Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

HAMİT AKAR ERKAN KARAMANBÜYÜK

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "HAMİT AKAR ERKAN KARAMANBÜYÜK"— Sunum transkripti:

1 HAMİT AKAR ERKAN KARAMANBÜYÜK
TURİZM SEKTÖRÜ HAMİT AKAR ERKAN KARAMANBÜYÜK

2 GENEL ÖZELLİKLERİ VE ÖNEMİ
Emek yoğun bir sektör olan turizm, diğer hizmet sektörlerinde de olduğu gibi dünyada 1950’ler den sonra hızla büyüyen ve genişleyen bir gelişim sürecine girmiştir.

3 GENEL ÖZELLİKLERİ VE ÖNEMİ
Ülkelerin döviz girdisini arttırıcı özelliği Ödemeler dengesine pozitif yönlü katkı sağlaması Emek yoğun bir sektör olması sebebiyle geniş istihdam alanları sağlaması ve bu bağlamda ülkelerdeki işsizliği azaltıcı etkisi olması

4 GENEL ÖZELLİKLERİ VE ÖNEMİ
Devletler için yeni vergi alanları oluşturması Beraberinde gıda inşaat ve daha birçok sektöründe gelişimine katkıda bulunması Gelişim gösterdiği bölge ve ülkenin ekonomisine artı değerler katması turizm sektörünün önemini arttırmıştır.

5 DÜNYADA TURİZM SEKTÖRÜNE İLGİ ARTIRICI SEBEBLER
Sektörün talebinin her gecen gün artması Büyük döviz girdisi ile ekonomilere katkısının önemli olması Gelişim maliyetlerinin düşük olması Emek yoğun bir sektör olması sebebiyle işsizliği azaltıcı etkisi olması

6 DÜNYA TURİZM SEKTÖRÜNÜN HACMİ
Dünya turizm örgütü (UNWTO) nun verilerine göre tüm dünyada turizm sektörü uluslar arası turist sayısı itibariyle 2005 den itibaren 43 milyon’luk bir artış göstererek 846 milyon uluslararası turist sayısına ulaşmıştır. 2006 yılı itibariyle bir önceki yıla göre uluslararası turist sayısı %5,4’lük bir artış kaydetmiş ve beklentileri aşmıştır. Tüm dünya, ülke ve turizm bölgelerinde artış yaşanmıştır ve buda turizm sektörünün ne kadar büyük bir hızla büyüdüğünü göstermektedir.

7 DÜNYA TURİZM SEKTÖRÜNÜN HACMİ
2004 de yaşanan yaşanan Tsunami ye rağmen Asya ve Pasifik ülkeleri %8’lik bir artış hızı sağlamışlardır. Uluslararası giriş yapan turist sayılarına göre Avrupa’nın artış hızı %5 olurken amerikanın %2 olmuştur. Bu verilere bakarak şu soruyu sorabiliriz: Giriş yapan turist sayılarındaki artış hızı neden Afrika ve Asya’da ; Amerika ve Avrupa’dan fazla olmuştur? Ana neden sektörün potansiyel müşterilerinin yüksek gelir grubundaki Avrupa ve kuzey Amerika ülkesi vatandaşları olması gösterilebilir.

8 YILLARA GÖRE DÜNYADA TURİST SAYISI VE TURİZM GELİRLERİ

9 YILLARA GÖRE DÜNYADA TURİST SAYISI VE TURİZM GELİRLERİ
Sürekli artış gösteren grafiğimizde 2000 ile 2003 arasında herhangi bir artış gözlenmemektedir. Bunun nedenini 11 eylülde yaşanan terör saldırıları ile açıklayabiliriz. Bu saldırı turistik seyahat yapacak kişileri tedirgin etmiştir.

10 SEYAHAT ARAÇLARI

11 TURİST SAYISININ BÖLGELERE DAĞILIMI

12 TURİST SAYISININ BÖLGELERE DAĞILIMI
Yıl içerisinde seyahat eden turistlerin yarısından fazlası (%54.4) Avrupa’ya giriş yapmışlardır. Afrika bir önceki yıla göre en büyük artış hızını (%9.2) kaydetmesine rağmen turizm sektöründe en küçük paya sahiptir.

13 ULUSLAR ARASI TURİZM GELİRLERİ

14 ULUSLAR ARASI TURİZM GELİRLERİ
Gelen turistler yoğunlukla barınma,yiyecek ve içecek,yerel ulaşım,eglence ve alışverişe para harcamaktadır.Dünya üzerindeki 75 ülke 2006 yılı içerisinde 1 milyar dolardan fazla gelir sağlamıştır ki bu rakam ülkedeki ekonomik gelişime ve istihdama büyük katkı sağlamaktadır.Uluslararası turistlerden elde edilen gelir dünya çapında 57 milyar dolarlık artışla 2006 yılı itibariyle 733 milyar doları bulmuştur.

15 ULUSLAR ARASI TURİZM GELİRLERİNİN BÖLGELERE GÖRE DAĞILIMI

16 ULUSLAR ARASI TURİZM GELİRLERİNİN BÖLGELERE GÖRE DAĞILIMI
Bölgelere dağılımı gösteren tabloda gördüğümüz gibi bölgelerin her bir turistten elde ettikleri gelirler farklılık göstermektedir.orta ve doğu Avrupa’da bu miktar 410 dolara Afrika’da 600 dolara kadar düşerken Okyanusya’da (Avustralya Yeni Zelanda) 2500 dolara kadar çıkmıştır.

17 DÜNYA SIRALAMASINDA İLK ON ÜLKE

18 DÜNYA SIRALAMASINDA İLK ON ÜLKE
Hem giriş yapan turist sayısı hem de elde edilen gelir bakımından ilk üç sırayı Fransa İspanya ve Amerika birleşik devletleri almaktadır.Amerikanın giriş yapan turist sayısında 3. sırada olmasına rağmen elde edilen gelir bakımından birinci olmasının sebebi rakiplerine göre turistlerin daha fazla harcama yapması, daha uzun sureli seyahat eden turistleri çekmesidir. Giriş yapan turist sayısında ilk onda bulunmayan Türkiye’nin, elde edilen gelir bakımından yapılan sıralamada Avustralya ile beraber Meksika ve Rusya federasyonunun yerini alması dikkat çekicidir. Bu da söylenenlerin aksine ülkemizin bir çok ülkeye nazaran (Meksika Rusya) ucuz turistlere hitap eden bir ülke olmadığını gösterir. Tabi ki Amerika Fransa ve ispanya gibi yaşam standardının pahalı olduğu ülkelere göre turist başına elde edilen gelirinde düşük olması normaldir.

19 AVRUPA KITASI TURİZM VERİLERİ

20 AVRUPA KITASI TURİZM VERİLERİ
Avrupa ülkelerindeki turizm sektörü verileri yukarıdaki tabloda görüldüğü gibi ülkemizin 2006 yılı giriş yapan turist sayısında ve elde edilen gelir miktarında negatif yönlü bir durum vardır. Bir önceki yıl gelen turist sayısında % 20.5’lik oranla Avrupa da en büyük artış hızını sağlayan Türkiye, bir sonraki yıl % 6.7‘ lik bir azalış göstermiştir. bu düşüşü dünya turizm örgütü o yıl içersinde Almanya’da yapılan dünya kupasına Lübnanlı İsrail arasındaki gerginliğe ve Türkiye’deki terörist saldırılara bağlamıştır yılını bir önceki yılla kıyasladığımızda Avrupa da gelen turist sayısına göre en büyük artış hızını % 12.4 ile İtalya sağlamıştır.

21 EN FAZLA TURİZM HARCAMASI YAPAN ÜLKELER

22 EN FAZLA TURİZM HARCAMASI YAPAN ÜLKELER
Ülkelerin gelişmişlik düzeyine bağlı olarak, turizm sektörüne harcamış oldukları miktarlar paralel seyir göstermektedir.

23 TÜRKİYEDE TURİZM SEKTÖRÜ
Turizm, günümüzde döviz girdisini artırıcı ve istihdam sağlayıcı özellikleriyle ulusal ekonomiye katkıda bulunan, uluslararası kültürel ve toplumsal iletişimi sağlayıcı ve bütünleştirici etkisi ile dünya barışının korunmasında büyük payı olan bir sektördür. Türk ekonomisinin de vazgeçilmez temel taşlarından birisi olan turizm, bugünkü dış ticaret açığına, enflasyona ve işsizliğe çare arayan hükümetlerin önemle üzerinde durduğu bir konudur.

24 TÜRKİYEDE TURİZM SEKTÖRÜ
Türkiye, coğrafi konumu itibari ile eski dünya kıtaları olan Asya, Avrupa ve Afrika arasında doğal bir köprü gibidir. Bu nedenledir ki tarihin ilk devirlerinden beri kıtalar arası ilişkileri büyük ölçüde Anadolu toprakları üzerinden olmuştur. Göçler, savaşlar, istilalar, ticaret yolları ve haberleşme için Anadolu toprakları sürekli kullanılmış ve birçok uygarlığın beşiği olmuştur. Tüm bu uygarlıkların birleşimi, bugünkü Anadolu kültürünün temelini oluşturmuştur.

25 TÜRKİYEDE TURİZM SEKTÖRÜ
Türk ekonomisinin genel trendi hem hizmet ve hem de sanayi sektörlerinde üretimin ve talebin genişlemesi yönündedir. Bu nedenle turizm, ekonominin genel trendine uygun olarak gelişmektedir. Türkiye’nin geleneksel tarım ve sanayi ürünleri ihracatından, gerekli döviz gereksinimini bütünüyle kapatacak bir gelişme beklemek, kısa ve orta vadede gerçekleşmesi zor bir olasılıktır. İşçi dövizleri ve dış finansman girdileri ise her zaman istenen boyutlara ulaşamamaktadır. Bundan dolayı dış aktif turizmin, Türkiye için önemli döviz girdisi sağlayabileceği görülmektedir. Çünkü turizmde bir ülkenin mal ve hizmetlerini müşterinin ülkesine kadar göndermek zorunluluğu yoktur. Böylelikle, ihracı mümkün olmayan servet ve hizmetler bir döviz kaynağı haline getirilebilmektedir.

26 TÜRKİYEDE TURİZM ÇEŞİTLERİ
Turizm denince akla ilk gelen yaz turizmiyle beraber turizmin birçok çeşidi vardır özellikle ülkemizdeki turizm çeşitleri şöyle sıralanabilir; Sağlık ve Termal Turizmi , Kış Turizmi, Yayla Turizmi, Mağara Turizmi, Av Turizmi,Kongre Turizmi, Dağcılık, Gençlik Turizmi, Yat Turizmi,İnanç Turizmi, Akarsu-Rafting Turizmi, Su Altı Dalış, Hava Sporları

27 TURİZM GELİR - GİDER DENGESİ
YILLAR GELİR GELEN YABANCI SAYISI GİDER ÇIKAN VATABDAŞ SAYISI DENGE ( 1000 USD)  (1000 USD) 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

28 TÜRKİYEYE GELEN YABANCI ZİYARETÇİLER

29 YURT DIŞINA ÇIKIŞ YAPAN VATANDAŞLARIMIZ

30 YILLARA GÖRE GELİR – GİDER GRAFİĞİ

31 AYLARA GÖRE GELİR - GİDER GRAFİĞİ

32 GELİR GİDERİN ANALİZİ Ülkemize özellikle yaz aylarında giriş yapan turist sayısı ve buna bağlı olarak turizm sektöründen elde edilen gelir yukarıdaki grafiklerde de görüldüğü gibi artış göstermektedir yılındaki büyük artış miktarı ve hemen arkasından 2006 yılındaki azalma grafik ve tablolarda açıkça görülmektedir.

33 TURİZMİN GSMH İÇİNDEKİ PAYI
( ) YILLAR GAYRİSAFİ MİLLİ HASILA GELİR ( X ) TURİZM GELİRLERİNİN Gross National Product Receipts GSMH İÇİNDEKİ PAYI (%) MİLYON TL. MİLYON $ MİLYON $ % Share of Tourism Receipts Years Million TL. Million $ 1996 ,0 ,0 5 962,1 3,2 1997 ,0 ,0 8 088,5 4,2 1998 ,0 ,0 7 808,9 3,8 1999 ,0 ,0 5 203,0 2,8 2000 ,0 ,0 7 636,0 2001 ,0 ,0 10 066,5 6,9 2002 ,0 ,0 11 900,9 6,6 2003 ,0 ,0 13 203,1 5,5 2004 ,0 ,0 15 887,7 5,3 2005 ,0 ,0 18 153,5 5,0 2006 ,0 ,0 16 850,8

34 TURİZM GELİRLERİNİN İHRACAT GELİRLERİ VE TURİZM GİDERLERİNİN İTHALAT GİDERLERİ ORANI
( $ ) YILLAR TURİZM TURİZM GELİRLERİNİN TURİZM GİDERLERİNİN IHRACAT GELİRLERİ İHRACAT GELİRLERİNE ITHALAT GİDERLERİ İTHALAT GİDERLERİNE (*) ORANI (%) 1995 21 637,0 4 957,0 22,9 35 709,0 912,0 2,6 1996 23 225,5 5 962,1 25,7 43 626,6 1 265,0 2,9 1997 26 261,1 8 088,5 30,8 48 558,7 1 716,0 3,5 1998 26 974,0 7 808,9 28,9 45 921,4 1 753,9 3,8 1999 26 587,2 5 203,0 19,6 40 671,7 1 471,0 3,6 2000 27 774,9 7 636,0 27,5 54 502,8 1 711,0 3,1 2001 31 334,2 10 066,5 32,1 41 939,1 1 738,0 4,1 2002 35 081,1 11 900,9 33,9 50 831,7 1 880,0 3,7 2003 46 877,6 13 203,1 28,2 68 734,6 2 113,3 2004 63 167,0 15 887,7 25,2 97 540,0 2 524,0 2005 73 476,0 18 153,5 24,7 ,0 2 870,4 2,5 2006 85 478,6 16 850,8 19,7 ,3 2 742,3 2,0

35 TÜRKİYEYE GELEN YABANCI ZİYARETÇİLERİN MİLLİYETLERİ


"HAMİT AKAR ERKAN KARAMANBÜYÜK" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları