Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
TEST DIŞI TEKNİKLER
2
I. Bireyi Tanıma
3
II. Bireyi Tanıma Teknikleri
4
Bireyi Tanıma Psikolojik danışma, «ruh sağlığı, psikoloji ve gelişim ilkelerinin; bilişsel, duyuşsal, davranışsal ve etkileşimsel müdahale stratejileri aracılığıyla, bireyin iyi oluşu, kişisel ve mesleki gelişimi konularını ele alacak şekilde uygulanmasıdır» (ACA, 1997).
5
PDR hizmetlerinin amaçlarını hatırlayalım.
BİRLİKTE DÜŞÜNELİM… PDR hizmetlerinin amaçlarını hatırlayalım. ETKİN DİNLEME – DİKKAT BECERİSİ
6
Bireyi Tanıma Tüm bu amaçlara yönelik etkili bir müdahale planı geliştirmenin merkezinde/temelinde bireyi tanıma yer almaktadır.
7
Bireyi Tanıma Ekolojik sistem kuramı bireyi tanımaya ilişkin sosyolojik bakış açısını yansıtması açısından önemlidir. Bronfenbrenner
9
Bireyi Tanıma Mikro-sistem: Bireyin günlük hayatta karşılıklı etkileşim içerisinde olduğu kişileri ve bu kişilerle olan ilişkilerini içerir. Bireyin gelişimi üzerinde en büyük etkiye sahip olan bu sistem, en temelde aileyi, okulu ve arkadaş gruplarını ve iş çevresini kapsamaktadır.
10
Bireyi Tanıma Mezo-sistem: Bireyin ilişki içerisinde bulunduğu iki veya daha fazla mikrosistem arasındaki etkileşimi içermektedir. Aile ve akranlar, aile ve okul yönetimi, aile ve öğretmenler, aile ve iş çevresi arasındaki etkileşim gibi.
11
Bireyi Tanıma Egzo-sistem: Bireyin doğrudan içinde bulunmadığı fakat onun gelişimini dolaylı olarak etkileyen etkileşimler bütünüdür. Milli Eğitim Bakanlığı politikaları, okul yönetimi kararları, anne-babanın iş hayatı bu sisteme örnek verilebilir.
12
Bireyi Tanıma Makro-sistem : Bir toplumdaki kültürel değerleri, inanç sistemlerini ve yasaları, kişilerin tutumlarını, yaşam tarzlarını, sosyal ve ekonomik durumlarını kapsamaktadır. Gelenek-görenek, medya, kültürel değerler, inançlar, yasalar bu sistemin temel yapı taşlarıdır.
13
Bireyi Tanıma ?.
14
Makro-sistem ile PDR hizmetleri arasında nasıl bir ilişki olabilir?
BİRLİKTE DÜŞÜNELİM… Makro-sistem ile PDR hizmetleri arasında nasıl bir ilişki olabilir?
15
Bireyi Tanıma Bireyi tanımak, değişik teknikler kullanarak bireylerin yeteneklerini, ilgilerini, kişilik yapılarını, fiziki özelliklerini, benlik algılarını ve sosyo-kültürel özelliklerini belirlemektir.
16
Bireyi Tanıma Bireyi tanımada temel ilke ve anlayışlar;
+Asıl amaç bireyin kendisini tanımasına yardım etmek +Tüm öğrencilere yönelik olmalı +Takım halinde çalışmak önemli +Sürekli bir hizmet olmalı +Toplanan bilgilerin geçerli ve güvenilir olması
17
Bireyi Tanıma + Bireyi her yönüyle tanıma
+ Teknik uygulamak araç haline getirilmelidir. + Sadece bir araç uygulamak bireyi tanımak için yeterli değildir. + Bireye mutlaka geribildirim verilmelidir.
18
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
19
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
PDR hizmetlerinde temel amaçlardan biri, öğrencinin kendini tanıması, anlaması ve kabul etmesidir. Kendi özelliklerine uygun seçim ve tercihler belirlemesi, kendine göre eğitsel ve mesleki planlar yapması öğrencinin ancak kendini gerçekçi ve yeterli düzeyde tanıması ile mümkündür.
20
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
‘‘Danışanınızı ne kadar iyi tanırsanız, o kadar iyi bir psikolojik danışman olursunuz.’’
21
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
PSİKOLOJİK DANIŞMA BİLGİ TOPLAMA VE YAYMA YERLEŞTİRME İZLEME VE DEĞERLENDİRME
22
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Bireyin kendisini tanımasına ve gerçekçi bir «benlik» algısı geliştirmesine yardım etmek, Herhangi bir konuda etkili karar verebilmek için gerekli temel bilgilerin toplanması, Yetenek ve ilgileri doğrultusunda bireylerin yönlendirilmesi, Eğitim programlarının düzenlenmesi,
23
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
İş verimini arttırmak, bireyin ve işin niteliklerine uygun eşleştirmeler yapabilmek, Aile danışmanlığı müdahaleleri için, Uygun yardım yaklaşımını belirlemek için,
24
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Gelecekteki başarılarını «yordamak», tahminde bulunmak için, Problemle ilgili değişkenleri tanımak için P.D.R. hizmetleri bireyi tanımaya ihtiyaç duyar.
25
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
P.D.R. hizmetleri açısında öğrencilerin tanınması (bilinmesi) gereken yönleri: Sağlık «beden ve ruh sağlığı ayrılmaz bir bütündür»
26
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Yetenekler +Çeşitli alanlarda sergilenebilen performans kapasitesi. +Öğrenme gücü +Bir iş, görev ya da faaliyeti diğer insanlara göre daha başarılı ve daha hızlı bir şekilde yapabilme yetisi.
27
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Yetenekler + Genetik miras + Çevresel faktörler
30
Çevresel koşullarda önemli bir etmendir.
31
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
İlgiler: + Bir faaliyet, görev ya da nesneye karşı duyulan sevme ya da sevmeme durumu + Bireyin bir faaliyetten hoşlanma ve haz alma derecesidir.
32
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Hobi olarak yaptığımız faaliyetlerden de genel anlamda doyum sağlarız. Ancak kısıtlayıcı durumlar altında eğer bir faaliyetten vazgeçebiliyorsak bu faaliyeti hobi olarak yapıyoruz demektir. İlgi duyduğumuz faaliyetleri kısıtlayıcı durumlar altında bile sürdürmeye devam ederiz.
34
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
İhtiyaçlar: + Sosyal kabul +Uyma +Başarı +Bağımsızlık +Bağımlılık +Düzenlilik +Saygı görme-gösterme
35
İhtiyaçların gelişimsel dönemlere göre değişimini somutlaştıralım.
BİRLİKTE DÜŞÜNELİM… İhtiyaçların gelişimsel dönemlere göre değişimini somutlaştıralım. ETKİN DİNLEME – DİKKAT BECERİSİ
36
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Benlik/Benlik Algısı: + Bireyin kendini nasıl gördüğünü anlamak kritik önemdedir. + Dış dünya ile etkilişimimizde benlik algımız belirleyicidir.
38
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Kişilik özellikleri: + Bir kişiyi başkalarından farklı kılan, tutarlı olarak sergilenen zihinsel, duygusal, biyolojik ve psikolojik özelliklerin tümüdür. + Başka bir ifadeyle kişilik bireyin kendine özgü olan ve onu diğer bireylerden ayıran davranışların tümüdür
39
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Huy/Mizaç Karakter
40
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
41
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Sosyo-ekonomik düzey: + Okul başarısını doğrudan etkileyebilmektedir. + Okul terkinde önemli bir risk faktörüdür. +Stres, kaygı, depresyon ekonomik sorunları olan ailelerde daha yüksektir.
42
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Kültürel özellikler: + Tutumlar + Değerler + Boş zaman etkinlikleri
43
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Öğrenme Stilleri: + Bireylerin tercih ettikleri öğrenme yollarıdır. + Aynı konuyu her bireyin farklı zamanda öğrenmesinin temelinde yatan faktörlerden biridir.
45
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Akademik Başarı: + Öğrencinin geçmiş ve mevcut başarısı eğitsel ve mesleki rehberlik açısından bilinmesi gereken ön koşullardandır. + Geçmiş okul başarısı iyi bir yordayıcıdır. + Güçlü ve zayıf yönlerin bilinmesi yerleştirme ve yönlendirme hizmetlerinde hayatidir.
46
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Motivasyon:
47
PDR Hizmetleri ve Bireyi Tanıma
Denetim/Kontrol Odağı:
48
Bireysel farklılıklar 100%
50
Bireysel Farklılıklar
Öğrencilerin zihinsel kapasiteleri, duygusal birikimleri, ruhsal ve bedensel özellikleri, aile yapıları, sosyal çevreleri, ekonomik imkanları, yetenekleri, ilgileri, evlerinden okula getirdikleri öncelikleri, değerleri, engelleri, alışkanlıkları, problemleri farklıdır.
51
STANDART PUANLAR
53
Bireysel Farklılıklar
Kalıtsal Farklılıklar +Takvim yaşı + Fiziksel görünüş +Algısal güçler +Özel yetenekler (???) +Zeka (???)
54
Bireysel Farklılıklar
Sonradan Kazanılan Farklılıklar +Dil +Sosyal beceri/sosyal davranışlar +İlgiler +Alışkanlıklar
55
Sonradan kazanılan farklılıklarda belirleyici etmenler neler olabilir?
BİRLİKTE DÜŞÜNELİM… Sonradan kazanılan farklılıklarda belirleyici etmenler neler olabilir?
56
Bireysel Farklılıklar
Otoriter Anne Baba Tutumları Serbest(İzin verici) Anne Baba Tutumları İlgisiz Ve Kayıtsız Anne Baba Tutumları Dengesiz ve Kararsız Anne Baba Tutumları Aşırı Koruyucu Anne Baba Tutumları Mükemmeliyetçi Anne Baba Tutumları Güven Verici, Destekleyici Aile Tutumları
59
Haftanın kitabı
60
100%
61
Haftanın filmi
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.