Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

What is? – How to protect? / Nedir? Nasıl Korunur?

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "What is? – How to protect? / Nedir? Nasıl Korunur?"— Sunum transkripti:

1 What is? – How to protect? / Nedir? Nasıl Korunur?
FACULTY OF ARCHITECTURE, DEPARTMENT OF INDUSTRIAL DESIGN ID 424 Intellectual Property / Fikri Haklar What is? – How to protect? / Nedir? Nasıl Korunur? (III) M. Kaan DERİCİOĞLU Ankara, 2018 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

2 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
İSTATİSTİKLER Buluşlar ve patent sistemi konusunda bir yorum yapabilmek ve ülkelerin durumunu değerlendirmek için istatistiklere bakmakta yarar olacaktır. WIPO Dünya Fikri Haklar Örgütü, uzun yıllardır dünya çapında verileri derlemekte ve yayınlamaktadır. WIPO, son yıllarda «istatistikler» yerine «göstergeler» ifadesini kullanmaya başlamış ve gösterge konularını çok çeşitlendirmiştir. WIPO’nun gösterge değerlerine bakılarak, ülkelerin buluşlar ve patent sistemi hakkında bilgi edinmek zor olmayacaktır. It will be useful to look at the statistics to make a comment on the inventions and the patent system and to assess the situation of the countries. WIPO World Intellectual Property Organization has been compiling and publishing worldwide data for many years. In recent years, WIPO has started to use «indicators» instead of «Statistics» and has diversified its indicator issues. It will not be difficult to obtain information about the inventions and patent system of countries by looking at the indicators of WIPO. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

3 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
In 2016 Worldwide Patent and Utility Model Application filed (first three countries) 2016 yılı dünya çapında patent ve faydalı model başvurularında ilk üç ülke Source: WIPO Indicators 2017 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

4 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
İSTATİSTİKLER WIPO 2016 Diğer ülkeler için sayfa 40 ve 41 deki tablolara bakınız. Bu tabloda GSYİH değerlerine göre ilk 20 ülke sıralanmış ve bu sıralamaya; nüfus, Ar-Ge yüzdesi, patent başvurusu, verilen patent ve yaşayan patent sayıları eklenmiştir. Türkiye 18 inci sırada yer almıştır. Please see pages 40&41 for the other countries M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

5 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
2016 yılı patent ofislerinin işlem verilerini içeren Tabloda, aşağıdaki veriler yer almıştır: - işlem yapılan başvuru sayıları - verilen patent reddedilen başvurular - geri çekilen başvurular incelemeci sayısı ilk karar süresi son karar süresi. İngilizce orijinalindeki alfabetik sıralamaya göre Türkçeye çevrilmiştir. Bu tablolarda Türkiye’den veri bulunmamaktadır. İşlem ve incelemeci sayıları ile karar süreleri, bazı ülkelerin patent konusuna yaptıkları büyük yatırımı kanıtlamaktadır. Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından yayınlanan istatistiklerde, bu tablodaki verilerden yalnız «verilen patent» sayıları yer almaktadır. WIPO yayınında yer alan listelerin orijinali aşağıda verilmiştir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

6 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Table S1 - Procedural data for 2016 – 2016 yılı işlem verileri 2016 yılı patent ofislerinin İşlem verilerini içeren bu Tabloda, aşağıdaki veriler yer almıştır: - işlem yapılan başvuru sayıları - verilen patent reddedilen başvurular - geri çekilen başvurular incelemeci sayısı ilk karar süresi son karar süresi. İngilizce orijinalindeki alfabetik sıralamaya göre Türkçeye çevrilmiştir. İşlem ve incelemeci sayıları ile karar süreleri, bazı ülkelerin Patent konusuna yaptıkları büyük yatırımı kanıtlamaktadır. Page M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

7 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
What is Utility Model? Utility Model Certificate, is another kind of certification that is granted for inventions which are novel. Main differences between utility model and patent can be summarized as the criteria for certification, protection period and the ways of examination and evaluation. Utility model protection period is 10 years. The protection provided by the utility model certificate does not apply to process or method and chemical substances obtained as a result of these processes. Faydalı Model Nedir? Yeni buluşları korumak için verilen bir başka belge türü faydalı model belgesidir. Faydalı model belgesi ile patent arasındaki başlıca farklar yenilik ölçütü, koruma süresi, inceleme ve değerlendirme şekli olarak özetlenebilir. Faydalı model belgesi verilerek sağlanan koruma 10 yıldır. Faydalı model belgesi ile sağlanan koruma, usuller ve bu usuller sonucunda elde edilen ürünler ve kimyasal maddelere uygulanmamaktadır. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

8 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Inventive step which is a criterion for patent system, does not exist in utility models. If the invention is novel and industrially applicable, it can be pro­ tected with utility model. After the search report has been prepared for utility model applications, the evaluation of availability is carried out by Turkish Patent Experts. Faydalı model sisteminde, patent verilebilirlik şartlarından üçüncüsü olan ve kısaca “buluş basamağı - inventive step” olarak adlandırılan ölçüt yoktur. Faydalı model başvuruları için araştırma raporu düzenlendikten sonra, verilebilirlik değerlendirilmesi Türk Patent uzmanları tarafından yapılmaktadır. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

9 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Ticaret Sırları nedir? İşletmelerin en önemli varlıkları arasında sayılabilecek bir önemli konu da, deneyimle kazanılan bilgi birikimleridir. Genel olarak “Gizli veya Açıklanmamış Bilgiler” veya “Ticaret Sırları” olarak adlandırılan bu konu, işletmelerin verimliliğini etkilemektedir. Bu tür bilgiler, buluşlar kadar önemli olup, Know-How Anlaşmaları ile gizli reçeteler halinde pazarlanmakta, işletmelerin rekabet gücünü etkilemektedir. What is Trade Secret? An important issue that can be considered as one of the most important assets of the enterprises is the knowledge gained with experience. This issue, commonly referred to as "Confidential or Undisclosed Information" or "Trade Secrets", affects the productivity of businesses. Such information is as important as inventions, marketed in secret prescriptions with Know-How Agreements, and affects the competitiveness of businesses. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

10 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Though the first thing that comes to mind to protect the inventions is patent protection, inventor’s not making it public and keeping it as trade secret within the rules of secrecy is also another way of protection. If it is not possible to reverse engineering a production that is produced according to an invention and to reach the invention, it can be kept as trade secret. Buluşların korunması için ilk akla gelen uygulama patent alınarak koruma olduğu halde, buluş yapan kişinin yaptığı buluşu açıklamaması ve gizlilik kuralları kapsamında ticaret sırrı olarak saklaması da bir koruma yöntemidir. Eğer bir buluşa göre üretilen üründen tersine mühendislik ile buluşa ulaşılması olası değil ise, ticaret sırrı olarak gizli kalması sağlanabilir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

11 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Trade secret is an important kind of right which is applied for taking advantage of a product or a method as efficient and easily as possible, which is based upon the exprelated to that subject matter, which is generally classified – though not obligatory-, which is not protected with a patent and which can be defined as technical knowledge. In the patent system, right owners are protected with a patent in exchange for disclosing the invention they made to the public. However, in trade secret, the information is protected as long as it remains secret. Bir üründen veya yöntemden en verimli ve kolay biçimde yararlanabilmek için oluşturulan, o konudaki deneyime ve uygulamaya dayalı, genellikle gizli olmakla birlikte, böyle bir nitelik taşıması zorunlu olmayan ve bir patent ile korunmayan, teknik bilgi birikimi olarak açıklanabilen Ticaret Sırları önemli bir hak konusunu oluşturur. Patent olayında kişiler geliştirdikleri buluşu topluma açıklamalarının karşılığında kendilerine verilen patent ile korunurken, ticaret sırlarında bilgi gizli kaldığı sürece korunur. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

12 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
A non-alcoholic beverage is an example of this. For many years, how this drink was produced could be kept secret. In addition to keeping a secret, it should be remembered that there is a very successful way of doing business to keep a secret. Bir alkolsüz içecek bu konuda örnek olarak verilebilir. Uzun yıllardır bu içeceğin nasıl üretildiği gizli tutulabilmiştir. Bu olayda sır olarak saklayabilmenin yanında, gizli tutmayı sağlamak için uygulanan, çok başarılı bir iş yapış yönteminin de olduğu unutulmamalıdır. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

13 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
The WTO-TRIPS agreement [8] mentions this issue in Section 7 under the title of “protection of undisclosed information”. “Protection Against Unfair Competition” in Paris Convention, Article 10bis, is referred to as source in the protection of trade secrets. (TRIPS Article 39)[9] . WTO-TRIPS [8] metni bu konuyu “açıklanmamış bilgilerin korunması” başlığı altında Bölüm 7 de vermektedir. Ticaret sırlarının korunmasında Paris Sözleşmesi 10bis maddesindeki “Haksız Rekabete Karşı Koruma” kaynak olarak gösterilmektedir. (TRIPS Madde 39)[9] M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

14 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
A trade secret does not represent a right itself. It is a piece of information that is protected by law under certain conditions. A trade secret is information that is (a) not known to the public, (b) more valuable if not known to the public and (c) subject to reasonable efforts to maintain its secrecy. Reasonable efforts include, for example, non-disclosure agreements (NDAs) with employees and business partners and measures to prevent industrial espionage. Bir ticaret sırrı, bazı koşullar altında kanunla korunmakta olan bir bilgiyi ifade etmekle birlikte tek başına bir hak teşkil etmemektedir. Ticaret sırrı, (a) kamu tarafından bilinmeyen, (b) kamu tarafından bilinmiyorsa daha değerli olan ve (c) gizliliği sürdürmek için makul çaba gerektiren bilgidir. Bu makul çabalara çalışanlarla ve iş ortaklarıyla yapılan gizlilik (açıklamama) sözleşmeleri ve sanayi casusluğunu önlemeye yönelik çabalar örnek olarak verilebilir. Kaynak/Source: Patent Teaching Kit, European Patent Office Publication M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

15 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
What is an Industrial Design? An industrial design refers to the ornamental or aesthetic aspects of an article. A design may consist of three-dimensional features, such as the shape of an article, or two-dimensional features, such as patterns, lines or color. Endüstriyel Tasarım Nedir? Endüstriyel tasarım, bir nesnenin süs veya estetik yönlerini ifade eder. Tasarım, desen, çizgi veya renk gibi iki boyutlu özellikler veya bir nesnenin şekli gibi üç boyutlu özelliklerden oluşabilir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

16 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Industrial designs are applied to a wide variety of industrial products and handicrafts: from technical and medical instruments to watches, jewelry and other luxury items; from house wares and electrical appliances to vehicles and architectural structures; from textile designs to leisure goods. Endüstriyel tasarımlar çok çeşitli endüstriyel ürün ve el sanatlarına uygulanır: teknik ve tıbbi cihazlardan saatlere, mücevherlere ve diğer lüks ürünlere; ev gereçleri ve elektrikli ev aletlerinden araçlara ve mimari yapılara; tekstil tasarımlarından gündelik eşyalara kadar. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

17 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
To be protected under most national laws, an industrial design must be new or original and nonfunctional. This means that an industrial design is primarily of an aesthetic nature, and any technical features of the article to which it is applied are not protected by the design registration. However, those features could be protected by a patent. Bir çok ulusal yasalara göre korunmak için, endüstriyel tasarım yeni veya orijinal olmalı ve işlevsiz olmalıdır. Bu, endüstriyel bir tasarımın öncelikle estetik bir nitelik taşıdığı ve uygulanan nesnenin teknik özelliklerinin tasarım tescili ile korunmadığı anlamına gelir. Bununla birlikte, bu özellikler bir patentle korunabilir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

18 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Why protect industrial designs? Industrial designs are what make an article attractive and appealing; hence, they add to the commercial value of a product and increase its marketability. Endüstriyel tasarımları neden korumalıyım? Endüstriyel tasarımlar, bir ürünü çekici ve albenili yapan şeydir; Dolayısıyla bir ürünün ticari değerini ve pazarlanabilirliğini artırır. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

19 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
When an industrial design is protected, the owner – the person or entity that has registered the design – is assured an exclusive right and protection against unauthorized copying or imitation of the design by third parties. This helps to ensure a fair return on investment. An effective system of protection also benefits consumers and the public at large, by promoting fair competition and honest trade practices, encouraging creativity and promoting more aesthetically pleasing products Endüstriyel bir tasarım korunduğunda, sahibi - tasarımını tescil ettiren kişi veya kuruluşa - üçüncü kişiler tarafından tasarımın izinsiz kopyalanmasına veya taklit edilmesine karşı münhasır bir hak ve koruma sağlanır. Bu, haklı bir yatırıma kazanç sağlamak için yardımcı olur. Haklı rekabet ve dürüst ticaret uygulamalarını ve yaratıcılığı teşvik ederek, estetik açıdan daha uygun ürünlerin tüketicilere ve topluma sunulmasıyla genel olarak, etkili bir koruma sistemi yarar sağlıyor. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

20 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Protecting industrial designs helps to promote economic development by encouraging creativity in the industrial and manufacturing sectors, as well as in traditional arts and crafts. Designs contribute to the expansion of commercial activity and the export of national products. Endüstriyel tasarımların korunması, endüstriyel ve imalat sektörlerinde yaratıcılığın yanı sıra geleneksel sanat ve el sanatlarını teşvik ederek ekonomik kalkınmayı teşvik etmeye yardımcı olur. Tasarımlar ticari faaliyetin yaygınlaştırılmasına ve ulusal ürünlerin ihracına katkıda bulunur. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

21 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
How can industrial designs be protected? In most countries, an industrial design must be registered in order to be protected under industrial design law. As a rule, to be registrable, the design must be “new” or “original”. Countries have varying definitions of such terms, as well as variations in the registration process itself. Generally, “new” means that no identical or very similar design is known to have previously existed. Once a design is registered, a registration certificate is issued. Following that, the term of protection granted is generally five years, with the possibility of further renewal. Endüstriyel tasarımlar nasıl korunabilir? Bir çok ülkede, endüstriyel tasarım yasası kapsamında korunması için bir endüstriyel tasarımın tescilli olması gerekir. Kural olarak, tescil olabilmesi için tasarım "yeni" veya "özgün" olmalıdır. Ülkeler, bu terimlerin tanımlarının yanı sıra tescil sürecindeki gereklerin çeşitliliğine de sahiptir. Genellikle, "yeni", önceden var olan hiçbir özdeş veya çok benzer tasarımın bilinmediği anlamına gelir. Bir tasarım tescil edildikten sonra, bir tescil belgesi düzenlenir. Bunu takiben verilen koruma süresi genelde beş yıldır ve daha fazla yenileme imkânı vardır. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

22 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Hardly any other subject matter within the realm of intellectual property is as difficult to categorize as industrial designs. And this has significant implications for the means and terms of its protection. Depending on the particular national law and the kind of design, an industrial design may also be protected as a work of applied art under copyright law, with a much longer term of protection than the standard 10 or 15 years under registered design law. Fikri haklar alanı içerisinde başka hiçbir konuyu endüstriyel tasarımlar kadar kategorize etmek zordur. Ve bu, korumanın araçları ve şartları için önemli etkilere sahiptir. Belirli ulusal yasalara ve tasarımın türüne bağlı olarak, endüstriyel tasarım, eser hakları yasasına göre eser olarak korunabilir ve tescilli tasarım yasasına göre, standart 10 veya 15 yıldan daha uzun bir süre korunabilir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

23 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Bazı ülkelerde, endüstriyel tasarım ve eser hakkı koruması eşzamanlı olarak mevcut olabilir. Diğer ülkelerde, tasarım sahipleri bir kez bir tür korumayı seçerse, artık diğerini kullanamaz. In some countries, industrial design and copyright protection can exist concurrently. In other countries, they are mutually exclusive: once owners choose one kind of protection, they can no longer invoke the other. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

24 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Under certain circumstances an industrial design may also be protectable under unfair competition law, although the conditions of protection and the rights and remedies available can differ significantly. Endüstriyel tasarımlar belirli şartlar altında, haksız rekabet hükümleri kapsamında da korunabilir, ancak koruma koşulları ile mevcut haklar önemli ölçüde farklılık gösterebilir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

25 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
How extensive is industrial design protection? Generally, industrial design protection is limited to the country in which protection is granted. The Hague Agreement Concerning the International Registration of Industrial Designs, a WIPO administered treaty, offers a procedure for international registration of designs. Applicants can file a single international application either with WIPO or the national or regional office of a country party to the treaty. The design will then be protected in as many member countries of the treaty as the applicant designates. Endüstriyel tasarım koruması ne kadar kapsamlı? Genellikle, endüstriyel tasarım koruması, koruma sağlanan ülke ile sınırlıdır. WIPO tarafından yönetilen bir anlaşma olan Endüstriyel Tasarımların Uluslararası Tesciline İlişkin Lahey Anlaşması, tasarımların uluslararası tescili için bir prosedür sunmaktadır. Başvuru sahipleri, WIPO veya bir ülkenin ulusal veya bölgesel ofisi ile tek bir uluslararası başvuru yapabilir. Tasarım, daha sonra, başvuranın belirleyeceği birçok üye ülkede korunacaktır. Hague Agreement (Total Contracting Parties : 70) Lahey Anlaşması (Toplam Üye Ülke Sayısı: 70) M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

26 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Industrial Designs are classified according to the Locarno Agreement for the International Classification of Industrial Designs. The designs are defined using class, subclasses and names corresponding to the products or products specified in the Locarno Agreement. The classification system allows access to the designs in the relevant class from the database. The classification consists of 32 classes and 219 subclasses. Endüstriyel Tasarımlar, Endüstriyel Tasarımların Uluslararası Sınıflandırılmasına İlişkin Locarno Anlaşması’na göre sınıflandırılır. Tasarımlar, Locarno Anlaşmasında belirtilen ürün ya da ürünlere karşılık gelen sınıf, alt sınıf ve adlar kullanılmak suretiyle tanımlanır. Sınıflandırma sistemi, veri tabanından ilgili sınıftaki tasarımlara ulaşmayı sağlar. Sınıflandırma 32 sınıf 219 alt sınıftan oluşmuştur. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

27 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
In 2016 Worldwide Industrial Design application filed, first three office 2016 yılında dünya çapında endüstriyel tasarım başvurularında ilk üç Source: WIPO Indicators 2017 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

28 TurkPatent tarafından yayınlanan endüstriyel tasarım başvuruları
Industrial Design Applications published by TurkPatent M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

29 Trademark – Service Mark / Ticaret ve Hizmet Markaları
A trademark is a distinctive sign that identifies certain goods or services produced or provided by an individual or a company. Its origin dates back to ancient times when craftsmen reproduced their signatures, or “marks”, on their artistic works or products of a functional or practical nature. Ticaret markası, bir kişi veya şirket tarafından üretilen veya sağlanan belirli malları veya hizmetleri tanımlayan belirleyici bir işarettir. Kaynağı, esnafın, sanat eserleri veya fonksiyonel veya pratik nitelikteki ürünlerinde imza veya "işaret" i ürettiği eski çağlara dayanıyordu. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

30 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
The system helps consumers to identify and purchase a product or service based on whether its specific characteristics and quality – as indicated by its unique trademark – meet their needs. Sistem, benzersiz bir marka tarafından belirtildiği üzere spesifik karakteristiklerinin ve kalitesinin ihtiyaçlarını karşılayıp karşılamayacağına bağlı olarak, tüketicilerin bir ürünü veya hizmeti tanımlamasına ve satın almasına yardımcı oluyor. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

31 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
What is a trademark? A trademark is a distinctive sign that identifies certain goods or services produced or provided by an individual or a company. Its origin dates back to ancient times when craftsmen reproduced their signatures, or “marks”, on their artistic works or products of a functional or practical nature. Over the years, these marks have evolved into today’s system of trademark registration and protection. The system helps consumers to identify and purchase a product or service based on whether its specific characteristics and quality – as indicated by its unique trademark – meet their needs. Marka nedir? Marka, bir kişi veya şirket tarafından üretilen veya sunulan belirli mal veya hizmetleri tanımlayan ayırt edici bir işarettir. Markanın tarihçesi, sanatçıların eserlerinde veya işlevsel veya pratik nitelikteki ürünlerde kullanılan imzalara veya işaretlere dayanıyor. Yıllar geçtikçe bu işaretler bugünün marka tescili ve korunması sistemi haline geldi. Sistem, ürün veya hizmetlerde markanın özelliklerini ve kalitesini tüketicinin gereksinimlerini karşılayıp karşılamadığına göre, tüketiciler tarafından tanımlamasına ve satın almasına yardımcı oluyor. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

32 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
What do trademarks do? Trademark protection ensures that the owners of marks have the exclusive right to use them to identify goods or services, or to authorize others to use them in return for payment. The period of protection varies, but a trademark can be renewed indefinitely upon payment of the corresponding fees. Trademark protection is legally enforced by courts that, in most systems, have the authority to stop trademark infringement. Markalar ne yapar? Marka, marka sahiplerinin malları veya hizmetleri tanımlamak veya başkalarını ödeme karşılığında kullanmaları için yetkilendirmek için bunları kullanmada münhasır hakka sahiptir. Koruma süresi değişir, ancak ilgili ücretlerin ödenmesi üzerine süresiz yenilenebilir. Marka koruması, çoğu sistemde marka tecavüzlerini durdurma yetkisine sahip olan mahkemeler tarafından yasal olarak uygulanmaktadır. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

33 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
In a larger sense, trademarks promote initiative and enterprise worldwide by rewarding their owners with recognition and financial profit. Trademark protection also hinders the efforts of unfair competitors, such as counterfeiters, to use similar distinctive signs to market inferior or different products or services. The system enables people with skill and enterprise to produce and market goods and services in the fairest possible conditions, thereby facilitating international trade. Daha geniş anlamıyla, markalar marka sahiplerini tanınarak ve kâr elde ederek ödüllendirilmesi yoluyla, girişimcileri ve girişimciliği, dünya çapında, teşvik eder. Marka koruması, taklit ve haksız rekabet yapanların, aynı veya benzer ürün ya da hizmetleri pazarlamada, benzer işaretleri kullanma çabalarını da engellemektedir. Sistem, beceri ve işletme sahibi kişilerin, mümkün olan en doğru koşullarda mal ve hizmet üretip pazarlamalarını sağlar ve böylece uluslararası ticareti kolaylaştırır. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

34 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Trademark protection also hinders the efforts of unfair competitors, such as counterfeiters, to use similar distinctive signs to market inferior or different products or services. The system enables people with skill and enterprise to produce and market goods and services in the fairest possible conditions, thereby facilitating international trade. Marka koruması, taklitçiler gibi haksız rakiplerin, düşük değerde veya farklı ürün ya da hizmetleri pazarlamak için, benzer işaretleri kullanmaya yönelik çabalarını da engellemektedir. Sistem, yeteneği ve girişimciliği olan kişilerin mümkün olan en doğru koşullarda mal ve hizmet üretip pazarlamalarını sağlar ve böylece uluslararası ticareti kolaylaştırır. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

35 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
What kinds of trademarks can be registered? Trademarks may be one or a combination of words, letters and numerals. They may consist of drawings, symbols or three dimensional signs, such as the shape and packaging of goods. In some countries, non-traditional marks may be registered for distinguishing features such as holograms, motion, color and non- visible signs (sound, smell or taste). Ne tür markalar tescil edilebilir? Markalar bir veya birkaç kelime, harf ve rakamlardan oluşabilir. Bunlar, çizimler, semboller veya üç boyutlu, ürünün şekli ve ambalajları gibi işaretlerden oluşabilir; Bazı ülkelerde, geleneksel olmayan işaretler ayırt edici olarak, hologramlar, hareket, renk ve görünmeyen işaretler (ses, koku veya tat gibi) tescil edilebilir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

36 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Malların veya hizmetlerin ticari kaynağının tanımlanmasına ek olarak, birkaç başka marka kategorisi de mevcuttur. Ortak markalar, üyeleri bunları belirli bir kalite düzeyinde ürünleri belirtmek için kullanan ve birlik tarafından belirlenen belirli gereksinimlere uymayı kabul eden bir birliğe aittir. Bu gibi birlikler örneğin muhasebecileri, mühendisleri veya mimarları temsil edebilir. In addition to identifying the commercial source of goods or services, several other trademark categories also exist. Collective marks are owned by an association whose members use them to indicate products with a certain level of quality and who agree to adhere to specific requirements set by the association. Such associations might represent, for example, accountants, engineers or architects. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

37 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Certification marks are given for compliance with defined standards but are not confined to any membership. They may be granted to anyone who can certify that their products meet certain established standards. Some examples of recognized certification are the internationally accepted “ISO 9000” quality standards and Ecolabels for products with reduced environmental impact. Garanti markaları, tanımlanmış standartlara uymak için verilmiştir, ancak üyelikle sınırlı değildir. Ürünlerinin belirli standartlara uygun olduğunu belgeleyen herkese verilebilir. Bu belgelerden bazı örnekler, uluslararası kabul görmüş "ISO 9000" kalite standartları ve çevreye zararı az olan ürünler için Ecolabels'tir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

38 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Marka nasıl tescillidir? İlk olarak, bir marka tescil başvurusu, ilgili ulusal veya bölgesel marka ofisine yapılmalıdır. Tescil için başvurusu yapılan işaretin, herhangi bir renk, şekil veya üç boyutlu özellikler de dahil olmak üzere net bir şekilde ayırt edilebilir olmasını sağlamalıdır. Ayrıca bir ürün ve/veya hizmet listesini de içermelidir. How is a trademark registered? First, an application for registration of a trademark must be filed with the appropriate national or regional trademark office. The application must contain a clear reproduction of the sign filed for registration, including any colors, forms or three-dimensional features. It must also contain a list. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

39 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
The sign must fulfill certain conditions in order to be protected as a trademark or other type of mark. It must be distinctive, so that consumers can distinguish it from trademarks identifying other products, as well as identify a particular product with it. It must neither mislead nor deceive customers nor violate public order or morality. İşaret, bir marka veya başka bir marka olarak korunması için belirli koşulları yerine getirmelidir. Tüketiciler, diğer ürünleri tanımlayan markalardan ayırt edebilmeleri ve belirli bir ürünü tanımlamaları için markalar ayırt edici olmalı. Müşterileri yanıltmamalı veya aldatmamalı, kamu düzenine veya genel ahlaka aykırı olmamalıdır. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

40 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Finally, the rights applied for cannot be the same as, or similar to, rights already granted to another trademark owner. This may be determined through search and examination by national offices, or by the opposition of third parties who claim to have similar or identical rights. Son olarak, talep edilen haklar, başka bir marka sahibine verilen haklarla aynı veya benzer olamaz. Bu talep edilen haklar, ulusal ofisler tarafından yapılan sorgu ve inceleme ile benzer veya aynı haklara sahip olduklarını iddia eden üçüncü kişilerin itirazları ile tespit edilebilir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

41 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
How extensive is trademark protection? Almost all countries in the world register and protect trademarks. Each national or regional office maintains a Register of Trademarks containing full application information on all registrations and renewals, which facilitates examination, search and potential opposition by third parties. The effects of the registration are, however, limited to the country (or, in the case of regional registration, countries) concerned. Marka koruması ne kadar kapsamlı? Dünyadaki hemen hemen bütün ülkeler markaları tescil etmekte ve korumaktadır. Her ulusal veya bölgesel ofis, üçüncü kişilerin incelemesini, araştırmasını ve olası itirazlarını kolaylaştıran tüm tescil ve yenilemeler hakkında tam başvuru bilgilerini içeren bir Marka Sicili tutar. Bununla birlikte, kayıt işleminin etkileri, ilgili ülke (veya bölgesel tescil durumunda, ülkeler) ile sınırlıdır. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

42 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
To avoid the need to register separate applications with each national or regional office, WIPO administers an international registration system for trademarks. The system is governed by two treaties: the Madrid Agreement Concerning the International Registration of Marks and the Madrid Protocol. Persons with a link to a country party to one or both of these treaties may, on the basis of a registration or application with the trademark office of that country (or related region), obtain an international registration having effect in some or all of the other countries of the Madrid Union. Her bir ulusal veya bölgesel ofiste ayrı başvuru yapılmasına gerek kalmadan, WIPO, markalar için uluslararası bir tescil sistemi yönetmektedir. Sistem iki anlaşma ile yönetiliyor: Markaların Uluslararası Tescili Konusundaki Madrid Anlaşması ve Madrid Protokolü. Bu anlaşmalardan birine veya her ikisine taraf olan kişiler, o ülkenin (veya ilgili bölgenin) marka ofislerinin tescil veya başvurusu üzerine, Uluslararası tescilin Madrid Birliğinin diğer ülkelerinin bazılarında veya tamamında geçerli olması sağlanmaktadır. Madrid Protocol (Total Contracting Parties : 102) M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

43 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Markalar, belirli mal veya hizmetleri belirli bir kuruluş tarafından üretilen veya sağlananlar olarak ayırt etmek için kullanılır. Ortak Marka: Bir grup (birlik) üyeleri tarafından üretilen veya sağlanan malları veya hizmetleri ayırt etmek için kullanılan markalar. Garanti Markası: Markalar, bir dizi standart ile uyumlu olan malları veya hizmetleri ayırt etmek için kullanılır ve bir onaylama otoritesi tarafından onaylanmıştır. Tanınmış Marka: Piyasada iyi bilinen ve sonuç olarak daha güçlü korumadan yararlanan markalar. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

44 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Service Marks In modern trade consumers are confronted not only with a vast choice of goods of all kinds, but also with an increasing variety of services which tend more and more to be offered on a national and even international scale. There is therefore also a need for signs that enable the consumers to distinguish between the different services such as insurance companies, car rental firms, airlines, etc. These signs are called service marks, and fulfill essentially the same origin-indicating and distinguishing function for services as trademarks do for goods. Hizmet markaları Modern ticarette tüketiciler sadece her çeşit ürün için değil, aynı zamanda hizmet sunumunda gittikçe ulusal ve hatta uluslararası ölçekte daha fazla yer alma eğilimindedir. Bu nedenle, aynı zamanda tüketicilerin sigorta şirketleri, oto kiralayanlar, havayolu şirketleri, vb. gibi farklı hizmetleri ayırt etmesi için marka kullanılır. Bu işaretlere hizmet markaları denir, kaynağı belirler ve marka olarak hizmetlere yönelik ayırt edici işlevi yerine getirir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

45 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
A service mark is a common name given to trademarks registered to distinguish the services of an enterprise from those of others. Services may be of any kind, such as financial, banking, travel, advertising or catering, to name a few. Bir hizmet markası, bir işletmenin hizmetlerini diğerlerinin hizmetlerinden ayırt etmek için tescilli markalara verilen genel bir addır. Hizmetler çeşitli olabilir, örneğin; finans, bankacılık, seyahat, reklam veya ikram gibi herhangi bir türde olabilir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

46 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
It follows from the above principle that service marks can be registered, renewed and canceled in the same way as trademarks; they can moreover be assigned and licensed under the same conditions. Rules devised for trademarks therefore apply equally, in principle, to service marks. Yukarıdaki ilkeden hareketle, hizmet markaları ticaret markaları gibi tescil edilebilir, yenilenebilir veya iptal edilebilir; aynı koşullar altında ayrıca devir edilebilir ve lisanslanabilir. Dolayısıyla, ticaret markaları için geliştirilen kurallar ilke olarak hizmet markalarına eşit olarak uygulanır. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

47 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
The Nice Classification (NCL), established by the Nice Agreement (1957), is an international classification of goods and services applied for the registration of marks.  Nice Anlaşması (1957) tarafından kurulan Nice Sınıflandırması (NCL), markaların tescili için uygulanan mal ve hizmetlerin uluslararası bir sınıflandırmasıdır. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

48 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Markalar, Nice Sınıflandırmasına göre düzenlenmiş mal ve/veya hizmetlere göre tescil edilmektedir. Nice sınıflandırması mallar için 35 ve hizmetler için 11 olmak üzere 45 sınıftan oluşmuştur. Marka başvuruları, tescili istenilen mal veya hizmetler ile bunların sınıfını da içermelidir. Örneğin, «İç ve dış giysiler: çoraplar, fularlar, şallar, eşarplar, kemerler; ayak giysileri: ayakkabılar, çizmeler, terlikler, sandaletler; baş giysileri: şapkalar, kasketler, bereler, takkeler, kepler» ifadesi ile birlikte «Sınıf 25» te belirtilmelidir. The brands are registered according to the goods and / or services arranged according to Nice classification. Nice classification is composed of 45 classes, 35 for goods and 11 for services. Trademark applications should include the goods or services and their classifications. For example, «Interior and exterior clothing: socks, scarves, shawls, belts; foot suits: shoes, boots, slippers, sandals; headgear: hats, caps, etc.» should be stated in «Class 25». M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

49 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Mal veya hizmetlerin aynı sınıflarda yer almaları benzer olduklarına, farklı sınıflarda yer almaları da benzer oldukları veya benzer olmadıkları anlamına gelmez. The fact that goods or services are in the same classes does not mean that they are similar, but they are not similar in different classes. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

50 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
The identical or similar signs with the registered or applied trademarks may not be registered for the identical or similar goods or services. Aynı veya benzer mal veya hizmetler için tescil edilmiş veya tescil başvurusu yapılmış marka ile aynı veya benzer işaretler tescil edilemez. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

51 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
In 2016 Worldwide Trademark application filed, first three countries 2016 yılında dünya çapında marka başvurularında ilk üç ülke Source: WIPO Indicators 2017 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

52 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Geographical Indications / Coğrafi İşaretler Source: WIPO Publication 489, Intellectual Property Handbook “Champagne,” “Cognac,” “Roquefort,” “Chianti,” “Pilsen,” “Porto,” “Sheffield,” “Havana,” “Tequila,” “Darjeeling”—are some well-known examples for names which are associated throughout the world with products of a certain nature and quality. One common feature of all those names is their geographical connotation, that is to say, their function of designating existing places, towns, regions or countries. However, when we hear these names we think of products rather than the places they designate. "Şampanya", "Konyak", "Roquefort" "Chianti" "Pilsen" "Porto" "Sheffield" "Havana" "Tekila" "Darjeeling" belirli bir doğallıkta ve kalitede ürünlerle dünya çapında ilişkilendirilmiştir. Tüm bu adların ortak özelliği, coğrafi anlamları, yani mevcut yer, kasaba, bölge veya ülke belirleme işlevidir. Bununla birlikte, bu adları duyduğumuzda, belirlediği yerlerin yerine söz konusu ürünleri düşünüyoruz. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

53 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Those examples show that geographical indications can acquire a high reputation and thus may be valuable commercial assets. For this very reason, they are often exposed to misappropriation, counterfeiting or forgery, and their protection—national as well as international—is highly desirable. Bu örnekler, coğrafi işaretlerin yüksek bir itibar kazanabileceğini ve dolayısıyla değerli ticari varlıklar olabileceğini göstermektedir. Bu nedenle, çoğunlukla suiistimal etme, taklit etme veya sahteciliğe maruz kalmaktadır ve korunmaları-ulusal ve uluslararası- ön plana çıkmaktadır. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

54 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Sınai Hakların Korunması için Paris Sözleşmesi, coğrafi işaret fikrini içermez. Madde 1 paragraf (2), diğer hususların yanı sıra, mahreç işaretleri ve menşe adlarında sınai hak konularını tanımlar. Bu, geleneksel olarak WIPO tarafından yönetilen sözleşmelerde ve anlaşmalarda uygulanan ve hala resmen kullanılan terminolojidir. The Paris Convention for the Protection of Industrial Property does not contain the notion of geographical indication. Article 1 paragraph (2) defines as subjects of industrial property, inter alia, indications of source and appellations of origin. This is the terminology traditionally applied and still officially used in the conventions and agreements administered by WIPO. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

55 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
According to this terminology, the following distinction is made between indications of source and appellations of origin: “indication of source” means any expression or sign used to indicate that a product or service originates in a country, a region or a specific place, “appellation of origin” means the geographical name of a country, region or specific place which serves to designate a product originating therein the characteristic qualities of which are due exclusively or essentially to the geographical environment, including natural or human factors or both natural and human factors. Bu terminolojiye göre, mahreç işaretleri ile menşe adları arasında aşağıdaki ayrım yapılır: «mahreç işaretleri", bir ürünün veya hizmetin bir ülkeden, bölgeden veya belirli bir yerden kaynaklandığını belirtmek için kullanılan herhangi bir ifade veya işaret anlamına gelir. "Menşe adı", doğal veya beşeri faktörler veya doğal ve beşeri faktörler de dahil olmak üzere yalnızca veya esasen coğrafi çevreye bağlı olan karakteristik özelliklerin menşei olan bir ürünü belirtecek bir ülkenin, bölgenin veya belirli bir yerin coğrafi adı anlamına gelir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

56 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Samples from Türkiye Antep Fıstığı / Antep Pistachio Malatya Kayısısı/ Malatya Apricot Finike Portakalı / Finike Orange Anamur Muzu / Anamur Banana Taşköprü Sarımsağı / Taşköprü Garlic Erzincan Tulum Peyniri / Erzincan Tulum Cheese Kars Kaşarı /Kars Kashar Cheese Ezine Beyaz Peyniri /Ezine White Cheese Rize Çayı / Rize Tea Giresun Fındığı / Giresun Hazelnut Kayseri Pastırması / Kayseri Preserve of Dried Salt Meat Aydın İnciri / Aydın Fig Susurluk Ayranı / Susurluk Buttermilk Ayvalık Zeytinyağı / Ayvalık Olive oİL M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

57 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
TRADE NAME / TİCARET UNVANI Source: WIPO Publication 489, Intellectual Property Handbook Trade names are dealt with by the Convention in Article 8. This Article states that trade names shall be protected in all the countries of the Union without the obligation of filing or of registration, whether or not they form part of a trademark. The definition of a trade name for the purposes of protection, and the manner in which such protection is to be afforded, are both matters left to the national legislation of the countries concerned. Therefore, protection may result from special legislation on trade names or from more general legislation on unfair competition or the rights of personality. Ticaret unvanları Paris Sözleşmesi Madde 8'de ele alınmaktadır. Bu madde, ticaret markaların bir parçası olsun veya olmasın, ticaret unvanlarının Birliğin bütün ülkelerinde başvuru veya tescil yükümlülüğü olmaksızın korunacağını belirtmektedir. Bir ticaret unvanının korunma amaçları için tanımı ve bu korumanın nasıl sağlanacağı, ilgili ülkelerin ulusal mevzuatına bırakılan hususlardır. Bu nedenle, koruma ticaret unvanlarına ilişkin özel mevzuattan veya haksız rekabet veya kişilik haklarına ilişkin daha genel mevzuattan kaynaklanıyor olabilir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

58 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Similar limitations on protection against the unauthorized use of traders’ or businesses’ indications are to be found in the protection of trade names. Trade names serve to identify and to distinguish an enterprise and its business activities from those of other enterprises. Article 8 of the Paris Convention imposes the obligation to protect trade names in all countries of the Paris Union, Chapter 2 - Fields of Intellectual Property Protection without specifying what kind of protection should be granted or how it should be given. Nevertheless, trade names must be protected without any obligation of filing or registration. Most countries already protect trade names against the risk of confusion. This protection applies not only where trade names are covered by a special law, but also where they are protected under special provisions of unfair competition law, civil law, company law or commercial law. Markalarda olduğu gibi, işletmelerin işaretlerinin yetkisiz kullanımına karşı korunmada benzer kısıtlamalar ticaret unvanlarının korunmasında da bulunabilir. Ticaret unvanları, bir işletmeyi ve işletme faaliyetlerini diğer işletmelerden ayırmak için kullanılır. Paris Sözleşmesinin 8. Maddesi, hangi tür korumanın verilmesi gerektiğini veya nasıl verilmesini belirtmeksizin Paris Birliği’nin bütün ülkelerindeki ticaret unvanlarının korunması yükümlülüğünü getirir. Bununla birlikte, ticaret unvanları, başvuru veya tescil yükümlülüğü olmaksızın korunmalıdır. Çoğu ülke, ticaret unvanlarını karışıklık riskine karşı korumaktadır. Bu koruma, yalnızca ticaret unvanlarının özel bir yasayla kapsandığı durumlarda değil, haksız rekabet hukuku, medeni hukuk, şirketler hukuku veya ticaret hukukunun özel hükümleri kapsamında korunduğu hallerde de geçerlidir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

59 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
ALAN ADI / DOMAIN NAME A domain name is the name and address of a Web site on the Internet. Without this address, an Internet user can access the Web site only with an IP address. For example, the domain name of the site you are currently browsing is wikipedia.org. Domain names, called IP addresses, are the words of servers (servers / servers) that allow each other to recognize each other in a more simplified and memorable way. Alan adı, bir Web sitesinin İnternet'teki adı ve adresidir. Bu adres olmadan bir İnternet kullanıcısı Web sitesine sadece IP adresiyle ulaşabilir. Örneğin şu anda gezmekte olduğunuz sitenin alan adı «wikipedia.org» tur. Alan adları IP adresi denilen, bilgisayarların (sunucuların/serverların) birbirini tanımasını sağlayan numara sisteminin daha basitleştirilmiş ve akılda kalması için kelimelerle ifade edilmiş halidir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

60 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
For example, when the domain name trpedia.com is written to the address bar, the browser first converts this domain name to the IP address, then redirects the user to the computer with that IP address. Therefore, it should be kept in mind that users cannot know the IP address in order for the website to be visited and a more easy and catchy domain name should be taken to the site. An Internet service provider may be asked to obtain a domain name, or a web hosting company may be required to register a domain name. Örneğin trpedia.com alan adı adres barına yazıldığında tarayıcı bu alan adını önce IP adresine çevirir, daha sonra kullanıcıyı bu IP adresine sahip bilgisayara yönlendirir. Dolayısıyla Web sitesinin ziyaret edilebilmesi için kullanıcıların IP adresini bilemeyecekleri göz önünde bulundurulmalı ve siteye daha kolay ve akılda kalıcı bir alan adı alınmalıdır. Alan adı almak için bir İnternet servis sağlayıcısına gidilebilir veya Web hosting (barındırma) firmasından müşteri için bir alan adı kaydetmesi istenebilir. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

61 M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property
Aslında alan adı satın aldığınız değil kiraladığınız bir hizmettir, bu yüzdendir ki en fazla on yıl olmak üzere alan adınızın süresini yenilemelisiniz, normal olarak en az bir yıl olarak kayıt edilen alan adları, On yıla kadar tahsis edilebilir Türkiye'nin ülke alan adı olan .tr uzantılı alan adları (.com.tr, .net.tr ve daha fazlası) ODTÜ tarafından yönetilmekte ve tahsis edilmektedir, en fazla beş yıl olarak tahsis edilebilir. In fact, the domain name is not a service you have rented, so you must renew your domain name for a maximum period of ten years. Com domain name extension that Turkey's country domain (.com, .net.tr and more) are managed by METU and are allocated can be allocated a maximum of five years. M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property

62 Kavaklıdere Mahallesi, Bestekâr Caddesi, No:10 | 06680 Çankaya, Ankara
M. Kaan DERİCİOĞLU Ankara Patent Bürosu Kavaklıdere Mahallesi, Bestekâr Caddesi, No:10 | Çankaya, Ankara T: | F: | GSM: | | M. Kaan DERİCİOĞLU Intellectual Property


"What is? – How to protect? / Nedir? Nasıl Korunur?" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları