Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR"— Sunum transkripti:

1 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR
DERS NOTLARI ISO 9001 İLE İLGİLİ TEMEL BİLGİLER Öğr. Gör. Niyazi KANSU

2 ISO BELGESİ NEDİR? Uluslararası Standartlar Organizasyonu (International Organization for Standardization)'nun kısaltılmış halidir. 1947 yılında kurulmuş olup, merkezi İsviçre'nin Cenevre Şehri'ndedir. Kuruluş amacı; dünya çapında geçerliliği olacak şekilde standartlar yayınlamak ve böylelikle ürünlerin/hizmetlerin uluslararası dolaşımına katkıda bulunmaktır. KAL-3000 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR DERS NOTU / NİYAZİ KANSU

3 ISO-9000 NEDİR? Organizasyonların müşteri memnuniyetinin artırılmasına yönelik olarak kalite yönetim sisteminin kurulması ve geliştirilmesi konusunda rehberlik eden ve ISO tarafından yayınlanmış olan bir standartlar bütünüdür.  ISO-9001 NEDİR? Kalite Yönetim Sistemlerinin kurulması esnasında uygulanması gereken şartların tanımlandığı ve belgelendirme denetimine tabi olan standarttır. Verilen belgenin adıdır. KAL-3000 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR DERS NOTU / NİYAZİ KANSU

4 ISO 9001 İLE İLGİLİ TEMEL BİLGİLER
Bir firmanın, şirketin veya kurumun ISO 9001 KYS (Kalite Yönetim Sistemi) belgesini gördüğümüz zaman bu firmanın ürettiği ürün veya hizmetin kaliteli olduğu anlamına gelmemelidir. Bunu biraz açmak gerekirse aslında kalitelidir fakat bizim kalite anlayışımıza ne kadar uymaktadır bunun için kalitenin tanımı yapmak gerekir. Kalite ürün veya hizmetin müşteri şartları ile ne derecede uyuştuğunu gösterir. Yani müşteri ürünü veya hizmeti istediği şartlarda alabiliyor mu ne derece karşılanıyor. Örnek verecek olursak benim X kadar param var ve Honda markalı araç istiyorum ama X kadar paramla aracımın klimalı olmasını airbag’nin olmasını ve en fazla 5 yaşında olmasını istiyorum. KAL-3000 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR DERS NOTU / NİYAZİ KANSU

5 ISO 9001 İLE İLGİLİ TEMEL BİLGİLER
İşte bu istekler müşterinin kalite kriterleridir ve firmadan bu şartları karşılamasını ister. X kadar para ile uçak helikopter veya Honda’dan daha pahalı bir araç istenmez o müşteri için kalite Honda aracındaki özelliklerdir. Buda şu ifadeyi karşımıza çıkarmaktadır herkesin kalite ölçütü farklıdır ve kalite lüksü veya pahalı olanı göstermez. Bunun içindir ki firmalar hitap ettiği müşteri kitlesini iyi seçmeli ve müşteri kitlesinin istek ve beklentilerine cevap verebilmelidir. O zaman ISO 9001 kalite belgesi gördüğümüz zaman bu firmanın ürünleri veya hizmetleri o ürünü veya hizmeti kullananları memnun edicidir ve memnun etmek için sürekli iyileştirme yapmaktadır diyebiliriz. Peki ISO 9001 belgesi direk olarak ürünle veya hizmetle alakalı değilse nedir? KAL-3000 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR DERS NOTU / NİYAZİ KANSU

6 ISO 9001 İLE İLGİLİ TEMEL BİLGİLER
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi, o firmanın veya şirketin sisteminin kaliteli olduğunu gösteren bir belgedir. Sistemden kasıt şirketin satın almasından tutun satış pazarlamasının, insan kaynaklarının, ürün hizmet planlamasının, müşteri ile iletişiminin, kalite kontrolünün, müşteri şikayetlerindeki davranışları ve olayı çözümlemeleri, müşterilerinin bu gün veya gelecekteki ihtiyaçları için yaptıkları çalışmaları, kendi iç denetimleri vb bir çok aksiyonunu kaliteli yapmaları anlamına gelir. KAL-3000 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR DERS NOTU / NİYAZİ KANSU

7 ISO 9001 İLE İLGİLİ TEMEL BİLGİLER
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi belgesini almak istiyorum. O zaman şu soruyu soralım kendimize biz belge mi almak istiyoruz? sistem mi kurmak istiyoruz? Belge almak istiyorsak yüzlerce belge satan firma bulabiliriz bastır parayı al kağıt parçasını ama amaç belge almanın yanı sıra sistem kurmak ise o zaman aşağıdaki süreci izlememiz gerekmektedir. ISO 9001 belgesini alma sürecini anlatmadan önce şu kavram kargaşasını ortadan kaldırmak gerekir.  KAL-3000 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR DERS NOTU / NİYAZİ KANSU

8 ISO 9001 İLE İLGİLİ TEMEL BİLGİLER
Doğrusu ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi belgesidir ve ISO 9000 belgesi yanlış bir kavramdır. ISO 9002 ISO 9003 ise eski 1994 versiyonunda olan belgelerdir. Eski ISO 9000 standartlar serisine göre tasarım yapan firmalar, şirketler veya kurumlar ISO 9001 standardına göre sistem kurarlardı ve aldıkları belge ISO 9001 idi. Tasarım faaliyetleri olmayan firmalar veya şirketler ISO 9002 alırlardı. Servis sonrası hizmet veren şirketler ise ISO 9003 alırdı. 2001 yılında yapılan revizyonla ISO 9001’in haricindeki tüm belgeler kaldırılıp, firmaların ISO 9001 belgesi almaları sağlandı. KAL-3000 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR DERS NOTU / NİYAZİ KANSU

9 ISO 9001 Kalite Güvence Belgesi Nasıl Alınır?
Öncelikle firma ISO 9001 belgesinin alınmasına karar verilmelidir. Bu karar verildikten sonra bir kalite güvence müdürü atanır ve bu müdürün yönetiminde gerekirse danışman bir firmadan da yardım alarak gerekli prosedürler, talimatlar hazırlanır, düzenlemeler yapılır, çalışanların eğitimi tamamlanır. Genellikle danışman firma bir ön tetkik yapar, eksikler tamamlanır. Daha sonra önceden belirlenmiş bir akreditasyon kuruluşuna başvuruda bulunarak (örneğin TSE) belgelendirme için tetkik yapması istenir. KAL-3000 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR DERS NOTU / NİYAZİ KANSU

10 Kalite Güvence Belgesi Nasıl Alınır?
Tetkik sonucunda firma almak istediği kalite güvence modelinin gereklerini yerine getirdiyse kendisine akreditasyon kurumu tarafından belgesi verilir. Belgenin alınmasından sonra akreditasyon kuruluşu düzenli aralıklarla firmayı denetlemeye gelir (örneğin yılda 1 kez). Bu denetimlerde firmada olumsuzluklar varsa firmayı düzeltmesi için uyarır. Bu işlem belgenin iptaline kadar gidebilir. Akreditasyon kuruluşunun yaptığı tetkiklere dış tetkik adı verilir. Birde firma kendi içinde belirlediği iç tetkikçiler ile kendi kendini denetler. Bu da genelde yılda iki kez yapılır. Firma kalite güvence belgesini aldıktan sonra bu belgeyi her 3 yılda bir yenilemesi gerekir. Bu belgenin geçerliliği 3 yıldır. KAL-3000 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR DERS NOTU / NİYAZİ KANSU

11 ISO 9001 Kalite yönetim sistemi belgesi almanın faydaları
Çalışanların kalite bilincini artırır. Kamu ihalelerinde yeterlilik sağlar. İşletmenin piyasadaki imajını güçlendirir. İşletmenin pazardaki rekabet gücünü artırır. İşletmenin uluslararası geçerliliğe sahip bir kalite belgesi edinmesinin getirdiği ticari avantajlardan yararlanabilmesini sağlar (ihracat için kalitenin belge ile ispatlanabilmesi). Müşteri memnuniyetini ve müşteri artışını sağlar. KAL-3000 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR DERS NOTU / NİYAZİ KANSU

12 ISO 9001 Kalite yönetim sistemi belgesi almanın faydaları
Hatalar ortadan kalkar, fireler azalır. Girdi, üretim ve son kontrollerin etkin olarak yapılması sağlanır. Tedarikçilerin seçiminde, değerlendirilmesinde ve takibinde kolaylık sağlar. İşletme içi yetki ve sorumlulukların tespitini sağlar. İşletme faaliyetlerinin standartlaştırılmasını ve dökumantasyon oluşumunu sağlar. Geçmişe yönelik kayıtların düzenli bir şekilde tutulmasını sağlar. İşletmenin kurumsallaşmasını sağlar. KAL-3000 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR DERS NOTU / NİYAZİ KANSU

13 9001 Kalite Yönetim Sistemi Belge Örnekleri
KAL-3000 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR DERS NOTU / NİYAZİ KANSU

14 Kaynaklar http://www.iso-belgesi.info
KAL-3000 KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR DERS NOTU / NİYAZİ KANSU


"KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları