Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Görsel iletişime giriş Gestalt Kuramı NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Sanat Tasarım Fakültesi stf.nisantasi.edu.tr
2
nesne Şekil, form, biçim Sadece parçaların toplamını değil, bütünü anlamak: Bütün, kendisini oluşturan parçalarının toplamından daha büyüktür.
3
örüntüleri arayın şeyleri bütünsel olarak görün bağlantılar kurun
(bunlar bazen parçalı bilgiye dayalı olabilir) bağlantılar kurun
4
Gestalt kuramı Gestalt kuramı, bir deneysel psikoloji kuramıdır (Berlin Deneysel Psikoloji Okulu). Gestalt psikolojisi veya gestaltizm, kaotik dünyanın anlamlandırılmasındaki becerilerimizi anlamaya çalışır.
5
Gestalt kuramı Kavram, felsefe ve psikoloji alanına ilk olarak 1890’da Christian von Ehrenfels ( ) ile girmiştir. Gestalt, beyinin bütünsel formların oluşturmasına yoğunlaştığından, sıklıkla yapısalcılık ile karşıt olarak konumlandırılır.
6
5 Temel Gestalt İlkesi Benzerlik (Similarity) Yakınlık (Proximity)
Devamlılık (Continuity) Kapanış (Closure) Zemin / Figür (Background / Subject)
7
Benzerlik Benzerlik (Similarity):
Gestalt kuramına göre; şekil, boyut, renk, doku gibi görsel özellikleri paylaşan şeyler bir grup olarak algılanır. Beyin konsantre olmak için en basit ve en stabil formu seçer. Bu prensip, basit formların önemine dikkati çeker.
8
Benzerlik ilkesi YÖN RENK TON BOYUT
9
Benzerlik ilkesi HİZALAMA ŞEKİL BOZULMA EKSTRA İŞARETLER
10
Benzerlik
11
Benzerlik
12
Benzerlik
13
Benzerlik
14
Benzerlik
15
Benzerlik Bir görselde veya görüntüde diğerlerine benzemeyen bir ögeyi vurgulamak için benzerlik prensibi kullanılabilir... Buna, ‘anomali’ denir.
16
Benzerlik
17
Yakınlık Yakınlık (Proximity)
Birbirine yakın duran nesneler birbirleri ile ilişkilendirilirler...
18
Yakınlık ilkesi Şeyleri gruplama eğilimindeyizdir, gruplamadan anlam çıkarmaya çalışırız...
19
Yakınlık
20
Yakınlık
21
Yakınlık
22
Yakınlık Yandaki 15 figür, birbirleriyle olan konumları nedeniyle birleşik bir bütün oluştururlar...
23
Yakınlık
24
Yakınlık
25
Yakınlık Michelangelo, Adem’in Yaratılışı, Sistina, Roma.
26
Yakınlık
27
Devamlılık Devamlılık (Continuity)
Beyin bir çizginin hareketinde ani veya alışılmadık bir değişikliği kabul etmek istemez/tercih etmez. Bir şeklin sınırı, uzay içinde devam eder.
28
Devamlılık
29
Devamlılık
30
Devamlılık Edgar Degas, 1886.
31
Devamlılık Devamlılık (Continuity) Örnek: Muybridge
32
Devamlılık
34
Marcel Duchamp, Merdivenden İnen Çıplak No.2, 1912
35
Natalia Goncharova, Bisikletçi, 1913.
36
Devamlılık Örnek: Flipbook
37
Kapanış Bir nesne bütünüyle tamamlanmamış olduğunda veya boşluk çerçevelenmediğinde kapanış prensibi devreye girer:
38
Kapanış Kapanış, bir kompozisyon içinde birbirine değmeyen ögeler arasındaki görsel bağlantı veya devamlılıktır.
39
Kapanış
40
Kapanış
41
Kapanış
42
Kapanış
43
Zemin / Figür (Background / Subject)
Edgar Rubin (1915) Negatif-Pozitif Alan
44
Zemin/Figür
45
Zemin / Figür (Background / Subject)
46
Zemin / Figür (Background / Subject)
47
Zemin / Figür (Background / Subject)
48
Zemin / Figür (Background / Subject)
Katsushika Hokusai . ‘The Great Wave Off Kanagawa’ Fuji Dağı’nın 36 görünümü)
49
Zemin / Figür (Background / Subject)
50
Zemin / Figür (Background / Subject)
51
Zemin / Figür (Background / Subject)
52
Zemin / Figür (Background / Subject)
53
Zemin / Figür (Background / Subject)
Escher
54
Gizlemek için de kullanılabilir...
55
Zemin / Figür (Background / Subject)
57
Zemin/Figür ilkesi
58
Zemin / Figür (Background / Subject)
62
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
kaynaklar Barthes, R. (2000) Camera Lucida. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları. Burke, P. (2000) Tarih ve Toplumsal Kuram, çev. Mete Tuncay. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Crow, D. (2010) Visible Signs, 2nd edition. Lausanne: AVA Books. Dora, S. (2003) Büyüyen Fotoğraf Küçülen Sosyoloji. İstanbul Babil Yayınları. Ertan, G. & Sansarcı, E. (2017) Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık. Gombrich, E.H. (2011) Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi. Gombrich, E.H. (2015) Sanat ve Yanılsama: Resim yoluyla betimlemenin psikolojisi. çev.Ahmet Cemal. İstanbul: Remzi Kitabevi. Günay, V. & Parsa, A. (2012) Görsel Göstergebilim. İstanbul: Es Yayınları. Hall, S. (2012) This Means This This Means That: A User’s Guide to Semiotics, 2nd Edition. London: Laurence King Publishing. Oskay, Ü. (1999) İletişimin ABC’si. İstanbul: DER Yayınevi. Price, M. (2004) Fotoğraf: Çerçevedeki Gizem. İstanbul: Ayrıntı Yayınları Steichen, E. (1984) Fotoğraf İnsanlığın Tanığı ve Kayıt Aracı, çev. Abdullah Ersoy, ed. Ahmet Tolungüç. AFSAD Fotoğraf Dergisi, Ocak 1984, 14(2). Walter, J. A. (1985) bir Fotoğraf Üzerine Notlar. AFSAD Fotoğraf Dergisi, çev. Ahmet Tolungüç, ed. Ahmet Tolungüç. sayı: 1-2 NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.