Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ"— Sunum transkripti:

1 NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Görsel iletişime giriş Gestalt Kuramı NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Sanat Tasarım Fakültesi stf.nisantasi.edu.tr

2 nesne Şekil, form, biçim Sadece parçaların toplamını değil, bütünü anlamak: Bütün, kendisini oluşturan parçalarının toplamından daha büyüktür.

3 örüntüleri arayın şeyleri bütünsel olarak görün bağlantılar kurun
(bunlar bazen parçalı bilgiye dayalı olabilir) bağlantılar kurun

4 Gestalt kuramı Gestalt kuramı, bir deneysel psikoloji kuramıdır (Berlin Deneysel Psikoloji Okulu). Gestalt psikolojisi veya gestaltizm, kaotik dünyanın anlamlandırılmasındaki becerilerimizi anlamaya çalışır.

5 Gestalt kuramı Kavram, felsefe ve psikoloji alanına ilk olarak 1890’da Christian von Ehrenfels ( ) ile girmiştir. Gestalt, beyinin bütünsel formların oluşturmasına yoğunlaştığından, sıklıkla yapısalcılık ile karşıt olarak konumlandırılır.

6 5 Temel Gestalt İlkesi Benzerlik (Similarity) Yakınlık (Proximity)
Devamlılık (Continuity) Kapanış (Closure) Zemin / Figür (Background / Subject)

7 Benzerlik Benzerlik (Similarity):
Gestalt kuramına göre; şekil, boyut, renk, doku gibi görsel özellikleri paylaşan şeyler bir grup olarak algılanır. Beyin konsantre olmak için en basit ve en stabil formu seçer. Bu prensip, basit formların önemine dikkati çeker.

8 Benzerlik ilkesi YÖN RENK TON BOYUT

9 Benzerlik ilkesi HİZALAMA ŞEKİL BOZULMA EKSTRA İŞARETLER

10 Benzerlik

11 Benzerlik

12 Benzerlik

13 Benzerlik

14 Benzerlik

15 Benzerlik Bir görselde veya görüntüde diğerlerine benzemeyen bir ögeyi vurgulamak için benzerlik prensibi kullanılabilir... Buna, ‘anomali’ denir.

16 Benzerlik

17 Yakınlık Yakınlık (Proximity)
Birbirine yakın duran nesneler birbirleri ile ilişkilendirilirler...

18 Yakınlık ilkesi Şeyleri gruplama eğilimindeyizdir, gruplamadan anlam çıkarmaya çalışırız...

19 Yakınlık

20 Yakınlık

21 Yakınlık

22 Yakınlık Yandaki 15 figür, birbirleriyle olan konumları nedeniyle birleşik bir bütün oluştururlar...

23 Yakınlık

24 Yakınlık

25 Yakınlık Michelangelo, Adem’in Yaratılışı, Sistina, Roma.

26 Yakınlık

27 Devamlılık Devamlılık (Continuity)
Beyin bir çizginin hareketinde ani veya alışılmadık bir değişikliği kabul etmek istemez/tercih etmez. Bir şeklin sınırı, uzay içinde devam eder.

28 Devamlılık

29 Devamlılık

30 Devamlılık Edgar Degas, 1886.

31 Devamlılık Devamlılık (Continuity) Örnek: Muybridge

32 Devamlılık

33

34 Marcel Duchamp, Merdivenden İnen Çıplak No.2, 1912

35 Natalia Goncharova, Bisikletçi, 1913.

36 Devamlılık Örnek: Flipbook

37 Kapanış Bir nesne bütünüyle tamamlanmamış olduğunda veya boşluk çerçevelenmediğinde kapanış prensibi devreye girer:

38 Kapanış Kapanış, bir kompozisyon içinde birbirine değmeyen ögeler arasındaki görsel bağlantı veya devamlılıktır.

39 Kapanış

40 Kapanış

41 Kapanış

42 Kapanış

43 Zemin / Figür (Background / Subject)
Edgar Rubin (1915) Negatif-Pozitif Alan

44 Zemin/Figür

45 Zemin / Figür (Background / Subject)

46 Zemin / Figür (Background / Subject)

47 Zemin / Figür (Background / Subject)

48 Zemin / Figür (Background / Subject)
Katsushika Hokusai . ‘The Great Wave Off Kanagawa’ Fuji Dağı’nın 36 görünümü)

49 Zemin / Figür (Background / Subject)

50 Zemin / Figür (Background / Subject)

51 Zemin / Figür (Background / Subject)

52 Zemin / Figür (Background / Subject)

53 Zemin / Figür (Background / Subject)
Escher

54 Gizlemek için de kullanılabilir...

55 Zemin / Figür (Background / Subject)

56

57 Zemin/Figür ilkesi

58 Zemin / Figür (Background / Subject)

59

60

61

62 NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
kaynaklar Barthes, R. (2000) Camera Lucida. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları. Burke, P. (2000) Tarih ve Toplumsal Kuram, çev. Mete Tuncay. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Crow, D. (2010) Visible Signs, 2nd edition. Lausanne: AVA Books. Dora, S. (2003) Büyüyen Fotoğraf Küçülen Sosyoloji. İstanbul Babil Yayınları. Ertan, G. & Sansarcı, E. (2017) Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık. Gombrich, E.H. (2011) Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi. Gombrich, E.H. (2015) Sanat ve Yanılsama: Resim yoluyla betimlemenin psikolojisi. çev.Ahmet Cemal. İstanbul: Remzi Kitabevi. Günay, V. & Parsa, A. (2012) Görsel Göstergebilim. İstanbul: Es Yayınları. Hall, S. (2012) This Means This This Means That: A User’s Guide to Semiotics, 2nd Edition. London: Laurence King Publishing. Oskay, Ü. (1999) İletişimin ABC’si. İstanbul: DER Yayınevi. Price, M. (2004) Fotoğraf: Çerçevedeki Gizem. İstanbul: Ayrıntı Yayınları Steichen, E. (1984) Fotoğraf İnsanlığın Tanığı ve Kayıt Aracı, çev. Abdullah Ersoy, ed. Ahmet Tolungüç. AFSAD Fotoğraf Dergisi, Ocak 1984, 14(2). Walter, J. A. (1985) bir Fotoğraf Üzerine Notlar. AFSAD Fotoğraf Dergisi, çev. Ahmet Tolungüç, ed. Ahmet Tolungüç. sayı: 1-2 NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©


"NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları