Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
Hale KARAYER Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen
2
Alan seçiminin üniversite
puanındaki rolü.. Ne zaman yapılır... Alan seçerken dikkat etmemiz gereken hususlar… Alan nasıl belirlenir...
3
DERS SEÇİMİ
4
HER SEÇİM BİR KAYBEDİŞTİR.
YA BİR ŞEYİ SEÇER DİĞERİNİ KAYBEDERSİN YA DA HİÇBİR ŞEYİ SEÇMEZ HER ŞEYİ KAYBEDERSİN. PASCAL
5
Ders Seçimi Nedir? 10. sınıftan itibaren öğrenciler yerleşmeyi düşündükleri yüksek öğretim programını da baz alarak gittikçe artan oranda seçmeli ders seçerek ortaöğretimlerini tamamlayacaklar. Anadolu Lisesi öğrencileri okuyacakları derslerin 10. Sınıfta 14, 11. Sınıfta 15 ve 12. Sınıfta 18 tanesini kendileri seçecekler.).
6
Bu seçim aynı eski sistemdeki alan seçimine benzeyecek fakat bu sistemde okullar alan seçtirip dersleri vermeyecekler; öğrenci seçtiği derslerin niteliğine göre alanını dolaylı olarak seçmiş olacak (alan seçimi olmayacak
7
O bölümlerin istediği sınava girmek
Artık Tercih Etmekte Özgürüz Ders seçimi sisteminde öğrenim gören bir öğrencinin alanı olmadığından istediği üniversite bölümünü puanı kırılmadan tercih edebilecek… TEK ŞART O bölümlerin istediği sınava girmek
8
Ders Seçmeliyim? İstediğimiz bölümü kazanmak için bize hangi ders lazımsa kendimizi o yönde yetiştirmeliyiz. Yani 10. sınıftan itibaren o dersleri seçmeliyiz. Lise hayatımızda göreceğimiz derslerde uzmanlaşmalıyız.
9
Ders Seçmek İçin Ön Koşul Var Mı?
10. sınıfta görmek istediğiniz dersleri seçerken herhangi bir ön koşul istenmeyecek. Alan seçimi uygulamasında öğrencinin gitmek istediği alana kaynaklık eden derslerde Artık zayıf olmaması istenmiyor!!!..
10
10. Sınıfta Hangi Dersler Var?
Ortak Dersler Seçmeli Dersler
11
10. Sınıfta Hangi Dersler Var?
Ortak Dersler, zorunlu alınması gereken derslerdir. (19 Saat) Seçmeli Dersler, Girmek istediğiniz LYS sınavlarına göre seçebileceğiniz dersler ve genel kültür derslerini kapsar.(Matematik, Dil Anlatım, Fizik, Tarih, Ekonomi vb.) (20 Saat )
12
ORTAK DERSLER DİL VE ANLATIM 2 TÜRK EDEBİYATI 3
SIRA DERSLER HAFTALIK DERS SAATİ 1 DİL VE ANLATIM 2 TÜRK EDEBİYATI 3 DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ 4 TARİH 5 COĞRAFYA 6 YABANCI DİL 7 İKİNCİ YABANCI DİL 8 BEDEN EĞİTİMİ 9 GÖRSEL SANATLAR /MÜZİK TOPLAM 19
13
SEÇMELİ DERSLER Dil ve Anlatım (2) Türk Edebiyatı (1)
SIRA DERSLER HAFTALIK DERS SAATİ DİL VE ANLATIM Dil ve Anlatım (2) Türk Edebiyatı (1) Diksiyon ve Hitabet Osmanlı Türkçesi Türkçe MATEMATİK Matematik (2)(4) Geometri (1)(2) FEN BİLİMLERİ Fizik (2)(3) Kimya Biyoloji Astronomi ve Uzay Bilimleri (1) (2)
14
SEÇMELİ DERSLER SOSYAL BİLİMLER Tarih (2) Coğrafya Psikoloji
SIRA DERSLER HAFTALIK DERS SAATİ SOSYAL BİLİMLER Tarih (2) Coğrafya Psikoloji Bilgi Kuramı (1)(2) Demokrasi ve İnsan Hakları (1) İşletme Ekonomi Girişimcilik Yönetim Bilimi Uluslararası İlişkiler DİN, AHLAK VE DEĞERLER Kur’an-ı kerim Hz.Muhammed’in Hayatı Temel Dini Bilgiler (1) (2)
15
SEÇMELİ DERSLER Birinci Yabancı Dil (ing.) (4) (6)
SIRA DERSLER HAFTALIK DERS SAATİ YABANCI DİL VE EDEBİYATI Birinci Yabancı Dil (ing.) (4) (6) İkinci Yabancı Dil (alm.) (2) (4) Alman Edebiyatı (1) (2) İngiliz Edebiyatı (1)(2) Fransız Edebiyatı SPOR VE SOS. ETKİN. Beden eğitimi (2) Sosyal Etkinlik Temel Spor Eğitimi GÜZEL SANATLAR Görsel Sanatlar Müzik Sanat Tarihi Drama (1) Çağdaş Dünya Sanatı Estetik
16
Bilgi ve İletişim Teknolojisi (1) (2) Proje Hazırlama (1)(2)
SIRA DERSLER HAFTALIK DERS SAATİ BİLİŞİM Bilgi ve İletişim Teknolojisi (1) (2) Proje Hazırlama (1)(2) Seçilebilecek Toplam Ders Sayısı 20 Rehberlik ve Yönlendirme 1 Toplam Ders Sayısı 40
17
Ders seçme nasıl olmalıdır ?
Yönelme veya yönlendirmede, öğrencinin 9.sınıf VE 10.SINIF ders başarıları, ilgi-yetenekleri dikkate alınarak bu doğrultuda gelecekte gitmeyi planladığı meslekler için gerekli puan türünü temsil eden dersler olmalıdır.
18
Ders Seçimi Ne Zaman Yapılır. 10. SINIFIN ikinci dönemi ve 11
Ders Seçimi Ne Zaman Yapılır? 10.SINIFIN ikinci dönemi ve 11.sınıfın başı idarece belirlenen tarihlerde (mazereti bulunanlar okulun açılma tarihine kadar herhangi bir gün) Sınıf öğretmeni, veli ve öğrenci ile birlikte yapılır.
19
Lisede ders seçimi; -Öğrencilerin YGS-LYS’ de yapacakları tercihlerde etkili olacaktır. -Liseden mezun olana kadar okuyacakları ders başarılarını ve yıl sonu sınıf geçme başarılarını belirleyecektir. -Lisede elde ettikleri başarı puanları Ortaöğretim Başarı Puanı olarak YGS-LYS puanlarına eklenecek ve sınav başarılarına etki edecektir.
20
Seçtiğimiz derslerin;
YGS-LYS sonunda tercih etmek istediğimiz meslekleri kapsamasına özen gösterilmesi gerekmektedir. Zira gelecekte istediğimiz meslek alanı için gerekli puanı oluşturan dersler dışında ders seçersek; istediğimiz meslek grubu için gerekli soruları cevaplamakta zorlanırız.
21
Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS)
22
TESTLERİN AĞIRLIKLARI (% OLARAK)
MF PUAN TÜRLERİ PUAN TÜRÜ TESTLERİN AĞIRLIKLARI (% OLARAK) TÜRK TEMEL MAT SOSYAL Bİ. FEN BİL. MAT. GEO. FİZİK KİMYA BİY MF-1 11 16 5 8 26 13 10 6 MF-2 7 12 MF-3 14 15 MF-4 9 22 MF–1 Puan türü: Aktüerya, İstatistik, Matematik, Matematik Öğretmenliği, Matematik Mühendisliği, Astronomi ve Uzay Bilimleri gibi bölümler için kullanılacak. MF–2 Puan türü: Biyoloji, Fizik, Kimya bölümleri, Biyoloji, Fizik Öğretmenlikleri, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Su ürünleri Mühendisliği, Bahçe Bitkileri ve Zootekni gibi bölümler için kullanılacak. MF–3 Puan türü: Tıp, Diş Hekimliği, Eczacılık, Genetik ve Biyomühendislik, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Beslenme ve Diyetetik, Odyoloji, Gerontoloji ve Veteriner gibi bölümler için kullanılacak. MF–4 Puan türü: Bilgisayar, Bilgisayar sistemleri, İnşaat, Makine, Çevre, Deniz Ulaştırma, Gıda, Elektrik, Elektronik, Mimarlık, İç Mimarlık, Endüstri, Gemi İnşaatı Mühendislikleri gibi bölümler için kullanılacak.
23
TESTLERİN AĞIRLIKLARI (% OLARAK)
TM PUAN TÜRLERİ PUAN TÜRÜ TESTLERİN AĞIRLIKLARI (% OLARAK) TÜRK TEMEL MAT SOSYAL BİL. FEN BİL. MAT. GEO. T.DİLİ COĞ-1 TM-1 14 16 5 25 10 18 7 TM-2 22 8 TM-3 15 TM–1 Puan türü: İktisat, İşletme, Maliye, ÇEKO, Ekonometri, Bankacılık ve Sigortacılık (Fakülte) Turizm ve Otelcilik (Fakülte), İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı gibi bölümler için kullanılacak. TM–2 Puan türü: Hukuk, Kamu Yönetimi, Uluslararası İlişkiler ve Sınıf Öğretmenliği gibi bölümler için kullanılacak. TM–3 Puan türü: Psikoloji, Sosyoloji, Felsefe, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Sosyal Hizmet, Antropoloji, Arkeoloji gibi bölümler için kullanılacak.
24
TESTLERİN AĞIRLIKLARI (% OLARAK)
TS PUAN TÜRLERİ PUAN TÜRÜ TESTLERİN AĞIRLIKLARI (% OLARAK) TÜRK TEMEL MAT SOSYALBİL. FEN BİL T.DİLİ COĞ-1 TARİH COĞ-2 FEL G. TS-1 13 10 12 5 15 8 7 TS-2 18 6 11 25 TS–1 Puan türü: Coğrafya, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Radyo ve Televizyon, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi bölümler için kullanılacak. TS–2 Puan türü: Türkçe öğretmenliği, Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih, Sanat Tarihi, Sümeroloji, Hititoloji gibi bölümler için kullanılacak.
25
YABANCI DİL PUAN TÜRLERİ TESTLERİN AĞIRLIKLARI (% OLARAK)
TÜRKÇE TEMEL MAT SOSYAL BİLİMLER FEN BİL.İMLERİ Y.DİL DİL-1 15 6 9 5 65 DİL-2 25 7 13 50 DİL-3 48 20 DİL–1 puan türü: İngilizce, Almanca ve Fransızca Öğretmenlikleri, Amerikan Kültürü ve Edebiyatı, İngiliz Dili ve Edebiyatı, Alman Dili ve Edebiyatı, Fransız Dili ve Edebiyatı, Çeviribilim (Alm., İng, Fran.), İngiliz Dil Bilimi, Karşılaştırmalı Edebiyat (Alm., İng., Fran.), Mütercim-Tercümanlık (Alm., İng., Fran.), Turizm Rehberliği (Alm., İng., Fran.) DİL–2 puan türü: Arnavutça, Boşnakça, Bulgar Dili ve Edebiyatı, Çağdaş Yunan Dili ve Edebiyatı, Çeviribilim (Batı bilimleri), Dilbilim (Batı dilleri), Eski Yunan Dili ve Edebiyatı, İspanyol Dili ve Edebiyatı, İtalyan Dili ve Edebiyatı, Karşılaştırmalı Edebiyat (Batı Dilleri), Latin Dili ve Edebiyatı, Leh Dili ve Edebiyatı, Mütercim-Tercümanlık (Batı Dilleri), Turizm Rehberliği (Batı Dilleri), Yunan Dili ve Edebiyatı, Yunanca DİL–3 puan türü: Arap dili ve edebiyatı, Arapça öğretmenliği, Çeviribilim (Doğu Dilleri), Çin Dili ve Edebiyatı, Fars Dili ve Edebiyatı, Dilbilim (Doğu Dilleri), Gürcü Dili ve Edebiyatı, Hindoloji, Hungaroloji, Japon Dili ve Edebiyatı, Japonca Öğretmenliği, Karşılaştırmalı Edebiyat (Doğu Dilleri), Kore Dili ve Edebiyatı, Mütercim-Tercümanlık (Doğu Dilleri), Rus Dili ve Edebiyatı, Sinoloji, Turizm Rehberliği (Doğu Dilleri, Urdu Dili ve Edebiyatı
26
Kimlere danışılabilir?
-Ailenin fikri sorulmalı. -Derslere giren öğretmenlerin kanaati sorulmalı. -Rehberlik servisiyle görüşülmeli. Uygulanan testler ve meslekler hakkında bilgi alınmalı. -Sahip olunmak istenen meslek göz önüne alınarak, meslek sahipleriyle görüşülmeli. -Tercih edilmesi düşünülen alanda okuyan üst sınıf öğrencileri ile görüşülmeli. Ancak görüşülen bu öğrenciler seviyeli, tutarlı ve güvenilir olmalı.
27
‘Hedefi Olmayan Gemiye Hiçbir Rüzgar Yardım Edemez’
28
Meslek Seçiminde toplumumuza özgü, etkili olabilecek faktörler;
-Anne–babaların arzularına uymak, -Beğenilen–sevilen kişilerin mesleklerine özenmek, -Günümüzde popüler olan mesleği edinmek, -Daha çok para kazanılan mesleği seçmek, -Toplum içinde sadece saygınlığı olan meslekleri seçmek, -Öğretmenlerin uygun gördüğü meslekleri seçmek,
29
-İş bulması kolay olan meslekleri seçmek,
-Üniversiteye girmeyi kolaylaştıran, düşük puanla yerleşilen meslekleri seçmek -Sevildiği sanılan meslekleri seçmek, (Sadece olumlu özellikleri tanınarak yanılgıyla seçmek) -Hayallerle geliştirilen idealdeki meslekleri seçmek,
30
Meslek Seçiminde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
Öğrencinin kendi özelliklerini tanıması, Yetenekleri, İlgileri, Beklentileri, Kişilik Özelliklerini bilmesi, Mesleklerin özelliklerini tanıması, Kendi özellikleri ile, mesleklerin özellikleri arasındaki ortak noktaları bulması gereklidir.
31
Meslek seçimi açısından bir kişinin kendini tanıması; meslek seçiminde rol oynayan kişilik özellikleri yönünden kendini açık ve doğru biçimde değerlendirebilmesi demektir. Kısaca; kişinin ne istediğini bilmesi ve isteklerine erişebilme gücünü iyi tanıması gerekir. Hangi alanda ne düzeyde yeteneğe sahip olduğunu (YETENEK) Nasıl bir çalışma ortamında ne gibi işleri yapmaktan hoşlanacağını (İLGİ) Mesleğin ne gibi yararlar sağlayacağını (DEĞER) bilmesi gerekir.
32
Meslek seçmek hayat biçimi seçmek demektir. Çünkü;
Birey, istekleri doğrultusunda bir meslek tercih yapmadığında, ne içinde bulunduğu meslekte yeteneklerini kullanıp başarılı olabilir ne de mutlu bir birey olarak mesleğini sürdürebilir.
33
yanlIş ders-alan seçİmİ
Ortaöğretimde derslerimize olan motivasyonumuzu azaltır. Motivasyonumuzun azaldığı derslerde notlarımız düşecektir. Ortaöğretimde düşen notlarımız YGS-LYS de düşük OBP olarak karşımıza çıkacaktır.
34
Yanlış meslek seçmemize yol açar.
Yanlış meslek seçimi ise uzun yıllar boyunca sevmediğimiz , ilgimizin ve yeteneğimizin olmadığı bir mesleği yapmak zorunda bırakır. İlgimizin , yeteneğimizin doğrultusunda seçmediğimiz bir meslek ise iş hayatında bizi mutsuz edecektir
35
İyİ bİr seçİm nasIl olmalIdIr?
DERSLERİ-ALANLARI İYİ TANI Alanlar iyi bir şekilde araştırılmalı. Alanlarda , hangi derslerin bulunduğu incelenmelidir. Alan içerisinde ne gibi staj imkanları , alan bitiminde ne gibi iş imkanları olduğu araştırılmalıdır. YGS-LYS de hangi bölümler tercih edilebilir ,
36
İyİ bİr seçİm nasIl olmalIdIr
KENDİNİ TANI İlgilerimizin , yeteneğimizin farkında olmalıyız. Bu doğrultuda seçim yapmalıyız. İlgi ve yeteneklerimizle , seçmek istediğimiz alanın ne kadar örtüştüğünü iyi analiz etmemiz gerekir. İlgi ve yeteneklerimizin farkında değilsek bu konuda uzman kişilerden yardım almalıyız
37
İyİ bİr seçİm nasIl olmalIdIr?
HEDEFLEDİĞİN MESLEĞİ ARAŞTIR Hedeflediğimiz mesleğin şartlarını en iyi o mesleği yapan insanlardan öğrenebiliriz. Günümüzde artık istediğimiz meslek sahibine ulaşmak kolay. Mesleğin şartlarını öğrendikten sonra , bizi o mesleğe götürecek alanı-ders seçimini daha etkili yapabiliriz
38
İyİ bİr seçİm nasIl olmalIdIr?
SEÇİMİNİ YAP Gerekli araştırmaları yaptıktan sonra artık karar verme zamanı. Okul Rehberlik Servisi , öğretmenlerimiz ve ailemizle görüştükten sonra etkili bir şekilde seçimimizi yapmalıyız
39
DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ
Hale KARAYER Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.