Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
BÖLÜM XIII PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
2
PERAKENDECİLİK (1) Perakendecilik ürünleri nihai tüketicilere kişisel tüketim ya da kullanım için satma eylemidir.
3
PERAKENDECİLİK (2) Perakendeciliğin çoğu perakendeci mağazalarda yapılmasına rağmen son yıllarda perakende mağazası olmadan yapılmaya başlayan perakendecilik oldukça hızlı bir büyüme göstermektedir. Mağazasız perakendecilikte nihai tüketicilere doğrudan posta, katalog, telefon, internet, TV deki alış veriş kanalları, ev ve ofis partileri, kapıdan kapıya satış, otomatik satış makineleri ve diğer doğrudan satış yaklaşımları kullanılmaktadır
4
PERAKENDECİLİK (3) Perakendeciler, tüketicilerin ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak ürün arzını düzenlerler yani tüketici hesabına üreticiden veya toptancıdan ürünleri satın alırlar. Bunu yaparken de kendileri için en fazla kâr sağlayacak ürünleri seçerler. Toptancılardan büyük miktarlarda ürün satın alıp, tüketicilere istedikleri kadar yani az miktarda satış yaparlar.
5
PERAKENDECİLİK (4) Perakendeciler pazarlama kanalları arasında maliyeti en yüksek olan aracılardır. Perakendecilerin bir işlevi satışların taksitli yapıldığı durumlarda tüketiciyi finanse etmesidir. Perakendecilerin diğer bir önemli işlevini de tüketicilere hizmet satması oluşturmaktadır.
6
Perakendeci Çeşitleri (1)
Hizmet Miktarına Göre Kendin seç-al yöntemini kullanan perakendeciler Sınırlı hizmet sunan perakendeciler Tam hizmet sunan perakendeciler
7
Perakendeci Çeşitleri (2)
Ürün Hattına Göre Genel Mağazalar Özel Mağazalar Departmanlı Mağazalar Sınırlı Türde Ürün Satan Mağazalar Hipermarketler Hizmet Perakendecileri
8
Perakendeci Çeşitleri (3)
Fiyat Uygulamalarına Göre Perakendeciler Iskonto Mağazaları Toptancı Fiyatının Altında Alan ve Perakendeci Fiyatının Altında Satış Yapan Mağazalar Bağımsız indirimli mağazalar Fabrikadan Halka Satış Mağazaları Toptan Satış Kulüpleri
9
Perakendeci Çeşitleri (4)
Örgütsel Yapılarına Göre Perakendecilik Bağımsız Perakendeci Mağazalar Zincirleme Perakendeci Mağazalar
10
Kontratlı Dikey Pazarlama Sistemleri
Perakendeci Kooperatifleri Tüketici Kooperatifleri Lisanslı Perakendeciler (Franchising)
11
Perakendecilikte Pazarlama Kararları
Hedef pazar ve konumlandırma Ürün çeşidi ve hizmet Perakendecinin ürün çeşidi Hizmet karması Mağaza atmosferi Fiyatlandırma Tutundurma Yer
12
PERAKENDECİLİĞİN GELECEĞİ
Yeni Perakende Formları ve Perakende Yaşam Döngüsünü Kısaltma Mağazasız Perakendeciliğin Gelişmesi Perakende Uyumu MegaPerakende Perakendecilerin Artışı Teknolojilerinin Artan Önemi Başlıca Perakendecilerin Küresel Büyümesi Bir Araya Gelme ve Sosyalleşme Yerleri Olarak Perakende Mağazaları
13
TOPTANCILIK (1) Toptancılık kişisel tüketim ya da kullanım için ürün satın alan en son tüketicilerin dışında, her tür alıcıya, her tür işletmenin yaptığı satış etkinliği olarak tanımlanmaktadır.
14
TOPTANCILIK (2) Toptancılık, hanelere ya da bireylerle satış işlemi içermez. Toptancılar üreticilere ve endüstriyel müşterilere, perakendecilere, devlet kuruluşlarına, diğer toptancılara ve okul, hastane gibi kurumsal müşterilere satış yaparlar. Üreticiler dışında uzman kişiler ya da işletmeler özellikle toptancılıkla uğraştıkları için toptancı olarak adlandırılırlar
15
TOPTANCILIK (3) Pazarlama kanalında toptancılar da dâhil olmak üzere her bir aracının en az bir fonksiyonu diğer kanal üyelerinden daha iyi yerine getirmesi beklenir. Toptancılar için bu fonksiyon ürüne kanaldan geçerken değer eklemektir
16
TOPTANCILIK (4) Toptancılar perakendecilere göre daha çeşitli ürünler satarlar ve daha değişik işletme yöntemleri kullanırlar. Perakendeciler gibi düzenli ve çekici satış mağazalarına değil, şehir dışında demiryolu, karayolu ve denizyoluna yakın yerlerde kurulmuş depoları mevcuttur.
17
Toptancıların Dağıtım Kanalındaki Başlıca Fonksiyonları
Satış ve tutundurma Satın alma ve bir araya getirerek çeşitlendirme Büyük hacimli ürünleri küçük parçalara bölme Depolama Taşıma, finans Risk paylaşma Pazar bilgisi oluşturma Yönetim hizmetleri ve tavsiyelerde bulunma
18
Üreticilerin Toptancıları Tercih Etmelerinin Başlıca Üç Ekonomik Nedeni:
Toptancı, kaynaklarını en etkin, en uygun biçimde kullanmak isteyen bir üretici işletme için, daha düşük oranda işletme maliyetiyle ürünlerin fiziksel dağıtımını sağlar. İşgücü kaynağını en verimli biçimde kullanmak ve işgücü pazarlarıyla yakın ilişki kurmak isteyen bir üreticinin var olan dağıtım kolaylıklarından yararlanmasına olanak verir. Toptancı, üreticiye toplam maliyeti yükseltmeden, satışlarını daha hızlı arttırabilme olanağı sağlar.
19
Toptancı Çeşitleri Tüccar toptancılar, Acenteler ve komisyoncular
Üreticilerin satış şubeleri ve ofisleri
20
KATEGORİ Tüccar Toptancı
Ürünün sahibi olurlar, yeniden satarlar, kâr elde ederler. Distribütörler, ithalat ve ihracatçılar, silo işletmecileri ve kabzımallar Acente ve komisyoncu toptancılar Ürünün sahibi olmazlar, ürünü yeniden satarak üreticiden komisyon alırlar. Üreticilerin satış şubeleri ve büroları Üreticinin sahipliğinde, varlığını devam ettirmek zorunda olan ve üreticiye kârlılık sağlayan yerler Tam Hizmet: Genel ürünler, sınırlı ürün hattı, özellikli ürünler Sınırlı İşlev: Spot toptancı, kamyoncu, öde - götür, katalog toptancısı, toptancı kulüpleri Üreticinin acentesi, İthalat ve İhracat acentesi, komisyoncu tüccar, müzayede şirketleri Satış şubeleri (stokları vardır) Satış büroları (stokları yoktur) KATEGORİ ÇEŞİT
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.