Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Test Geliştirme Süreci
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
2
Test Geliştirme Test geliştirme süreci bilim tarihi içinde oldukça kısa bir zaman dilimi içinde çeşitli gereksinimleri karşılamak amacıyla oluşmuştur (Özgüven, 2007). Psikolojik testler, bireyler arasındaki farklılıkları, aynı kişinin değişik zaman ve durumlardaki tepki farklarını ölçmeyi amaçlar. Baykul (2000) test geliştirmeyi, özellikleri önceden belli bir yaklaşıklıkla kestirilebilen bir ölçme aracı hazırlama işi olarak tanımlamıştır.
3
Erkuş (2012) ise, psikolojik ölçek geliştirmeyi bireyin ölçülmesi amaçlanan sadece ilgili özelliğini uyaracak uyarıcılar takımını ve bu uyarıcılara uygun tepki kategorilerini oluşturma süreci ve işlemi olarak tanımlamıştır. Özçelik (1992b)’e göre test geliştirme, hazırlanan bir testi daha nitelikli bir ölçme aracı haline getirme sürecidir.
4
Baykul (2000), Thorndike (1971) ile Crocker ve Algina (1986)’dan yararlanarak test geliştirme adımlarını şöyle tanımlamıştır; 1. Testin (test puanlarının) hangi amaçla kullanılacağının belirlenmesi 2. Test ile ölçülecek niteliklerin saptanması 3. Maddelerin yazılması 4. Maddelerin gözden geçirilmesi (redaksiyon)
5
5. Deneme formunun hazırlanması
6. Deneme uygulamasının yapılması 7. Deneme uygulaması cevap kâğıtlarının puanlanması, madde analizi ve madde seçimi 8. Nihai testin oluşturulması ve istatistiklerinin kestirilmesi
6
Test Planı Güvenilir ve geçerli bir test elde etmenin en önemli yolu, test geliştirme sürecini planlı bir biçimde yürütmektir. Thorndike (1982) iyi bir test planı için; testin amacının açıkça belirtilmesini, testte ölçülecek hedeflerin işevuruk tanımlarının yapılmasını, test kapsamına karar verilmesini ve testte yer alacak hedeflerle/kazanımlarla konu alanı arasındaki ilişkilerin belirlenmesini gerektiği üzerinde durur.
7
Bu anlamda planlama birbirine bağlı aşamaları içeren bir süreçtir
Bu anlamda planlama birbirine bağlı aşamaları içeren bir süreçtir. Test geliştirmenin başarısı öncelikle aşamalara ilişkin belirlemelerin doğru yapılmasına sonra da testin bu aşamalara uygun biçimde geliştirilmesine bağlıdır.
8
Testin Geliştirilme Amacının Belirlenmesi
Test geliştirmenin ilk aşaması test puanlarının hangi amaçla kullanılacağına karar verilmesidir. Eğitsel başarı (erişi) testleri çoğunlukla öğrencilerin öğrenmelerini izlemek ve değerlendirmek için kullanılır.
9
Bunun yanında erişi testlerinden elde edilen sonuçlar öğretim süreçleri hakkında kararlar vermek için kullanılmaktadır. Örneğin öğrenci başarısını izlemek amacıyla önkoşul öğrenmeleri belirlemek; bireyin derse hazırlıklı gelip gelmediğini saptamak, öğrenme eksikliklerini ve güçlüklerini belirlemek amacıyla yapılan testler hazırlanmaktadır.
10
Kaynakça Baykul,Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları. Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Orlando, FL: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers. Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem Akademi. Özçelik, D. A. (1992). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları. Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik testler. Ankara: Pdrem Yayınları. Thorndike, E. L. (1971). The Fundamentals of learning. NewYork: AMS Press.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.