Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Örgüt yapısı ve özel eğitim
2
PDR’de Örgüt ve Personel
Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yönetmeliği Bakanlık düzeyindeki yapı: Bakan- Müsteşar- Müsteş.Yard.- Temel Eğitim Genel M.- Ortaöğretim Genel M.-Din Öğretimi Genel M.- Özel Eğitim ve Rehberlik Genel M. YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
3
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
Özel Eğitim ve Rehberlik Genel M. Rehberlik hizmetleri daire bşk Özel yeteneklerin geliştirilmesi daire bşk Özel eğitim ve kaynaştırma daire bşk İzleme ve değerlendirme daire bşk Araştırma-geliştirme ve projeler daire bşk Programlar ve öğret.materyalleri d.bşk Eğitim politikaları daire bşk. YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
4
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
İl düzeyinde: İl Milli Eğitim Müd. Milli Eğitim Müd.Yard/Şube Müd Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri il danışma komisyonu RAM Okul müdürlükleri YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
5
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
Okul düzeyinde: Müdür Müdür yardımcısı PDR hizmetleri okul yürütme kurulu Koordinatör rehber öğretmen (psik.dan) Rehber öğretmen Sınıf rehber öğretmeni Diğer öğretmenler YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
6
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
ÖZEL EGİTİMDE PDR Temel kavramlar: Özel eğitim gerektiren birey Bireysel eğitim programı - ÖEİOB gelişim özellikleri ve performansları doğrultusunda belirlenen hedeflere yönelik hazırlanan programdır. Kaynaştırma Yetersizlik - Normal yaşam becerilerini yerine getirememe durum Sapma - Psikolojik, fizyolojik ve zihinsel gelişiminde oluşan kalıcı veya geçici kayıplardır. YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
7
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
Özel eğitimin tanımı Bireylerin özel eğitim ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim programları ve yöntemleri ile bu bireylerin özelliklerine uygun ortamlarda sürdürülen eğitim faaliyetleridir (MEB). YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
8
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
Özel eğitimin amacı Türk Milli Eğitiminin genel amaç ve temel ilkeleri doğrultusunda; a) Özel eğitim hizmetleri özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin ihtiyaçları, yeterlikleri, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda kendi kendilerine yeterli bir duruma gelmelerini; iş-meslek hayatına kazandırılmalarını... YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
9
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
b) Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri; bireyin tüm yönleriyle en üst düzeyde gelişimi ve uyum sağlaması için gerekli seçimleri, yorumları, planları yapmasına ve kararlar almasına yarayacak beceriler kazanmasına yardım etmeyi amaçlar. YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
10
Özel Egitime Muhtaç Çocukların Tanımlanması
Tıbbi tanılama ve egitsel tanılama kullanılmaktadır Tıbbi tanılama: bazı hastanelerde kurulacak kurullar tarafından ya da hekim tarafından yapılmaktadır. YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
11
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
Egitsel tanılama süreci: Okul çalışanlarından alınan bilgiler Uygun testlerin uygulanması Okul dışı çevreden edinilen bilgiler Yaşıt- arkadaşlarının görüşlerinin alınması Disiplinler arası bilgilerin bir araya getirilmesi YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
12
Tanılama sürecinde dikkate alınması gereken ilkeler
Erkenlik Bütünlük ve derinlik Alternatiflik Profesyonellik Erken müdahale ve izleme İş birliği ilkesi Kayıt tutma - Tanıdan sonraki izleme sürecindeki degişimler... YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
13
Engelliligin nedenleri ve sınıflandırılması
Zihinsel gelişim yönünden ÖEİDÇ a)Zihinsel engelli çocuklar (Zeka testi) Hafif zihinsel gerilik (55-69 puan) Orta (40-54 puan) Agır (25-39 puan) Çok agır (24 puan ve altı) Zihinsel geriliğe neden olan bazı hastalıklar: Down sendromu: kromozom hatası Fenilketanüri: kalıtımsal metabolizma hastalığı (mama teadvisi) YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
14
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
b)Üstün yetenekli çocuklar Genel zeka gelişiminde üstün olmak Problemlere yaratıcı çözüm bulma becerisi Yüksek motivasyon YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
15
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
2.Fiziksel Gelişim Yönünden ÖEİDÇ a)İşitme engelliler b)Görme engelliler Yenidoganın göz bebeginin beyaz renge yakın olması 6-8 haftalık bebekte yüze bakma, gülümseme refleksinin olmaması Aşırı hareket Gözleri kaşıma ve çok yaklaştırma YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
16
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
c)Ortopedik engelli çocuklar d)Konuşma engelli çocuklar İki yaş çocuğunun konuşma anlaşılırlığı %50, Üç yaş çocuğunun %75-80 Dört yaşta %100 olması beklenir. Kekemelik YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
17
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
3.Davranış bozukluğu olan çocuklar En az altı ay süreyle aşağıdaki belirtiler: Hırsızlık Yalan Evden kaçma Yangın çıkarma Okuldan kaçma Eşyalara zarar verme Hayvanlara eziyet YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
18
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
4.Öğrenme Güçlüğü Olanlar Afazi: beyin zedelenmesi sonucu sözel veya yazılı dili anlamada zorluk Apraksia: Merkezi sinir sistemi hasarı sonucu hareketlerde bozulma Disleksia: okuma güçlüğü Diskalkula: sayı, simge, sıra gibi kavramlara karşı uyumsuzluk YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
19
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
5.OSB olan çocuklar: Otizm: toplumsal etkileşimde ve iletişimde yetersizlikler ile davranış ilgi ve etkinliklerde sınırlı, basmakalıp ve yineleyici örüntüler... Asperger: Otizmin yanında ilgi darlığı da görülür. Otizmden ayırılan yanı normal zamanda konuşmaya başlar ve aşırı bilgiçlik gibi özellikler görülür. Rett sendromu: yalnız kızlarda görülür. Kafatası büyümesinin durmasıyla başlar. YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
20
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
Kaynaştırma Kaynaştırma eğitimi engelli çocuklara an az kısıtlayıcı ortamı sağlamayı amaçlar. ÖEMÇ gereksinimlerinin en düzeyde karşılanması amacını taşır. Eğitimle sosyal yaşam buluşmuş olur. YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
21
YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
Türkiye’de PDR YRD. DOÇ. DR. SERKAN VOLKAN SARI- PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.