Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Bilgiye giden yolda!!! Hacettepe Üniversitesi Kütüphaneleri Beytepe Kütüphanesi Danışma ve Eğitim Bölümü Hizmetleri H.Ü.Beytepe Kütüphanesi Danışma ve.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Bilgiye giden yolda!!! Hacettepe Üniversitesi Kütüphaneleri Beytepe Kütüphanesi Danışma ve Eğitim Bölümü Hizmetleri H.Ü.Beytepe Kütüphanesi Danışma ve."— Sunum transkripti:

1 Bilgiye giden yolda!!! Hacettepe Üniversitesi Kütüphaneleri Beytepe Kütüphanesi Danışma ve Eğitim Bölümü Hizmetleri H.Ü.Beytepe Kütüphanesi Danışma ve Eğitim Bölümü

2 KAPSAM Danışma Hizmetleri Sayılarla Danışma Bölümü Atıf Taraması
İndekse Giren Yayın Belirleme Kullanıcı Eğitimi Kullanıcılar Kullanıcı Profilleri Danışma Kütüphanecisi Danışma Soruları Elektronik Danışma Soruları Elektronik Hizmetlerimiz / Web 2.0 Uygulamaları

3 Danışma Hizmetleri Amaç:
- Kütüphane kaynaklarının verimli bir şekilde kullanılmasını sağlamak - Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını karşılamak - Kullanıcılara araştırmalarını yaparken zaman kazandırmak

4 Danışma Hizmetleri Kullanıcılarımızın her türlü bilgi gereksinimini karşılamak Kütüphane oryantasyonu/eğitimi Kullanıcı Eğitimleri Literatür / atıf taraması Akademik danışmanlık (atama dosyaları, indekse giren yayın belirleme, künye doğrulama vb.)

5 Danışma Hizmetleri Elektronik danışma hizmeti
Danışma kaynaklarının artan bir şekilde elektronik olarak üretilmesi Danışma hizmetlerinde elektronik bilgi kaynaklarının kullanımı Kullanıcı soruları / görüşleri için elektronik formlar ve sosyal ağlar oluşturulması

6 Sayılarla Danışma Bölümü
Danışma Ofisine gelen günlük kullanıcı sayımız: 45-55 Danışma Ofisine gelen günlük telefon sorusu: Danışma Ofisine gelen günlük e-posta sorusu: Danışma Ofisine gelen günlük çevrimiçi danışma sorusu: 15-20 Ödev, araştırma vb. konularda yardım isteği: 20-25

7 Atıf Taraması

8 İndekse Giren Yayın Belirleme
Derginin Web Sayfası

9 İndekse Giren Yayın Belirleme
ISI - Master Journal List

10 İndekse Giren Yayın Belirleme
Web of Science

11 İndekse Giren Yayın Belirleme
Ulrich’s Periodicals Directory

12 Kullanıcı Eğitimi Kullanıcı Grupları: İçerik: Öğretim üyeleri
Öğrenciler (Lisans, yüksek lisans doktora) İçerik: Kütüphane turları Elektronik katalog ve veri tabanı tarama yöntemleri Kütüphane hizmetlerinin tanıtımı

13 Kullanıcı Eğitimi İçerik: Kütüphane hizmetlerine yönelik genel bilgi
Kütüphane web sayfası Kütüphane kataloğu ve veri tabanlarını tarama teknikleri Kütüphane turu Değerlendirme: Eğitimin verimliliğini ölçmek için anket uygulaması

14 Kullanıcılar Öğrenciler Lisans Yüksek Lisans Doktora Akademik Personel
Kurum Dışı Kullanıcılar Diğer Kurum Personeli Diğer Üniversite Öğrencileri Diğer Üniversite Akademik Personeli

15 Kullanıcılar Kullanıcı Analizi: Kullanıcılarımız kimler?
Özellikleri neler? Neden kütüphaneyi kullanıyorlar? Onları elektronik kütüphane hizmetlerini kullanmaya iten nedir? Şu an hangi hizmetleri istemektedirler? İleride hangi hizmetleri isteyecekler? İstek ve beklentileri nelerdir?

16 Kullanıcılar Kullanıcıların kütüphaneden beklentileri? Yeterlilik
Güvenirlik Dürüstlük İlgili bir yaklaşım Yardım

17 Kullanıcılar Kullanıcı beklenti ve isteklerini belirleyebilmek;
Anketler Şikayet ve önerilerin değerlendirilmesi Değişik yöntemlerle kütüphane-kullanıcı iletişimini sağlayabilmek İstatistikler

18 Kullanıcılar GELENEKSEL TEKNOLOJİYE YATKIN
Kullanıcı kütüphaneye gelmek zorunda. Erişebildiği kaynak ve kütüphane sınırlı. TEKNOLOJİYE YATKIN Kullanıcı bulunduğu yerden kaynağa erişebiliyor Erişebildiği kaynak ve kütüphane sayısı fazla

19 Kullanıcılar Geleneksel Kullanıcıların Özellikleri;
Basılı kaynakları kullanmayı tercih ederler Genellikle bilgiye ulaşmada ne yapacaklarını bilmeyen bir tutum sergilerler Verilen yanıttan kolay kolay tatmin olmazlar, Acele karar vermezler Bu tür kullanıcılarla yapılan danışma görüşmeleri genellikle çok uzun sürer

20 Kullanıcılar Teknolojiye yatkın kullanıcılarının özellikleri;
Elektronik kaynakları kullanmayı tercih ederler Özgüvenlidirler Sorularını yöneltirken kendilerini rahat ifade edebilirler Kütüphaneyi fiziki olarak fazla kullanmazlar Hazır bilgi isterler Acelecidirler Danışma ofisine genellikle hazırlıklı gelirler (sorularına yönelik olarak ön çalışma yapmışlardır) Kendi bilgilerini de mutlaka göstermek isterler

21 Kullanıcı Profilleri √ Kullanıcılar Ders Çalışma / Ödev
İnternet Kullanımı Literatür Taraması Atıf Tarama Belge Sağlama Öğrenci - Lisans Öğrenci – Y. Lisans / Doktora Akademik Personel Kurum Dışı - Personel Kurum Dışı - Öğrenci Kurum Dışı – Akademik Personel

22 Danışma Kütüphanecisi
Geleneksel görevler - Danışma sorularını yüzyüze / telefonla cevaplama - Elektronik veritabanlarının kullanımını öğretme - Basılı kaynakların kullanımının değerlendirilmesi - Koleksiyon geliştirme... Yeni görevler - Elektronik danışma hizmeti vermek - Web sayfaları ve elektronik kaynakların kullanımına yönelik rehberler hazırlamak - Yeni donanımların kullanımını öğrenmek - Kullanıcı eğitim programları oluşturmak – Bilgi Okuryazarlığı ...

23 Danışma Kütüphanecisi
Özellikleri; - Sabır - Pratik düşünme yeteneği - Hızlı karar verme yeteneği - İlgi ve güler yüz - Yeniliklere açık - İkna yeteneği - İletişim yeteneği - Mesleki donanım

24 Danışma Soruları Bilgi kaynağı • Katalog taraması sonucu
• Kitap-tez listesi • Abone olunan e-kaynaklar • Serbest erişilen e-kaynaklar Bilgi-yönlendirme • Kütüphane hakkında • Hizmetler hakkında • E-kaynakların kullanımı hakkında • Arama motorlarından sorgulayarak bağlantıları aktarma

25 Danışma Soruları Üniversiteye yeni başlayan öğrenciler
Lisans öğrencileri Yüksek lisans / doktora öğrencileri Öğretim üyeleri İdari personel Dış kullanıcılar

26 Danışma Soruları Örnekler
- Aradığım kitabı yerinde bulamazsam ne yapmalıyım? Kitabın yerini öğrenmek için katalog taraması yaptığınız sırada ekranın sağındaki "status" bilgisi (" kullanılabilir" veya “dönüş tarihi")…"  kitabın ödünç alınmış olup olmadığını size bildirecektir. Kitap yerinde göründüğü halde bulamadıysanız, kütüphaneye yeni dönmüş olduğundan yerleştirme işlemi sürecinde olabilir. Bu durumda Ödünç Verme Bölümü'ne sorabilirsiniz.

27 Danışma Soruları Örnekler
- Aradığım kitap ödünç alınmış, kimin aldığını öğrenebilir miyim? Hayır. Kütüphane ödünç bilgilerini kesinlikle üçüncü kişilere vermemektedir. Yüksek lisans ve doktora tezlerine nasıl ulaşabilirim? Hacettepe Üniversitesi'nde yapılmış yüksek lisans ve doktora tezleri tez odasında bulunmaktadır. Kütüphane katoğunu kullanıp tez numarasını alarak tez odasından erişebilirsiniz.

28 Elektronik Danışma Soruları
Çevrimiçi danışma hizmeti

29 Kütüphaneciye Danışabilirsiniz

30 Elektronik Danışma Soruları
Elektronik danışma soruları politikamız: Sorular genellikle kullanıcılar ilgili kaynaklara yönlendirilerek ve araştırmayı kendisinin yapması sağlanmaya çalışılarak yanıtlanıyor. Sorunun detaylı bir şekilde açıklaması isteniyor, - Herhangi bir konuda yorum, analiz, değerlendirme isteniyorsa, - Ödev için kaynak yerine ödevin yapılıp gönderilmesi isteniyorsa, - Hastalık için tanı ve tedaviye yönelik soru yöneltilmişse kullanıcının istediği şekilde cevap verilemiyor.

31 E- Danışma Soruları Örnekler
Bir öğrencimiz: “Ankara Meslek Yüksek Okulu Büro Yönetimi ve Sekreterlik bölümü öğrencisiyim, mesleki ingilizce dersinden 2001- 2002 öğretim yılı 2.yarıyılında başarılı olup olmadığımı gösterir öğrenci transkriptinin mail adresime gönderilmesini saygılarımla rica ederim.” Cevap: “Transkript belgesi Öğrenci İşleri Dairesi Başkanlığı tarafından verilmektedir. Başkanlığa isteğinizi belirtir bir dilekçenizi faklarsanız belgeniz hazırlanacaktır. Iyi çalışmalar dileriz”

32 E- Danışma Soruları Örnekler
Azerbaycan Tıp Üniversitesinden bir doktor: “Cok Degerli arkadaslar! Ben Sizden bir yardim dileyirem. Asagidaki makalelerin fotokopisini mene gondererseniz bahtiyar olaram/ Bir Kardes yardimi olarak mene el tutersaniz Size minnetdar olaram.” İstanbul’dan bir öğrenci: “Prof.Dr.Eren Kum hakkında geniş bilgi almak istiyorum.” Diyarbakır’dan bir kullanıcı: “Hacettepe Dişhekimliği kitaplarını nereden satın alabilirim?”

33 E- Danışma Soruları Örnekler
“Yeğenimin okul ödevi için AIDS ve Hepatit hakkında bilgi gönderebilir misiniz?” Cevap: AIDS'le ilgili bilgileri Hepatit'le ilgili bilgiler Saglik Bakanligi sitesinden Saglik Bilgileri sayfasina girdiginizde hem hepatit hem de AIDS'le İlgili bilgiler iceren baglantilari bulacaksiniz.

34 E- Danışma Soruları Örnekler
İzmir’den bir üniversite öğrencisi: İngilizce kaynak arıyor, “balın antibakteriyel özelliği konusunda bilgi edinmek istiyorum ( antibacterial activity of honey )” Cevap: Konunuz ile ilgili olarak Science Direct veri tabanindan yapilan taramada asagidaki makaleye ulastim. Makalenin tam metnini bu veri tabanında bulabilirsiniz. The contribution of catalase and other natural products to the antibacterial activity of honey: a review, Food Chemistry, Volume 71, Issue 2, November 2000, Pages Roderick J. Weston

35 E- Danışma Soruları Örnekler
Ankara’dan bir kullanıcı: “6 ay önce hpv tip16 tespit.Saadece üşüttüğüm zaman yanma şikayetim var.Onun dışında bir şikayetim yok.Olumsuz hiç bir etken yok yaşım 28 4 yıllık evliyim bir doğum yaptım sezaryanla tek eşliyim yani evliyim eşiminde tek partneri olduğuna eminim bu konuda yurt dışı yayınlar ve türkiyedeki gelişmeler hakkında bilgi edinmek istiyorum yurt dışında bukonu hakkında aşu ile ilgili çalışmalar nedurumda ve tedavimi yurt dışında yaptırmam konusunda ne düşünürsünüz tavsiyeleriniz varmı ? çocuğumda bunu görülme ihtimali nedir yada böyle bir risk varmı ilginize şimdiden teşekkür ederim”

36 E- Danışma Soruları Örnekler
Tekirdağ’dan bir kullanıcı: B 12 vitamin eksikliğine bağlı olarak 1 yıl önce yürüme güçlüğü çekmeye başladım. B 12 seviyesi 100 ün altındaydı.DODEX verilerek seviye 1200 ün üstüne çıkarıldı.yürümem biraz iyileşti, fakat ROMBERG TESTİ hala pozitif.EMG çekildi.ayaklarımdan yanıt alınamadı.1961 doğumluyum. Bir kamu kuruluşunda memurum.Ayrıca ağız mukozasında EROZİV LİKEN PLANUS var.1 yıldır PREDNOL 16 mg kullanıyorum.hastalıklarımla ilgili olarak beni bilgilendirirseniz memnun olurum.teşekkür ederim. Cevap: Danışma hizmeti politikamız gereği hastalıklar için tanı ve tedavilere yönelik soruları cevaplayamıyoruz. Sorununuzla ilgili en kısa sürede uzman bir doktora başvurmanızı öneririz. Geçmiş olsun.

37 Elektronik Hizmetlerimiz / Web 2.0 Uygulamaları
Araç Çubukları / Tarama Eklentisi Çevrimiçi Danışma Hizmeti (Meebo) Elektronik Duyuru Hizmeti (TOTEM) İnteraktif Eğitim Videoları Facebook / Twitter Sayfalarımız AddThis 37

38 Araç Çubukları / Tarama Eklentisi
ARAÇ ÇUBUKLARI Google, Yahoo vb. arama motorlarının ürettikleri araç çubuklarının kütüphanenin vermiş olduğu hizmetlere uyarlanmış şeklidir. Kullanıcıların Kütüphane web sayfasında olmadan kütüphane hizmetlerinden yararlanması hedef alıyor. 38

39 Araç Çubukları / Tarama Eklentisi
Google, Yahoo vb. arama motorlarını, internet tarayıcıları (Internet Explorer, Mozilla FireFox vs.) üzerindeki tarama alanında bir eklenti vasıtası ile tarama imkanı sağlanabilmektedir. H.Ü. Kütüphaneleri tarama eklentisi, yukarıda belirtilen işlemin kütüphane kaynaklarının taranması için uyarlanmış şeklidir. Mycroft Project 39

40 Çevrimiçi Danışma (Kütüphaneciye Danışabilirsiniz)
SOHBET PROGRAMI Windows Live Messenger, Yahoo Messenger Programlarına benzer bir yapı. Kullanıcıların anlık bilgi gereksinimlerini karşılamak amacıyla tasarlandı. Programın başında danışma kütüphanecisi bulunmakta. 40

41 Elektronik Duyuru Hizmeti (TOTEM)
Kütüphane kaynaklarını tanıtmak Kütüphane duyurularını yapmak. Kütüphane hizmetlerinden nasıl yararlanabilecekleri konusunda tanıtım yapmak. Katalog Taramayı Nasıl Yapabilirim? E-Dergi Taramayı Nasıl Yapabilirim? 41

42 Interaktif Eğitim Videoları
Üçüncü parti bir program kullanılarak hazırlandı. Kullanıcıların kütüphane hizmetlerini etkin olarak kullanabilmesi için eğitim videoları hazırlamak amaçlanmıştır. Basit Katalog Tarama Gelişmiş Katalog Tarama Basılı Dergi Tarama Elektronik Dergi Tarama Kullanıcı Hesabı 42

43 Web 2.0 Uygulamaları FACEBOOK / TWITTER Kütüphane hizmetlerinin duyurulması amacıyla hazırlandı. Kütüphaneden Haberler Duyurular Deneme Veri Tabanları Veri tabanlarının tanıtımı Kitap / Dergi tanıtımı H.Ü. Yapılan etkinliklerin tanıtımı (akademik / kültürel) 43

44 Web 2.0 Uygulamaları FACEBOOK / TWITTER Kütüphane hizmetlerinin duyurulması amacıyla hazırlandı. Kütüphaneden Haberler Duyurular Deneme Veri Tabanları 44

45 Web 2.0 Uygulamaları ADDTHIS Kütüphane web sayfalarının facebook / twitter gibi sosyal ağlarda paylaşabilmesi amacıyla yapıldı. Deneme Veri tabanları Kullanıcı Memnuniyeti Anketi 45

46 Bilgiye giden yolda!!! Hacettepe Üniversitesi Kütüphaneleri Beytepe Kütüphanesi Danışma ve Eğitim Bölümü Hizmetleri H.Ü.Beytepe Kütüphanesi Danışma ve Eğitim Bölümü 46


"Bilgiye giden yolda!!! Hacettepe Üniversitesi Kütüphaneleri Beytepe Kütüphanesi Danışma ve Eğitim Bölümü Hizmetleri H.Ü.Beytepe Kütüphanesi Danışma ve." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları