Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI"— Sunum transkripti:

1 GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Dr. Öğr. Üyesi Murad Canbulut

2 PAZARLAMA ÇEVRESİ İşletmeyi etkileyen her şeyi kapsamaktadır.
Dış çevre (macro environment); işletmenin kendisiyle ilgili; fakat kendisi dışında kalan faktörlerden oluşur. Dış çevrenin belirlenebilmesi oldukça güçtür. İç çevre (micro environment); işletmenin içerisinde olan ve işletmenin kontrol edebildiği faktörlerdir. GAS 208

3 Pazarlama çevresi faktörleri
Makro Çevre Faktörleri Demografik çevre. Ekonomik çevre. Doğal çevre. Teknolojik çevre. Yasal ve politik çevre. Sosyal ve kültürel çevre. GAS 208

4 Gelişmekte olan yeni pazar fırsatlarının ortaya çıkması.
Uluslararası ulaşım, iletişim ve mali işlemlerinin hızlı şekilde gelişmesi. AB, NAFTA vd. birliklerin oluşması, ticari işbirlikleri olarak güçlenmesi. Gelişmekte olan yeni pazar fırsatlarının ortaya çıkması. Şirketlerin sınırlar ötesinde ticari işbirlikleri, stratejik ortaklıklar oluşturması. GAS 208

5 DEMORGAFİK ÇEVRE Nüfus miktarı ve artma eğilimi.
Örn; Avrupa’da yaşlanma trendi. İhtiyaçların değişmesi. Nüfusun yaş ve cinsiyete göre dağılımı. Aile yapısı. Örn; aile yapısındaki değişimler. Nüfusun coğrafik bölgelere göre dağılımı. Örn; savaşlar nedeniyle göç ve farklı ülkelerdeki demografik yapıya etkileri. Soru: Suriye’deki durumun ülkemize yansımaları nasıl olacak? GAS 208

6 EKONOMİK ÇEVRE Milli gelir ve istihdam düzeyindeki değişimler.
Örn; GSMH değişim-yatırım etkisi. Örn; istihdam arttırıcı düzenlemeler. Tasarruflar, borçlar ve kredi kullanım imkanları. Harcama eğilimleri. Örn; lüks tüketim artışı. Hükümetlerin uyguladıkları ekonomi politikaları. Örn; KOBİ ve işveren destekleri, teşvikler. GAS 208

7 Doğal çevre Hammaddelerin kıtlığı.
Örn; kaynaklar sınırlı-talep sınırsız  Enerji masraflarının artışı. Örn; önümüzdeki 50 yıl için bazı kaynakların sonu- yenilenebilir enerji kaynakları. Çevre kirliliği düzeyindeki artış. Hükümetlerin değişen rolleri. GAS 208

8 http://www. dailymail. co
GAS 208

9 TEKNOLOJİK ÇEVRE Teknolojideki hızlı gelişim. Yenilik fırsatları.
Örn; robotlar-insanlar. Nanoteknoloji. Drone-taşımacılık. İnsansız araçlar. ARGE bütçelerindeki değişimler. Örn; gelişmiş-gelişmekte olan ülke. Teknolojik gelişmelerle ilgili düzenlemeler. GAS 208

10 YASAL VE POLİTİK ÇEVRE Para ve kredi politikaları.
İhracatı teşvik politikaları. İş güvenliği yasaları. Ürün standartları. Tüketici, kadın ve çocuk hakları savunucuları, meslek grupları. Örn; Greenpeace, TÜSİAD. GAS 208

11 Sosyal ve kültürel çevre
İnanç ve değer hükümleri. Yaşam biçimi. Alt kültürler. Sanat ve estetik anlayışı. Örn; dini bayramlarda ziyaretlerin yerine tatil beldeleri. Örn; toplumdaki roller, rol değişimleri. Örn; tüketim odaklı yaşam biçimleri. GAS 208

12 Pazarlama çevresi faktörleri
Mikro Çevre Faktörleri Tedarik kaynakları. Aracılar Müşteriler. Rakipler Kamuoyu grupları. Pazarlama karması faktörleri. GAS 208

13 Tedarik kaynakları Mevcut üretim faktörlerinin özellikleri. Kalitesi, bulunabilirliği, maliyeti, ithal olup olmaması. Örn; küreselleşmenin etkileri. Üretim faktörlerinin ikame edilebilirliği. Üretim teknolojisindeki değişimler. Oligopol pazar; kontrol alıcılarda, az sayıda firmanın hakim olduğu bir piyasa türüdür. Monopol pazar; kontrol satıcılarda. Bir piyasada belli bir malın tek satıcısının olduğu pazar. GAS 208

14 rakipler Rakiplerin mal veya hizmetlerinin özellikleri, miktarı, çeşidi ve pazar payı. Rakiplerin üretim kapasitesi, üretim miktarı, verimlilik ve maliyetleri. Rakiplerin büyüme oranları, kar dağıtımı. Rakiplerin teknoloji, kalite, fiyat yönünden rekabet üstünlükleri. Rakiplerin amaç ve stratejileri. GAS 208

15 Rekabet GAS 208

16 Pazarlama Karması (4P) Ürün (Mal/Hizmet) (Product) Fiyat (Price)
Çeşitler, marka, kalite, ambalaj, garanti, sağlanan hizmetler. Fiyat (Price) Fiyat düzeyi, indirimler, ödeme şartları. Tutundurma (Pazarlama İletişimi) (Promotion) Kişisel satış, reklam, halkla ilişkiler ve tanıtma, satış geliştirme, doğrudan pazarlama. Dağıtım (Place) Dağıtım kanalları, satış noktaları, taşıyıcılar, stoklar. GAS 208

17 4P  4C Ürün (Product)  Müşteri değeri (Customer value)
Fiyat (Price)  Müşterinin katlanabileceği maliyet (Cost to the customer) Dağıtım (Place)  Uygunluk, kolaylık (Convenience) Tutundurma (Promotion)  İletişim (Communication) GAS 208

18 4m ? Emtia (Merchandise) Pazar (Market) Medya (Media) Mesaj (Message)
( yer-acin/) GAS 208

19 HAFTANIN ANAHTAR KELİMELERİ NELER?
GAS 208


"GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları