Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme"— Sunum transkripti:

1 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

2 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
PROGRAM GELİŞTİRME Eğitimin verimliliği (1) bireye kazandırılacak davranışların gerçekçi biçimde tespit edilmesine, (2) bu değişikliklerin gerçekleşmesi için uygun eğitim ortamlarının düzenlenmesine, (3) öğrenciye davranış değişikliğini gerçekleştirmede sistematik rehberlik yapılmasına, (4) tasarlanan davranış değişikliklerinin ne ölçüde gerçekleştiğinin güvenilir biçimde kontrol edilmesine bağlıdır. Bu sonucun gerçekleştirilmesi ayrıntılı bir planlama ve uygulamayı gerektirir. Ayrıntılı bir eğitim planlama ve uygulaması ise program geliştirmenin konusudur. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

3 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Program geliştirme, eğitim programı ve öğretim programı kavramları birbirleriyle iç içe olan, bazen de birbirlerinin yerine kullanılan kavramlardır. Program Geliştirme ; “hazırlanan programlarının uygulamada, araştırmalar yolu ile geliştirilmesi” veya “programının hedef, içerik, öğretme-öğrenme süreci ve değerlendirme öğeleri arasındaki dinamik ilişkiler bütünü” olarak tanımlanmaktadır. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

4 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Program geliştirilirken, toplumda çağın gerektirdiği özellikler değişimler yaşanan sorunlar çatışmalar gereksinimler toplumun ve bireyin ihtiyaçları dikkate alınır ve alınmalıdır. Program geliştirme, program tasarısı oluşturulduktan sonra tasarının uygulanması değerlendirilmesi ve değerlendirme sonunda elde edilen sonuçlar doğrultusunda tasarının yeniden ele alınıp eksiklerin ve hataların düzeltilmesi süreci olarak da tanımlanabilir. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

5 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Ayrıca Program Geliştirilirken: Öğrenciye neler kazandırılacak? Öğrenciye kazandırılacaklar için hangi eğitimsel durumlardan faydalanılacak? Öğrenciye kazandırılacak davranışlar nasıl örgütlenecek? Belirlenen süreçler ne kadar etkili olacak ki istendik davranışlar kazandırılacak? Eski programın eksikliklerinin giderilmesi yenilenmesi değişen ihtiyaçlara göre ayarlanması Teknolojik-sosyal-ekonomik gelişmelere uyum sağlaması gerekir. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

6 Program geliştirmenin planlanması
PROGRAM ÇALIŞMA GRUPLARININ OLUŞTURULMASI 1.GRUP : Program karar ve koordinasyon grubu 2.GRUP: Program çalışma grubu 3.GRUP : Program danışma grubu üyeleri

7 1.GRUP : PROGRAM KARAR VE KOORDİNASYON GRUBU
A- Milli Eğitim Bakanlığı Temsilcileri İlgili Genel Müdürlük Temsilcisi/temsilcileri Talim Terbiye Kurulu Temsilcisi Teftiş Kurulu temsilcisi B-Öğretmen örgütlerinin temsilcileri Konu alanı Öğretmenlerinin temsilcisi Kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcisi İşçi ve işveren temsilcisi Meslek odası ve birliği temsilcisi C- Veli Temsilcileri Okul-Aile birliği temsilcisi Okul koruma derneği temsilcisi Öğrenci velisi temsilcisi D- Öğrenci temsilcisi ( Orta ve yüksek öğretim düzeyinde)

8 2.GRUP : Program çalışma grubu (tam süreli çalışma grubu)
Eğitimde program geliştirme uzmanı Eğitimde ölçme ve değerlendirme uzmanı İlgili konu-alanı uzmanı (üniversiteden bu alanın uzmanı) İlgili konu alanı öğretmenleri (uygulayıcıları)

9 3. GRUP : Program Danışma Grubu
Eğitim felsefecisi Eğitim psikoloğu Eğitim sosyoloğu Eğitim ekonomisti Eğitim denetçisi Okul yöneticisi Eğitim teknoloğu

10 PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ
Değerlendir Uygula Dene Program Tasarısı Hazırla İhtiyaç Analizi Yap ve Değerlendir

11 Program geliştirme Aşamaları:
İhtiyaç Analizi *Eğitim ihtiyacının belirlenmesi 2. Tasarlama *Hangi eğitim yaklaşımı kullanılacak?  Programda hangi öğeler kullanılacak? *Programın hangi öğesi ne kadar önemli ne kadar ağırlık verilecek öğeler arsındaki etkileşim düzeyi ne olacak? 3.Hazırlama *Ülkemizde eğitim programları hazırlanırken Taba-Tyler Modeli kullanılmaktadır. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

12 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
4. Uygulama *Ülke genelinde uygulanmadan önce bir yıl süreyle pilot okullarda uygulanır. Olumlu sonuçlar alınırsa ülke genelinde uygulamaya konulur. 5. Değerlendirme *Uygulama aşamasında programın eksik ya da olumlu yanları tespit edilir. Öğretmen ve öğrenci düzeyindeki uygulamalara bakılarak değerlendirme yapılır. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

13 PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİNİN İLKELERİ
**DİNAMİKLİK-SİSTEMATİKLİK: Herhangi bir öğede meydana gelen değişikliğin diğer öğeleri de etkilemesi ve değiştirilmesini gerekli kılmasıdır. Hedef-içerik eğitim durumları ve değerlendirme arasında dinamik ilişkiler vardır. **ARAŞTIMA VE GELİŞTİRME:Objektif ve bilimsel verilerin doğrultusunda yapılan bir çalışmanın ürünüdür. **DENENCEL VE OPERASYONEL: Uygulanırken değişiklikler yapılabilir, geliştirilebilir. Tasarlanır denenir denenirken düzeltmeler yapılır.Program geliştirme sürecinin uygulamalı olmasını ifade eder.. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

14 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
**SÜREKLİ VE DİRİK BİR SÜREÇTİR:Uygulama- değerlendirme sonrası elde edilen veriler hatalar eksiklikler geliştirme sürecinde anında kullanılır dönütler düzeltmeler yapılır. **Programlar ülkenin eğitim felsefesine toplumsal yapısına ihtiyaçlarına uygun olur ve paralellik gösterir **Program geliştirme uygulanmakta olan eğitimin değerlendirmesini yapar. **Program geliştirme ekip çalışmasını gerektirir, bir uzmanlık çalışmasını gerektirir. **Toplumsal güçler bilimsel ve teknolojik gelişmeler çevre doğa eğitim felsefesindeki gelişmeler uluslar arası standartlar program geliştirme sürecini tetikler. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

15 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
SÜREÇTİR   **Programın 4 temel öğesinin (tasarlama-hazırlama-uygulama-değerlendirme veya Hedef-içerik eğitim durumları ve değerlendirme ) birbiri arasında ilişkili düzenlenmesi program geliştirmede SİSTEMATİKLİK- DİNAMİKLİK ilkesine vurgu yapmaktadır. **Program geliştirme sürecinde program uygulanırken araştırma ve düzeltme yapılarak programın geliştirilmesi SÜREKLİLİK ilkesi ile açıklanır. **Bilgi ve teknolojideki gelişmeler, bireylerin ilgi ve gereksinimleri, sosyal yapının ve işleyişin gelişimi ve değişimi, programların hiçbirinin yüzde yüz öğrenmeyi sağlar nitelikte olmaması program geliştirme sürecine sürekliliği devamlılığı sağlar Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

16 PROGRAM(ÖĞRETİM) TASARIMI
“programın hedef, içerik, öğretme-öğrenme süreci ve değerlendirme öğeleri arasındaki dinamik ilişkiler bütünü” olarak tanımlanmaktadır. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

17 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Eğitim programı tasarımı, bir programın hangi öğelerden oluşacağının ortaya çıkarılması sürecidir. Program tasarımları bir eğitim programını oluşturan temel öğelerden oluşmakta ve bu öğeler arasındaki ilişkiler açısından farklılıkları ortaya koymakta ve farklı tasarımlar ortaya çıkmaktadır. Eğitim programı tasarımları programda bulunan öğelere farklı ağırlıklar verilerek oluşur. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

18 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Program tasarımı yapılırken program geliştirme grubu ve görevli uzmanların felsefi görüşleri ile toplumdaki mevcut felsefi görüşler hedeflerin seçiminde etkili olmaktadır. Eğitim programı tasarımı çalışmasıyla büyük oranda, bir programın ana çerçevesi ortaya konulmaya çalışılmakta ve şu dört soruya yanıt aranmaktadır: Þ   → NE yapılmalıdır ?   → Konu alanı NELERİ içermelidir ?   → HANGİ öğrenme stratejileri, kaynak ve teknikleri kullanılmalıdır ?   → Sonuçları değerlendirmek için hangi yöntem ve araçlar kullanılmalıdır ? Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

19 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Programın dört öğesi Öğrenme Değerlendirme Amaçlar İçerik Yaşantıları Niçin? Ne? Nasıl? Ne kadar? Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

20 Programının unsurları
Niçin? Hedefler(Kazanım-Amaç) Ne Öğretelim? İçerik (muhteva) Ne kadar? Değerlendirme Nasıl Öğretelim Etkinlikler Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

21 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
PROGRAM UNSURLARI Hedefler –Kazanım-Amaç– Niçin yapılmalı? Ders konuları – Hangi dersler ve içerikleri ne olmalı? Etkinlikler-Eğitim Durumu (Metot ve öğretim düzenlemesi – hangi öğretim stratejileri, kaynakları ve faaliyetler kullanılacak?) Değerlendirme – Sonuçları ölçmede hangi yöntem ve araçlar kullanılacak? Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

22 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
BİREY KONU ALANI TOPLUM ADAY HEDEFLER MUHTEMEL ADAY HEDEFLER Eğitim Psikolojisi Eğitim Sosyolojisi Eğitim Felsefesi Eğitim Ekonomisi DEĞERLENDİRME EĞİTİM DURUMLARI Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

23 ÖĞRETİM TASARIMININ TEMELLERİ
Sosyal temel: Bir program toplumdan ve toplumun yapısından uzak kalamaz. Toplumun ihtiyaçları programları etkiler. Önemli problemler, büyük çatışmalar, değişme önelimleri (köyden kente göç gibi), iş imkanları… program geliştirmede temel alınmalıdır Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

24 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Programların temel amacı bireylerin topluma uyum sağlamasıdır. Bundan dolayı programlar toplumun beklentilerine ihtiyaçlarına yaşam biçimlerine kültürüne sosyal ve ekonomik yapısına uygun olmalıdır. Bireylerin toplumsallaşmasını sosyalleşmesini sağlar. Toplum bireyden ne istemektedir? sorusuna yanıt aranır. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

25 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Eğitim programları ile kültür mirası gelecek kuşaklara aktarılır. Bir ülkenin eğitim politikası milli ideolojiyi koruma değer ve sembolleri öğretmektir. Toplumsal düzeni ve adaleti sağlamada eğitim kurumları ve programlarının rolü büyüktür. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

26 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Toplumun ihtiyaç duyduğu birey özelliklerine cevap veremeyen ve toplumla uyum göstermeyen programların yaşama şansları yoktur. Eğitim programları toplumsal değişmeleri hızlandırır. Yenilikleri etkiler. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

27 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Ülkemizde eğitim programlarının toplumsal temellerinde, Atatürk İlke ve Devrimleri, Atatürk ün eğitim ile ilgili görüşleri Anayasa ve yasalar hükümet programları kalkınma planları milli eğitim şuraları ve bilimsel literatürden alır. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

28 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Psikolojik temel: Eğitim psikolojisi; bireyin daha iyi tanınmasını ve eğitim etkinliklerine yön verilmesini sağlar. Ayrıca; -Birey hangi koşullar altında ve nasıl öğrenir? -Öğrenme, öğretme süreci nasıl gerçekleşir? -Hangi tür davranışlar öğrenme ürünüdür? Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

29 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
-Öğretim hedefleri kazanımları bireye uygun mudur?, değil midir? Öğrenme öğretme kuramlarının temel alınmasını sağlar. Çünkü öğrenme kuramları( Bilişsel davranışçı kuramlar )daha çok öğreneni temel alır, birey hangi koşullar altında ve nasıl öğrenir, öğrenme hangi koşullarda gerçekleşir,hangi davranışlar öğrenme ürünüdür. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

30 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Öğretme kuramları ise öğretmen ve öğretimin düzenlenmesi boyutuyla ilgilidir, öğretmen davranışları süreci nasıl etkiler? öğretmen süreci nasıl yönlendirir? öğretmen hangi koşullar altında nasıl davranır? öğretmen davranış bozukluklarıyla karşılaştığında neler yapar? öğretimin düzenlenmesinde geçerli ilkeler nelerdir? öğrenme sürecine etki eden faktörler nelerdir? Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

31 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Programlar hazırlanırken; öğrencilerin yetenekleri, ilgileri, eğilimleri beklentileri, hazırbulunuşluk düzeyleri, bireysel farklılıkları dikkate alınır. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

32 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Felsefi temel Programlarda neye önem vereceğiz? sorusuna cevap arar. Amaçların tespitinde, amaçların önem ve öncelik sırasının belirlenmesinde, programın iç ve dış tutarlılığını belirlemede, toplumdan ve konu alanından ne alacağımızı belirlemede felsefeden yararlanırız. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

33 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Programlar hazırlanırken eğitim programı, hangi felsefi yaklaşıma dayanmalıdır? sorusu sorularak başlanır. -Felsefi yaklaşım merkeze alınan öğeyi ve öncelikleri işaret eder. -Temel alınan felsefi yaklaşım ülkenin eğitim felsefesini ortaya koyar. -Program geliştirme sürecinde, NİÇİN? Sorusunun cevabını aranır. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

34 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
-Eğitim programlarının hazırlanmasında yönlendirici rol oynar programa anlam kazandırır ve eğitim ortamlarının düzenlemesinde temel oluşturan en önemli öğedir. -Temel varsayımları belirlemede ve oluşturmada hedeflerin iç ve dış tutarlılığını sağlamada hedefleri önem sırasına koymada hedefleri sorgulamada felsefeden faydalanılır. Eğitimi çok yönlü ele alır. Tüm öğeleri ile beraber. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

35 Eğitim Felsefesi Okulların ne için olduğunu,(iş görüsünü)
Hangi konuların öğretilmesi gerektiğini Öğrencilerin nasıl öğrendiğini Eğitimin hedeflerini İçeriğin seçilmesi ve örgütlenmesini Öğrenme-öğretme sürecini belirlemede kısaca program geliştirmenin her öğesi felsefeye dayanır.

36 Felsefe ve Eğitim

37 İdealizm Gerçek, maddi ve fiziksel olmaktan çok metafizik ve zihinsel mahiyettedir. Gerçeğe giden yol sadece bilimsel yöntemle olmayıp (gözlem ve deney) sezgisel düşünmede önemlidir. Bilginin kaynağı akıl ve düşüncelerdir. İyi, doğru ve güzel evrenseldir. Tüm insanlar için değerler mutlaktır ve değişmez. 37

38 İdealizmin Eğitim Anlayışı Evreni açıklamada, ruh, ahlâk, zihin ve düşünce gibi kavramları temel alır. Gerçek bilgi aklın ürünü olan bilgidir ve insan zihninde doğuştan vardır, Öğretmenin temel görevi, öğrencilerdeki bu gizli bilgileri açığa çıkarmaktır. İyi, güzel ve doğrunun evrensel olduğunu savunan bu görüşe göre, öğrencilere yaşayan değerler ve bu değerlerle nasıl yaşayacağı öğretilmelidir.

39 Okulda kültürel mirasın aktarılmasına ve değerlerin öğretilmesine önem verilmelidir.
Eğitim, insan aklı ve zihinsel süreçlerinin geliştirilmesidir. Felsefe, mantık, ahlak gibi dersler eğitimin temelidir. İdealizmde gerçek akıldır ve madde bir bakıma onun ürünüdür

40 İdealist eğitimin merkezinde konular, dersler, evrensel doğrular ve bunları aktaracak öğretmen vardır. Bu nedenle idealistler konu alanı veya bilgi merkezli eğitim programı geliştirme yaklaşımını benimsemişlerdir. Okul kültürel mirası oluşturan değerleri öğretmelidir. Eğitim ruhu iyiye çevirme işidir. Zeki insanlar (Filozoflar) devleti yönetmelidir.(Platon) Yön verdiği eğitim felsefesi esasiciliktir.

41 Realizm Temelde idealizme karşıt olarak doğmuştur.
Ruhcu ve maddeci gerçekçilikten farklı olarak, çağdaş felsefi gerçekçilik; bizim gerçekçiliğimizin bazı yönlerini, kavramsal şemaları, dilbilimsel uygulamaları, inançların ontolojik olarak bağımsız olduğu inancıdır. Var olan her şey gerçektir. Dış dünya insanın algılamasından bağımsızdır Bilgi; duygu ve arzulardan öte akla bağımlıdır. Bu düşünce nesnelliği doğurmuştur. 41

42 Realizmin Eğitim Anlayışı
İnsanlar, akıl ve muhakeme güçleriyle dünyayı bilirler. Var olan her şey doğadan gelir ve doğanın kanunlarınca idare edilir. İnsan davranışları bu doğa kanunlarına uygunluğu ölçüsünde akılcıdır. Bir fikir ya da inancın doğruluğu, dile getirdiği nesne ya da olgunun var olmasına bağlıdır. Bilginin kaynağı yaşanan çevredir. Nesnellik düşüncesine dayanır. Toplumsal değerleri koruma ve yeni kuşaklara aktarma esastır. Bu aktarma ile gençlerin akıllarını kullanma yetenekleri geliştirilir.

43 İdealizmde olduğu gibi konu alanını merkeze alan program tasarımları benimsenir. Akla bağımlı olması nesnel olmasını sağlar. İdealist görüşe karşıt olarak oluşturulmuş bir görüştür. Bilgi doğuştan değildir, sonradan elde edilir. Bilimsel yöntem, deney ve gözlem kullandığı yöntemdir. Yön verdiği eğitim felsefesi daimicilik ve esasiciliktir.

44 Pragmatizm Gerçeğe ve eyleme yönelik olan, pratik sonuçlara yönelik düşünmektir. William James ( ) tarafından popüler hale getirilmiştir. Onun felsefe ekolünden olanı yapmak, başarmak anlamına da gelir. Hem iyinin teorisihem de doğrunun teorisidir. İyinin teorisi olarak faydacılık refahcıdır (welfarist). İyi en fazla faydayı sağlayandır ve burada fayda zevk, tatmin veya bir nesnel değerler listesine göre tanımlanır.

45 Bir doğru teorisi olarak ise faydacılık neticecidir (consequentialist)
Bir doğru teorisi olarak ise faydacılık neticecidir (consequentialist). Doğru hareket bir şeyin uygulanabildiği ölçüde gerçek olduğu savına dayandırılmıştır.  Eğer bir bilgi günlük hayatta işe yarıyorsa o bilgi doğrudur. Yaramıyorsa yanlıştır.  İnsan deneyimine dayandığından eğitimde amaç ve yöntemlere sürekli düzeltme ve esneklik imkanı verir. Eğitimde çıkış noktası konu değil öğrencidir. Eğitim hayatın kendisidir. Bir düşüncenin doğruluğu onun başarısına bağlıdır. Değişim gerçeğin esasıdır. 45

46 Pragmatistler (Faydacılar) doğrunun insan yaşantısından (Deneyimlerinden) kaynaklanan deneysel bir olgu olduğunu ileri sürerler. Pragmatizm esas itibarı ile Amerikalı felsefeci John Dewey’in deneyci düşünce sistemi üzerine kurulmuştur. Pragmatizm yararcılık-faydacılık diye anılmakla birlikte, deneycilik, aletçilik, işlevselcilik-fonksiyonalizm gibi kavramlarla da ilişkilendirilmiştir.

47 Pragmatizmin Eğitim Anlayışı Gerçeğin değişken ve göreceli olduğu görüşüne dayanır. Gerçeğin bu yapısı nedeniyle mutlak ya da evrensel doğru bulunmaz. Doğruluk, düşüncenin başarısıdır. Bilgi “yaşantı” yoluyla elde edilir. Pragmatizmde önyargıların yeri yoktur. Bir fikrin, bir inancın ve bir hipotezin sonuçlarını değerlendirerek gerçeğe varma yoludur. Öğrenme, öğrenen ile çevre arasındaki etkileşim sonucu ortaya çıktığından dolayı aktif katılımı gerektirir.

48 Eğitimde esnektir. Sürekli deneme ve düzeltmelere olanak tanır
Eğitimde esnektir. Sürekli deneme ve düzeltmelere olanak tanır. Eğitimde çıkış noktası konu değil çocuktur. Eğitim yaşamın kendisidir. Öğrencilere öncelikle nasıl eleştirel düşünecekleri öğretilmelidir. Ayrıca problem çözme becerileri de kazandırılmalıdır. Eğitimde bireysel özellikler ve etkin katılım önemlidir. Değerler görecelidir ve bireyler arasındaki etkileşime göre biçimlenir. Yön verdiği eğitim felsefesi ilerlemecilik ve yeniden kurmacılıktır.

49 Varoluşçuluk (Egzistansiyalizm)
Yirminci yüzyılın ilk yarısının sonlarına doğru Fransa’da ortaya çıktı. Öncelikle bir felsefi akımdır. En önemli temsilcileri Martin Heidegger, Karl Jaspers, Jean-Paul Sartre, Gabriel Marcel ve Maurice Merleau-Ponty olmuştur. Felsefi bakımdan temelleri ise bunlardan önce Nietzsche, Kierkegaard ve Husserl gibi düşünürler tarafından atılmıştır.  İnsanın kendi değerlerini kendinin oluşturabileceğini; geleceğini yine kendisinin kurabileceğini savunan bir felsefe akımıdır.

50 Yetişkinlerin görevi onları zorlamadan yardımcı olmaktır.
İnsanı merkeze alır. İnsan hayatta anlam arayan özgür bir varlıktır. İnsan biriciktir, her şeyin üstündedir, hiç kimse başkasına karışmamalıdır. Eğitimin amacı özgürlüklerin artmasıdır. Her öğrenci kendi değer sistemini kendi oluşturmalıdır. Yetişkinlerin görevi onları zorlamadan yardımcı olmaktır. Öğretmen bilgi veren, sorun çözen olmamalı; öğrencilerin kişiliğini geliştiren biri olmalı. Eğitimde uygulanabilirliği zordur. 50

51 Eğitim Felsefeleri İdealizm : Esasicilik (Essentializm)
Öğrencilere, bütün insanların sahip olması gereken temel esaslar, geçmiş tecrübe ve değerler öğretilmelidir.

52 İlkeleri: Öğrenmenin doğasında çok sıkı çalışma ve çoğu zaman zorlanma vardır.Disipline önem verilmelidir. Eğitim öğretmen merkezli olmalıdır. Eğitim sürecinin özünü konu alanının çok iyi özümlenmesi oluşturur. Okulda zihinsel disiplin yaklaşımının geleneksel yöntemleri kullanılmalıdır. Soyut düşünme, alıştırma ve ezberleme yöntemleri kullanılmalıdır.

53 Eğitim Felsefeleri Realizm: Daimicilik ( Prenializm)
Eğitim evrensel nitelikteki belli gerçeklere göre şekillenmelidir.insanın doğası ve ahlaki ilkeleri değişmez.İnsanların bu değişmez gerçeklere göre yetiştirilmesi gerekir.Eğitim sağlam ve doğru karakterli insan yetiştirmeli ve zihinsel eğitime önem verilmelidir.

54 İlkeleri: Konuların öğretilmesi önemlidir Değişmeyen evrensel bir eğitim Entelektüel eğitim Eğitim hayatın kopyası değil, ona hazırlıktır Kültürü yeni kuşaklara aktarma Maddi ve manevi eğitim Klasik eserler eğitimi

55 Pragmatizm: İlerlemecilik : Progressivizm)
Pragmatik felsefenin eğitime uygulanışıdır. Eğitimciler yeni bilgi ve çevredeki değişmeler ışığında politika ve yöntemlerini seçmeye hazır olmalılar.Eğitimin özü topluma uyumda değil tecrübelerin sürekli yeniden inşa edilmesindedir.

56 İlkeleri: Eğitim aktif ve çocuğun ilgilerine göre olmalıdır. Öğretimde problem çözme yöntemi esas alınmalıdır. Okul yaşama hazırlık değil yaşamın kendisi olmalıdır. Öğretmenin görevi yönetmek değil rehberliktir Okul öğrencileri yarıştırmaktan çok, işbirliğini sağlamalıdır. Demokratik eğitim ortamı

57 Pragmatizm: Yeniden Kurmacılık (Reconstructionism)
İlerlemeciliğin devamıdır. eğitimin amacı toplumu yeniden düzenlemek ve toplumda gerçek demokrasiyi yerleştirmektir. Eğitim sosyal reform hareketi oluşturmada önemli araçlardan biridir.

58 İlkeleri: Eğitim yeni bir toplumsal düzen yaratmalıdır
Toplumun yapılandırılmasında, yeni düzenin oluşturulmasında temel sorumluluk okullardadır Esas güç öğretmenlerdedir.Öğretmen yeniden eğitimin merkezindedir. Eğitim davranış bilimlerinin bulgularına dayalı olarak toplumu yeniden inşa etmelidir. (john dewey)

59 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Konu alanı temeli: Programlarda konular vardır ve eğitim etkinlikleri için önemlidir. Programlar öğrenciye belli davranışları kazandıracağı umulan, o alanla ilgili temel kuramları, ana fikirleri, değişmeye uzun zaman dayanabilmiş konuları içine almalıdır. Ancak programlar konular yığını haline getirilmemelidir. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

60 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Bireylere ne öğretelim? sorusuna cevap arar. -Bireylere hangi bilgi birimleri ve konuları öğretilmelidir? -Konuların geçerliliği güvenirliği güncelliği önemlidir. -Bilimsel olarak doğruluğu kanıtlanmayan bilgiler programlara konulamaz. -Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri de içerisine almalıdır.   Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

61 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Ekonomik temel: -Programlar mali imkanlarla sınırlıdır. -Eğitim ekonomik kalkınma ve gelişmeye yardımcı olmalıdır. -Eğitime ayrılan bütçe program geliştirme çalışmalarına yön verir. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

62 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
-Eğitim-Bilgi Beceri-İstihdam-Üretkenlik-Kazanç ilişkisi. -Ülke ekonomisi ne kadar güçlü olursa eğitime ayrılan pay o kadar artacaktır. Eğitim ekonomisi plan ve program dahilinde hedeflere ulaşmak için kaynakların etkili bir biçimde kullanılması ile israfın önüne geçilmesini sağlar. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme

63 Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme
Bireysel temel: Programlar bireylerin akademik, bireysel ve mesleki ihtiyaçlarını dikkate almalıdır. Programlar hazırlanırken bireylerin kendilerini gerçekleştirecek süreçlerini desteklemeye yönelik olmalıdır. Toplumdaki bireylerin ilgi yetenek ve gelişimleri, öğrenme sitilleri dikkate alınarak programlar hazırlanmalıdır. Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme


"Prof.DR.YÜCEL GELİŞLİ-EPÖ;Program geliştirme" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları