Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İsa'nın son günleri Matta Son Fısıh Bayramı 26:1-30

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İsa'nın son günleri Matta Son Fısıh Bayramı 26:1-30"— Sunum transkripti:

1 İsa'nın son günleri Matta 26-27 Son Fısıh Bayramı 26:1-30
Öğrencilerle son saatler 26:31-46 İsa yakalanıyor 26:47-56 Başkahinin önünde dava 26:57-75 Yahuda'nın sonu 27:3-8 Pilatus'un önünde dava 27:1-2,9-26 İsa haça geriliyor 27:27-44 İsa'nın ölümü 27:45-56 İsa mezara konuluyor 27:57-66

2 Pilatus'un önünde dava (Matta 27:1-2,9-26)
1 Sabah olunca, Allahevinin bütün güdücüleri ve halkın akıldanecileri, İsa'ya ölüm cezasını vermek için, bir toplantı yaptılar. 2 Onu bağlayıp götürdüler ve sancakbeyi Pilatus'a teslim ettiler. "Sabah olunca" Geceleyin yaptıkları mahkeme kanunca geçersiz idi. O yüzden şimdi güneş doğduktan sonra bütün Sanhedrin'in önünde tekrarlanıyor. Kanunun harfine çok dikkat ettiler, ama suçsuz insanı ölüme göndermek problem değildi.

3 Yahuda'nın sonu (Matta 27:3-8)
3 İsa'yı ele veren Yahuda ne vakıt gördü, İsa'ya ölüm cezası verildi diye, pişman oldu. O otuz gümüş parasını alıp Allahevinin güdücüleri ve akıldanecilere geri çevirdi. 4 Ve dedi: "Günah işledim. Suçsuz bir kişiyi ele verdim!" Onlar gene dedi: "O, işimize girmiyor? Sen onun çaresine kendin bakacan." 5 Ve gümüş paralarını Allahevinin içine fırlattırdı ve oradan çekildi. Ve gidip kendini astı. Zekerya 11:12-13  Onlara, "Uygun görürseniz ücretimi ödeyin, yoksa boş verin" dedim. Onlar da ücret olarak bana otuz gümüş verdiler. 13  RAB bana, "Çömlekçiye at" dedi. Böylece bana biçtikleri yüksek değerin karşılığı olan otuz gümüşü alıp RAB'bin Tapınağı'ndaki çömlekçiye attım. 

4 Yahuda'nın sonu (Matta 27:3-8) "Akel-Dama" = "Kan Tarlası"
1. açıklama 2. açıklama Matta 27:6-8 Ama Allahevinin güdücüleri o gümüş paraları alıp dediler: "Bunları Allahevinin kasasına atmak helal değildir, çünkü kanlı paradır." 7 Sonra toplanıp karar verdiler, o parayla 'Çömlekçinin tarlası' diye bir yer satın alsınlar. Oraya yabancılar için bir mezarlık yaptılar. 8 Onun için o tarlanın adı bugüne kadar 'Kan Tarlası' diye kaldı. Apo 1:18 -19 Şimdi, bu adam kötülüğünün karşılığı olarak para aldı. O parayla da bir tarla aldı. Sonra baş aşağı düştü, tumbağı yarıldı ve bütün barsakları dışarı aktı. 19 Bütün Yeruşalim'de yaşayanların bu meseleden için haberleri oldu. Onun için o tarlaya onların dilinde 'Akeldama' denilir, onun anlamı 'kan tarlası'.

5 Yahuda'nın sonu (Matta 27:3-8) "Akel-Dama" = "Kan Tarlası"
1. Tarlayı satın alan kimdi? Yahuda mı, kahinler mi? Yahuda kendisi o kadar sıkıntı içinde idi, fırsatı yoktu kendisi gidip tarla için pazarlık yapsın, sonra notaryusa gitsin v.s. O para 'murdar sayılırdı, o yüzden kahinler onu kendi adında kullanmadılar, tarlayı Yahuda'nın adında aldılar. Levililerin zaten hakları yoktu, toprağı satın alsınlar. 2. Yahuda nasıl öldü? Yahuda bir bayram gününde kendini astı, sonraki gün de Şabat idi. Kimse gidip cesedi ağaçtan indirmek istemedi, murdar kılınmasın diye. Herhalde ip koptu ve tumbakla sivri kayaların üstüne düştü. Sağlam bir kişi yaralanırsa bile, barsakları kendinden çıkmaz.Ancak iki üç gün sıcak havada çürüyen bir ceset öyle yapar.

6 Pilatus'un önünde dava (Matta 27:1-2,9-26)
9 O vakıt peygamber Yeremiya'nın söylediği şu söz yerine geldi: "İsrailoğulları bir adama fiyat koydular. Otuz gümüş parasıydı, onun fiyatı. Onu aldılar 10 ve çömlekçinin tarlası için verdiler, aynı nasıl Rab bana buyurmuştu." Peygamberlik nasıl gerçekleşti Zekerya 11:12-13 – neden diyor 'Peygamber Yeremyanın sözü' ? Eskiden Yahudilerin EA'sında Peyganberler bölümünde iki parça vardı: önceki ve sonraki peygamberler. Yeremya ikinci yarısının başında idi (değil Yeşaya); o da bütün parçanın başlığı idi. Aynı nasıl 3. bölüm (Yazılar) için ''Mezmurlar' denilirse (Luka 24:44) Sürünün sahipleri bir kiralık çobanı tutuyorlar. O çobanın işine değer verilmiyor; sürü onu reddediyor, o da sürüyü. En sonunda gidip aylığını istiyor. Ona 30 gümüş veriyorlar. Çoban onu kabul etmiyor, 'çömlekçiye', en değersiz eşyaları yapan ustaya atıyor. (2.Timoteyus 2:20) Sanki İsa, Yahuda'nın hareketlerini bile kontrol ediyor. Sanki onun eliyle parayı çeviriyor ve peygamberliğin şaşılacak bir biçimde gerçekleşmesini sağlıyor.

7 Pilatus'un önünde dava (Matta 27:1-2,9-26)
11 İsa, sancakbeyin önünde dururdu. O da İsa'yı sorguya çekti: "Sen misin Yahudilerin kralı?" İsa da ona dedi: "Söylediğin gibidir." 12 Allahevinin güdücüleri ve akıldaneciler Onu suçladılar. Ama İsa hiç karşılık vermedi. 13 Sonra Pilatus Ona dedi: "Sen hiç duymuyor musun, sana karşı ne kadar çok şahitlikler yapıyorlar?" 14 Ama İsa ona tek bir suçlamadan için bile cevap vermedi. Sancakbeyi ona şaştı. Yahudilerin suçlamaları Roma devletinin önünde başka suçlama yapılar: Luka 23:2 "Bu adam var ya! Onu yakaladık nasıl milletimizi saptırdı ve yasak etti, emperatora vergi ödeyelim. Hem de duyduk, 'Mesih benim, kral benim' diye söylüyor." Yuhanna 18:36 "İsa ona cevap olarak dedi: "Benim krallığım bu dünyadan değildir. Eger bu dünyadan olsaydı, benim adamlarım dövüşeceydiler."

8 Pilatus'un önünde dava (Matta 27:1-2,9-26)
Benim krallığım bu dün"yadan değildir. 11 `Hayır! Şöyle tutacaksın!"

9 Pilatus'un önünde dava (Matta 27:1-2,9-26)
15 Şimdi, her sene bu bayramda sancakbeyin bir adeti vardı: halk hangi mapusçuyu istesin, onlara serbest brakırdı. 16 O günlerde Bar-Abbas adında çok tanınmış bir mapusçu vardı. 17 Halk bir araya geldikten sonra, Pilatus onlara sordu: "Kimi istiyorsunuz, size serbest brakayım: Bar-Abbas'ı mı, yoksa İsa'yı mı, hani ona 'Mesih' diyorlar." 18 Çünkü bilirdi ki, İsa'yı sade kıskançlıktan için teslim ettiler. Bar-Abbas herhalde bir işyancı, terorist idi. Pilatus hesabı: "Ben onlara bir teroristi teklif edersem, herhalde kuraj bulamayacaklar, onu açık açık desteklesinler." Pilatus'un amacı: İsa'yı serbest brakmak

10 Pilatus'un önünde dava (Matta 27:1-2,9-26)
19 Ve davalama masasında otururken, onun karısı ona haber yolladı: "Bu doğru adamla sakın işin olmasın. Ben ondan için dün gece rüyamda çok çeki çektim." Pilatus'un karısı İsa'nın doğuşunda Rab doğudan gelen putperestlere rüyada konuştu, onlar da İsa'nın kim olduğunu tanıdılar (Matta 2:1-12). Şimdi ölümünde batıdan gelen putperestler onu tanıyorlar, ama İsrail halkı onu tanımıyor.

11 Pilatus'un önünde dava (Matta 27:1-2,9-26)
20 Ama Allahevinin güdücüleri ve akıldaneciler kalabalığı puşurturdular, Bar-Abbas'ı istesinler ve İsa'yı yok etsinler. 21 Ama sancakbeyi onlara cevap verip dedi: "Ne istiyorsunuz: o ikisinden size hangisini serbest brakayım?" Ve "Bar-Abbas'ı" dediler. Bar-Abbas ve İsa 'Bar-Abbas''ın anlamı: Baba'nın Oğlu. Bazı Matta elyazmaları onun bütün adını gösteriyorlar: Yeşua Bar- Abba, yani İsa Baba'nın Oğlu Kefaret günündeki iki keçi: biri serbest brakıldı, öbürü kurban oldu. Matta burada ruhsal bir ders vermek istiyor: - Allahın Oğlu İsa insan oldu, - Suçlu kişinin yerinde öldü, - Öyle ki, günahkarlar Allahın evlatları (Bar-Abbas = Babaoğlu) olabilsinler. O BENİM İÇİN ÖLDÜ

12 Pilatus'un önünde dava (Matta 27:1-2,9-26)
22 Pilatus onlara sordu: "Madem öyle, 'Mesih' denilen o İsa'yla ne yapayım?" Hepsi, "Haça gerilsin!" dediler. 23 Pilatus sordu: "Ne için? O ne kötülük yaptı ki?" Ama daha da fazla bağırmaya devam ettiler: "Haça gerilsin!" 24 Pilatus gördü ki, bir yere varamıyor, hem de halk ayaklanmaya başlıyor. O vakıt su alıp halkın önünde ellerini yıkadı ve dedi: "Bu adamın kanından suçsuzum. Siz o işe bakın." 25 Halk da cevap verip dedi: "Onun kanının ışımı bizim ve evlatlarımızın üstünde olsun!" "Ben sorumlu değilim !" "Biz sorumluyuz !"

13 İsa haça geriliyor (Matta 27:27-44)
26 Sonra Pilatus onlara Bar-Abbas'ı serbest braktı. İsa'yı gene, kamçılatırdı ve sonra haça gerilmeye teslim etti. 27 Sancakbeyin askerleri İsa'yı alıp 'Pretoriyum' denilen saray avlusuna getirdiler. Bütün bölük asker Onun etrafına toplandı. 28 Onu soydular ve Ona kırmızı bir kaftan giydirdiler. 29 Tikenli dallardan bir taç örüp Onun kafasına koydular. Onun sağ eline bir kamış tıktılar. Onunla eğlenmek için, önünde diz çöküp, "Selam, Yahudilerin kralı!" dediler. 30 Ona tükürdüler, ve o kamışı alıp onunla kafasına vurmaya başladılar. 31 Onunla eğlendikten sonra, kaftanını çıkardılar ve gene kendi rubalarını Ona giydirdiler. Ondan sonra Onu haça gerilmeye götürdüler.

14 İsa haça geriliyor (Matta 27:27-44)
Dışarı çıkarken, Simun adında Kireneli bir adam buldular. Onu zorladılar, İsa'nın haçını taşısın. Sebep: İsa yükün altında ezilmeye başladı. İsa önden gitti, Simun arkadan (Luka 23:26) Bu adam sonra ilk imanlıların arasında meşhur oldu (Markos 15:21) Kirene, kuzey Afrika, bugünkü Libya'da bulunuyor. Sahte gnostik 'Basilidis İncili'nde yazıyor, nasıl Allah Simun'un benzerliğini değiştirip onu İsa'nın yerine haça gerdirmiş. Bu teori sonra Kuran'a geçti Nisa suresi 4: Simun'un yaptığı bütün öğrencier için örnek: Luka 9:23-27, Luka 14:27; Apo 14:22; Kol 1:24; 1.Selanikliler 3:3; 2.Tim 3:12; İbraniler 11:24-26

15 İsa haça geriliyor (Matta 27:27-44)
Golgota denilen bir yere geldiler (onun anlamı: Kuru kafa yeri). Kutsal Mezar Kilisesi 335 senesinde Emperator Konstantin bu kocaman kilise yaptı. İhem sa'nın öldüğü yer Golgota, hem de onun mezarının üstüne yapıldı. İki yer bugün bir çatı altında bulunuyor. Sağdaki resimde Romalıların zamanındaki durumu, hem de kilisenin skitsası gösteriliyor.

16 İsa haça geriliyor (Matta 27:27-44)
Levililer 4:11  Boğanın artakalan parçalarını; derisini, etinin tümünü, başını, ayaklarını, işkembesini, bağırsaklarını, gübresini ordugahın dışında küllerin döküldüğü temiz bir yere götürecek; küllerin üzerinde odun ateşiyle yakacak.  İbraniler 13:11 Çünkü başgörevli oradaki hayvan-ların kanı, günah kurbanı için en kutsal yerin içine getiriyor. Ama o hayvanların bedenleri, halkın yaşadığı yerin dışında yakılıyorlar.

17 İsa haça geriliyor (Matta 27:27-44)
Kasabanın duvarı İbraniler 13:12-14 12 Aynı onun gibi İsa da, kasabanın kapısından dışarı çeki gördü, halkı kendi kanıyla kutsal kılsın diye. 13 Madem öyle, biz de kasabadan dışarı çıkıp Onun yanına gidelim ve Onun utancını biz de taşıyalım. 14 Zaten burada kalıcı bir kasabamız yok, gelecekteki kasabayı arıyoruz.

18 İsa haça geriliyor (Matta 27:27-44) General Gordon'un Golgtası
Golgota denilen bir yere geldiler (onun anlamı: Kuru kafa yeri). General Gordon'un Golgtası 1882 tekl'f ed'ld Bahçeli mezari 1867 bulundu

19 İsa haça geriliyor (Matta 27:27-44)
İsa'ya ilaçlı şarap verdiler içsin. Ondan tatınca, onu içmek istemedi. İlaçlı şarap Aslında 'ödlü', ya da Markos 15:23 'mür' ile karışık, yani acı bir ilaç. Onun faydası: insana ağrılarını unutturdu, ağrı kesici. İsa ondan içmedi, çünkü bütü acıları ayık kafayla tatmak ve yaşamak istedi. "Mesih kendi kendini sonsuz Ruh ile lekesiz olarak Allaha kurban getirdi." (İbraniler 9:14) Sonra susayınca normal sirkeyi içti: Yuhanna 19:28-30

20 İsa haça geriliyor (Matta 27:27-44)
Yürek Oksijen eksikliği ve CO2 fazlalığı yüzünden kalp gittikçe daha hızlı vuruyor, etrafında su topluyor ve en sonunda patlıyor Matta 27:35 Onu haça gerdiler. Oynak Yerleri Birkaç dakka içinde kemikler yerlerinden çıkıyor. Kolları 15 cm uzuyor. Korkunç acı. Beyaz ciğerler Soluk almak için bedenini kaldır-mak gerek. O da ellere ve ayak-lara acı veriyor. Enserler Nervleri sıkıştırdılar, korkunç acı Ondan önce: İsa 13 saat bir şey içmedi. Bedeninde tuz oranı yükseldi. Bütün gece uykusuz kaldı, defalarca dövüldü Kırbaçlanmakta az kalsın öleceydi Bacakları 45 derece eğri dururdular. Birkaç dakka içinde kramlar başlıyor Bacakları 45 derece eğri dururdular. Birkaç dakka içinde kramplar başlıyor

21 İsa haça geriliyor (Matta 27:27-44)
Ve çöp atıp Onun rubalarını aralarında paylaştılar. 36 Sonra oraya oturup İsa'nın üzerine bekçilik yaptılar. Yuhanna 19:23-24 (daha detaylı) "Bundan sonra, askerler İsa'yı haça gererken Onun rubalarını alıp dört pay ettiler. Her askere birer pay düşecekti, ama anteri kaldı. Anteri de dikişsiz, baştan başa tek bir dokuma parçası idi. 24 Onun için birbirlerine dediler: "Onu yırtmayalım, onun üzerine çöp atalım, kimin olsun diye." Bu oldu, Kutsal Kitabın şu sözü yerine gelsin: "Rubalarımı aralarında pay ettiler ve giysilerim için çöp attılar." İşte, askerler bunun için bu şeyleri yaptılar. Rubalarına çöp attılar Mezmur 22:17-18  "Bütün kemiklerimi sayar oldum, Gözlerini dikmiş, bana bakıyorlar. Giysilerimi aralarında paylaşıyor, Elbisem için kura çekiyorlar." Bu peygamberlik, Yuhannaya göre, büyük bir ispattır.

22 İsa haça geriliyor (Matta 27:27-44)
Onun kafasının yukarısına suçunu yazdılar: BU İSA'DIR, YAHUDİLERİN KRALI. İsa'nın 'suç yaftası' Pilatus'un Yahudilerin önderlerine son bir şamarı: İsa'nın tek suçu Yahudilerin kralı olmak (Yuhanna 19:19-22) İbranice: "Yeşua Nasiri, Melka d'Yahudiya Grekçe : "Yesus ho Nazarenos, ho basileos ton Yudeon" Latince: "Yesus Nazarenus, Reks Yudeorum"

23 İsa haça geriliyor (Matta 27:27-44)
Aynı zamanda iki haydut Onunla birlikte haça gerildi; birisi Onun sağında, birisi Onun solunda. Iki haydut' Luka bu iki haydutların arasındaki farkını gösteriyor. Biri iman etti, öbürü etmedi. Matta'nın amacı başka: halk kendi Mesihini sıradan bir terorist saydı. Aynı zaman, bu bir peygamber-liği geröekleşmesi idi. Mesih lazımdı bunu çeksin. Yeşaya 53:12  "Bundan dolayı ona ünlüler arasın-da bir pay vereceğim, Ganimeti güçlülerle paylaşacak. Çünkü canını feda etti, başkaldıranlarla bir sayıldı. Pek çoklarının günahı-nı o üzerine aldı, Başkaldıranlar için de yalvardı."

24 İsa haça geriliyor (Matta 27:27-44)
39 Oradan geçenler kafalarını sallayıp İsa'ya küfür ettiler. 40 Şöyle dediler: "Hey, sen Allahevini yıkıp onu üç günde yeniden kaldıracak adam! Kendini kurtar bakalım. Haydi, haçtan insene, madem Allahın Oğlusun!" 41 Aynı onun gibi, Allahevinin güdücüleri, hem de kanun muallimleri ve akıldane-ciler de Onunla eğlendiler: 42 "Başkalarını kurtardı da, kendini kurtaramıyor! Ee, İsrail'in kralıdır! Şimdi haçtan insin de, Ona iman edelim. 43 Allaha güveniyor. 'Allahın Oğlu benim' derdi. Madem Allah Ondan hoşlanıyor, şimdi Onu kurtarsın." 44 Onunla birlikte haça gerilen haydutlar da Ona aynı küfürler yaptılar. Alay edenlerin yanlışlıkları "Üç gün..." - kendini haçttan kurtar- saydı, yeni ruhsal tapınağı kuramacaydı "Madem Allahın Oğlusun" – İbr. 5:8-10 "Başkaları... kendini..." - ancak kendini kurtarmamakla başkalarını kuratabilir. "İsrailin kralıdır.. iman edecez" – Rab kuvvette değil, zayıflıkta iman edenleri arıyor (1.Kor 1:22-25) "Madem Allah hoşlanıyor..." - İbr. 10:5

25 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54)
Ve öğlen saat onikiden saat üçe kadar bütün devletin üzerine karanlık çöktü. Bu bir güneş tutulması (zatımnenie) mıydı? Gökyüzünde ay ve güneş tam aynı büyüklükte imiş gibi gözüküyor. Tabii ki, güneş binlerce defa daha büyüktür, ama ay çok daha yakındır (ay: km – güneş: 150 milyon km). Bir güneş tutulmasında, ay, dünya ile güneşin arasındadır. Ayın gölgesi dünya üzerine düşüyor ve güneşi ışığını bloke ediyor. Ay hızlı hareket ettiği için, güneş tutulması en fazla 7 dakika sürebilir.

26 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54)
Ve öğlen saat onikiden saat üçe kadar bütün devletin üzerine karanlık çöktü. 1.Nisan 14.Nisan Bu bir güneş tutulması (zatımnenie) olamazdı: O zamanlarda ay, dünya ile güneşin arasında bulunuyor (yeni ay). Ama Fısıh Bayramı, hep 14. Nisan gününe düşerdi. O zaman ay tam doludur; dünyanın tam öbür tarafındadır.

27 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54)
Ve öğlen saat onikiden saat üçe kadar bütün devletin üzerine karanlık çöktü. Eski tarihçiler bu karanlığı anlattılar 1) TALLUS (50-75) - onun kitapları kayboldu, ama Sikstus Yulius Afrikanus 3. yy'da onun sözlerini aktardı 2) TERTULLİAN ( ) - imanlı bir tarihçi - diyor: "O karanlığın kayıdı daha da Romalı arşivlerde bulunuyor" 3) Trallesli FLEGON (2.yy) - o karanlığın başka yerlerde de göründüğünü anlatıyor. Onu bir güneş tutulması olarak açıkladı

28 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54)
Başka açıklamalar: 'Rabbin günü' EA'da hep karanlıkla ilgili idi. Karanlık davalanmanın başlangıcıdır. Allahın birinci yaratma işi aydınlık idi. Önce sade karanlık vardı. Güneşi çekmekle sanki yaratılışı geri alıyor. Amos 8:9  "O gün" diyor Egemen RAB, "Öğleyin güneşi batıracağım, Güpegündüz yeryüzünü karartacağım. Açıklama 16:10 "Beşinci melek tasını canavarın kral iskemlesinin üzerine döktü. O zaman onun krallığı kapkaranlık oldu. İnsan-lar da o acıdan çak dillerini ısırdılar. Çıkış 10:22 "Musa elini göğe doğru uzattı, Mısır üç gün koyu karanlığa gömüldü."

29 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54)
Saat üç olunca, İsa yüksek sesle şöyle bağırdı: "Eloy, Eloy, lama savahtani?", (onun Türkçesi: "Allahım, Allahım, beni ne için braktın?").

30 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54)
47 Orada duranlardan bazıları bunu işitince dediler: "Bu adam İlyas'ı çağırıyor." 48 Dakkada onlardan biri koşup bir sünger aldı, onu sirke ile doldurdu, onu bir kamışın ucuna taktı ve İsa'ya içirdi. 49 Ama öbürleri dediler: "Bakalım, İlyas sahiden de gelip onu kurtaracak mı?" İsa Aramice konuştu. Fısıh Bayramı için bütün dünyadan Yahudiler geldi, onlar İbraniceyi iyi anlamazlardı. Onun için sözlerini yanlış anladılar. İsa 'Eloy' sözünü kullandı, yani 'Rabbim'. Ama bazıları sandı, İsa İlyas'tan yardım bekliyor. Yahudilerin inancına göre, İlyas Mesihten önce dünyaya gelecekti. (Matta 16:14; 17:10-13) İsa kendini Mesih olarak ilan ettiğine göre, lazımdı İlyas son anda olsa bile gelsin, İsa'yı haçtan kurtarsın. Onun için istemediler Romalı askerler şarap versinler. Sanki o zaman İlyas'ı gelmeye zorladılar. Malaki 4:5 "RAB'bin büyük ve korkunç günü gelmeden önce size Peygamber İlyas'ı göndere-ceğim."

31 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54)
"Eloy, Eloy, lama savahtani?" - "Allahım, Allahım, beni ne için braktın?"

32 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54)
Mezmur 22 Karanlığın sonunda (3. saatte) İsa ölmek üzere idi. Tapınakta akşam kurbanı hazırlandı. İçerdeki karan- lığın en koyu moktası idi İsa bu sözlerle Mezmur 22 söylemeye başladı. Etrafta duranların hepsi bu mezmuru bilirdiler ve içinden onu okumaya başladılar. İlk ayetlerde gittikçe daha fazla anladılar ki, Davut'un anlaatığı sahne İsa'nın hazlanması idi. Onun gerçekleştiğini fark ettiler. Ama mezmurun ikinci yarısına gelince anladılar ki, Allah İsa'yı kurtaracak ve bütün dünyanın efendisi yapacak. 1. parça 2. parça a sıkıntı ve acı a umut ve övgü a sıkıntı ve acı a umut ve övgü a sıkıntı ve acı a umut ve övgü a.22-25 Rab Mesihini kurtaracak a.26-31 Mesih büyün dünyaya kurtuluş gelecek

33 Mezmur 22 1 Tanrım, Tanrım, beni neden terk ettin?
Niçin bana yardım etmekten, Haykırışıma kulak vermekten uzak duruyorsun?  2  Ey Tanrım, gündüz sesleniyorum, yanıt vermiyorsun, Gece sesleniyorum, yine rahat yok bana.  3  Oysa sen kutsalsın, İsrail'in övgüleri üzerine taht kuran sensin.  4  Sana güvendiler atalarımız, Sana dayandılar, onları kurtardın.  5  Sana yakarıp kurtuldular, Sana güvendiler, aldanmadılar.  Matta 27:43 Matta 26:36-39 İbraniler 13:15

34 Mezmur 22 6 Ama ben insan değil, toprak kurduyum,
İnsanlar beni küçümsüyor, halk hor görüyor.  7  Beni gören herkes alay ediyor, Sırıtıp baş sallayarak diyorlar ki,  8  "Sırtını RAB'be dayadı, kurtarsın bakalım onu, Madem onu seviyor, yardım etsin!” 9 Oysa beni ana rahminden çıkaran, Ana kucağındayken sana güvenmeyi öğreten sensin.  10  Doğuşumdan beri sana teslim edildim, Ana rahminden beri Tanrım sensin.  11  Benden uzak durma! Çünkü sıkıntı yanıbaşımda, Yardım edecek kimse yok.   Matta 27:27-31 Luka 1:35

35 Mezmur 22 12 Boğalar kuşatıyor beni,
Azgın Başan boğaları sarıyor çevremi.  13  Kükreyerek avını parçalayan aslanlar gibi Ağızlarını açıyorlar bana.  14  Su gibi dökülüyorum, Bütün kemiklerim oynaklarından çıkıyor; Yüreğim balmumu gibi içimde eriyor.  15  Gücüm çömlek parçası gibi kurudu, Dilim damağıma yapışıyor; Beni ölüm toprağına yatırdın. 16  Köpekler kuşatıyor beni, Kötüler sürüsü çevremi sarıyor, Ellerimi, ayaklarımı deliyorlar. 17  Bütün kemiklerimi sayar oldum, Gözlerini dikmiş, bana bakıyorlar. 18  Giysilerimi aralarında paylaşıyor, Elbisem için kura çekiyorlar.  Matta 27:38-43 Matta 27:48 Matta 27:35 Matta 27:35

36 Mezmur 22 19 Ama sen, ya RAB, uzak durma;
Ey gücüm benim, yardımıma koş!  20  Canımı kılıçtan, Biricik hayatımı köpeğin pençesinden kurtar!  21  Kurtar beni aslanın ağzından, Yaban öküzlerinin boynuzundan. Yanıt ver bana! 

37 Mezmur 22 22 Adını kardeşlerime duyurayım, Topluluğun ortasında
Matta 28:10 Yuhanna 20:17 22  Adını kardeşlerime duyurayım, Topluluğun ortasında sana övgüler sunayım:  23  Ey sizler, RAB'den korkanlar, O'na övgüler sunun! Ey Yakup soyu, O'nu yüceltin! Ey İsrail soyu, O'na saygı gösterin!  24  Çünkü O mazlumun çektiği sıkıntıyı hafife almadı, Ondan tiksinmedi, yüz çevirmedi; Kendisini yardıma çağırdığında ona kulak verdi.  25  Övgü konum sen olacaksın, büyük toplulukta, Senden korkanların önünde yerine getireceğim adaklarımı. İbraniler 5:7 “Mesih, yeryüzünde olduğu günlerde kendisini ölümden kurtaracak güçte olan Tanrı'ya büyük feryat ve gözyaşlarıyla dua etti, yakardı ve Tanrı korkusu nedeniyle işitildi.”

38 Mezmur 22 26 Yoksullar yiyip doyacak,
Açıklama 7:8 “Bu meselelerden sonra baktım, ve işte, büyük bir kalabalık. Kimse onların sayısını hesaplayamadı. Onlar her milletten, her cinsten, her halktan ve her dilden idiler. Kral iskemlesinin önünde ve Kuzu'nun önünde dururdular. Beyaz kaftanlar giymişlerdi ve ellerinde palmiye dalları vardı." Mezmur 22 26  Yoksullar yiyip doyacak, RAB'be yönelenler O'na övgü sunacak. Sonsuza dek ömrünüz tükenmesin!  27  Yeryüzünün dört bucağı anımsayıp RAB'be dönecek, Ulusların bütün soyları O'nun önünde yere kapanacak.  28  Çünkü egemenlik RAB'bindir, Ulusları O yönetir.  29  Yeryüzündeki bütün zenginler doyacak Ve O'nun önünde yere kapanacak, Toprağa gidenler, Ölümlerine engel olamayanlar, Eğilecekler O'nun önünde.  30  Gelecek kuşaklar O'na kulluk edecek, Rab yeni kuşaklara anlatılacak.  31  O'nun kurtarışını, "Rab yaptı bunları" diyerek, Henüz doğmamış bir halka duyuracaklar." Yuhanna 6:5

39 İsa'nın haçtaki yedi sözü 4 1 5 2 6 3 7
"Eloy, Eloy, lama savahtani?" (Matta 27:46) 4 "Baba onları af et. Çünkü ne yaptıklarını bilmiyorlar." (Luka 23:34) 1 "Susadım" (Yuhanna 19:28) 5 "Bugün benimle birlikte cennette olacan." (Luka 23:43) 2 6 "Artık tamam oldu" (Yuhanna 19:30) "Bak, kadın, bu senin oğlun!" "Bak, bu senin anan!" (Yuhanna 19:26-27) 3 "Babam, senin ellerine ruhumu teslim ediyorum!" (Luka 23:46) 7

40 İsa'nın haçtaki yedi sözü
1) "Baba onları af et. Çünkü ne yaptıklarını bilmiyorlar." (Luka 23:34) - haçtaki ölümün anlamı: insalara af sağlansın - öğrencilere örnek: intikam duygularına kapılmak yasak - Stefanus aynı sözleri tekrarladı (Apo 7:60) 2) "Bugün benimle birlikte cennette olacan." (Luka 23:43) - İsa'nın haçtaki ölümü günahkarlara açık davettir: son anda bile kurtuluş var 3) "Bak, kadın, bu senin oğlun!" "Bak, bu senin anan!" (Yuh 19:26-27) - İsa son anda bile başkalarını düşündü 4) "Eloy, Eloy, lama savahtani?" (Matta 27:46) - İsa haçta ölürken bile vaaz veriyor 5) "Susadım" (Yuhanna 19:28) - Haçta ölen 100% insan idi 6) "Artık tamam oldu" (Yuhanna 19:30) - bu söz kullanılıyor bir borcun ödenmesi için: günahın borcu tama olarak ödendi 7) "Babam, senin ellerine ruhumu teslim ediyorum!" (Luka 23:46) - Romalılar İsa'yı öldürmediler, İsa kendisi karar verdi ölsün. (Yuhanna 10:17-18) - Bu söz Yahudilerin akşam duası idi. İsa ölürken biel emin idi dirileceğinden. - Stefanus o sözü de tekrarladı - aMma Allah ya da Baba demedi; İsa dedi: Apo 7:59

41 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54)
Ve İsa bir daha yüksek sesle bağırıp canını verdi.

42 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54) İsa'nın ölümünden sonraki olaylar:
Ve işte, Allahevindeki ayırma perdesi yukarıdan aşağıya kadar yırtılıp iki parça oldu. İsa'nın ölümünden sonraki olaylar: (1) perde Perdenin büyüklüğü: 18 m yüksek – 9 m geniş 10 cm kalın (bir elin genişliği) Perdeyi indirmek, yıkamak ve yeniden koymak için 300 kişi gerekirdi İbraniler 10:20 "Mesih ne vakıt perdenin arkasına geçti (ve o perde aslında onun bedenidir), o vakıt bizim için oraya yeni ve canlı bir giriş yolu açtı." İbraniler 6:19-20 "Bu umut, bizim canımıza bir gemi demiri gibidir: sağlam ve sarsılmaz, perdenin iç tarafına atılmış bir demir. 20 Bizim önümüzden koşan İsa da, Melki-Zedek'in sırasından bir başgörevli kılındı ve oraya girdi."

43 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54) İsa'nın ölümünden sonraki olaylar:
Yer sarsıldı ve kayalar parçalandı. İsa'nın ölümünden sonraki olaylar: (2) zelzele Zelzele her zaman Allahın öfkesini ve davalamasını gösteriyor: Mezmur 18:5-7 5 Ölüler diyarının bağları sarmıştı, Ölüm tuzakları çıkmıştı karşıma. 6 Sıkıntı içinde RAB'be yakardım, Yardıma çağırdım Tanrım'ı. Tapınağından sesimi duydu, Haykırışım kulaklarına ulaştı. 7 O zaman yeryüzü sarsılıp sallandı, Titreyip sarsıldı dağların temelleri, Çünkü RAB öfkelenmişti." Açıklama 11:13 “Ve o saatte büyük bir zelzele oldu. Kasabanın onda biri yıkıldı. Ve o zelzelede yedi bin kişi öldü. Geri kalan kişiler de korkuya düştü ve gökün Allahını şanladılar."

44 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54) İsa'nın ölümünden sonraki olaylar:
52 Mezarlar açıldı ve ölmüş olan birçok kutsal adamların bedenleri dirildi. 53 Onlar İsa'nın dirilişinden sonra mezarlarından çıkıp kutsal kasabaya girdiler ve birçok kişiye göründüler. İsa'nın ölümünden sonraki olaylar: (3) mezarlar - Yahudilerin özel bir kategorisi var: 'Tsadik' - 'doğru kişi' kutsal hayat süren biri Daniel 12:2-3 “Yeryüzü toprağında uyuyanların birçoğu uyanacak: Kimisi sonsuz yaşama, kimisi utanca ve sonsuz iğrençliğe gönderilecek. 3 Bilgeler gökkubbe gibi, birçoklarını doğruluğa döndürenler yıldızlar gibi sonsuza dek parlayacaklar.” - İsa'nın ölümünden sonra bu doğru adamların dirilmesi, İsa'nın dirildiğine şahitlik yapmak için idiç Yeruşalim'de peygam-berlerin mezarları

45 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54)
İsa'ya bekçilik yapan yüzbaşı ve onun yanındaki adamlar zelzeleyi ve olup bitenleri gördüler. O vakıt çok fazla korkmaya başladılar ve dediler: "Bu adam sahiden de Allahın Oğlu idi!" "Allahın oğlu idi" Romalılar için bu söz çok büyük bir anlam taşımadı. Her emperator zaten öldükten sonra 'tanrılaşırdı'. Onda imandan fazla korku vardı. Matta'nın amacı: "Allahsız milletlerden olan kinsanlar İsa'nınkim olduğunu anladılar, ama siz amaladınız!"

46 İsa'nın ölümü (Matta 27:45-54)
55 Birçok kadın da uzaktan baktılar. Onlar Celile sancağından gelip İsa'ya hizmet etmek için Onun arkasından gittiler. 56 Onların arasında şunlar da vardı: - Mejdelli Meryem - Meryem (Yakub'un ve Yusuf'un anası) - Zebedi oğulların anası. Büyük kontrast: öğrencilerin hepsi kaçtılar (Yuhanna'dan başka), ama kadınlar sona kadar İsa'nın yanında durdular. İsa sefte bir Hoca olarak kadın talebeler kabul etti: Meryem - Luka 10:42

47 İsa mezara konuluyor (Matta 24:57-66)
57 Akşam olunca, Arimateyalı Yusuf adında zengin bir adam geldi. Kendisi de İsa'nın öğrencisi olmuştu. 58 Bu adam Pilatus'a gidip İsa'nın ölüsünü istedi. Pilatus da buyurdu, ona verilsin. 59 Yusuf bedeni alıp bir temiz keten bezine sardı. 60 Yusuf kendine kayanın içine yeni bir mezar oydurmuştu. İsa'nın bedenini oraya koydurdu. Mezarın kapısının önüne kocaman bir kaya yuvarladı ve oradan ayrıldı. 61 Bu arada Mejdelli Meryem oradaydı, öbür Meryem de mezarın karşısında oturdu. Arimateyalı Yusuf Sanhedrinin bir üyesi idi. Kendi mezarını İsaya verdi: Yeşaya 53:9 Ona kötülerin yanında bir mezar verildi, Ama öldüğünde zenginin yanındaydı. kadınlar ilk şahitler idi: büyük bir ispat

48 İsa mezara konuluyor (Matta 24:57-66)
62 Ertesi gün, hani hazırlık gününden bir sonraki gün, Allahevinin güdücüleri ve Ferisiler toplanıp hep birlikte Pilatus'a gittiler. 63 Şöyle dediler: "Efendimiz, hatırlıyoruz, bu aldatırıcı daha hayatta iken dedi ki, 'Üç gün sonra gene dirilecem'. 64 Onun için, buyur et, mezar üçüçüncü güne kadar kollansın. Olmasın da, öğrenciler gelip ölüyü çalsınlar, sonra da halka desinler: 'O, ölülerden dirildi'. Yoksa, ikinci aldatırma birincisinden daha da kötü olacak." 65 Pilatus onlara dedi: "Buyurun, bir grup kollayıcı asker sizin olsun. Gidin, elinizden ne kadar gelirse, mezarı kollayın." 66 Gidip mezarı kolladılar. Kollayıcı askerlerden başka, kayanın üzerine bir mühür koydular.

49


"İsa'nın son günleri Matta Son Fısıh Bayramı 26:1-30" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları