Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ULUSLARARASI TİCARETE GİRİŞ 1.HAFTA NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr
2
ULUSLARARASI TİCARETE GİRİŞ
İthalat İhracat Kavramları Ticaret: Kazanç sağlamak amacıyla, üretilen mal ve hizmetlerin alınıp satılmasına ticaret denir. Ticaret kavramı kendi içinde iç ve dış ticaret olmak üzere ikiye ayrılır. Ticaretin, bir ülkenin kendi iç pazarlarına yönelik kısmına iç ticaret, yabancı ülkelere yönelik kısmına ise dış ticaret denir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
3
ULUSLARARASI TİCARETE GİRİŞ
İç Ticaret: Ülke sınırları içinde, bölge ve bölümler arasında yapılan ticarete iç ticaret denir. Türkiye’de çok canlı bir ticaret vardır. Bunda etkili olan faktörler şunlardır: Sanayi kuruluşlarının dengesiz dağılımı, Bölgeler arasında yetişen tarım ürünlerinin farklı olması, Nüfusun dengesiz dağılımı, Hayvansal maddelerin her yerde üretilememesidir. Ülkemizde iç ticaret hacmi giderek büyümektedir. Bu büyümede; Ülke nüfusunun artması, Çeşitli bölgelerinde birbirinden farklı ürünlerin yetişmesi veya üretilmesi, Ulaşım olanaklarının gelişmesi etkendir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
4
ULUSLARARASI TİCARETE GİRİŞ
Dış Ticaret: İki veya daha fazla ülke arasında yapılan ticari bir alış veriş olup, bu işlem özellikle mal alanında gerçekleştirilmektedir. Ancak ülkeler arasında hizmet alım ve satımları (taşımacılık, sigortacılık vb) da olabilir. Dış Ticaret sonuçta, malların ve sermayenin ulusal sınırların dışına akışıyla ilgilidir. Dış ticaretin para karşılığına dış ticaret hacmi denir. Gerek mal gerekse hizmetlerin ülke sınırları dışına satılması (ihracat) veya diğer ülkelerden satın alınması (ithalat) dış ticaretin konusudur. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
5
ULUSLARARASI TİCARETE GİRİŞ
İhracat (Dış satım): Bir ülkenin başka ülkelere yaptığı satışlardır. İhracatta para akışı içeri, mal akışı dışarı doğrudur. İthalat (Dış alım): Bir ülkenin başka ülkelerden aldığı mallara denir. Küreselleşme süreci ile birlikte dünyada ihracat sürecinde kullanılan belgeler, tanımlar ve uygulamalar standartlaştırılmaktadır. Türkiye de Gümrük Birliği Anlaşmasıyla birlikte bu standartlaştırma sürecinin içinde yer alarak, standartlara uymak için kanun ve yönetmeliklerinde değişiklikler yapmıştır. Ülkelerin ekonomisinde büyük önem taşıyan ticaret, ülkelerin kalkınma düzeyini belirler. Kalkınmanın belirtisi ise ihracatın artması ithalatın ise gelişmesidir. Nitekim ithalat ve ihracatın eşit olması ticaretin dengeli olduğunu gösterirken, ihracatın ithalattan fazla olması kalkınma seviyesinin yüksekliğini gösterir. Türkiye'nin dış ticareti kalkınmakta olan ülkelerin özelliklerini gösterir. Gelişmiş ülkelerde dış ticaret hacmi fazla, gelişmemiş ülkelerde düşüktür. Yine, gelişmiş ülkelerde ihracat, genelde ithalattan daha fazladır. Bu ülkeler dışarıdan daha çok hammadde alıp dışarıya işlenmiş sanayi ürünleri satarlar. Az gelişmiş ülkeler ise dışardan daha çok işlenmiş sanayi ürünleri alıp, dışarıya tarım ürünleri veya hammaddeler satarlar. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
6
ULUSLARARASI TİCARETE GİRİŞ
Türkiye’de Dış Ticaret: Türkiye’de, Cumhuriyetin ilk yıllarında çok az olan dış ticaret hacmi, artan nüfus ve canlanan ekonomiye bağlı olarak artış göstermiştir. 1980'li yıllara kadar Türkiye’de, dış ticaret hacmi düşük, ihracatta tarım ve maden ürünleri, ithalatta ise daha çok işlenmiş sanayi ürünleri önemliydi. 1980'li yıllardan sonra, dış ticaret hacminde artış gözlemlenmiştir. İhracatta sanayi ürünlerinin payı % 90’lara çıkarken ithalatta ise fabrika kuracak aletlerin, yatırım mallarının ve hammaddelerin oranı artmıştır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
7
ULUSLARARASI TİCARETE GİRİŞ
Başlıca İhraç Ürünlerimiz: Tarım ürünleri (Pamuk, fındık, tütün, baklagiller, kuru ve yaş meyveler), bazı dayanıklı tüketim malları (Televizyon, buzdolabı, vs.), dokuma ve tekstil ürünleri, ipekli dokuma ve giyim eşyaları, madenler (krom, bakır, cıva, demir, bor, tuz), hayvan ve hayvansal ürünler (Deri, tavuk, yumurta, yün, tiftik), bitkisel yağlar, mobilya, çimento, cam ve seramik ürünleri. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
8
ULUSLARARASI TİCARETE GİRİŞ
Başlıca İthal Ürünlerimiz: Fabrika kurmaya yarayan aletler, ham petrol, doğalgaz, ilaç ve kimyasal maddeler, elektronik araçlar, motorlu araçlar, silah, optik araçlar, tropikal ürünler (muz, kahve, hurma, pirinç). NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.