Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ATLASJET HAVAYOLLARI GİRİŞ GİRİŞ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ATLASJET HAVAYOLLARI GİRİŞ GİRİŞ"— Sunum transkripti:

1

2 ATLASJET HAVAYOLLARI GİRİŞ GİRİŞ

3 ATLASJET HAVAYOLLARI

4 AMAÇ: ATLASJET HAVAYOLLARI
GÜNÜMÜZDE ARTAN HAVA TRAFİĞİ VE ŞİRKET BAZINDA BÜYÜMELERİN BERABERİNDE HAVACILIK OLAY VE KAZALARI VE İNİŞİ TAKİBEN PİST DIŞINA ÇIKMA OLAYLARINDA ÖNEMLİ ARTIŞLAR BEKLENMEKTEDİR. BU SUNUMDA AMAÇ; YAKLAŞMA HATALARI SONUNDA MEYDANA GELEBİLECEK OLAYLAR VE PAS GEÇMENİN İKİ YÖNÜ HAKKINDA FARKINDALIK YARATMAKTIR.

5 ATLASJET HAVAYOLLARI SUNU BAŞLIKLARI: 1. TANIMLAR 2. UÇAKTA FİZİKSEL ENERJİ YÖNETİMİ 3. İSTİKRARLI YAKLAŞMA 4. PAS GEÇME 5. SONUÇ

6 ATLASJET HAVAYOLLARI 1. TANIMLAR
ORTA YAKLAŞMA SAFHASI: Bu safha uçağın son yaklaşma safhasından bir önceki safhası olup uçağın buna hazırlanması gerekir. Alçalma oranının olabildiğince az olması tercih edilmelidir. SON YAKLAŞMA SAFHASI: İnişin yapılması için uçağın iniş yapılacak meydan ile doğrusal konuşlandırıldığı veya görerek yaklaşma için hazırlandığı bir safhadır. PAS GEÇME: Bu safha yaklaşmaya devam koşullarının kaybolduğu, pilotun uçakta yapılandırmak zorunda olduğu değişiklikler, yayınlanmış pas geçme usullerini veya hava trafik kontrolü tarafından verilecek talimatları yerine getirmek, irtifa değiştirmek ve uçağın yer ve ufka göre durumunu ayarlamak gibi kokpit iş yükünün aşırı arttığı bir safhadır.İzlenecek pas geçme şekli uygulama kolaylığı sağlayacak kadar sade ve emniyeti olmalıdır.

7 ATLASJET HAVAYOLLARI 1. TANIMLAR
ORTA YAKLAŞMA SAFHASI: Bu safha uçağın son yaklaşma safhasından bir önceki safhası olup uçağın buna göre hazırlanması gerekir. Alçalma oranının olabildiğince az olması tercih edilmelidir. (Ref: ICAO Doc.8168) SON YAKLAŞMA SAFHASI: İnişin yapılması için uçağın iniş yapılacak meydan ile doğrusal konuşlandırıldığı veya görerek yaklaşma için hazırlandığı bir safhadır. (Ref: ICAO Doc.8168) PAS GEÇME: Bu safha yaklaşmaya devam koşullarının kaybolduğu, pilotun uçakta yapımak zorunda olduğu değişiklikler, yayınlanmış pas geçme usullerini veya hava trafik kontrolü tarafından verilecek talimatları yerine getirmek, irtifa değiştirmek ve uçağın yer ve ufka göre durumunu ayarlamak gibi kokpit iş yükünün aşırı arttığı bir safhadır. İzlenecek pas geçme şekli uygulama kolaylığı sağlayacak kadar sade ve emniyeti olmalıdır. (Ref: ICAO Doc.8168)

8 2. UÇAKTA FİZİKSEL ENERJİ YÖNETİMİ
ATLASJET HAVAYOLLARI 2.  UÇAKTA FİZİKSEL ENERJİ YÖNETİMİ ENERJİ YÖNETİMİ:   Ekibin uçağın sahip olduğu enerji koşullarını değerlendirme ve yönetiminde karşılaştığı durumlar istikrarsız yaklaşma yapılmasının nedeni olmaktadır. Bu, ister enerjinin kaybı /azalması veya kontrol zorluğu yaratacak kadar yüksek veya aşırı olması durumu olup yaklaşma ve iniş kaza veya hava olaylarına neden olmaktadır.

9 ATLASJET HAVAYOLLARI Kontrol kaybı, Piste ulaşamadan iniş yapılması
 ENERJİYİ YÖNETEMEMENİN RİSKLERİ; Kontrol kaybı, Piste ulaşamadan iniş yapılması Sert iniş, Kuyruk çarpma veya; Pist dışına çıkma diye gruplanabilir. Sayısal bilgi vermek gerekirse FSF ( yılları arasında ) tarafından yapılan incelemede 76 yaklaşma ve iniş kazasının; % 36 sı düşük enerji kaybı / azalması, %30 u ise yüksek veya aşırı enerji kaynaklı olduğu saptanmıştır.

10 ATLASJET HAVAYOLLARI ENERJİ YÖNETİMİ KISACA AŞAĞIDAKİ TEMEL ETMENLERİN AÇILIMI DEMEKTİR. Hava hızı ve izlenen eğilim, Bulunulan irtifa (alçalma hızı veya uçuş hattı) Sürüklenme kuvveti, Tatbik edilen güç, UÇUŞ EKİPLERİNE DÜŞEN GÖREV; UÇAĞIN ENERJİSİNİ UÇUŞUN HER BOYUTUNDA ELLERİNDEKİ TÜM SİSTEMLERİ KULLANARAK İZLEMEK, KONTROL ETMEK VE UÇAĞI EMNİYETLE UÇURMAKTIR.

11 ATLASJET HAVAYOLLARI BUNDAN AMAÇ; Uçuşun bulunulan her safhasında gerekli enerji konumunu korumak, Uçağın düşük veya yüksek enerji koşullarında gireceği anormal durumun üstesinden gelmek kontrolü elde bulundurmaktır. Uçağın enerjisinin kontrol etmek; hızın, gücün ayarlanması, alçalma oranı ve uçuş yolunu takip etmektir. Uçakta ekibin bunu yapabilmesi için oto pilot modları uçuş aletleri, ikazlar koruyucu sistemler tasarlanıştır.

12 ATLASJET HAVAYOLLARI ALÇALMA VE YAVAŞLAMA NTSB tarafından yapılan bir incelemede dış markere kadar sürdürülen yüksek hızın oto pilot tarafından alçalma hattının (GS) yakalanmasını, uçağın belirlenen irtifada istikrar bulmasını önlediği saptanmıştır. Çalışma sonunda özellikle dış markere 3-4 mil mesafede hava trafik kontrol ünitesi tarafından bir sınırlama getirilmemesinin uygun olduğu sonucuna varılmıştır. Yoğun hava trafiğinin yaşandığı meydanlarda trafik akışını sürdürmek için knots hız limitlerinin kullanılması ise günümüz gerçeğidir.

13 3. İSTİKRARLI YAKLAŞMA İSTKRARLI YAKLAŞMANIN ELEMANLARI
ATLASJET HAVAYOLLARI 3. İSTİKRARLI YAKLAŞMA İSTKRARLI YAKLAŞMANIN ELEMANLARI Tüm uçuşların aletle uçuş koşullarında ( IMC ) meydan yüksekliğinin 1,000 feet üzerinde ve görerek yaklaşma koşullarında ( VMC ) ise 500 feet üzerinde istikrar bulmuş olması gerekmektedir.

14 İstikrarlı yaklaşma değerleri: Uçağın doğru yaklaşma hattında olması,
ATLASJET HAVAYOLLARI İstikrarlı yaklaşma değerleri: Uçağın doğru yaklaşma hattında olması, Küçük düzeltmelerle uçak baş istikametinin ve alçalma oranı ayarı ile doğru yatay ve dikey yolun Uçak hızının yaklaşma hızından VRef + 20 knottan fazla yaklaşma hızının VRef altında olmaması, Uçağın doğru iniş konfigürasyonunda olması, Alçalma oranının 1,000 fpm den fazla olmaması; gerektiği durumda özel brifing yapılması,

15 ATLASJET HAVAYOLLARI Gücün inişe hazırlanmış olan uçak için uygun ve uçak dokümanlarında yazılanların altında olmaması, Tüm brifing ve kontrol listelerinin tamamlanmış olması, ILS sistemlerinde GS ve LOC bir sapma ölçütü limiti içinde kalması; Cat II ve Cat III lokalayzır bandı üzerinde olması, turlu yaklaşmada uçağın son yaklaşma hattı üzerinde son meydan yüksekliğinin 300 ft üzerinde kanatların yere paralel olması, Yukarıdaki değerlerin aşılmasını gerektiren durum veya normal dışı şeyler özel brifingle kapsanmalıdır. (FSF ALAR Task Force)

16 ATLASJET HAVAYOLLARI Bu ölçütlerden bir veya bir kaçının karşılanamaması durumunda neye hazırlıklı olunmalıdır? Yanıtı kuşkusuz PAS GEÇME – GO-AROUND olmalıdır.

17 PAS GEÇMEYE HAZIRLIKLI OLMAK
ATLASJET HAVAYOLLARI 4. PAS GEÇME PAS GEÇMEYE HAZIRLIKLI OLMAK  Pas geçme çok sıklıkla karşılaşılan bir olay olmadığından “pas geçmeye hazırlıklı olma ve pas geçmeyi her safhada aklında bulundurmanın” önemi vurgulanmalıdır. “Ne zaman pas geçilir” sorusuna kısa yanıt “şüphe içinde kaldığınız her durumda” veya “gerekli gördüğünüz her durumda” demek en kısa ve doğru yanıt olacaktır.

18 ATLASJET HAVAYOLLARI PAS GEÇME DURUMUNU ELDE BULUNDURMAK İÇİN;
PAS GEÇME DURUMUNU ELDE BULUNDURMAK İÇİN; Uygulanabilir brifing yapma noktasında açık ve mantıksal düşünce içinde olunmalı, Standart ikazlar yapılmalı, Hareketlerin sıra ve öncelikleri düzenlenmeli, Görev bölümü ve karşılıklı kontrolleri yapılmalı, Yaklaşma veya inişe devam etmeye aşağıdakilere bağlı olarak vazgeçmeye hazırlıklı olunmalı: Hava durumu ve ekip / uçak limitlerine uyulmalı İstikrarlı yaklaşma limitlerinin karşılanmalı veya uçağın piste göre konumu hakkında şüphe olmamalı, Kontrolümüz dışında kalan uçuş emniyetini tehlikeye atacak olaylar nedeniyle ATC tarafından verilen talimatlara hazır olunmalı.  

19

20 ATLASJET HAVAYOLLARI

21 ATLASJET HAVAYOLLARI

22 ATLASJET HAVAYOLLARI

23

24 ATLASJET HAVAYOLLARI

25 ATLASJET HAVAYOLLARI

26 ATLASJET HAVAYOLLARI

27 ATLASJET HAVAYOLLARI PAS GEÇMENİN BAŞARISI KISACA ŞUNLARA BAĞLIDIR;
PAS GEÇMENİN BAŞARISI KISACA ŞUNLARA BAĞLIDIR; Detaylı yaklaşma brifingi yapılmasına, Yaklaşma brifinginde pas geçme usulleri, uygulanacak uçuş yolu, irtifaları ve kısıtlamalar, Görev paylaşımı ve hangi görevin kimin tarafından yapılacağının detayları, mod seçimleri, Tehlikeli arazi yapısı veya diğer özel koşulların kapsanması, Yakıtla ilgili yaşanacak endişelerin incelenmesi, Hava durumu ve beklenmedik etkileri ( şimşek, şiddetli dolu, mikroburst vb. )

28 ATLASJET HAVAYOLLARI

29 PAS GEÇME RİSK KAYNAKLARI NELERDİR?
ATLASJET HAVAYOLLARI PAS GEÇME RİSK KAYNAKLARI NELERDİR?  Pas geçme 1000/ 1-2 uçuşta karşılaşılmakla birlikte uçuş operasyonun bir parçası olarak kabul edilmelidir. Yapılan istikrarsız yaklaşma sonunda son 16 yılda hızla artış gösterdiği gözlenen ve kazaların%33 ünü oluşturan “pist dışına çıkma” kazalarının azaltılması gerekmektedir. Hava yolu şirketleri uluslar arası dokümanlarda kapsandığı gibi kendi dokümanlarında da “ pas geçme kararını vermeye “ ekiplerini cesaretlendirmelidirler.

30 ATLASJET HAVAYOLLARI

31 ATLASJET HAVAYOLLARI   Bu konuda öğretmen ve kontrol pilotlar tarafından pas geçme eğitimlerinin her yönü ile eksiksiz ve tüm ayrıntılarıyla yapıldığını izleme ve değerlendirme konusunda önlemler alınmalıdır. Pas geçme değerlendirilmesi için yapılan çalışmalarda değişik veri kaynakları kullanılmaktadır. Bunlarla ilgili örnekleri IATA ve FSF, ECA, EASA VE EUROCONTROL tarafından kullanılan veri kaynakları incelenmelidir.

32 ATLASJET HAVAYOLLARI 5. SONUÇ:
5. SONUÇ: Hava yolu şirketleri, uçakların teknik dokümanları ışığı altında; eğitim dahil, karar verme ve uygulama sorumlukları yönünden istikrarsız yaklaşmalar sonunda meydana gelen kaza ve riskleri azaltmak ve uçuş emniyetine katkı ve güveni artırmak için; pas geçme kararını vermeye cesaretlendirme konusunda politikalarını gözden geçirmeli, bu konuyu önemi nedeniyle başka düşüncelerin baskısı altında tutmak ve önemsiz gibi göstermekten kaçınmalıdırlar.

33 ? ATLASJET HAVAYOLLARI EMNİYETLİ UÇUŞLAR! TEŞEKKÜRLER 18.09.2018

34 ATLASJET HAVAYOLLARI

35 ATLASJET HAVAYOLLARI

36 ATLASJET HAVAYOLLARI


"ATLASJET HAVAYOLLARI GİRİŞ GİRİŞ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları