Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Dereceli Puanlama Anahtarı Hazırlama
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu
2
DPA’nın geliştirilmesiyle ilgili farklı bilim insanlarınca süreçler önerilmiştir. Haladyna (1997) tarafından önerilen adımlar; *Dpa’nın kullanım amacının belirlenmesi *Ölçütlerin açıkça belirtilmesi *Bütünsel ya da analitik Dpa’ya karar verilmesi *Dpa’nın genel görev için mi özel görev için mi kullanılacağına karar verilmesi
3
Dpa’nın taslağının oluşturulması. Düzeltmelerin yapılması
*Dpa’nın taslağının oluşturulması *Düzeltmelerin yapılması *Deneme uygulamasının yapılması *Sonuçların değerlendirilmesi *Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılması *Gelecek kullanımlar için düzeltmelerin yapılması
4
Moskal (2000) aşağıdaki adımları önermiştir:
Moskal (2000) aşağıdaki adımları önermiştir: *Öğrencilerin performans niteliklerinin açıkça belirtilmesi *Tanımlanmış niteliklerin puanlama ölçütlerinin belirlenmesi *Performans nitelikleri için kullanılacak dereceli puanlama anahtarının türüne karar verilmesi *Puanlama ölçütlerini düzenlemek ve dereceli puanlama anahtarının taslağını oluşturmak
5
Bütünsel Dereceli Puanlama Anahtarı Geliştirme Adımları
Bütünsel DPA’da öğrencinin performansının bütününe puan verilir. Puanlama düzeyleri belirlenirken ilgilenilen özellik ve öğrencinin sınıf düzeyi göz önünde bulundurulmalıdır. 1-Öğrencilerin göstereceği performanslar yüksekten düşüğe doğru sıralanır. 2-Performaslar tanımlanır. 3-Performanslar tanımlandıktan sonra DPA kullanılabilir. Ancak, kullanım sürecinin de geliştirilme sürecine katkıda bulunacağı unutulmamalıdır.
6
Analitik Dereceli Puanlama Anahtarı Geliştirme Adımları
1-Analitik DPA geliştirilirken öğrenci performansı alt boyutlara ayrılır. Alt boyutlar belirlenirken öğrenci performansı ile ilişkili zihinsel özellikler göz önünde tutulmalıdır. 2- Alt boyutlar için öğrenci performansı belirlenir ve puanlarla niteledirilir. 3-Her bir alt boyuttaki öğrenci performansı için betimsel açıklamalar detaylı olarak yazılır.
7
Dereceli Puanlama Anahtarı Hazırlanırken Dikkat Edilecek Hususlar
*DPA’nın öğrenci performansının en önemli yönlerini yansıtıp yansıtmadığına karar verin. *DPA’nın ölçülmesi hedeflenen performans dışında herhangi bir öğe içerip içermediğine karar verin. *DPA’nın betimsel açıklamalarının nesnel olup olmadığına karar verin. *DPA’yı birkaç öğrenci üzerinde mutlaka deneyin.
8
Dereceli Puanlama Anahtarı Hazırlanırken Dikkat Edilecek Hususlar- devam
*DPA’daki anlatımların açık olup olmadığından emin olun. *Meslektaşlarınızla birlikte DPA’yı kullanarak puanlarınızı ve ölçütleri değerlendirme şeklinizi mutlaka tartışın. *Uyarlama yapmak istiyorsanız uyarlama yapacağınız aracın hedeflenen performansa uygun olup olmadığına karar verin. Uzman görüşü alın.
9
Kaynakça Haladyna, T. M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. USA: Viacom Company Moskal, B. M. (2000). Scoring rubrics: What, when and how? Practical Assesment, Research & Evaluation, Web: adresinden alınmıştır.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.