Sunuyu indir
1
KUVVET VE HAREKET Kuvveti ölçelim
KONULAR Sürati hesaplayalım Kuvveti ölçelim Dengelenmiş ve dengelenmemiş kuvvetler Ağırlık Bir Kuvvettir MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
2
Dinamometre ile kuvvet ölçmeyi,
BU ÜNİTEYİ TAMAMLADIĞIMIZDA Suratı hesaplamayı, Dinamometre ile kuvvet ölçmeyi, Dengelenmiş veya dengelenmemiş kuvvetleri ölçmeyi, Yerçekimi kuvvetinin varlığını, Ağırlığın bir kuvvet olduğunu, Kütle ile ağırlık arasındaki farkını MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
3
hangi takım kazanabilir?
Halat çekme oyununu hangi takım kazanabilir? Kıyıdaki manav, ölçümlerini ne ile yapıyor? Resimdeki araçlar arasında bir yarışma düzenlenmiş olsa hangisi kazanır? MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
4
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU
AHMET HARMANBAŞI
5
AŞAĞIDAKİ SORULARI CEVAPLAYALIM
Fotoğraftaki paraşütçüler gibi bir uçaktan kendinizi aşağıya bıraktığınızda neler hissettiğinizi hiç düşündünüz mü? Paraşütçünün yeryüzüne düşmesini sağlayan nedir? Paraşütçü yere düşünceye kadar sürati arttı mı? Paraşütün açılması, paraşütçünün hareketini nasıl etkilemiştir? MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
6
BİR VARLIĞIN BAŞKA BİR VARLIĞA GÖRE YER DEĞİŞTİRMESİ HAREKET’TİR…
Top şu anda hareketsiz durmaktadır. Eğer bir çocuk topa KUVVET uygularsa… Top HAREKET eder ! MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
7
Yaşamımızdaki Sürat Hareket:Bir cismin sabit kabul edilen bir noktaya göre zamanla yer değiştirmesine hareket denir. Cismin hareketi sırasında seçilen sabit noktaya başlangıç noktası veya referans noktası denir. Başlangıç noktası Bitiş noktası Alınan yol MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
8
Suratın hesaplanması Aradaki mesafe metre cinsinden ölçülmeli
Arabanın hareketi başladığında kronometre tutulmalı. Hareketin durduğu anda geçen süre saniye olarak hesaplanmalı Aradaki mesafe metre cinsinden ölçülmeli Son Konum belirlenmeli İlk konum belirlenmeli Tüm bunlardan sonra: ölçülen mesafe kronometrede okunan süreye bölünmelidir. Böylece bir saniyedeki hız bulunmuş olur. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
9
TAVŞAN KAPLUMBAĞADAN DAHA HIZLIDIR !
Öncelikle hız (sürat) konusunda bildiklerimizi geliştireceğiz. Bir cismi hızlı veya yavaş şeklinde nitelememiz mümkündür. TAVŞAN KAPLUMBAĞADAN DAHA HIZLIDIR ! MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
10
Hasan, aynı uzunluktaki yolu, yürüyerek, bisikletle ve otomobille alıyor. Üç metodun hız sıralaması
aşağıdaki gibi yapılabilir. HIZLI DAHA HIZLI YAVAŞ MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
11
HANGİSİ DAHA SÜRATLI 1 2 3 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU
AHMET HARMANBAŞI
12
HANGİSİ DAHA SÜRATLI Aynı yolu kısa sürede alan daha süratlidir. 1 2 A
B C MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
13
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU
AHMET HARMANBAŞI
14
Önde giden atlı, arkadaki atlıdan daha süratli koşmaktadır
Önde giden atlı, arkadaki atlıdan daha süratli koşmaktadır. Arkadakinin yetişebilmesi için süratini artırması gerekiyor. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
15
ALINAN YOL VE YER DEĞİŞTİRME ARASINDAKİ BAĞINTI
EV KIRTASİYE Alınan yol= 600m + 400m + 500m = 1500m 400 m 500 m Yer değiştirme= Son konum – İlk konum Yer değiştirme= 500 m 500 m OKUL MARKET MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
16
Alınan yol A B Alınan yol=100 m
Hareket eden cismin gittiği mesafedir. Ekrandaki adam A noktasından B noktasına gidiyor. İki mesafe arası 100 metredir. İşte bu adamın aldığı yoldur! Yol birimleri Kilometre (km) Metre (m) Santimetre (cm) A B Alınan yol=100 m MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
17
Geçen zaman A B 00:50 saniye Bu da geçen zamandır. 00:10 00:20 00:40
Adam A noktasından B noktasına 50 saniyede geliyor. Bu da geçen zamandır. Zaman birimleri Saat (h) Dakika (dk) Saniye (s) 00:10 00:20 00:40 00:30 00:50 A B 00:50 saniye MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
18
İşte bu iki veri yardımı ile adamın süratini bulabiliriz.
Alınan Yol Sürat= Geçen Zaman Alınan yolun birimi metre dir. A B Alınan yol=100 m MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
19
İşte bu iki veri yardımı ile adamın süratini bulabiliriz.
Alınan Yol Sürat= Geçen Zaman Geçen zamanın birimi saniye dir. A B MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI 00:50
20
Alınan Yol Sürat= Geçen Zaman 100 Sürat= = 2 m/s 50
Bu verilere göre adamın sürati; Alınan Yol Sürat= Geçen Zaman 100 Sürat= = 2 m/s 50 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
21
Alınan Yol Sürat= Geçen Zaman 120 = 60 km/h Arabanın Hızı= 2
Ekrandaki araba 120 km.’lik yolu 2 saatte gidiyor. Aracın hızını bulalım. Km/h Alınan Yol Geçen Zaman Sürat= 120 = 60 km/h Arabanın Hızı= 2 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
22
SİZCE HARKET NEYE GÖRE BELİRLENİR
ALINAN YOL GEÇEN ZAMAN SÜRAT MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
23
Sihirli üçgen YOL = ZAMAN X HIZ V t X YOL SÜRAT ZAMAN
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
24
Sürati ölçmek için hangi bilgilere ihtiyaç var?
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
25
yarım santim yol almakta.
Bu küçük karınca ağır yükü ile yaklaşık 120 cm. yol gidiyor. Bu yolu 4 dakikada alan karıncanın hızını bulalım. 4 dakika = 60x4 = 240 saniye. Karınca 1 saniyede yarım santim yol almakta. 120 Hız= = 0,5 cm/s 240 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
26
Ömer evden okula yürüyerek 20 dakikada gidiyor
Ömer evden okula yürüyerek 20 dakikada gidiyor. Bisikleti ile ise aynı mesafeyi 5 dakikada katediyor. Bisikleti ile 2 m/s hız yaptığına göre, Ömer’in yürüme hızını bulunuz. 2 m/s 20 dakika MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
27
Ömer evden okula yürüyerek 20 dakikada gidiyor
Ömer evden okula yürüyerek 20 dakikada gidiyor. Bisikleti ile ise aynı mesafeyi 5 dakikada katediyor. Bisikleti ile 2 m/s hız yaptığına göre, Ömer’in yürüme hızını bulunuz. Zaman birimleri aynı olmalı. Hızdaki birimimiz saniye olduğu için 5 dakikanın kaç saniye ettiğini bulmalıyız. 5 dakika = 60x5 = 300 saniye. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
28
600 m Mesafe = Sürat x Zaman Mesafe = 2 x 300 = 600 metre
Ömer evden okula yürüyerek 20 dakikada gidiyor. Bisikleti ile ise aynı mesafeyi 5 dakikada katediyor. Bisikleti ile 2 m/s hız yaptığına göre, Ömer’in yürüme hızını bulunuz. Şimdi mesafeyi bulalım. Çünkü mesafeyi bilirsek Ömer’in yürüme hızına ulaşabiliriz. Mesafe = Sürat x Zaman Mesafe = 2 x 300 = 600 metre 600 m MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
29
= 0,5 m/s 20 dakika = 60x20 = 1200 saniye Yol - 600 metre
Ömer evden okula yürüyerek 20 dakikada gidiyor. Bisikleti ile ise aynı mesafeyi 5 dakikada katediyor. Bisikleti ile 2 m/s hız yaptığına göre, Ömer’in yürüme hızını bulunuz. Zaman birimleri aynı olmalı. Hızdaki birimlerin tümü saniye olmalıdır. 20 dakikanın kaç saniye ettiğini bulalım. 20 dakika = 60x20 = 1200 saniye Yol metre Yürüme Hızı = = 0,5 m/s Zaman saniye MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
30
SORU 1 Alınan Yol (m) 1.dk 2.dk K 10 25 L 5 20 M 15 N Aynı noktadan aynı anda, aynı yönde harekete başlayan K,L,M ve N hareketlilerinin 1.ve2. dakikada aldığı yollar tablodaki gibidir. Buna göre; I. K ve M hareketlileri 1.dk sonunda yanyanadır II. L ve M hareketlileri 2.dk sonunda yanyanadır III. 2. dk sonunda en fazla yol alan hareketli N hareketlisidir. İfadelerinden hangileri doğrudur? A) Yalnız I B) I ve II C) II ve III D) I, II ve III MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
31
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU
AHMET HARMANBAŞI
32
varış noktası Başlangıç noktası MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU
AHMET HARMANBAŞI
33
CİSİMLERE KUVVET UYGULANIRSA…
Hareket halindeyse… Yönü değişebilir Durgun haldeyse… Harekete Başlayabilir Hareket halindeyken… Daha Hızlı Hareket Edebilir Hareket halindeyken… Durabilir Durgun veya hareket halindeyse… Şekil Değiştirebilir Hareket halindeyken…Yavaşlayabilir MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
34
Dönme hareketine hayatta pek çok yerde rastlayabilirsiniz…
Lunaparklarda gördüğünüz Dönme dolapların yaptığı hareket adı üzerinde DÖNME HAREKETİ dir… Dönme hareketine hayatta pek çok yerde rastlayabilirsiniz… MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
35
KUVVET VE HAREKET Hareket halindeki bir madde için hızlanma, yavaşlama, sallanma, yön değiştirme ve dönme söz konusudur. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
36
Uzay Mekiği Fırlatma Sürati 30 000 km/h
Jumbo Jet Sürati km/h Uçak Sürati km/h Kartal Sürati 322 km/h Sürat Cetveli Çeşitli hareketlilerin süratlerini gösteren cetvel. Süratliden yavaşa doğru resimlerle sürat cetveli. Yarış Arabası Sürati 320 km/h Arabanın Sürati 260 km/h Çıtanın Sürati 140 km/h Bisikletin Sürati 50 km/h Koşucunun Sürati 30 km/h Yürüyen insanın Sürati 5 km/h MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI Salyangozun Sürati 0,05 km/h
37
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU
AHMET HARMANBAŞI
38
Semboller ve birimleri
Fiziksel büyüklük SEMBOLÜ BİRİMLER ALINAN YOL X cm m km ZAMAN t sn saat SÜRAT V cm/sn m/sn km/saat MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
39
ÖRNEK:1 Doğrusal bir yolda, 20 m/s sabit suratla hareket etmekte olan aracın 20 saniyede kaç metre yol almaktadır? SÜRAT= 20 m/s GEÇEN ZAMAN= 20 s ALINAN YOL= ? ALINAN YOL= SÜRAT X ZAMAN ALINAN YOL= 20 m/s X 20 s ALINAN YOL= 400 m MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
40
ÖRNEK:2 60 40 48 30 Çizelgedeki süratları karşılaştırınız? Alınan yol
(km) Geçen zaman (saat) Sürat (km/saat) Ahmet 240 4 Mert 6 Soner 5 Yalın 8 60 40 48 30 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
41
TAŞITLARIN SÜRATINI GÖSTEREN SÜRAT GÖSTERGESİ BİRİMİ NEDİR?
ŞEHİRLERARASI YOLLARDA ÖTOBÜSLERİN SÜRATLERİNİ ÖLÇMEK VE KAYDETMEK İÇİN KULLANILAN ARACA NE DENİR? KİLOMETRE/ SAAT (km/h ) TAKOMETRE MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
42
BUNLARI BİLİYORMUSUNUZ
Trafikteki araçların süratlerinde yasalarla sınırlandırılmalar yapılmıştır. Şehir içi şehirler arası yollarda sürat limitlerini aşan araçları tespit etmek için ……………… kullanılır. Sürat limitini aşan araçlara trafik ekipleri tarafından ……… TL ceza uygulanır. RADARLAR MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
43
Sabit Süratli Hareket Bir cisim eşit zaman aralıklarında, eşit miktarda yol alıyorsa, bu cismin hareketine sabit süratli hareket denir. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
44
Bir kamyonun yaptığı yol ve süreleri şöyledir.
Zaman 2 saat 4 saat 6 saat 8 saat 10 saat Yol 140 km 280 km 420 km 560 km 700 km Yol (km) Zaman (saat) Çizdiğimiz grafikten gördüğümüz gibi kamyon sabit hızla durmaksızın yoluna devam etmiştir. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
45
Başka bir kamyonun yaptığı yol ve süreleri şöyledir.
Zaman 2 saat 4 saat 6 saat 8 saat 10 saat Yol 140 km 280 km 420 km Yol (km) Zaman (saat) Bu grafikten anlaşıldığı üzere kamyon şoförü 6 saat sabit hızla gittikten sonra kamyonu kenara çekip durmuş. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
46
Bu kamyonun ise sürat ve zaman bilgileri veriliyor.
2 saat 4 saat 6 saat 8 saat 10 saat Sürat 50 km Sürat (km/h) Zaman (saat) Burada da görüyoruz ki kamyon 50 km/h hızla yol alıyor. Hızı 10 saat boyunca değişmiyor. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
47
Başka bir kamyonun yaptığı yol ve süreleri şöyledir.
Zaman 2 saat 4 saat 6 saat 8 saat 10 saat Yol 160 km 240 km 360 km Yol (km) Mersin Niğde Kayseri Zaman (saat) Bu kamyon ise 2. ve 4. ile 6. – 8. saatler arası yol almamıştır. 4. – 6. ve 8. – 10. saatler arasında ilerlemiştir. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
48
Alınan yol MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
49
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU
AHMET HARMANBAŞI
50
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU
AHMET HARMANBAŞI
51
(sürat) (yol) 5 10 15 (yol) (zaman) (zaman)
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
52
ANLATTIKLARIMI ANLADINIZ MI?
HADİ DENEYELİM BAKALIM, ANLAMIŞ MIYIZ? MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
53
SORU 1 Ayşe, Oya ve Fatma’nın arabalarının süratlarını karşılaştıralım? Alınan yol (km) Geçen zaman (saat) Sürat (km/saat) Ayşe 100 10 ? Oya 125 Fatma 500 10 12,5 50 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
54
SORU 2 Yol (km) Osman 600 Mert 300 100 Şenol 2 4 6 8 10 Zaman (saat) Osman, Mert ve Şenol’un arabalarından hangisinin süratı en fazladır? MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
55
SORU 3 A) X Y Z C) Z X Y D) Z Y X B) Y Z X x 10 m/s 10 m/s Y B İ T İ Ş
Sabit süratle hareket eden ve sürat değerleri şekildeki gibi olan X, Y ve Z yarışı tamamladıklarında I., II. Ve III olan araçlar sırasıyla aşağıdakilerden hangisi gibi olur? A) X Y Z C) Z X Y D) Z Y X B) Y Z X MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
56
SORU 4 CEVAP 2: 80 s CEVAP 3: 3,25 m/s
yalı 1.ev 2.ev 40s 20s 60 m 120 m 20s 80 m Koşucunun süratini zamana bağlı olarak yorumlayınız? Koşucu kaç saniye hareket etmiştir? Ortalama sürat kaç m/s dir? CEVAP 2: 80 s CEVAP 3: 3,25 m/s 3.ev MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
57
SORU:5 L K A 6X 2X Aynı anda birbirine doğru hareket eden K ve L araçları A noktasında karşılaşıyorlar. Araçların süratları hangi seçenekte doğru verilmiştir? A) K=2V, L=V C) K=2V, L=6V B) K=3V, L=V D) K= V, L=3V MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
58
SORU:6 b) 600 metre a) 100 saniye
v1=6m/s v 2=4m/s 200m Hareketliler aynı anda harekete başlıyor. Kaç saniye sonra I. Hareketli, II. hareketliyi yetişir? I.hareketli kaç metre yol alır? NOT= Yetişme hareketinde süratler çıkarılır. b) 600 metre a) 100 saniye MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
59
SORU:7 Tablodan yararlanarak Yol-Zaman grafiğini çiziniz? Zaman(s) 2 4 6 8 Yol (m) 20 40 60 80 Zaman(s) 1 2 3 4 Yol (m) 10 20 30 40 Yol Yol 80 40 30 60 20 40 20 10 Zaman Zaman 2 4 6 8 1 2 3 4 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
60
SORU:8 ALINAN YOL ALINAN YOL UÇAK TAKSİ İNSAN A L I N A N Y O L 40 30
Sürat-Zaman grafiğinde İNSAN,TAKSİ, UÇAK ın 10 saniyede aldıkları yolları bulunuz? Sürat (m/s) UÇAK 40 ALINAN YOL TAKSİ 30 ALINAN YOL 20 İNSAN 10 A L I N A N Y O L Zaman (s) o 2 4 6 8 10 İNSAN=100m TAKSİ=300m UÇAK=400m MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
61
SORU:9 Yol-zaman grafiği verilen hareketlinin yol-zaman çizelgesini çiziniz? Yol(m) 50 20 10 Zaman(s) 5 10 15 20 25 Zaman(s) 5 10 15 20 25 Yol (m) 50 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
62
SORU:10 Aşağıdaki 3 aracın eşit uzunluktaki yolları kaç saniyede gittikleri şekil üzerinde yazılmıştır. Buna göre araçları en süratli olanından yavaş olanına doğru sıralayın. (V = süratin simgesidir.) A) VA > VB > VC B) VB > VC > VA C) VA > VC > VB D) VC > VB > VA MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
63
SORU:11 Aşağıdaki kamyonetlere etki eden kuvvetler ve araçların hareket yönleri şekilde verilmiştir. Buna göre kuvvetlerin etkisiyle araçların hareketinin nasıl değişeceğini boşluklara yazın. SABİT SÜRATLI HIZLANAN DURUR YAVAŞLAYAN MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
64
SBS MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
65
SBS MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
66
SBS MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
67
ENERJİ ÇEŞİTLERİ MEKANİK ENERJİ EVİMİZDEKİ ÇAMAŞIR
MAKİNESİ ELEKTRİK ENERJİSİ İLE ÇALIŞIR BİSİKLET SÜREN ÇOCUK KİMYASAL ENERJİ KULLANIR ENERJİ ÇEŞİTLERİ TELEFONDAN GELEN SES DE BİR ENERJİ ÇEŞİDİDİR ATOM ÇEKİRDEĞİNİN PARÇALANMASI NÜKLEER ENERJİDİR GÜNEŞ DEN GELEN ISI VE IŞIK BİR ENERJİ ÇEŞİDİDİR YEL DEĞİRMENİNİ ÇALIŞTIRAN RÜZGAR ENERJİ ÇEŞİDİDİR MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
68
☺İş yapabilme yeteneğine enerji denir.
☺Bir cisme kuvvet uygulanıyor, onu hareket ettiriyorsa fen anlamında iş yapıyordur denir. ☺İş yapabilme yeteneğine enerji denir. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
69
KİNETİK (Hareket) ENERJİ
Hareket eden cisimlerin enerjisine kinetik enerji denir. Sürati aynı olan iki cisimden kütlesi çok olanın kinetik enerjisi daha fazladır. Bir bisikletle aynı sürate sahip bir otomobilin kinetik enerjisi daha fazladır. Kütleleri aynı olan iki hareketli cisminden sürati fazla olanın kinetik enerjisi daha fazladır. Kütlesi aynı olan iki kamyondan sürati fazla olan kamyonun kinetik enerjisi daha fazladır. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
70
KAMYON VE TAKSİNİN SÜRATLARI AYNIDIR
KAMYON VE TAKSİNİN SÜRATLARI AYNIDIR. HANGİSİNİN KİNETİK ENERJİSİ FAZLADIR? MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
71
POTANSİYEL (Durum) ENERJİ
Cisimlerin durumundan dolayı sahip olduğu enerjiye potansiyel enerji denir. Kütleleri aynı olan yüksekteki cismin enerjisi daha fazladır. Kinetik ve potansiyel enerjilerin toplamıdır. TOPLAM ENERJİ ET= Ek+Ep MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
72
Height=Yükseklik Speed=Sürat KE=Kinetik enerji PE=Potansiyel enerji
TME= Toplam enerji Height=Yükseklik Speed=Sürat MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
73
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU
AHMET HARMANBAŞI
74
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU
AHMET HARMANBAŞI
75
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU
AHMET HARMANBAŞI
76
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU
AHMET HARMANBAŞI
77
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU
AHMET HARMANBAŞI
78
EN BÜYÜK ENERJİ GÜNEŞ ENERJİSİDİR
VAR OLAN ENERJİ YOK OLMAZ; ENERJİLER BİRBİRİNE DÖNÜŞÜR. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
79
BENİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN
TEŞEKKÜR EDERİM Ahmet HARMANBAŞI MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.