Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanGülbahar Atay Değiştirilmiş 6 yıl önce
1
Merhaba… Bendeniz… Ders planı Ders notları Araştırma becerileri
APA Style Sınıf katılımı prof dr mehmet gürol
2
Dersin amacı Araştırma sürecini incelemek,
sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama Belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini gözden geçirmek deneysel yöntem, betimleme yöntemi, tarihi yöntem vd. Literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini bilmek. prof dr mehmet gürol
3
Dersin içeriği Araştırma yöntemlerindeki farklı anlayışları,
Yaygın olarak kullanılan araştırma tekniklerini, Araştırma basamaklarını, Veri toplama ve analizini, Yorumunu, Rapor yazma esaslarını, Kaynakça ve dipnot gösterme tekniklerini Ve araştırma önerisini kapsamaktadır. prof dr mehmet gürol
4
Dersteki Görevlerimiz
1. Derse devam 2. Belirlenen araştırmaları incelemek 3. Araştırma önerisi hazırlamak 1. Nicel 2. Nitel 4. Araştırmayı yapmak 5. Raporlaştırmak prof dr mehmet gürol
5
1. Haftanın İçeriği Bilgi Bilim/Bilimsel Araştırma Bilimsel araştırma
Yöntem Araştırma Yöntemleri prof dr mehmet gürol
6
Bilim ve Araştırmayla İlgili Temel Kavramlar
prof dr mehmet gürol
7
Bilgi Nedir? prof dr mehmet gürol
8
Bilgi Nedir ? Öğrenme, araştırma veya gözlem sonucu elde edilen gerçek ve ilkelerin bütününe verilen addır. Bilme, öğrenme süreci ve işleminin konusu ya da nesne ve olaylara yüklemler vererek varılan yargı. Halihazırda bildiğimiz şey Halihazırda bildiğimizi sandığımız şey prof dr mehmet gürol
9
Bilgi Edinme Yolları ? Araştırma, Bilim Alternatifler • otorite
• gelenekler • sağduyu • medya araçları • kişisel deneyimler prof dr mehmet gürol
10
Bilgi Edinme Yolları ? Otorite
Kaynaktan alınan bilgileri doğru kabul ettiğinizde bilgi kaynağı : otorite Karar vermede otorite’yi kullanmanın Avantajları: Dezavantajları: –çabuk –otorite ? –basit –doğruluk ? –ucuz –yanlış yönlendirme? prof dr mehmet gürol
11
Bilgi Edinme Yolları ? Gelenekler
Gelenekler mesleki güçlükler, kararlar için yararlı mıdır? Önyargılar içerir, zamanla geçerliklerini yitirebilir. Sağduyu • Herkesin inandığı ve anlamlı (mantıklı) gelen bir şeye inanmak karar vermede sağduyudan yararlanmak • Günlük yaşamda yararlı ama genelde – çelişkili fikirler – hatalar – yanlış bilgiler – önyargılar içerir prof dr mehmet gürol
12
Bilgi Edinme Yolları ? Medya Araçları Kişisel Deneyimler
• Toplum ve dünyadan bilgi alma • Olaylar ve kişileri tanıma Manipüle edilebilir / güvenmek zor Kişisel Deneyimler • “Görmek inanmaktır” • Yaşadıklarımız, deneyimlerimiz • Yanlış sonuçlar – Gereğinden fazla genelleştirme – Seçici gözlem – Gözlemi erken sonlandırma – Hale etkisi (Bir özellikten genel yargı çıkarma) prof dr mehmet gürol
13
Bilgi Nedir ? Bilgi üzerinde çalışılan içerik ve perspektife göre pek çok çeşitte anlamlar içeren kompleks bir kavramdır. Öğrenme, araştırma veya gözlem sonucu elde edilen gerçek ve ilkelerin bütününe verilen addır. Bilme, öğrenme süreci ve işleminin konusu ya da nesne ve olaylara yüklemler vererek varılan yargı. prof dr mehmet gürol
14
Bilgi olmayan nedir? Tahmin/ kestirim Kanaat/ kanı/ sanı
İnanç (geleneklerle, alışkanlıklarla, dinlerle vb. yapılana bağlantılı olarak) Haber (enformasyon, ileti: betimleyici/ açıklayıcı) prof dr mehmet gürol
15
Doğru Bilgiye Ulaşma Yolu?
Kişiler tabiattaki olayları anlamada ve problemleri çözmede üç genel kavramdan etkilenirler. Tecrübe-deneyim Akıl yürütme Araştırma prof dr mehmet gürol
16
Doğru Bilgiye Ulaşma Yolu?
1. Tecrübe-deneyim Bilgi ve yaşantı yığını sorun çözmede kullanılır. Kendi deneyimi, sonra çevresi, daha sonra da otoriteye başvurulur. Özneldir. prof dr mehmet gürol
17
Doğru Bilgiye Ulaşma Yolu?
2. Akıl yürütme Tümdengelim, tümevarım ve ikisi birden Genel önermelerden (doğrulardan) hareket ederek özel durumlar için akıl yürüterek sonuç çıkarma (Aristo). Tek tek yapılan gözlem ve deneylerin sistemli bir biçimde incelenmesiyle elde edilen genellemeler (Bacon) prof dr mehmet gürol
18
Doğru Bilgiye Ulaşma Yolu?
3. Araştırma Araştırma; bir bilinmeyen hakkında örneğin; bir konu, bir kişi, bir durum, bir konum hakkında bilgi toplama anlamına gelmektedir. Bilimsel araştırma; sorunlara güvenilir çözümler bulmak üzere, sorunu tanımlama, planlı ve sistemli olarak soruna ilişkin verilerin toplanması, bunların analiz edilmesi, sorunun nasıl çözüleceğinin önerilmesi ve bütün bunların rapor edilmesini ifade eder. prof dr mehmet gürol
19
Doğru Bilgiye Ulaşma Yolu?
Araştırma Niçin Yapılır? Bir sorunu çözmek Kanser tedavisine yönelik çalışmalar bu sorunun çözümüne yönelik araştırmalara örnek olarak verilebilir. Yeni bir ürün ortaya koymak Örneğin; telefon mevcut bir üründür. Fakat geliştirilip cep telefonu halini aldığında ortaya çıkan ürün de yenidir. Yeni bir yöntem geliştirmek Örneğin tıbbi tanıda bilgisayarlı tomografi yerine nükleer manyetik rezonans görüntüleme tekniğini geliştirmek yeni bir yöntem oluşturmaktır. prof dr mehmet gürol
20
Doğru Bilgiye Ulaşma Yolu?
Araştırma İle Tecrübe Arasındaki Farklar Tecrübe rastlantısal olarak karşılaşılan olaylardan kazanılırken, araştırma da veriler sistemli ve kontrollü elde edilip yorumlanır. Tecrübe subjektiftir. Araştırma deneyseldir. Bununla birlikte, deneysel çalışmalarda bile araştırmacılar verilerinin geçerliliğini sağlamak için diğer araştırmacıların tecrübelerinden faydalanırlar. prof dr mehmet gürol
21
Doğru Bilgiye Ulaşma Yolu?
Araştırma İle Tecrübe Arasındaki Farklar Tecrübe yolu ile kazanılan bilgilerin değişiminde tutuculuk mevcuttur. (kişiler tecrübeleri ile edindikleri bilgilerin doğruluğunun eleştirilmesini kabullenmekte zorluk gösterirler) Araştırma yolu ile kazanılan bilgiler gelişime ve değişime açık bir tarzda algılanır (araştırma sonucu elde edilen bilgilerin kritik edilmesi bilgilerin güçlenmesi ve gelişmesi için araç olarak algılanır). Araştırma ile tecrübe arasındaki en belirgin fark ise tecrübenin kişisel yoruma açık ve sübjektif olmasıdır. prof dr mehmet gürol
22
Bilgi Türleri Bilginin 5 türü vardır: Gündelik Bilgi Teknik Bilgi
Sanat Bilgisi Felsefe Bilgisi Bilimsel Bilgi prof dr mehmet gürol
23
Bilgi Türleri 1. Gündelik Bilgi Özneldir (sübjektiftir)
Amaçsız, sistemsiz ve yöntemsiz olarak elde edilir. Yaşamı kolaylaştırmasının yanı sıra yanıltıcı da olabilir. prof dr mehmet gürol
24
Bilgi Türleri 2. Teknik Bilgi
İnsanların pratik yaşamlarını kolaylaştırır. İnsanların doğaya egemen olmalarını ve doğayı insan yararına değiştirmelerini sağlar. prof dr mehmet gürol
25
Bilgi Türleri 3. Sanat Bilgisi Sübjektiftir (özneldir) Yaratıcıdır
Sezgilere ve yaratıcı hayal gücüne dayanır Ürünleriyle somuttur Bireyseldir ve duygulara yöneliktir. prof dr mehmet gürol
26
Bilgi Türleri 4. Felsefi Bilgi İnsanın anlama isteğinden kaynaklanır.
Akla dayanır. Evrenseldir. Sistemlidir. Eleştireldir. Özneldir (sübjektif). Sonuçları kesin değildir. Yığılan (biriken) bilgidir. Sınırlı bir alanın bilgisi değildir. prof dr mehmet gürol
27
Bilgi Türleri 5. Bilimsel Bilgi
Bilimsel bilgiyi meydana getiren sebepler prof dr mehmet gürol
28
Bilgi Türleri 5. Bilimsel Bilgi Formel (İdeal) Bilimler Doğa Bilimleri
İnsan Bilimleri prof dr mehmet gürol
29
Bilimsel bilgi türleri
1. (İdeal) Bilimler : Konusu doğada bulunmayan insan zihninin soyutlama gücü ile ulaştığı kavramları inceleyen bilimlerdir. Örneğin; pi sayısı,rakamlar,sinüs,açı,limit gibi kavramların gerçeklikleri doğada yoktur ve insan bu kavramları zihninde gerçekleştirir. Formel bilimlerde genellikle tümdengelim yöntemi kullanılır. prof dr mehmet gürol
30
Bilimsel bilgi türleri
2. Doğa Bilimleri : Doğada olup biten olayları neden sonuç ilişkileriyle genellemeler yaparak açıklayan bilimler doğa bilimleridir. Fizik, kimya, biyoloji, jeoloji, astronomi gibi bilimler doğa bilimleri sınıflandırmasında yer alır. Doğa bilimleri genelde tümevarım yöntemini kullanırlar. prof dr mehmet gürol
31
Bilimsel bilgi türleri
3. İnsan Bilimleri : İnsanın ve toplumların tarihsel gelişim sürecinde yaptıklarını inceleyen bilimler insan bilimleridir. Örneğin; sosyoloji toplumları ve toplumların yaşadıkları olayları, yaptıklarını incelediği için insan bilimidir. Tarih, sosyoloji, dilbilim ve antropoloji birer insan bilimidir. prof dr mehmet gürol
32
Bilimsel Bilginin Özellikleri
İnsanın merak ve hayretinden kaynaklanır. Akla dayanır. Sistemlidir. Yöntemlidir. Yığılarak (birikerek) ilerleyen bilgidir. Nedensellik ilkesine dayanır. Eleştireldir. Öngörülerde bulunur. Evrenseldir. Nesneldir. Genellenebilir bilgilerdir. prof dr mehmet gürol
33
Bir bilginin değerli olması için:
Odaklanmış Test edilmiş Gerçeklenmiş Paylaşılmış Bilginin girdi ve çıktılarının basit olması Güncellenebilmesi Dilinin basit ve uygun olması gereklidir. prof dr mehmet gürol
34
Bilim nedir? prof dr mehmet gürol
35
Bilim Nedir? prof dr mehmet gürol
36
Bilim nedir ? Evrenin veya olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneye dayanan yöntemler ve gerçeklikten yararlanarak sonuç çıkarmaya çalışan düzenli bilgi, ilim.TDK Gözlem ve gözleme dayalı akıl yürütme yoluyla dünyaya ilişkin olguları birbirine bağlayan yasaları bulma çabasıdır. Bertrand Russell prof dr mehmet gürol
37
Bilim nedir? “Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli bilgi, ilim.” “ Kanıtlanmış ve sistemli hale getirilmiş bilgiler...” prof dr mehmet gürol
38
Bilimin Özellikleri Bilim mutlak hakikate götürmez
Herkese açık ve yoklanabilirdir Kültürün içinde belli bir yer tutar İzafidir (görecelidir). Akla ve deneye dayanır. Olmuşu veya olanı tasvir etme, ilişkileri açıklama ve bunlardan yararlanma imkanı verir. prof dr mehmet gürol
39
Bilimin özellikleri Bilimsel bilgi güvenilirdir; ancak değişmez değildir. Elde ettiği bilgiler sistemlidir. Varsayımlara dayanır. Bilimsel bilgi denetlenebilir. Tarafsızdır. Bilim, gelişigüzel veri toplamaz. prof dr mehmet gürol
40
Bilimin Kaynakları Doğa üstücülük (olayların kaynağını başka şeylerde arama) Bireysel yaşantılar (yaşantıların toplanması, kaydedilmesi, sistemli hale getirilmesi ve bunlarla ilgili genel ilkelerin keşfedilmesi) Nicelik (ölçme) Evrende meydana gelen her şey nicel ve ölçülebilir (Thorndike) İlişkilerin keşfi (neden-sonuç ilişkisi) Gerçeğe yaklaşıklık (“mutlak” doğrular, “değişmez” gerçekler) prof dr mehmet gürol
41
Bilimsel Yöntem prof dr mehmet gürol
42
Bilimsel Yöntem Açık seçik, denetlenebilir, yansız, eleştirici, düzeltici, deneyici, seçici, akla uygun, duyarlığı yüksek, olgusal düzeyde, bilinen en güvenli sorun çözme yöntemi. Problem çözmek için izlenen düzenli yol. prof dr mehmet gürol
43
Bilimsel Yöntemin Varsayımları
Olaylar arasında neden-sonuç ilişkisi olması Olayların incelenmesi Tümevarım/tümdengelim ile geçerli/güvenilir bilgi toplanabilmesi Olayların metafiziğe dayanmadan açıklanabilmesi prof dr mehmet gürol
44
Bilimsel Topluluğun Normları
Bilimcilerin araştırmalarını nasıl yürüteceklerini düzenleyen bir dizi resmi olmayan kural, ilke ve değer. Evrenselcilik Örgütlü şüphecilik Tarafsızlık Paylaşımcılık Dürüstlük Kaynak: Neuman, 2006, s. 16 prof dr mehmet gürol
45
Bilim İnanının Özellikleri
Özgür olmalıdır Güzel ahlaklı olmalıdır Dürüst olmalıdır Pozitif olmalıdır Gerçekçi olmalıdır Başkalarını takdir etmesini bilmelidir İnsaflı olmalıdır Değişimci olmalıdır Mantıklı olmalıdır Önyargısız olmalıdır Tarafsız olmalıdır 12) Eleştirici olmalıdır 13) Seçici olmalıdır 14) Ölçme ve deneye dayanmalıdır 15) Geniş bir hayal ve yorumlama gücüne sahip olmalıdır 16) Hazmedilmiş bilgiler vermelidir 17) Taviz vermeden gerçekleri savunmalıdır 18) Evrensel olmalıdır prof dr mehmet gürol
46
Bilimsel Yöntemin Çeşitleri
Olaylara Dayanma Tarafsızlık Dogmatizmi Reddetme Eleştiriye açık olma Yanılma olasılığını kabul etme Bilimsel Düşünme Yöntemi Anlam (Akla dayanır) Bilimsel Yöntem Sorunu belirleme Gözlem Hipotez kurma Hipotezi test etme Teori ve genel kanunlara ulaşma Anlam Bilimsel Araştırma Yöntemi (Araştırmaya dayanır) prof dr mehmet gürol
47
Bilimsel Araştırma prof dr mehmet gürol
48
Araştırma nedir? Bir gerçeği ortaya çıkarmak,
Bir problemi çözümlemek ve Mevcut verileri arttırmak için bilimsel yöntemlerden yararlanarak yapılan düzenli çalışmaya denir. prof dr mehmet gürol
49
Araştırma neden yapılır?
Bir sorunu çözmek Bir araştırma alanıyla ilgili herhangi bir sorunu çözmeyi amaç edinebilir. Örneğin kanser çağımızın en büyük sorunlarından biridir. Kanser tedavisine yönelik çalışmalar bu sorunun çözümüne yönelik araştırmalara örnek olarak verilebilir. prof dr mehmet gürol
50
Araştırma neden yapılır?
Yeni bir ürün ortaya koymak Bir araştırma o ana kadar hiç ele alınmamış bir ürün, bir bilgiyi ortaya çıkarmayı amaç edinebilir. Aynı zamanda var olan bilgi ya da ürünü geliştirmek de bir yeniliktir. Örneğin; telefon mevcut bir üründür. Fakat geliştirilip cep telefonu halini aldığında ortaya çıkan ürün de yenidir. prof dr mehmet gürol
51
Araştırma neden yapılır?
Yeni bir yöntem geliştirmek Bir sorunun çözümünde ortaya çıkarılabilecek yeni bir yöntem oluşturmak da bilimsel araştırmanın amaçlarındandır. Örneğin tıbbi tanıda bilgisayarlı tomografi yerine nükleer manyetik rezonans görüntüleme tekniğini geliştirmek yeni bir yöntem oluşturmaktır. prof dr mehmet gürol
52
Bilimsel Araştırma Süreci
Gözlem Hipotezleri Test Etme, Yorumlama, Genelleme Literatür Tarama Problemi Tanımlama Verileri Toplama Kurumsal Çerçeve Oluşturma, Model Geliştirme Araştırmayı Tasarlama Hipotez Oluşturma prof dr mehmet gürol
53
Araştırma Önerisi Hazırlama...
Select a general problem Review the literature Decide the specific research questions Determine the design, methodology (including data collection), & sample Collect data Analyze the data and present the results Interpret the findings in light of the literature reviewed and state conclusions or summary generalizations prof dr mehmet gürol
54
SON NOKTA…. Haftaya yapılacak çalışmalarımız Gelecek haftanın konusu
Görüşmek üzere… prof dr mehmet gürol
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.