Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

STRÜKTÜR ANALİZ II MESNETLER Hazırlayan: Yard.Doç.Dr.Kıvanç TAŞKIN.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "STRÜKTÜR ANALİZ II MESNETLER Hazırlayan: Yard.Doç.Dr.Kıvanç TAŞKIN."— Sunum transkripti:

1 STRÜKTÜR ANALİZ II MESNETLER Hazırlayan: Yard.Doç.Dr.Kıvanç TAŞKIN

2 Yapı Mühendisliğinin Amacı
Yapı mühendisliğinin amacı, yapıları belirli bir emniyet ve yeter rijitlik altında, ekonomik ve amacına en uygun şekilde boyutlandırmaktır. Emniyet: Yapıların herhangi bir kesitinde dış yüklerden veya işletme yüklerinden meydana gelen gerilmelerin bir limit gerilmeden küçük olmasıdır. Yani; Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

3 Rijitlik: Yapılarda elemanların boyutları o şekilde seçilmelidir ki; dış yüklerden oluşan yerdeğiştirmeler belirli bir değerin altında kalsınlar. Bunun sebebi, büyük yerdeğiştirmelerden meydana gelen göz emniyetsizliğini, büyük titreşimleri ve dolgu duvarları, kaplamalar gibi bazı gevrek yapı kısımlarının çatlamalarını önlemektir. Ekonomi: Malzeme, işçilik ücretleri ve işletme masraflarının toplamına eşit olan maliyet, yapılar için minimum olmalıdır. Daha sağlam olsun diye, lüzumsuz olarak kesitleri büyütmek, donatıları artırmak ekonomik bir çözüm değildir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

4 Yapı Mühendisliğinde İzlenen Yol
Yapı mühendisliğinde izlenen yol aşağıda sıralanmıştır; İsteklere uygun yapı formu (çubuk sistem, plak, kabuk, dolu sistem, kafes sistem vb.) ve malzeme cinsi (betonarme, çelik, ahşap vb.) seçilir. Yapının formu, mesnetleri ve malzeme özellikleri dikkate alınarak yapının idealize edilmiş bir taşıma sistemi belirlenir. İdealize edilmiş sistemin kesitleri önceki mühendislik bilgilerine ve teorik hesaplama deneyimlerine göre tahmin edilir. İşletme yükleri ve yapıya etki eden diğer yüklerin şiddet ve cinsleri yönetmeliklerden faydalanılarak belirlenir. İdealleştirilmiş sistemde yüklerden meydana gelen kesit tesirleri ve bunlara bağlı olarak gerilmeler bulunur. Bu gerilmelerin emniyet gerilmelerinden daha küçük olup olmadıkları ve yapıda yeterli bir rijitliğin bulunup bulunmadığı kontrol edilir. Eğer hesaplanan gerilmeler emniyet gerilmelerinden daha büyükse, kesitler büyütülerek hesap gerilmeleri emniyet gerilmelerinden küçük olana dek bu işlem tekrarlanır. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

5 Yapı Statiğinde Yapılan Kabuller
Yapı Statiği’nde yapılan kabuller aşağıda verilmiştir; a) Yapı Statiği’nde incelenecek sistemler yüklerin şekline ve şiddetine bağlı değildir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

6 Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

7 Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

8 b) Dış yüklerden meydana gelen yerdeğiştirmeler ihmal edilebilecek kadar küçüktür.
Bu kabul ile denge denklemlerinde, kuvvetlerin şekil değiştirmemiş system üzerine etkidiği yaklaşık olarak kabul edilebilir. Şekil 4’te görülen şekil değiştirmiş sistem (b) üzerindeki kuvvetler yerine yaklaşık olarak şekil değiştirmemiş sistem (a) üzerindeki kuvvetler alınırlar. Bu hipotezi kabul eden teoriye 1. mertebe teorisi denir. Birinci mertebe teorisine göre yapılan hesaplarda iç kuvvetler ile dış kuvvetler arasındaki bağıntılar lineer olduğundan süperpozisyon kanunu uygulanabilir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

9 c) Malzeme lineer elastiktir.
Yükleme eğrisi ile boşalma eğrisi çakışan malzemeye elastik malzeme denir. Gerilme ile birim uzama arasındaki bağıntının lineer olduğu malzemeye lineer elastik malzeme denir. Şekil 5’te yumuşak ve yüksek mukavemetli çelikte çekme deneyinden elde edilen gerilme-birim uzama diyagramı gösterilmiştir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

10 Yapılara Etkiyen Yükler
Yapıda şekildeğiştirme ve iç kuvvet meydana getiren sebeplerin tümü yük olarak tanımlanır. Bu yüklerin başlıcaları; dış yükler, sıcaklık değişimleri, mesnet çökmeleri vb. Bu yükler çeşitli şekilde sınıflandırılabilir. Birinci Sınıflandırma: a) Yapı Yükleri; Bunlar yapıya devamlı olarak etkiyen yüklerdir. Yapının taşıyıcı olan veya olmayan öz ağırlıkları ve toprak itkisi gibi yükler bu sınıfa girerler. b) İlave Yükler; Bunlar yapı üzerinde bazen bulunan bazen de bulunmayan insan, vasıta, kar, rüzgar, deprem vb. yüklerdir. c) Toplam Yükler; Bu yükler yapı yükleri ile ilave yüklerin toplamına eşittir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

11 İkinci Sınıflandırma:
a) Sabit Yükler; Bunlar yapı üzerinde hareket etmeyen, yapının kendi ağırlığı, kar vb. yüklerdir. b) Hareketli Yükler; Bunlar yapı üzerinde hareket eden insan, vasıta vb. yüklerdir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

12 Üçüncü Sınıflandırma:
a) Tekil Yükler; Sonsuz küçük bir uzunluğa veya alana etkiyen yüklerdir. b) Yayılı Yükler; Sonlu bir uzunluğa veya alana etkiyen yüklerdir (Şekil 6). Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

13 Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

14 Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

15 Dördüncü Sınıflandırma:
a) Direkt Yükler; Sistemin üzerine doğrudan etkiyen yüklerdir. b) Endirekt Yükler; Sistemin üzerine dolaylı etkiyen yüklerdir (Şekil 12). Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

16 Yüklerin Bileşkelerinin Hesabı:
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

17 Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

18 Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

19 Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

20 Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

21 Yapı Sistemlerinin Sınıflandırılması
Yapı sistemleri üç ana sınıfa ayrılabilir. a) Bir boyutlu sistemler; İki boyutu üçüncü boyutunun yanında çok küçük olan sistemlerdir. Çubuksistemlerde yükseklik açıklığın 0,45 katından daha küçüktür (Şekil 13). Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

22 b) İki boyutlu sistemler; Bir boyutu diğer iki boyutunun yanında çok küçük olan sistemlerdir. İki boyutlu sistemlerde kuvvetler sistem düzlemi içinde ise böyle sistemlere “levha” denir (Şekil 14). Kuvvetler sistem düzlemine dik ise, böyle sistemlere ise “plak” denir (Şekil 14). c) Üç boyutlu sistemler; Her üç boyutu da aynı önemde olan sistemlerdir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

23 Yapı Sistemleri İçin Bazı Tanımlar
Çubuk Ekseni: Çubuk ekseni öyle bir eğridir ki; üzerinde herhangi bir noktadan kendisine çıkılan dik bir düzlem ile elde edilen çubuğun arakesitinin ağırlık merkezi daima bu eğri üzerinde bulunur (Şekil 15). Bu ara kesite normal kesit veya dik kesit denir. Kesitleri sabit olan çubuklara prizmatik veya sabit kesitli çubuklar denir. Eksenleri bir düzlem içinde bulunan çubuklara da düzlem çubuklar adı verilir. Eksenleri ve dış kuvvetleri aynı düzlem içinde bulunan çubuk sistemlere düzlem sistemler; eksenleri doğru parçalarının birleşmesinden meydana gelen sistemlere de doğru eksenli sistemler denir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

24 Mesnet Nedir? Taşıyıcı sistemin temellere ya da bir başka sisteme bağlandığı noktalara mesnet denir. Mesnetler taşıyıcı sisteme sağladıkları hareket serbestliğine göre sınıflandırılır. Bağlantı noktasında sistemin dönme, yatay öteleme, düşey öteleme yapmasına izin vermeyen mesnete ankastre mesnet denir. Şekil 2.11 a’ da şematik bir ankastre mesnet görülmektedir. Burada eleman temel bloğuna iki adet pim ile bağlandığı için dönme ve öteleme yapamaz. Elemanın üzerine gelen kuvvetler hareket engellendiği için mesnette üç adet tepki oluşturur. Bunlara mesnet tepkileri denir. Ankastre mesnette tepkiler dönme engellendiği için moment, yatay ve düşey hareket engellendiği için ise yatay ve düşey kuvvetlerdir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

25 Yapıların dış ortamla birleştiği yerler mesnet olarak adlandırılır.
Mesnetler: Yapıların dış ortamla birleştiği yerler mesnet olarak adlandırılır. Taşıyıcı sistemin temellere ya da bir başka sisteme bağlandığı noktalara mesnet denir. Aşağıda çeşitli mesnet tipleri verilmiştir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

26 a) Ankastre Mesnet; Ankastre mesnette çubuk, sonsuz rijit bir ortama yerdeğiştirme yapmayacak şekilde bağlanmıştır. Bu mesnet türünde u, v yerdeğiştirmeleri ile f açısal yerdeğiştirme, yani dönme, sıfırdır (Şekil 16). Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

27 Bağlantı noktasında sistemin dönme, yatay öteleme, düşey öteleme yapmasına izin vermeyen mesnete ankastre mesnet denir. Şekil a’ da şematik bir ankastre mesnet görülmektedir. Burada eleman temel bloğuna iki adet pim ile bağlandığı için dönme ve öteleme yapamaz. Elemanın üzerine gelen kuvvetler hareket engellendiği için mesnette üç adet tepki oluşturur. Bunlara mesnet tepkileri denir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

28 b) Sabit Mesnet; Sabit mesnetlerde çubuk, dış ortama serbestçe dönebilecek şekilde bağlanmıştır. Bu mesnetin u, v yerdeğiştirmeleri sıfırdır (Şekil 17). Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

29 Eleman temel bloğuna tek pim ile bağlandığında bağlantı noktası etrafında dönebilir fakat bu noktada yatay ve düşey hareket yapamaz. Bu durumda dönme engellenmediği için mesnet tepkisi olarak moment oluşmaz, yatay ve düşey öteleme engellendiğinden yatay ve düşey kuvvetler oluşur (Şekil b). Bu tür mesnete sabit mesnet denir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

30 c) Hareketli (Kayıcı) Mesnet; Hareketli mesnetlerde çubuk, dış ortama serbestçe dönebilecek ve bir doğrultuda serbestçe hareket edebilecek şekilde bağlanmıştır. Bu mesnetlerde sadece bir yerdeğiştirme, mesela v, sıfırdır (Şekil 18). Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

31 Eleman temel bloğuna bir kanaldan geçen tek bir pim ile bağlandığında sadece bu kanala dik doğrultudaki hareketi engellenmiştir, dönebilir ve kanal doğrultusunda hareket edebilir. Dolayısı ile burada sadece kanala dik doğrultuda yani hareket doğrultusuna dik bir mesnet tepkisi oluşur (Şekil c) Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

32 d) Pandül Ayak; Üzerine kuvvet etkimeyen iki ucu mafsallı doğru eksenli çubuklara pandül ayak denir (Şekil 19). Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

33 Kayıcı mesnet ile aynı görevi yapan bir başka mesnet türü de pandül ayaktır. İki ucu da mafsallı (yani bir ucu sabit mesnet diğeri mafsallı) bir çubuğun üzerinde dış kuvvet yok ise bu çubuk pandül ayak adını alır. Pandül ayakta mesnet tepkisi çubuk doğrultusunda, hareket ise çubuk doğrultusuna diktir (Şekil a): Bir pandül ayak bir kayıcı mesnede eşdeğerdir, aynı noktada birleşen iki pandül ayak ise bir sabit mesnede denktir (Şekil b,c): Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

34 e) Elastik Ankastre Mesnetler;
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

35 İdealleştirme Bir taşıyıcı sistem daha önceki konularda tanımlanan çubuk elemanların kuvvet aktarabilecek bir biçimde birbirleri ile birleştirilmeleri ve elde edilen oluşumun mesnetlenmesi yani temele veya bir başka sisteme bağlanması ile ortaya çıkar. Aşağıda düzlemsel çubuk sistemler için çubuk birleşimleri ve mesnet bağlantıları incelenmiştir. Çubukların birbirleri ile birleştikleri noktaya düğüm noktası denir. Düğüm noktası rijit veya mafsallı olabilir. Tanım olarak bir düğüm noktasında birleşen iki çubuktan birini bir miktar döndürdüğümüzde bu dönme diğer çubuğa da geçiyor ise bu düğüm noktası rijit, geçmiyorsa mafsallı düğüm noktasıdır denir. Şekil 2.10 a ve b’ de görülen iki çubuk birbirine bir ve iki adet pim ile bağlanmıştır. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

36 Çubukların birbiri ile birleştiği yerlere düğüm noktası denir.
Düğüm Noktaları: Çubukların birbiri ile birleştiği yerlere düğüm noktası denir. Rijit Düğüm Noktası; Rijit düğüm noktası çubukların rijit olarak birleştiği noktalardır (Şekil 22). Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

37 Mafsallı Düğüm Noktası; Mafsallı düğüm noktasında iki çubuk birbirine bir mil etrafında serbestçe dönebilecek şekilde bağlanmıştır (Şekil 23). Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

38 Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

39 Şekil 2.10 a’daki çubuklardan biri θ kadar döndürüldüğünde pim etrafında serbestçe hareket eder ve dönme diğer çubuğa geçmez. Buna karşılık b’deki çubuk döndürüldüğünde iki pimli bağlantıdan dolayı serbestçe hareket edemez ve dönme diğer çubuğa da geçer. Burada a mafsallı birleşimi, b de rijit birleşimi göstermektedir. Birleşimin mafsallı veya rijit olması düğüm noktasında uygulanan detay (düzenek) ile ilgilidir. Şekilde bu birleşimlerin sembolik gösterilişleri de verilmiştir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

40 Mesnet Tepkileri Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

41 Denge Denklemleri Düzlem Sistemler Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

42 Uzay Sistemler Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

43 Kesit Tesirleri Taşıyıcı sistemlerde dış kuvvetlerden dolayı kesit içlerinde meydana gelen zorlanmalara kesit tesirleri denir. Şekil 27’deki gibi bir düzlem sistemde, normal kuvvet, kesme kuvveti ve eğilme momenti olmak üzere üç tane kesit tesiri bulunur. Çubuk ekseni doğrultusundaki kesit tesirine normal kuvvet (N), çubuk eksenine dik doğrultudaki kesit tesirine kesme kuvveti (T), çubukta eğilme oluşturacak kesit tesirine de eğilme momenti (M) denir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

44 Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

45 Pozitif Yön Kabulleri:
Normal Kuvvet; Çubukta çekme meydana getiren kuvvet pozitif, basınç meydana getiren kuvvet negatif kabul edilir (Şekil 28). Kesme Kuvveti; Sol taraftaki sistem göz önüne alınırsa yukarıdan aşağıya doğru, sağ taraftaki sistem göz önüne alınırsa aşağıdan yukarıya doğru pozitif kabul edilir (Şekil 28). Eğilme Momenti; Çubuğun bakış yönü doğrultusunda uzama oluşturmaları halinde pozitif kabul edilir (Şekil 28). Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

46 Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

47 Bir taşıyıcı sistem yükseklikleri, açıklıkları ve kesit ölçüleri olan ve belli bir malzemeden yapılmış üç boyutlu bir cisimdir. Ön tasarım sırasında malzeme ve bu büyüklükler mimari gerekler ve yapı mühendisliği bilgilerine göre kabaca saptanır. Ayrıca düğüm noktalarının ve mesnetlerin türleri de yine aynı ölçütlere göre belirlenir. Çözümleme aşamasında çubuklar eksen çizgileri ile mesnetler ve düğüm noktaları da türlerine uygun simgelerle ifade edilerek kâğıt üzerinde (veya bilgisayar ortamında) hesaplarda kullanılacak sanal bir sistem oluşturulur. İnşa edilecek gerçek sistemden bu sanal sisteme geçiş olgusuna idealleştirme denir. Burada ana ilke gerçek sistemin yükler altındaki davranışını olabildiğince doğru yansıtan bir sanal sistemin oluşturulmasıdır. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

48 Hesaplar bu sanal sistem üzerinde yapıldıktan sonra varılan sonuçları içeren bir taşıyıcı system projesi hazırlanır. Gerçek taşıyıcı sistem bu projeye göre inşa edilirse davranışı önceden bilinen ve istenen koşulları sağlayan bir yapı elde edilir. İnşa sırasında projeye uyulmaz ise davranışı bilinmeyen ve de büyük bir olasılıkla gerekli koşulları sağlamayan bir yapı ortaya çıkar. Bazen projede çok önemsiz olarak algılanan birtakım değişiklikler bile davranışta çok büyük sapmalara yol açabilir. Davranışı bilinen ve gerekli koşulları sağlayan bir yapının güvenli, davranışı bilinmeyen ve gerekli koşulları sağlayıp sağlamadığı belli olmayan bir yapının da güvensiz olduğu açıktır. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

49 Mevcut bir yapıyı güvenli olup olmadığını kontrol etmek için çözümlemeden önce bunun taşıyıcı sistemi ve detayları ayrıntılı bir biçimde gözlemlenmeli ve hesapta kullanılacak idealleştirilmiş sistem gerçek yapıyı temsil edecek biçimde oluşturulmalıdır. Aksi halde çözüm mevcut yapıyı değil bir başka yapıyı yansıtır. Aşağıda bu konuda birkaç örnek verilmiştir. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

50 Şekil a’da bir basit kiriş görülmektedir
Şekil a’da bir basit kiriş görülmektedir. Bilindiği gibi bu kirişin mesnetlerinden biri sabit diğeri ise kayıcıdır. Bu kiriş çelik malzeme ile inşa edildiğinde mesnet detaylarının sabit ve kayıcı mesnet olacak şekilde yapılması gerekir (Şekil b). Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

51 Böyle yapılmaz ise inşa edilen kiriş basit kiriş olmaz ve yükler altında basit kiriş gibi davranmaz. Örneğin her iki mesnet de sabit mesnet olarak yapılırsa kirişte sıcaklık değişmesinden dolayı büyük zorlanmalar meydana gelir, çünkü kirişin serbestçe uzamasına engel olunmuştur (Şekil c). Basit kiriş serbestçe uzayabildiği için sıcaklık değişimi nedeni ile ilave etkiler almaz. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

52 Şekil a’da kalın bir duvarın içine sıkıştırılmış çelik ya da ahşap bir kiriş görülmektedir. Bu bağlantı ankastre bir mesnet olarak alınabilir. Çünkü kiriş duvara birleştiği noktada yatay, düşey öteleme ve dönme yapamaz. Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

53 Buna karşılık aynı kiriş duvarda oluşturulan bir boşluğa oturtulmuş ise bu bağlantı sabit bir mesnet gibi düşünülebilir (Şekil b): Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

54 Aynı ilke doğrultusunda ankastre bir kolon mesnedi için çelik ve betonarme kullanıldığına göre aşağıdaki detaylar uygulanmalıdır (Şekil ): Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri

55 BENİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM
Bar-us Donatı Birleşim Çözümleri


"STRÜKTÜR ANALİZ II MESNETLER Hazırlayan: Yard.Doç.Dr.Kıvanç TAŞKIN." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları