?
18
1) Çocuğun işitme ve görme problemi var mı ?
2) Dikkatini toparlayabiliyor mu? 3) Algılaması ,zeka seviyesi ne? 4) Hangi yönleri daha iyi (matematik mi sözel mi ,pratik zekası mı ön planda? ) 5) Çocukla yıl boyu ne kadar ilgilendik? Çocukla iletişim kurarken "kalk dersini yap,fazla tv izleme ,bilgisayara aşırı takılma,sokakta çok kalma" şeklinde hep emir mi verdik?
19
ÇOCUKLARIN ZAYIFLARININ
NEDENLERİ NELERDİR?
20
Şunu unutmamalıyız ki; karne, çocuğun başarısı olduğu kadar aynı zamanda öğretmenin ve siz ana-babaların da başarısıdır. Çünkü, yapılan bilimsel araştırmalar, çocuklardaki okul başarısızlığının en önemli nedenlerinden birinin de uygun olmayan aile ortamını göstermektedir.Çocuğun gereksinimi olan aile içindeki mutlu ve huzurlu ortam sağlanmalıdır.Ana babanın mutsuz olduğu, beklentilerin farklı olduğu bir ortamda çocuğun mutluluğunu beklemek ne kadar doğru olur.
21
*Çocuğun karnesindeki notlarının düşük olmasında babanın evden uzakta olması veya babanın ilgisizliği büyük önem taşımaktadır. Çocuk-anne ilişkisi bir zaman sonra duyarsız hale gelmektedir. Bu noktada baba otoritesine ihtiyaç duyulmaktadır. Ancak baba otoritesi azarlayan değil, destekleyen olmalıdır. Yani babanın ilgisi ve kontrolü çok önemlidir.
22
*Aile içindeki huzursuzluk çocukların karnelerini olumsuz yönde etkilemektedir. Çocuğun gereksinimi olan aile içindeki mutlu ve huzurlu ortam sağlanmalıdır. Ana-babanın mutsuz olduğu bir ortamda çocuğun mutluluğunu beklemek ne kadar doğru olur. O açıdan karneyi elinize aldığınızda birazda bu açıdan bakmaya çalışın.
23
*Çocuğunuzda dikkat bozukluğu veya dikkat eksikliği diye adlandırılan bir problem söz konusu olabilir. Bu durum çocuğun dersi dinlemesini ve ders çalışmasını engellemekte ya da azaltmaktadır. Öğretmen aile işbirliği yapılarak durumun farkına varılmalıdır.
24
*Çocuğa çok küçük yaşlarda ufak tefek sorumluluklar verilmelidir ki çocuk okul çağına geldiği zaman ders çalışma sorumluluğunu alabilsin. Bu konuda ana-babalar bazen çok koruyucu olabilmektedir.
25
*İlköğretimin sonlarına ve lise yıllarına doğru ergenlik döneminden dolayı, çocuklarımız geçici bir sorumluluk eksikliği yaşayabilmektedir. O güne kadar karnesi çok iyi gelen çocuğun birden bire karnesinde düşük notlar belirlemeye başlayabilir. Bunun ergenliğe ilişkin bir dönem olduğu bilinmeli ve çocuğa ona göre yaklaşılmalıdır.
26
*Kendisiyle barışık ve kendisine güvenen çocukların karneleri, genellikle öğretmeni ve aileyi mutlu eder. Bu çocukların anne-babalarının, çocuklarının kapasitelerini zorlamadıkları ancak destekledikleri, küçük yaşlardan itibaren çocuklarına sorumluluk vermeye başladıkları, aile içi huzursuzlukların çok fazla yaşanmadığı, notlar düştüğü zaman çocuğu azarlamak yerine iletişim kurmayı seçtikleri ve çocuklarına nitelikli zamanlar ayırdıkları gözlenmektedir
27
*İlköğretim altıncı sınıfta ve lise birinci sınıflardaki çocuklarımız geçici bir uyum dönemi yaşadıklarından dolayı bu uyum dönemleri karnelerine yansıyabilmektedir. Çünkü yeni bir ortama girmekte ve derslerine değişik öğretmenler gelmektedir. Özellikle bu sınıflarda okuyan öğrencilerin aileleri bu konuları da göz önünde bulundurmalıdırlar.
28
Başarısızlığa yol açan nedenleri birlikte belirlemeye çalışın
*Başarısızlığa yol açan nedenleri birlikte belirlemeye çalışın. Başarısızlığın kökeninde aile hayatının düzensizliği, TV izleme, anne baba geçimsizliği bulunabildiği gibi, okul hayatı, fizyolojik rahatsızlık, zihni kapasite ya da duygusal sorunlardan kaynaklanabilir.
29
ÇOCUĞUN KARNESİNİ İNCELEYEN VELİ
NE YAPMALIDIR ?
30
. Çocuğunuzun karnesiyle ilgili duygularınızı,çocuğunuzun kişiliğini incitmeden net bir şekilde anlatın. Onun başarılı olabilmesi için onun arkasında olduğunuzu ona hissettirin.
31
Kesinlikle çocuğunuzu suçlayıp yargılamayın. 3
. Kesinlikle çocuğunuzu suçlayıp yargılamayın. 3. Ona kesinlikle tembel,tavuk,geri zekalı gibi isim,lakap takmayın. 4. Seni kaportacıya işçi olarak göndereceğim, okuldan alacağım gibi tehditler savurmayın.
32
Onu eleştirip, emirler vermeyin. 6
. Onu eleştirip, emirler vermeyin. 6. Çocuğunuzu arkadaşlarıyla,kardeşleriyle, komşularınızla kıyaslamayın. O herkesten farklı kendine benzeyen bir bireydir unutmayın. 7. Çocuğunuzu kesinlikle aşağılamayın hele arkadaşlarının yanında buna hiç kakışmayın. Onun kendine olan güven duygusunu zedelemiş olursunuz.
33
8. Çocuğunuza devamlı cezalandırma, bağırma gibi davranışlarla yaklaşmayın. 9. Çocuğun kendi karnesiyle ilgili anlattıklarını dinleyin. Onun düşüncelerine önem verin Her ana-babanın çocuklarıyla ilgili bazı beklentileri vardır. Bunları onunla konuşun.
34
11. Çocuğunuzun karnesi zayıf olabilir
11. Çocuğunuzun karnesi zayıf olabilir. Ona açık bir kapı bırakın, kendini affettirebilmesi için bir yol gösterin Çocuğunuzun ders başarısızlığının giderilebilmesi için beraber çözüm yolları arayın Çocuğunuzun zayıfı var diye ona yaz tatilini zehir etmeyin, dinlenmesine fırsat verin. Ancak eksikliklerini gidermek için onunla beraber uygun bir plan yapın ve bunu uygulayın.
35
14. Çocuğunuza karnesinin iyide olsa kötüde olsa sizin onu seveceğinizi ve onun arkasında olduğunuzu ona hissettirin.
36
Çocuktan başarı beklerken onun kapasitesini de bilmek gerekir.
SÖZ Çocuktan başarı beklerken onun kapasitesini de bilmek gerekir. Yersiz kıyaslamalar olumsuz sonuçlar doğurabilir.
37
Karne almadan önce veya sınavlar öncesinde çocuklarımızı rahatlamalıyız onları anlamsız bir yarışın içine sokmamalıyız. İyi puan alırsa, karne çok iyi olursa değerli, yoksa değersiz gibi bir anlayışla onlara yaklaşmamalıyız
38
Başarıların yanında başarısızlıklarında olabileceğini onlara anlatmalı ve kabul ettirmeliyiz. Engellere ve zorluklara dayanma gücü kazandırmalıyız.Aşırı hırs ve başarı tutkusunun insanı bir çok değerden uzaklaştırabileceğini anlatmalıyız. Başta ebeveynler olarak bizleri buna inanması gerekir.
39
gelecekteki başarıların altyapısını oluşturur.
söz Unutmayın ki hatalar , gelecekteki başarıların altyapısını oluşturur. Tabi ki ders alınırsa...
40
1. Öncelikle, başarısızlığın utançla karşılandığı ortamda, güçlüklerin üstesinden gelinemez. Bunu bilmemiz gerekiyor. Ana-babaların bu konuda yapabilecekleri ilk şey, çocuğun başarısızlığını aile içinde utanç verici bir durum değil de, çaba gösterince aşılacak bir engel olarak kabul edildiğini anlamalarını sağlamağa çalışmaktır.
41
2. Karnedeki başarısız notlara dayanarak çocuğunuzu hiçbir zaman katı bir dille suçlamayın. Onlara lakap takmayın, eleştirmeyin, alay ederek aşağılamayın. Yine aynı şekilde kardeşleri veya komşu çocukları ile asla kıyaslamayın. Fiziksel şiddet gibi davranışlardan kesinlikle kaçının. Onların iki haftalık tatilini kısıtlamayın. Çocuğunuzun karnesiyle ilgili duygularınızı, çocuğunuzun kişiliğini incitmeden açık ve sade bir şekilde anlatın.
42
kardeşi, arkadaşı ve komşu çocukları ile kıyaslamayın
kardeşi, arkadaşı ve komşu çocukları ile kıyaslamayın. Bu çocukların hoşuna gitmeyen bir davranıştır. Çünkü her çocuğun kapasitesi farklıdır. Çocuğunuzu olduğu gibi kabul edin ve onların kapasitesi dışında, başaramayacağı şeyleri beklemeyin. Başardığı işleri örnek gösterip, diğerini de başarabileceğini belirtin.
43
4. Çocuğunuza her zaman güvendiğinizi ve yanında olduğunuzu hissettirin. Zaman zaman, "ben sana güveniyorum, eminim bunu da başaracaksın..." gibi Destekleyici cümleleri kullanın.
44
5. Onun var olabilecek sorunları ile yakından ilgilenin
5. Onun var olabilecek sorunları ile yakından ilgilenin. Kendinizi onun yerine koymaya veya onun yaşında yaşadıklarınızı hatırlamaya çalışın. Çocuğunuzun karnesiyle ilgili duygularını dikkatle dinleyin. Bu konuda kendi beklentilerinizi ifade ederek çocuğunuza kendini affettirme yolunu gösterin.
45
6. Neden okuması gerektiğini anlatın
6. Neden okuması gerektiğini anlatın. Geçer not almak için değil, öğrenmek için çalışması gerektiği üzerinde durun. Bilgilerini okul dışı yaşamda da kullanabileceğini anlatın. Onu tatil döneminde, başarısız derslerini düzeltmesi için birlikte çözüm üretmeye teşvik edin. Birlikte bulduğunuz çözüm yolları için harekete geçin. Aynı şekilde çözüm yollarının işleyip, işlemediğini izleyin. Kısacası birlikte amaç belirlemeye çalışın.
46
7. Boş zamanlarını etkin bir biçimde değerlendirmesi için teşvik edin
7. Boş zamanlarını etkin bir biçimde değerlendirmesi için teşvik edin. Alternatifleri belirleyin ve seçeneklerden yararlanması için onu yönlendirin. Gerektiğinde ilgileri doğrultusunda birlikte bir şeyler yapın. Maça gidin, tiyatro ve sinemaya gidin. Ama bilsin ki derslerini de yapması gerekmektedir.
47
8. Siz ana-babalar ders çalışma ile ilgili çocuğunuza örnek olun
8. Siz ana-babalar ders çalışma ile ilgili çocuğunuza örnek olun. Unutmayın ki sizler çocuğunuz için en önemli örneklersiniz.
48
9. İyi notlarının yanında zayıf notlar almasının da normal olduğunu ve bu durumu çalışarak durumunu düzeltebileceğini açıklayın.
49
10. Paniğe kapılmadan başarısızlığın nedenlerini araştırın
10. Paniğe kapılmadan başarısızlığın nedenlerini araştırın. Çocuklarınızla birlikte ortak çözüm arayın. Onlara güvenerek, yakın ilgi göstererek olumlu özelliklerini destekleyin
50
11. Siz ana-babalar her şeyden önce çocuğunuzu tanımalısınız
11. Siz ana-babalar her şeyden önce çocuğunuzu tanımalısınız. Ona güvenmelisiniz. Karnedeki notlarının sizlerin onlara sevgi düzeyinizi belirleyen rakamlar olmadıklarını hissettirmelisini.
51
12. Okul ve öğretmenlerle ilgili görüşlerinizi çocuğun yanında tartışmayınız
52
Ancak pes ettiğinizde yenilmişsiniz demektir
Ancak pes ettiğinizde yenilmişsiniz demektir. Başarı kadar başarısızlıklar da doğaldır. Bu durumu kabul ettiğinizde sorunlara daha uygun çözümler bulabilir, daha uygun önlemler alabilirsiniz. Her başarısızlık daha sonraki başarılar için bir yol göstericidir, bir uyarıdır.
53
Kendi kendinizin en iyi dostu olun derslerinde istediği başarıyı gösteremeyen bir öğrenci ?çok aptalca hatalar yaptım , derslerimi başaramadım , ben başarısız bir öğrenciyim ? gibi öğrencinin kendisini kötü hissetmesine neden olabilecek ifadeler yerine ?bazı hatalar yaptım ve bunları düzelteceğim, derslerimde iyi bir sonuç bekliyordum ancak ikinci dönem çalışarak daha iyi bir sonuç elde edeceğim, bu dönem istediğim başarıyı gösterememiş olmam benim başarısız bir öğrenci olduğumu göstermez? gibi daha umut dolu ifadeleri kullanabilirler.
54
öğrencilere Her başarısızlık yeniden değerlendirmeyi gerektirir. Bu değerlendirme de eksiklerinizi görmenizi, eksikleri gidermek için yeni planlamalar ve çalışmalar yapmanızı sağlayarak sonuçta başarıya ulaşmanızı sağlar.eğer eksiklerimizi göremezsek , tekrar aynı durumla karşılaşabiliriz.
55
Sorumluluğu üzerinize alın
Sorumluluğu üzerinize alın . Sorgulama yapmak için ilk yapılması gereken , sorumluluğu üzerinize almaktır. ile başarısız olan öğrenciler üzerinde yapılan bir araştırmada başarılı öğrencilerin başarılarından dolayı kendilerini sorumlu hissettikleri, başarısız olan öğrencilerin ise sorumluluğu kendi dışlarında aradıkları bulunmuştur. İyi bir sorgulama ile derslere hazırlık döneminde hangi alanlarda eksiklerinizin olduğunu tespit edebilir ve bu eksiklerinizi gidererek başarılı olabilirsiniz. Derslerinde başarılı olan öğrenciler
56
ÇOCUĞUN BAŞARISININ ÖLÇÜSÜ
söz ÇOCUĞUN BAŞARISININ ÖLÇÜSÜ KARNE OLMAMALIDIR !
57
Karne "kötüyse“ bu her zaman çocuğun başarısız,kötü olduğu
anlamına gelmez.
58
Okul yönetiminin ve öğretmenlerin tavrı nasıl olmalı ?
Her çocuk aynı zekâ özelliğine sahip olmadığı için öğretmenin hoşgörülü olması lazım. Öğrencinin başarılı olduğu noktaları deşifre ederek başarısız olduğu noktaları aşması yolunda destek vermesi gerekir.
59
ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER
1-Öğrencilerinizi kolejlere ya da Anadolu liselerine hazırlamak yerine, onları yaşama hazırlayın ve öncelikle öğrenmeyi sevdiriniz. 2-Öğrencilerinizi ayrı ayrı tanıyarak, onları farklı sosyo- ekonomik ve kültürel dünyalardan gelen, farklı potansiyellere sahip bağımsız bireyler olarak kabul ediniz.değerlendirmelerinizi bu ölçülere göre yaptığınız takdirde “kıyaslama” yanılgısına düşmezsiniz.
60
3-Öncelikle davranış bozukluğu veya uyum sorunu gösteren öğrencilerinizin sorunlarıyla meşgul olunuz. Ancak bu takdirde sınıfınızda başarılı bir öğrenme ortamı oluşturulabilir. 4-Öğrencilerinize yönelttiğiniz “beklenti düzeylerinizin” farklı olmamasına, çeşitli etkenlere bağlı olarak onlara değişik yaklaşımda bulunmamaya özen gösteriniz. şunu biliniz ki sözlü olmasa da beden dilinizle tüm davranışlarınız öğrencilerin tamamı tarafından dikkatle izlenmekte ve değerlendirilmektedir.
61
5-Başarısız öğrencilerinizin başarabileceği bir “konu” ya da “etkinlik” bulunuz. Başarması ve arkadaşlarıyla paylaşması için onu destekleyiniz.başardıktan sonra da övgü ve takdiri ihmal etmeyiniz. Burada önemli olan çocuğa “başarının tadını” aldırmaktır. “başarılmış eylem” bireyi yeni başarılar için motive eder. Bunun için tetiğin bir biçimde çekilmesi gerekir. 6-Başarısız öğrenciyi, sınıf içinde aşağılamak ve dışlamak onu hiçbir şekilde başarıya yöneltmez. Tam tersine “başarısızlık kaygısı”nın pekişmesini sağlar.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.