Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÇALIŞMA ve YÖNETİMDE PROTOKOL ve DAVRANIŞ KURALLARI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÇALIŞMA ve YÖNETİMDE PROTOKOL ve DAVRANIŞ KURALLARI"— Sunum transkripti:

1 ÇALIŞMA ve YÖNETİMDE PROTOKOL ve DAVRANIŞ KURALLARI

2 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Yönetimde protokol, bir anlamda “Resmi Görgü Kuralları” demektir. Ast ile üst özel hayatlarında ne kadar samimi bir arkadaş olsa da, yönetimdeki resmi ilişkilerinde daima protokol kurallarına uymak zorundadırlar. Örneğin, özel ilişkilerinde üstüne “Ağabey “ diyen bir ast, makamında veya bir toplantıda ona “ Sayın Başkanım” demek durumundadır.

3 BİR ÇALIŞANIN BAŞARISINI
%33 KİŞİLİĞİ %33 İŞİ (BİLGİ VE BECERİSİ) %34 PROTOKOL (TEMSİL NİTELİĞİ) OLUŞTURUR. BAŞARI PROTOKOLDE GİZLİDİR

4 PROTOKOL İLKELERİ 1. PROTOKOLDE SAYGI VE NEZAKET ESASTIR. (KONUKLARA, MAKAM SAHİBİ YÖNETİCİLERE VE HANIMLARA SAYGI VE NEZAKET ESASTIR.) 2. PROTOKOLDE ONURU ve SAYGINLIĞI (İTİBARI) KORUMAK ESASTIR. 3. PROTOKOLDE BİR KİŞİYE YA DA KURUMA HAK ETTİĞİ VE LÂYIK OLDUĞU ÖNEMİ VE DEĞERİ VERMEK ESASTIR. BİR KİŞİYE YA DA KURUMA GEREKEN ÖNEMİ VE DEĞERİ VERMEMEK YA DA GEREĞİNDEN FAZLA ÖNEM VE DEĞER VERMEK O KİŞİ YA DA KURUMUN KENDİ DEĞERİNİ VE İTİBARINI DÜŞÜRÜR.

5 4. PROTOKOLDE TEMSİL ESASTIR
PROTOKOLDE KİŞİ KENDİNİ TEMSİL ETMEZ. UNVANINI VE KURUMUNU TEMSİL EDER. HER YÖNETİCİNİN TEMEL İŞLEVİ KURUMUNU EN İYİ BİÇİMDE TEMSİL ETMEKTİR. BİR KİŞİNİN TEMSİL NİTELİĞİ; DIŞ GÖRÜNÜMÜ, GİYİMİ, TUTUM VE DAVRANIŞI, KONUŞMASI, PROTOKOL - SAYGI, GÖRGÜ VE NEZAKET KURALLARINA UYMASI İLE ORTAYA ÇIKAR. YÖNETİMDE TEMSİL HAK VE YETKİSİNE SAHİP OLANLAR: a. Kurum Amiri b. Yönetici Vekili c. Yönetici Temsilcisi (Yöneticinin görevlendirdiği kişi) d. Bölge / İl Müdürü e. Yöneticinin Eşi

6 5. DAVET VE KABULLERDE, TOPLANTILARDA, GÖRÜŞMELERDE, ZİYARETLERDE, KARŞILAMA VE AĞIRLAMADA KURUMLARARASI İMZALARDA DÜZEY EŞİTLİĞİ, DENKLİK VE KARŞILIKLILIK ESASTIR. 6. ÖNDEGELMEDE HİYERARŞİK UNVAN VE RÜTBE; ÖNCEGELMEDE KIDEM ESASTIR. (Kıdem, eşitler arasında önce gelmedir). 1. a,b,c, 2. a,b,c, 3. a,b,c, PROTOKOLDE ASTLIK ÜSTLÜK SÖZ KONUSU DEĞİLDİR. PROTOKOL BİR İTİBAR SIRALAMASIDIR; HİYERARŞİK BİR SIRALAMA DEĞİLDİR.

7 7.PROTOKOLDE MAKAMA VE UNVANA SAYGI ESASTIR.
8. PROTOKOLDE MAKAM VE RESMİ UNVAN ESASTIR. PROTOKOLDE KİŞİSEL UNVAN, YAŞ VE CİNSİYET AYRIMI YOKTUR. PROTOKOLDE, BİR KİŞİNİN KİŞİSEL UNVANI, YAŞI VE CİNSİYETİ, O KİŞİNİN VE KURUMUN (MAKAMIN) PROTOKOL OLARAK YERİNİ VE STATÜSÜNÜ DEĞİŞTİRMEZ. 9. PROTOKOLSÜZ SIRALAMA ALFABETİKTİR.

8 10. KAMUSAL YAŞAMDA ULUSAL BAYRAK VE ÜST, KAMUSAL VE SOSYAL YAŞAMDA KONUK SOSYAL YAŞAMDA HANIM DAİMA ÖNCE GELİR (SAĞDA YER ALIR). 11. KARŞILAMADA ÜSTLER BAŞTA UĞURLAMADA SONDADIR. 12. TÖRENLERDE KONUŞMA SIRASI ASTTAN ÜST’EDİR. AÇILIŞ KONUŞMASINI EVSAHİBİ SON KONUŞMAYI ONUR KONUĞU YAPAR.

9 RESMİ TÖRENLERDE YÜRÜYÜŞ VE OTURMA DÜZENİNDE 1 NUMARA (ÜST) DAİMA ORTA MERKEZDEDİR:
5 – 3 – 1 – 2 – 4 KURUMSAL TÖRENLERDE EVSAHİBİ, 1 NUMARA OLAN ONUR KONUĞUNUN SAĞINDADIR.

10 PROTOKOLDE ULUSAL BAYRAĞI, KONUĞU, ÜST’Ü VE HANIMI KORUMAK, KOLLAMAK VE SAYMAK ESASTIR.

11 PROTOKOL KURALLARINI BİLMEK İNSANA GÜVEN VERİR
KAMUSAL YAŞAMDA PROTOKOL KURALLARINI BİLMEK İNSANA GÜVEN VERİR ÜSTÜNLÜK VE SAYGINLIK SAĞLAR. & PROTOKOL KURALLARINA UYAN KİŞİ, İŞ YAŞAMINDA FARK EDİLİR, TERCİH EDİLİR VE YÜKSELTİLİR.

12 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Yöneticinize daima saygılı hitap edin.Ona taşıdığı ünvanına göre” Sayın Başkanım” veya “Sayın Valim” deyin veya sadece “Beyefendi” diye hitap edin. Yöneticinizin makamına girdiğinizde “Saygılar Sayın Başkanım” veya “ Saygılar Beyefendi” diyerek selamlayın.

13 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
İçeri girerken ceketinizin düğmeli olmasına dikkat edin. Yöneticiniz “Buyurun oturun” demeden oturmayın veya oturmanız gerekiyorsa “Müsaadenizle Efendim” diyerek oturun. Otururken amiriniz veya üstleriniz karşısında bacak bacak üstüne atmayın. Üstünüz ve yöneticiniz size “hoş geldiniz” veya “güle güle” derken toka etmek için elini uzatmıyorsa, önceden elinizi uzatmayın.

14 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Otururken, üstünüz ayağa kalkarsa siz de kalkın. Üstünüz ya da amiriniz görüşmenizin sonunda size “ Memnun oldum, teşekkür ederim” derse ve toka etmek için elini uzatırsa, kalkıp gitmeniz gerektiğini anlayın.

15 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Yöneticinin makamına birden çok kişiyle girdiğinizde de seviyenize ve kıdeminize göre sıralanarak oturun. En üst olan, masaya en yakın oturan ve yöneticiye en yakın olandır.

16 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Yöneticinizle ya da üst yöneticilerle görüşmek için daima sekreteriyle ön ilişki kurun. Uygun zamanını öğrenin ve randevu alın. Üstlerinizi ve akranlarınızı randevu almadan veya en azından izin almadan ziyaret etmeyin.

17 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Protokolde üst daima sağdadır. Ast olarak; otururken, ayakta dururken veya yürürken daima üstünüzün soluna geçin. Üstünüzün önüne geçmeyin, astınızın arkasına düşmeyin. Seviyenizi bilin. Kendinizi küçük düşürmeyin.

18 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Toplantılarda daima protokoldeki yerinize oturun. Statünüzü koruyun. Toplantıda, toplantı başkanından izin almadan konuşmayın ve daima toplantı başkanına hitaben konuşun.

19 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Resmi açılışlar daima en üst tarafından yapılır. Toplantılarda ve törenlerde konuşma sırası asttan üste doğrudur. Yani en üst son konuşur. Konuşma sırasını buna göre belirleyin. Astlar daha çok teknik ve ayrıntılı konularda, üstler ise politik ve stratejik konularda ve genel nitelikte konuşma yaparlar. Konuşmalarınızın başında ve sonunda saygıyla selamlamayı unutmayın.

20 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Resmi araçlarda protokol makamı aracın sağ arka köşesidir.Üst daima burada oturur. Sizden üst birini veya konuk olarak bir akranınızı aracınıza aldığınızda sağ arka köşeyi ona bırakın ve soluna geçin. Resmi aracı kullanan aracın şoförü değil de., üstünüz veya akranınızın kendisi ise , o zaman şoför mahalline (ön tarafa) geçin.

21 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Üst yöneticinizi, odanızın kapısında değil binanızın kapısında karşılayıp uğurlayın. Akranınızı dairenizin kapısında karşılayıp uğurlayın. Ast konuğunuzu odada ayağa kalkarak ve tokalaşarak karşılayıp uğurlayın. Tokalaşmada önce el uzatma hakkı üst olana aittir.

22 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Amiriniz veya üstünüz ziyaretinize veya denetiminize geldiğinde ilke olarak makam koltuğunda oturmayın. Misafir koltuğuna geçip karşısında oturun. Onu kendi astınız durumuna düşürmeyin. Başyöneticinizi, Cumhurbaşkanı, Başbakan ve Vali’yi geldiklerinde makam koltuğunuza buyur edin.

23 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Astlarınızı ve ast düzeydeki kişileri makam koltuğunuzda oturarak kabul edin. Akranlarınızı kabul ederken, eğer yaş, kıdem ve diğer yönlerden sizden üst iseler, onları misafir koltuğunda oturarak kabul etmek bir saygı ifadesidir. İlke olarak, saygı duyduğunuz kişilerle eşit düzeyde oturun.

24 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Makam odanızda uygun bir yerde, ortasında yuvarlak masa ya da sehpa bulunan, etrafında misafir koltukları olan bir misafir köşesi düzenleyin. Sembol olarak yuvarlak masanın eşitlik demek olduğunu unutmayın.

25 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Üstleriniz ya da resmi misafirlerinizle görüşürken zorunlu olmadıkça: Telefonla görüşmeyin, Evrak imzalamayın, Başka şeylerle meşgul olmayın. Mecbursanız, özür dileyin ve izin isteyin.

26 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Astınızla resmi olarak görüşürken ve astınıza emir verirken ilke olarak kendi makamınızda olun ve makam koltuğunuzda oturun. Çünkü,” makam” , otorite ve hiyerarşi demektir.

27 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Akranlarınıza ve astlarınıza adıyla veya ünvanıyla “Ali Bey”, “Müdür Bey” , “Sayın Öztürk” veya “Sayın Milli Eğitim Müdürü” diye hitap edin. “Ağabey” ve “yenge” demekten kaçının. Erkeklere” beyefendi”, kadınlara “ hanımefendi” diye hitabedin.

28 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Telefon açtığınızda önce kendinizi tanıtmakla söze başlayın. Unutmayın, telefonu önce kim açtıysa önce o kapatır. Üstünüzle telefonla görüşürken, üstünüz ahizeyi kapatmadan önce siz telefonu kapatmayın. Üstlerinize sekreter aracılığıyla telefon etmeyin. Rütbece veya statü olarak küçük olanların (astların) büyükleri ararken sekreter kullanması doğru değildir.

29 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Resmi konuşma yaparken; Kesinlikle “ ben” demeyin, “Biz” veya “Teşkilatımız”,“Müdürlüğümüz” deyin. Başkalarına daima “Siz” diye hitabedin. Her zaman ve herkese “Lütfen” deyin ve teşekkür edin.

30 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Çağrılara, toplantılara ve randevulara daima saat ve dakikasında gidin. Ne önce gidip zaman kaybedin, ne de geç gidip başkalarına zaman kaybettirin.

31 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Tanıştırma daima ayakta ve ilk karşılamada olur. Tanıştırmada; Küçüğü büyüğe, Erkeği kadına, ünvanıyla, adıyla ve soyadıyla takdim edin. Bir yere girdiğinizde önce kendinizi tanıtın.

32 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Protokolde daima; Küçük büyüğe, Kadın erkeğe, Ast üste selam verir. Akranlarınıza da önce siz selam verin. Astlarınızın selamlarına da mukabele edin.

33 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Toka etmek bir sevgi ve samimiyet gösterisi olarak bir tür selamlaşma biçimidir. Ancak, üst el uzatmadan ast el uzatmamalıdır. Kadınla tokalaşmak için önce erkek el uzatmamalıdır.Kadın elini uzattığında erkek ona mukabele etmelidir. Çünkü uzatılan el havada bırakılmaz. Tokalaşmada el uzatma hakkı kadına aittir.

34 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
Tebrikatta , tokalaşmaya daima en büyükten başlayın. Protokolda ve resmi ilişkilerde el öpme ve yanaklardan öpüşme yoktur.Bu sadece gayri resmi ve samimi ilişkilerde söz konusudur.

35 YÖNETİMDE PROTOKOL KURALLARI
İşyerinizde (dairenizde) akranlarınız, astlarınız ve üstlerinizle iyi tanışmadan, onlarla özel ilişkilere girişmeyin. Mesai arkadaşlarınızı (astlarınızı, akranlarınızı ve üstlerinizi) özel ve önemli günlerinde kutlamayı ihmal etmeyin. Kadın ve erkek astlarınız arasında fonksiyonel olarak ayırım yapmayın. Ancak, kadınlara davranış olarak daha saygılı olun.

36 KAMUSAL YAŞAMDA SOSYAL DAVRANIŞLAR;
ÜST’E, AST’A VE EŞİTE KARŞI FARKLIDIR. DAVRANIŞLARDA; ÜST’E KARŞI SAYGI, AST’A KARŞI ÜSTÜNLÜK, EŞİTE KARŞI KARŞILIKLILIK ESASTIR. PROTOKOL VE SOSYAL DAVRANIŞ KURALLARINA UYMAMAK: ÜSTLERE SAYGISIZLIK, DENKLERE KARŞI ACİZLİK, ASTLARA MAĞLUBİYETTİR.

37 TAKDİM HİTAP VE KONUŞMA KURALLARI
TÖRENLERDE TAKDİM HİTAP VE KONUŞMA KURALLARI Konuşmacıları takdim sırasında, önce konuşmacının kurumunu ve/veya unvanını, varsa akademik titrini ya da rütbesini, sonra “sayın” sözcüğünü ekleyerek adını ve soyadını söyler. Örnek: - Maliye Bakanı Sayın Kemal UNAKITAN - Millî Eğitim Bakanlığı Müsteşarı Prof. Dr. Sayın İsmail Bircan. Takdimde, ast konuşmacıları kürsüye davet ederken, “… davet ediyorum”; üst konuşmacıları ve onur konuklarını davet ederken “… teşriflerini arz ediyorum” demek uygundur. Örnek: - Konuşmalarını yapmak üzere, Devlet Bakanı Sayın Ali BABACAN’ın teşriflerini arz ediyorum.

38 TÖRENLERE ÇAĞRILI OLDUĞU HALDE KATILAMAYANLARIN TELGRAFLARINDAN YALNIZCA, TÖRENDEKİ ONUR KONUĞUNUN ÜSTÜNDE OLANLARIN MESAJLARI, AÇILIŞ KONUŞMASINDAN SONRA, PROGRAM SUNUCUSU TARAFINDAN OKUNUR. ONUR KONUĞU İLE EŞDÜZEYDE OLANLARDAN TELGRAF ÇEKENLERİN SADECE ADI, SOYADI VE/VEYA UNVANLARI ZİKREDİLİR. ONUR KONUĞUNUN ALTINDA OLUP TELGRAF ÇEKENLERİN HEPSİNE SADECE TEŞEKKÜR EDİLİR. HİTAPTA; TÖRENE KATILAN TÜM KONUKLAR EN ÜST’TEN ASTLARA DOĞRU ÖNDEGELME SIRASINA GÖRE ZİKREDİLİR: SAYIN BAKAN, SAYIN MÜSTEŞAR, SAYIN GENEL MÜDÜRLER, SAYIN MÜFETTİŞLER, SAYIN MÜHENDİSLER, SAYIN KONUKLAR TÖRENDE EN UYGUN HİTAP YÖNTEMİ, YALNIZCA TÖRENE KATILAN ONUR KONUĞU İLE TÜM KONUKLARI VE VARSA BASIN MENSUPLARINI ZİKRETMEKTİR: “SAYIN BAKAN, SAYIN KONUKLAR”. ONUR KONUĞU (1 NUMARA), KONUŞMASINDA YALNIZCA “SAYIN KONUKLAR” DİYE HİTAP EDER.

39 GİYİM, KİŞİNİN İMAJIDIR.
KIYAFET PROTOKOLÜ GİYİM, KİŞİNİN İMAJIDIR. Törenlerde, resepsiyonlarda ve resmî akşam yemeklerinde, gönderilen davetiyede belirtilen kıyafet giyilir. Sivil olarak resmî kıyafet hanımlarda gündüz tayyör; gece uzun etek tuvalet; Erkeklerde koyu renk lâcivert/siyah üç düğmeli ya da kruvaze takım elbisedir. Hanımlarda gündüz ve gece koyu renk takım kumaş pantolon- ceket yarı resmî kıyafettir.

40 Giyim Kuraları KURUMA, AMACA, ORTAMA, KOŞULLARA, ZAMANA (MEVSİME, GECE VEYA GÜNDÜZE) UYGUN GİYİNMEK, YAŞA VE VÜCUDA UYGUN GİYİNMEK, BELDE VE CEPLERDE BİR ŞEY BULUNDURMAMAK, EVLİ ÇİFT OLARAK, RENK VE BİÇİM YÖNÜNDEN DAİMA UYGUN VE UYUMLU GİYİNMEK. ERKEK OLARAK UYUMLU ÜÇ RENKTE GİYİNMEK. HANIM OLARAK RESMİ ORTAMDA BİR VEYA İKİ RENK SOSYAL ORTAMDA ÜÇ RENK GİYİNMEK. HANIMLARDA TAYYÖR RESMİ, İKİ PARÇA GİYİM VEYA TAKIM PANTOLON CEKET YARIRESMİDİR. ERKEKLERDE TAKIM GİYİM RESMİ, İKİ PARÇA GİYİM YARIRESMİ, KRAVATSIZ GİYİM SPORDUR.

41 GİYİMİ, KONUŞMASI VE DAVRANIŞI DEĞİŞİR.
Bir erkeğin YANINDA HANIM BOYNUNDA KRAVAT CÜZDANINDA PARA VARSA GİYİMİ, KONUŞMASI VE DAVRANIŞI DEĞİŞİR.

42 Kravat takma Kuralları
1) KRAVAT KALİTELİ (İPEK) OLMALIDIR. 2) GÖMLEK VEYA CEKET ÇİZGİLİ İSE, KRAVAT SADE VE DÜZ RENK; GÖMLEK VE CEKET DÜZ RENK İSE, KRAVAT DESENLİ VEYA ÇİZGİLİ VEYA NOKTALI OLMALIDIR. 3) GÖMLEĞİN YAKA DÜĞMESİ İLİKLENMİŞ; KRAVATIN BOYUNBAĞI GÖMLEK YAKASINA İLİŞİK OLMALIDIR. 4) KRAVATIN UCU KEMERİN TOKASINI KAPATMALIDIR. 5) KRAVAT GÖMLEK İLE CEKETİN RENKLERİNİ TAŞIMALI VEYA GİYİMDE ÜÇÜNCÜ RENK OLMALIDIR. 6) TAKIM ELBİSEDE KAHVERENGİ, BORDO AYAKKABI GİYİLDİĞİNDE VE KEMER TAKILDIĞINDA, KRAVAT DA AYNI RENK OLMALIDIR. 7) SPOR (RENKLİ, KARELİ, YAKASI DÜĞMELİ, KALIN DOKULU) GÖMLEK ÜZERİNE KRAVAT TAKILMAMALIDIR. 8) GÖMLEK VEYA CEKET HAFİF ÇİZGİLİ OLDUĞUNDA KOYU VE KALIN ÇİZGİLİ KRAVAT TAKILMALIDIR. 9) GÖMLEK DAİMA AÇIK RENK (BEYAZ, KEMİK RENGİ, AÇIK MAVİ) OLMALI; KRAVAT KONTRASTI (KOYU RENGİ) OLMALIDIR. 10) KRAVAT TEMALI, FİGÜRLÜ, RESİMLİ OLMAMALIDIR. 11) KRAVAT TAKINCA, BAĞCIKLI AYAKKABI GİYİLMELİDİR. 12) KRAVAT MENDİLİ RESMİ GİYİMDE BEYAZ İPEK VEYA KRAVATIN RENGİNDE DÜZ İPEK OLMALI VE ÜÇGEN BİÇİMDE YERLEŞTİRİLMELİDİR. (Kravatın kendi mendili ise, yarı resmî giyimde ceketin mendil cebine dikdörtgen biçimde ve 1 cm görünecek şekilde konmalıdır.)

43 KONUK PROTOKOLÜ KONUK; DAVET VEYA KABUL DİLEN; KARŞILANAN, AĞIRLANAN VE UĞURLANAN KİŞİDİR. ONUR KONUĞU, ÜST VEYA YABANCI KONUKTUR.KONUK, EŞDÜZEY KİŞİDİR. (HERKES DENGİNİN KONUĞUDUR. DAVET EDİLEN VEYA KABUL EDİLEN BİR KİŞİ DAİMA BİÇİMSEL VE TÖRENSEL OLARAK KARŞILANIR, AĞIRLANIR VE UĞURLANIR. KONUĞA VERİLEN ÖNEM KARŞILAMA OTURTULAN YER SUNULAN İKRAM GÖSTERİLEN İLGİ UĞURLAMA İLE DEĞERLENDİRİLİR.

44 KONUK KARŞILAMA KURALLARI
DAHA ÖNCE BİR ZİYARET GERÇEKLEŞMİŞ İSE, KARŞILAMADA KARŞILIKLILIK ESASTIR. KİŞİ NASIL KARŞILANMIŞ İSE, KONUĞU DA ÖYLE KARŞILAR. 2. DAHA ÖNCE DAVET VE ZİYARET GERÇEKLEŞMEMİŞ İSE; KURUM AMİRİ KENDİSİ DAVET ETTİĞİNDE, HAVAALANINDA VEYA BİNA ÖNÜNDE KENDİSİ KARŞILAR. KONUK RANDEVU ALIP KABUL EDİLDİĞİNDE, HAVAALANINDA VEYA BİNA ÖNÜNDE YARDIMCISI KARŞILAR. 3. ÖZEL OLARAK GELEN KONUK/ZİYARETÇİ KARŞILANMAZ. SEKRETERLİK ÖZEL OLARAK İLGİLENİR. UĞURLAMANIN KURALINI GÖRÜŞMENİN SONUCU BELİRLER.

45 YABANCI (Ecnebi) KONUKLAR DEVLET VE HÜKÛMET ADAMLARI
YÜKSEK YARGI ORGANLARININ BAŞKANLARI KOMUTANLAR (General ve amiraller) MAKAM SAHİBİ YÖNECİLER TANINMIŞ, ÖDÜL ALMIŞ, SEÇKİN VE ÖNEMLİ ŞAHSİYETLER (Yazarlar, Köşeyazarı Gazeteciler, Sanatçılar, Sporcular, Bilim Adamları, Din Adamları ve İş Adamları) ONUR KONUĞU OLARAK, GELDİKLERİ VE ARAÇTAN İNDİKLERİ YERDE (HAVAALANINDA VEYA BİNA ÖNÜNDE) KARŞILANIR VE UĞURLANIRLAR. ZİYARETÇİ; GÖRMEYE VEYA GÖRÜŞMEYE GELEN HER DÜZEYDEKİ KİŞİDİR. ZİYARETÇİLER: ÜST ZİYARETÇİLER MAKAM KAPISINDA EŞDÜZEY ZİYARETÇİLER MAKAM ORTASINDA AST ZİYARETÇİLER MAKAM KOLTUĞUNDA KARŞILANIRLAR.

46 DAVETİN RESMİ BİR AMACI OLMASI
RESMİ YEMEK DAVETİ DAVETİN RESMİ BİR AMACI OLMASI DAVETİN YAZILI OLARAK (DAVETİYE İLE) YAPILMASI DAVET GİDERİNİN KURUM BÜTÇESİNDEN ÖDENMESİ RESMİ UNVAN VE MAKAM SAHİBİ KİŞİLERİN DAVET EDİLMESİ DAVETTE ONUR KONUĞU VEYA YABANCI KONUK BULUNMASI DAVETLİ SAYISININ 8’DEN FAZLA OLMASI DAVETLİLERİN KARŞILANMASI DAVETİN AKŞAM YEMEĞİ OLARAK DÜZENLENMESİ DAVETTE KOYU RENK KIYAFET (TAKIM ELBİSE) GİYİLMESİ MASA VE OTURMA DÜZENİNİN PROTOKOLE GÖRE DÜZENLENMESİ MASA ÜSTÜNÜN EN GÜZEL BİÇİMDE DÜZENLENMESİ VE SÜSLENMESİ YEMEK TAKIMLARININ KALİTELİ OLMASI VE AYNI TAKIM OLMASI İKRAM EDİLEN YEMEK ÇEŞİDİNİN 5 VEYA 6 OLMASI.

47 KONUK AĞIRLAMA (İKRAM) KURALLARI
Ziyafette önemli olan çok çeşitli yemek değil, güler yüzle iyi bir karşılama, güzel bir sofra düzeni ve damak zevki veren güzel bir mönüdür. Yabancı konuklara verilen ziyafetlerde ulusal nitelikte yemekler; özel davetlerde ise, yöresel içerikli yemekler sunulmalıdır. Ziyafette, onur konuğu içki almıyorsa konuklara da alkollü içki ikram edilmemelidir. Evsahibi alkollü içki almıyorsa konuk da almamalıdır.

48 Yemekler göze ve damağa hitap etmeli; sofranın ve sunulan yemeklerin süslemesine önem verilmelidir.
Hafif yemekler (zeytinyağlı sebzeler, beyaz etler ve deniz ürünleri) önce; ağızda tat bırakan ağır yemekler (kırmızı sıcak etler) daha sonra verilmelidir. Meyve, tatlıdan sonra servis edilmelidir. Resmî yemeklerde tavuk ikram edilmemeli; balık, hindi, kuzu veya dana eti ikram edilmelidir. Ziyafetlerde soğan, sarımsak, acı biber ve hardal sofraya gelmemeli; masaya kül tablası ve kürdan konmamalıdır.

49 Sonuç olarak! Daima protokol sistemi içinde,
Yönetimde başarılı sonuçlar, Daima protokol sistemi içinde, Olumlu insan ilişkileri temeline dayanır. U n u t m a y ı n !

50 Başarılar dileriz. Mete TAN İlköğretim Müfettişi


"ÇALIŞMA ve YÖNETİMDE PROTOKOL ve DAVRANIŞ KURALLARI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları