Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KLASİK MÜZİK TARİHİ Müzik Teorisinin ve Notaların Tarihi ve Tanıtımı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KLASİK MÜZİK TARİHİ Müzik Teorisinin ve Notaların Tarihi ve Tanıtımı."— Sunum transkripti:

1 KLASİK MÜZİK TARİHİ Müzik Teorisinin ve Notaların Tarihi ve Tanıtımı

2 Müzik Teorisinin ve Notaların Tarihi ve Tanıtımı
Müziğin Tarihi Çin Müziği Hint Müziği Grek Müziği Müziğin kilisede gelişmesi Müziğin anahtarları Müzik Teorisi ve Tarihi Çok sesliliğin gelişmesi Rönesans Müzik Yazısı

3 Tarih boyu ……… Müziği kaydetme isteği ortaya çıkınca farklı yazı türleri bulundu, Her ulusun kendi alfabesindeki harflerden bazılarını kullanan semboller ve arabesk şekiller. Harflerden yararlanan sistem, kendine özgü ve dışarıya kapalı bir düzendeydi.

4 Çin Müziği Çin'de ilk teorici kabul edilen Lyng Lun isimli bilgin M.Ö yıllarında Çin müziğinin beş notasını düzenleyerek bir sistem kurdu. Ünlü Çin bilgini Confucius'un (Kung Fu Tseu,M.Ö. 551_478), müziğin olumlu etkisinden yararlanıp eğitim aracı olarak kullanılmasına önem verdiği, bu amaçla eski ezgileri toplayıp birleştirdiği ve yeni ezgiler ürettiği bilinmektedir. İmparator Huang ın M. Ö. 246 da müziği yasaklaması ve çalgılarla bazı malzemeyi imha ettirmesiyle bir dönemin sonu gelmiştir. Han hanedanı (M. Ö 206-M.S 220) döneminde müzik yeniden gelişti. Confucius

5 Çin Müziği Çinin zengin çalgı grupları yapıldıkları malzemeye göre adlanırılır: Metal çalgılar: Çanlar, gonglar vs. Taş çalgılar: Bunlara yalnızca Confucius tapınağında rastlanır ve en eski çalgılardandır. Gong çalgısı İpek telli çalgılar: bu grupta yalnızca Kin vardır. Bir çeşit lavata olan Kin 5 telliydi. (tel sayısı sonradan 7ye çıktı). Bu grup çalgılar arasında 13 ipek telli Koto sayılabilir. Koto

6 Çin Müziği Deriden yapılmış çalgılar: çeşitli boyda bütün davullar.
Büyük davul Ta-Ku, ve küçük davul Sia-Ku …. Sukabağından yapılmış çalgılar: Saray orkestralarında kullanan ve 17 borulu bir ağız orgu olan Shenge bugün de rastlanır. Sheng Topraktan yapılmış çalgılar: Bu grupta yer alan Hiuan, pişmiş topraktan yapılmış küreli bir düdüktür. Bambu kamışından yapılmış çalgılar: Ti adı verilen çapraz flütler, Pai-siao adı verilen 12 borulu çalgılar.

7 Hint Müziği Hint ses dizilerinde sesler birbirinden bağımsız değildir (Çin müziği gibi). Her dizide bir ana nota, ikinci önemde nota yardımcı nota ve disonan (kakışan) nota vardır. Hint gamında 8 notadan oluşan oktav, tempere sistemdeki gibi 12 ye değil 22 ye bölünmüştür. Böylece elde edilen çeyrek ve 1/3 sesli aralıklardan her birine Sruti denir. Tampere sistemi bir oktavı 12 eşit parçaya bölen sistemdir.  Tampere sistemi

8 Hint Müziği Hint çalgılarının büyük çoğunluğu en eski Asya çalgılarıdır. Vina çalgısı Tanpura Sitar

9 Grek Müziği Aristoteles e göre araştırdıklarımız 4 türdür: (ikinci çözümlemeler-Aristoteles) Olanın olduğu, Niçin olduğu, Var olup olmadığı, Ne olduğu. Bu 4 türden hangisi veya hangileri müzik araştırmalarını kapsar? Müzik nasıl araştırılabilir? Aristoya göre Ses uyumu tiz ve pes sesler arasındaki sayısal orandır. Tiz ses ile pes ses bir uyum oluşturur mu? Bunların oranı sayılarda mı? Bunları anladıktan sonra, bu oran nedir?

10 Grek Müziği Müzikle ilgili ilk kanıtlar, M.Ö. 9. yüzyılın büyük destanları İliada ve Odisseia ile varlığını duyurmaya başladı. Bu destanların yaratıcısı olarak bilinen Homeros'un şiirin ritmine uyarak onu destekleyen bir ya da birkaç çalgı eşliğinde yarı konuşma yarı şarkı söyleme biçimine başvurduğu tahmin edilir.  Eski Yunanda müzik, bütün erdemlerin kaynağı sayılırdı. Yunan düşünürleri, müziğin ahlak üzerindeki etkilerini açıklamışlar, kişiyi olumlu etkileyen müziklerle, olumsuz etkileyen müziklerden sözetmişlerdi. Başlangıcı M.Ö. 8. yüzyıla inen festivallerde, dini törenler, sportif yarışmalar, zeka oyunları yanında müzik de yer alıyordu. Eski Yunan'da, müzik yazısı tek bir sistem halinde kabul edilmemiş olduğundan hem alfabetik hem de neumatique kullanıldı. Müziğin çalgı ya da ses müziği oluşuna göre yazı sistemi değişiyordu.

11 Müziğin kilisede gelişmesi
Müziğin gelişmesi ve bugünkü tekniklerle ulaşması oldukça zaman almıştır. binlerce yıldan sonra insanlığın ilk büyük devrimi sayılan Hıristiyanlık, müzikten vazgeçemedi İlk gizli tapınmalarını yapan Hıristiyanlar dualarını şarkılarla koro halinde ifade ettiler.  Hırıstiyanlığın devlet dini olarak kabulünden sonra müziği de katakombları terkederk kiliseye girmişti. Doğal olarak sorunlar da hemen başladı. Rahipler sınıfı arasında bu konudaki tartışmaların Arkası kesilmedi. Her din adamı cemaatte kendi bildiği gibi şarkı söyletmek istiyordu.

12 Müziğin kilisede gelişmesi
Katakomblar yeraltında bulunan çoğunlukla ölülerin gömülmesine hizmet eden tonozlu yapılardır. Birkaç kilometre genişliğine kadar ulaşabilen katakomblar Erken Hristiyan döneminde sıklıkla kullanılmışlardır

13 Müziğin kilisede gelişmesi
Çalgıların kilisede kullanılmasından yana ve ona karşı olanlar arasında çıkan uzun ve şiddetli uzlaşmazlıklardan sonra 7. yüzyılda Org kiliseye kabul edildi. Eski bir org enstrümanı Labeo ( ) Latin ve Yunan dillerinden çeviriler yaparak Alman dilinde ilk müzik teori kitabını yayınladı.

14 Müziğin kilisede gelişmesi
Ortaçağda uzun bir süre notalar, harflerle adlandırıldı. Batıda, notaların Latin alfabesini ilk yedi harfiyle adlandırılması Boethius a atfedilir. 10. Yüzyıla gelindiğinde, insan gırtlağının çıkarabileceği seslerin diatonik dizisi düzenlenirken en kalın ses A dendi. Sonra dizinin öteki harfleri yazıldı: A B C D E F G Ancius Manlius Boethius

15 Müziğin anahtarları Guido Arezzo’nun bir önemli buluşu, portrenin başına konan anahtarlardır. Günümüzde kullanılan ve notaların yerlerini kesinlikle belirlemeye yarayan sol, do ve fa anahtarları gerçekte G, C ve F harflerinden doğmuştur. Anahtar kullanımın başlamasıyla notaların incelik ve kalınlıkları kesinleşmişti ama, süreleri ve bunlar arasındaki oranları gösteren işaretler henüz ortada yoktu.

16 Müzik Teorisi ve Tarihi
Müziğin uyması gereken kuralları inceleyen bilim dalına "Müzik teorisi" denir. Bu bilim bize, sesleri, seslerin şekil ve değer niteliklerini, bu sesler arasındaki ilişkiyi öğretir. Müzik Yazısı Nasıl ki konuşma dilinde duygu ve düşüncelerimizi anlatabilmek için harfleri kullanıyorsak, müzik seslerini de anlatabilmek için kullandığımız işaretlerin tümüne, müzik yazısı denir.  Nota Nota, müzik seslerini gösteren işaretlere denir. Müzik seslerini yazmak için kullandığımız bu işaretler yedi tanedir. Bunlar, DO (C), RE (D), Mİ (E), FA (F), SOL (G), LA (A), Sİ (B)' dir. Bu dizi değişmez yedi bitişik ve komşu sesi gösterir. 

17 Çok sesliliğin gelişmesi
Avrupa'da çok sesliliğin tanımına ilk olarak 10. yüzyıl da rastlanır ama bazı kaynaklar başlangıcını 7. yüzyıla dayandırdıkları ve symphonie denilen ses uyumları kurallarına uygun bir çokseslilikten söz ediliyor. 10. yy'da Hucbald adlı bir keşiş, kitabında "Diaphonie" adını verdiği bir çokseslilikten sözediyordu. John Cotton, 12. yy'da diaphonie'yi şöyle tanımlıyordu: "Diaphonie, en az iki şarkıcı tarafından söylenen iki ayrı ses arasındaki uyumdur. Birinci ses baş melodiyi söylerken, ikinci ses, diğer seslerle onu kuşatır.  İki ses cümle sonunda ünisonla ya da oktavla birbirine ulaşır. Bu tarz şarkı söylemeye 'organum' denirdi. Organum, polifoni ve diğer bütün çok ses tekniklerinin atası olduğundan incelemeye değerdir. 

18 Çok sesliliğin gelişmesi
Organum, en eski polifonik form olarak bilinir. Bu açıklamalar, 12. yüzyılın ilk yarısında çoksesliliğin yaygın bir teknik olmadığını gösteriyor. Organum, kontrpuanın en ilkel biçimidir ve gelecekte bütün çokses tekniğini doğuracak olan hücredir. Kontrpuan, armonik olarak birbirine bağımlı, sesler arasındaki ilişkidir. Rönesans döneminde gelişen Avrupa klasik geleneğinde en yaygın olması tespit edilmiştir Çoksesliliğin gelişmesi için, Organ Bizans İmparatorlarının isteği ve dini otoritelerin izni ile 7.yüzyılda koroyu desteklemek amacı ile kiliseye girmiştir.

19 Notre-Dame Okulu Notre Dame Katedrali Paris, Fransa'da bulunan dünyaca ünlü bir binadır. Fransız gotik mimarisinin en güzide örneği olarak bilinen Notre Dame, ayrıca ilk gotik katedrallerden biridir ve gotik dönem boyunca inşası sürmüştür. (Yapımına 1163'te başlanan bu bina 1345'te bitirilmiştir) Notre Dame binası daha tamamlanmadan etrafına bir doktrin topluluğu yaratılmış, bilgin ve sanatçıların çalışmaları hızlanmıştı. Bu çalışmalar ciddi eserlerin yaratılmasıyla sonuçlandı. Notre Dame okulundan doğan ve ArsNova adı altında toplanan birçok müzisyen adı sayılır. (örnek olarak, Philippe de Vitry ve Guillaume de Machut). Philippe de Vitry, Ars Nova adlı kitabında, ölçülerin kuvvetli zamanlarında yanlız 4, 5 ve 8li aralıklar değil, üçlü ve altılı aralıkları da kullandı.

20 Rönesans Müzik Yazısı Müzik yazısının gelişmesi, çoksesliliğin gelişmesiyle birlikte olmuştur. Aynı anda yorumlanması gereken ayrı seslerde nota değerlerinin kesinlikle belirtilmesi artık zorunludur. 14. yüzyıla kadar nota değerleri kırmızı ve siyah renklerle belirtilirdi. Daha sonra siyah ve beyaz daha kullanışlı olduğuna karar verildi. 15 ve 16. yüzyılları kapsayan Rönesans çağına ait Prebarok (ön barok) not yazısı

21 Rönesans Müzik Yazısı Matbaanın icadı müzik yazısının gelişmesinde çok önemli rol oynadı. Yazı yalınlaşarak halka indi. Gutenbergin matbaanın icadı (1450)

22 Rönesans Müzik Yazısı Nota yayın merkezleri oluştu.
1501 den başlayarak önce Venedik, daha sonra Paris ve Lion nota basım merkezleri oldular. 16. Yüzyılda ise Leipzig tek isim olarak parlıyordu. 18. İnci yüzyılda baskı, çinko ve bakır levhalara gravür tekniği ile (oyarak) yapıldı. Bu teknikle birlikte köşeli nota yazımı bırakıldı oval biçim benimsendi.


"KLASİK MÜZİK TARİHİ Müzik Teorisinin ve Notaların Tarihi ve Tanıtımı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları