Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DEMOKRATİK DEVLET 2. Madde: Türkiye Cumhuriyeti demokratik bir devlettir 6. madde: Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir. Egemenlik : devlet içindeki.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DEMOKRATİK DEVLET 2. Madde: Türkiye Cumhuriyeti demokratik bir devlettir 6. madde: Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir. Egemenlik : devlet içindeki."— Sunum transkripti:

1 DEMOKRATİK DEVLET 2. Madde: Türkiye Cumhuriyeti demokratik bir devlettir 6. madde: Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir. Egemenlik : devlet içindeki en üstün buyurma kudreti Halk, egemenliğini seçilmiş temsilcileri aracılığı ile kullanır Referandum günümüzde giderek yaygınlaşmakta Demokratik devlet demokrasiye uygun devlet demektir

2 Demokrasinin kurumları
Özgür ve düzenli seçimler Siyasi çoğulculuk ve yarışma, çok partili hayat Temel hak ve hürriyetler Çoğunluk yönetimi ve azınlık hakları Seçilmişlerin üstünlüğü

3 Demokratik devletin temel unsurları
ÖZGÜR VE DÜZENLİ SEÇİMLER SEÇİM KAVRAMI: Seçim oy verme aracılığıyla yönetime muvafakat verme, geri alma, yenileme Meşruiyet sağlar Yönetilenler iktidarı belirler

4 . DEMOKRATİK SEÇİMİN İLKELERİ Düzenli aralıklarla yapılacak seçim
Genel oy Eşit oy Oy verme hürriyeti Oyun gizliliği Yargı denetiminin gözetim ve denetimi Açık sayım ve döküm

5 1946 seçimleri

6 1950

7

8

9 SEÇİMLERİN SERBESTLİĞİ İLKESİ
Vatandaşların hiçbir baskı ve zorlama olmadan oy kullanabilmesini ifade eder

10

11

12 . Hiçbir seçmene sandık başında, müdahale, telkin ve tavsiyede bulunulamaz Özünde oy verip vermemenin de serbestliğini içerir ancak Anayasamız oyu mecburi tutmuştur Katılmayana para cezası öngörür

13 EŞİT OY Her seçmenin bir tek oya sahip olması
Kişilerin sosyal ekonomik ve kültürel durum ne olursa olsun oy farklılığı olmaması

14 Eşit oy

15

16

17 ÇOK PARTİLİ SİYASAL HAYAT
Demokratik rejimin temel unsurudur Seçimlerin yarışmacı olabilmesi için gerekli Siyasal partiler alternatif siyasal programlar hazırlayarak halka sunarlar

18

19

20

21

22

23 Siyasal partiler önceden izin almadan kurulurlar

24

25

26 . Siyasi partiye üye olmak, üyelikten ayrılmak serbest Hakim savcılar
TSK mensupları Memurlar üye olamaz Partilerin kadın kolları gençlik kolları kurma yasağı 1995’te kaldırıldı

27 Siyasi partilere getirilen yasaklar
Siyasî partilerin tüzük ve programları ile eylemleri, Devletin bağımsızlığına, ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğüne, insan haklarına, eşitlik ve hukuk devleti ilkelerine, millet egemenliğine, demokratik ve lâik Cumhuriyet ilkelerine aykırı olamaz; sınıf veya zümre diktatörlüğünü veya herhangi bir tür diktatörlüğü savunmayı ve yerleştirmeyi amaçlayamaz; suç işlenmesini teşvik edemez.

28 Örgütlenme ve çalışmasına ilişkin yasaklar
Ticari faaliyetlere giremezler Yabancı devletlerden, uluslar arası kuruluşlardan, Türk uyruğu olmayan gerçek ve tüzel kişilerden yardım alamazlar AYRICA SİYASİ PARTİLER KANUNUNDA DA YASAKLAR VARDIR

29 PARTİ KAPATMAYI GEREKTİREN HALLER
Yasak olduğu belirtilen yardımları alması AY 68/4 eylemlerin odağı olması Odak kavramı 2001 yılında tanımlanmıştır

30 Odak kavramı 2001 yılında tanımlanmıştır
Bir siyasî partinin 68 inci maddenin dördüncü fıkrası hükümlerine aykırı eylemlerinden ötürü temelli kapatılmasına, ancak, onun bu nitelikteki fiillerin işlendiği bir odak haline geldiğinin Anayasa Mahkemesince tespit edilmesi halinde karar verilir. (Ek cümle: /25 md.) Bir siyasî parti, bu nitelikteki fiiller o partinin üyelerince yoğun bir şekilde işlendiği ve bu durum o partinin büyük kongre veya genel başkan veya merkez karar veya yönetim organları veya Türkiye Büyük Millet Meclisindeki grup genel kurulu veya grup yönetim kurulunca zımnen veya açıkça benimsendiği yahut bu fiiller doğrudan doğruya anılan parti organlarınca kararlılık içinde işlendiği takdirde, söz konusu fiillerin odağı haline gelmiş sayılır

31

32

33

34 Terör odağı kapatılan partiler

35 . Kapatma dışında devlet yardımlarından da kesinti ihtar
kararı verilebilmektedir. Kapatma davasını Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı açar Re’sen Bakanlar kurulu kararı üzerine Adalet bakanlığının istemi Bir siyasi partinin istemi (seçimlere katılma, grubu bulunma, ilk büyük kongresini yapma, MKYK üye salt çoğunluğu kararı)

36 . Kapatılan parti bir başka ad altında kurulamaz
Kapatılmasına sebep olan üyeleri 5 yıl başka bir siyasi partinin kurucusu üyesi deneticisi olamaz

37 İNSAN HAKLARINA SAYGILI DEVLET
Anayasa 2. maddede yer alıyor 1961 anayasasında insan haklarına dayalı ifadesi 1982 Anayasasında saygılı ifadesi Bu farklılık için farklı görüşler Başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan Anayasa Mahkemesi “toplumun huzuru milli dayanışma ve adalet anlayışı” içinde saygılı olunacağı

38 HUKUK DEVLETİ Devletin bütün eylem ve işlemlerinde hukuk kurallarına dayandığı Vatandaşların da hukuki güvence içinde bulunduğu HUKUK DEVLETİ DEMEK “Hukuku olan devlet” veya “devletin koyduğu hukuk” anlamına gelmemekte Siyasal bir idealdir. Vatandaşların devlete karşı güven duyduğu Hukuki güvenlik ortamını garanti eden hukuk Adil bir hukuk düzeni

39 HUKUK devletinin gerekleri
1- devlet organlarının hukukla bağlı olması – Yasama yürütme yargı 2- birey hak ve hürriyetlerinin tanınması ve korunması 1982anayasasında kişi hakları sosyal haklar siyasi haklar Hakların korunması Hak arama hürriyeti “herkesin davacı veya davalı olabileceği, savunma hakkı, hakimlerin davadan kaçınamamaları

40 . 3- Bireylerin Hukuki Güvenlik İçinde Olmaları
Vatandaşların hangi kurala tabi olduklarını önceden bilmeleri Davranışlarını ona göre belirmeleri Resmi Gazete Kanunların sık ve keyfi değişmemesi Kazanılmış haklara saygı Kanuni hakim güvencesi: yargılanması gereken mahkemede yargılanması

41 . Cezai sorumluluğun ilkeleri C. Suç ve cezalara ilişkin esaslar
MADDE 38- Kimse, işlendiği zaman yürürlükte bulunan kanunun suç saymadığı bir fiilden dolayı cezalandırılamaz; kimseye suçu işlediği zaman kanunda o suç için konulmuş olan cezadan daha ağır bir ceza verilemez. Suç ve ceza zamanaşımı ile ceza mahkûmiyetinin sonuçları konusunda da yukarıdaki fıkra uygulanır. Ceza ve ceza yerine geçen güvenlik tedbirleri ancak kanunla konulur. Suçluluğu hükmen sabit oluncaya kadar, kimse suçlu sayılamaz.

42 . Hiç kimse kendisini ve kanunda gösterilen yakınlarını suçlayan bir beyanda bulunmaya veya bu yolda delil göstermeye zorlanamaz. Kanuna aykırı olarak elde edilmiş bulgular, delil olarak kabul edilemez. Ceza sorumluluğu şahsîdir. Hiç kimse, yalnızca sözleşmeden doğan bir yükümlülüğü yerine getirememesinden dolayı özgürlüğünden alıkonulamaz. Ölüm cezası ve genel müsadere cezası verilemez.

43 . İdare, kişi hürriyetinin kısıtlanması sonucunu doğuran bir müeyyide uygulayamaz. Silahlı Kuvvetlerin iç düzeni bakımından bu hükme kanunla istisnalar getirilebilir. Uluslararası Ceza Divanına taraf olmanın gerektirdiği yükümlülükler hariç olmak üzere vatandaş, suç sebebiyle yabancı bir ülkeye verilemez

44 Hukuk devletini sağlamanın mekanizmaları
1- yasama ve yürütmenin yargısal denetimi İdarenin her türlü işlem ve eylemlerine karşı yargı yolu açıktır (md125) Yargı bağımsızlığı

45 SOSYAL DEVLET

46 SOSYAL DEVLET Devletin sosyal barışı ve adaleti sağlamak amacıyla sosyal ve ekonomik hayata aktif müdahalesini meşru ve gerekli anlayışı ifade eder DEVLET vatandaşlarının Sosyal durumları ile Refahlarıyla ilgilenir İnsan haysiyetine yaraşır asgari bir yaşama düzeyi sağlamak için gerekli tedbirleri alır

47 Devletin ekonomik hayata müdahalesinin ölçüsü
İnsanın maddi manevi gelişimi için koşulları hazıkrlamak Özel teşebbüsün güvenlik ve kararlılık içerisinde yürümesini sağlayacak tedbirleri alır Ekonomik, sosyal, kültürel Kalkınmayı planlar

48 Temel sosyal haklar ÇALIŞMA HAKKI Herkese çalışma imkanının tanınnması
Çalışma hakkı İşsizleri ve çalışanları korumak çalışmayı desteklemek İşsizliği önlemeye çalışmak

49 . ADİL ÜCRET HAKKI Ücret emeğin karşılığıdır
Adaletli ücret elde etmeleri için tedbirler alınır Asgari ücretin tespitinde geçim şartları ve ülkenin ekonomik durumu

50 . SOSYAL GÜVENLİK HAKKI Devletin yaşlılık sakatlık hastalık işsizlik gibi nedenlerle çalışamayacak olanları koruyacak tedbirler alması Harp ve vazife şehitleri yakınları Gaziler Korunmaya muhtaç çocuklar

51 . KONUT HAKKI Anayasa madde 57’de devletin konut ihtiyacını karşılayacak tedbirler alacağı Tolu konutları destekleyeceği Şehirlerin özelliklerinş koruyan planlamalar

52 . SAĞLIK HAKKI Herkes sağlıklı ve dengeli çevrede yaşama hakkına sahiptir Çevre kirlenmesini önlemek devletin ve vatandaşların ödevi EĞİTİM HAKKI Kimse eğitim öğretim hakkından mahrum bırakılamaz

53 EŞİTLİK


"DEMOKRATİK DEVLET 2. Madde: Türkiye Cumhuriyeti demokratik bir devlettir 6. madde: Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir. Egemenlik : devlet içindeki." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları