Sunuyu indir
1
ÖZEL DURUMLARDA İLETİŞİM DERSİ
Yrd. Doç. Dr. Gülay TAŞDEMİR Pamukkale Üniversitesi Denizli Sağlık Yüksekokulu Psikiyatri Hemşireliği AB Dalı
2
HASTA HEMŞİRE İLİŞKİSİ
NE ANLIYORUZ? SİZE GÖRE NASIL BİR İLİŞKİ VAR?
3
HASTA HEMŞİRE İLİŞKİSİ
Biri mesleki yardıma gereksinmesi olan kişi(hasta); diğeri bu yardımı verebilecek bilgi ve yeteneklerle donanmış kişi (hemşire) arasındaki ETKİLEŞİM SÜRECİ Her ikisi de birbirini etkiler ve birbirinden etkilenir.
4
Hasta Hemşire İlişkisi
İNSAN İNSANA İLİŞKİDİR
5
İlişkinin insan insana olması ne anlama geliyor?
Hasta ; Bir oda no Bir yatak no, Bir işlem adı, Bir hastalık adı, Bu hasta, Şu hasta olmanın ötesindedir.
6
Hasta *Çok değerli olan ve ismiyle hitap edilmeye hakkı olan değerli bir varlıktır. *İnsan olarak değer görmeye, anlaşılmaya, yardım almaya , … hakkı var. *Zengin- fakir; kadın - erkek, inanan – inanmayan, müslüman- gayri müslim, eğitimli – eğitimsiz, kentli – köylü, kültürlü – kültürsüz gibi niteliklerle değil insan olma sıfatıyla vardır.
7
Hemşire Hemşire de bir insan Onun da duyguları var,
Gereksinimleri var, Kendine ait bir yaşamı var. O da bir kültürün içinden gelmiş.
8
Eskiden söylenildiği gibi bir melek değil.
Kutsal bir varlık değil. Onu kutsamak, hemşireliği kutsamak bilime aykırı ! Bilim eleştirmeyi, sorgulamayı, araştırmayı, durumları kritik etmeyi , şüpheyi gerektirir. Oysa kutsal olan şeyler eleştirilemez, sorgulanamaz, kritik edilemez, doğruluğu kabul edilir ve buna inanılır.
9
İnsan insana iletişimde hemşirenin amaçları
Hastaya sorununu tanımasında, fark etmesinde Hemşire, hasta kişiye şu andaki sorunları ile baş etmesinde Hastanın yaşantıya katılmasının önemini algılamasına
10
Hastaların yeni ve olumlu davranış biçimlerini denemesine
Hastanın iletişim kurmasına ve sosyalleşmesine Hastalıktan anlam çıkarmasına yardım eder.
11
Biz farklı olmak zorundayız.
Sonuç Olarak; Biz farklı olmak zorundayız. Aldığımız hemşirelik eğitiminin hakkını vermeliyiz. Aldığımız eğitimle edinmiş olduğumuz bilgi ve beceri donanımıyla bu farkı yaratmak zorundayız. Profesyonellik ancak bunu uygulamaya aktarabilmekle olur.
12
Bu yüzden biz sürekli gelişmek, bilgi ve teknolojiyi takip etmek,yaptığımız işlerde sürekliliği sağlamalıyız.
13
KİŞİSEL SORULAR SORAN HASTA
KLİNİKTE HASTALAR SİZİNLE İLGİLİ KİŞİSEL BİR ÇOK SORU SORABİLİRLER YA DA SORACAKLARDIR.
14
Bu davranışın iki nedeni vardır:
1. Sosyal ve arkadaşça bir ilişki kurmak için, 2. Hemşirenin geçmiş deneyimlerini inceleyerek, kendi durumlarını anlayıp anlayamayacağını kontrol etmek GENEL OLARAK YAPILACAK ŞEY; KISACA YANIT VER, KONUYU HASTAYA GERİ DÖNDÜR.
15
Sorulan soruya göre bir yöntem belirlemek gerekir;
Hemşire öncelikle sorulan soruya yanıt verip veremeyeceğini düşünüp belirlemelidir. Hastanın; Hemşirenin yaşı, Hangi okuldan mezun olduğu, Nereli olduğu, Medeni durumu gibi bilgileri bilmesinde sakınca yoktur.
16
Ancak bizimle ilgili daha özel bilgilerin hastayla konuşulması mesleki ilişkiyi sosyal ilişkiye dönüştürür. Hasta hemşire iletişimi mesleki bir iletişimdir. Bu nedenle daha özele giren konuları konuşmamamız gerekir.
17
Hemşirenin dini inançları, Dünya görüşü, Politik tercihleri,
Özel hayatı, Çalışma yaşamıyla ilgili konuların konuşulmasının hastaya bir yararı yoktur. Bu nedenle bu tür sorulara yanıt verilmemelidir. HASTA BUNUNLA İLGİLİ SORULAR SORARSA HEMŞİRE HASTAYI KIRMADAN VE AZARLAMADAN KONUYU HASTAYA DÖNDÜRMELİDİR. YANİ HASTALIĞI İLE İLGİLİ SORULAR SORMALIDIR.
18
Neden hayır dediğinizi belirtiniz, YAPILMAMASI GEREKENLER;
HASTA UYGUN OLMAYAN İSTEKLERDE BULUNDUĞUNDA: Etkili hayır diyebilmek için; Karşınızdaki kişiye istediğini red ettiğinizi açık bir şekilde ifade edin, Neden hayır dediğinizi belirtiniz, YAPILMAMASI GEREKENLER; Cümlenize uzun özür kelimeleri ile başlamayın (ısrar ederler) Göz temasını kaybetmeyin Sesinizi yükseltip, agresif bir tavır takınmayın (hem kişinin istekte bulunması ve hem de sizin bu isteği ret etme hakkınızın olduğunu unutmayın).
19
HASTA-HASTA YAKINI HEDİYE VERİRSE;
Hemşire hastanın ve hediyenin maddi (çok pahalı olmamak koşuluyla) durumunu değerlendirerek hediyeyi kabul eder ya da etmez. Kendimize ve hastaya hatırlatmamız ve hastaya söylememiz gereken; Hemşire olarak sadece işinizi yaptığınızı, hediyeye bu nedenle gerek olmadığını belirtmelisiniz. Bunu yaparken beden dilinizle de sözlerinizi desteklemelisiniz.
20
A. Hanım: Merhaba hemşire hanım nerelisin? Hemşire …….
Egzersiz 1 Melis Dahiliye kliniğinde yatmakta olan A. Hanımın bakımından sorumlu öğrenci hemşiresi olur ve A. Hanım’la tanışıp veri toplamaya başlar. Hemşire: Merhaba A. Hanım, ben öğrenci Hemşire… P.Ü.DSYO 1. sınıf öğrencisiyim. 2 gün boyunca sizin bakımınızdan ben sorumluyum….. A. Hanım: Merhaba hemşire hanım nerelisin? Hemşire ……. A. Hanım: Pek de gençsin kaç yaşındasın? Hemşire………. A. Hanım : Neden hemşire olmak istedin? Hemşire………
21
Egzersiz 2 Ortopedi kliniğinde kalça kırığı nedeniyle yatan 25 yaşındaki A. Bey’e öğrenci hemşire olarak bakım veriyorsunuz. A. Bey’e pozisyon verdiğiniz sırada size çok hoş bir bayan olduğunuzu ve sizinle hastaneden taburcu olduktan sonra görüşmek istediğini söylüyor. Ne yaparsınız?
22
Uygunsuz istekler hayır denilerek red edilmelidir.
İLKELER Uygunsuz istekler hayır denilerek red edilmelidir. İsteğin kabul edilmediğini açık ve net bir şekilde ifade edin. Hayır deme nedeninizi ben dilini kullanarak açıklayınız.
23
SİZE BİR ÇİKOLATA İKRAM ETSEYDİ NE YAPARDINIZ?
Egzersiz 3 Kardiyolji Kliniğindesiniz. Bakım verdiğiniz hastalarınızdan biri sizinle görüşmek istediğini söylüyor. Yanına gittiğinizde; A. Bey: hemşire hanım, ben burada ölümden döndüm, yardımlarınızla yeniden kendime geldim, sizi unutmayacağım, teşekkür için bu hediyeyi almanızı çok isterim. Hemşire hediyeyi açar ve maddi değeri çok yüksek bir saat olduğunu görür. NE YAPILMALI???? SİZE BİR ÇİKOLATA İKRAM ETSEYDİ NE YAPARDINIZ?
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.