Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
MEHMET HİKMET KAŞERCİ ORTAOKULU
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE ÇOCUKLARIMIZ
2
ÖNCELİKLE … KENDİ YETİŞTİRİLİŞİNİZE BİR BAKIN…
KENDİNİZİ DEĞERLENDİRMEDEN ÇOCUĞUNUZA GEÇMEYİN…
3
PEKİ ÇOCUĞUMU NASIL ETKİLİYORUM?
NE TİP BİR AİLEYİM? PEKİ ÇOCUĞUMU NASIL ETKİLİYORUM?
4
AİLE MODELLERİ OTORİTER AİLE İLGİSİZ VE KAYITSIZ AİLE KORUYUCU AİLE
HOŞGÖRÜLÜ AİLE TUTARSIZ AİLE
5
OTORİTER AİLE YAKLAŞIMI
KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ: Çocuk her kurala uymak zorundadır. Katı ve sert bir disiplin uygulanır. Çocuğun hata yapmasına fırsat verilmez. Aile mutlaka çocuğun hareketlerinde kusur bulur. Çocuğun her işine karışan bir tavır sergilerler.
6
ÇOCUK ÜZERİNDE ETKİSİ Çocuğun özgüveni gelişmez.
Pasif,silik,çekingen ve kolay etki altında kalan bir yapıya bürünür. Sürekli eleştirilme veya dayak çocuğun ruhsal yapısını bozar. Çocuk kolayca ağlamaya başlar. Arkadaşları ile uyumsuz ve kavgacı olabilir. İleri yaşlarda sıkıntılar karşısında dayanaksız ve çaresiz kalır.
7
İLGİSİZ VE KAYITSIZ AİLE YAKLAŞIMI
KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ: Aile aşırı rahattır. Çocuğun sorumluluklarından kaçma vardır. Ana baba çocuğa örnek bir model olamaz. Çok çocuklu ailelerde rastlanma ihtimali daha fazladır. Çocuğun dünyasına girmek gibi bir kaygıları yoktur.
8
ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Çocuk bencil ve şımarık olur. Anne babasının dikkatini çekmek için alışılmadık davranışlar sergiler. Aile çocuğa model olamadığı için çocuk kendine başka modeller seçer. Çocuk vaktinin tümünü arkadaşlarıyla geçirir. Genç yaşta çocuk zararlı alışkanlıklar edinmeye meyilli olur.
9
KORUYUCU AİLE YAKLAŞIMI
KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ: Otoriter aile tipine çok benzer. Aralarındaki fark bu aile tipinde şefkat, koruma güdüsü disiplinin önünde gelir. Çocuğa gereğinden fazla özen ve kontrol gösterilir Özellikle anneler bu tip tavır sergiler. Çocuğun kendi yapması gereken işler bile koruyucu anne babalar tarafından yapılır.
10
ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Çocuk aşırı duygusal olur. İleri yaşlarda bile etrafına bağımlı olur. Toplum içinde kendi başına iş yapma cesaretini bulamaz. Çocuk anne babasından ayrı kalamaz ileri yaşlarda bile sürekli anne babasının yanında olmak ister.
11
TUTARSIZ AİLE YAKLAŞIMI
KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ: Genellikle genç ebeveynlerde ve ilk çocuğun yetiştirilmesinde görülür. Eşlerin çocuk yetiştirmeye farklı bakmaları ve bunu çocuğa yansıtmaları temel sebeptir. Baba otoriter ve baskıcı iken anne koruyucu bir tavır sergilerse bu da çocuğa yansırsa tutarsız aile oluşur.
12
ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Çocuk inatçı, asi ve hırçın olabileceği gibi içine kapalı ve pısırıkta olabilir. Çocukta dikkat eksikliği olabilir. Çocukta yalan söyleme gibi hastalıklar başlayabilir. Çocuk anne veya babadan birisine çok yaklaşırken diğerinden uzaklaşabilir.
13
HOŞGÖRÜLÜ AİLE YAKLAŞIMI
KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ: Mükemmele en yakın aile tipidir. Belirli kurallar ve kısıtlamalar mutlaka vardır. Evde herkesin söz hakkı vardır. Çocukta kendini ifade edebilir. Duygu ve görüşlere saygı vardır. Yanlışları sebebiyle çocuğa yaptırım uygulanır ama koyulan kurallar çocuğun anlama seviyesine inilerek mantıklıca izah edilir. En zor ve sabır isteyen yöntemdir.
14
ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Özgüven sahibi bireyler yetişir. Kendini rahat ve kolayca ifade edebilir. Çocukta asilik ve kavgacılık görülmez. İleriki yaşlarda kendi ayakları üzerinde rahatça durabilir. Farklı hobilere yönelmesi daha sık görülür.
15
ÖZETLE ; EN TEMEL KAVRAMLAR SEVGİ KABUL HOŞGÖRÜ SABIR
16
Çocuklarınızı Yapmalarını İstediğiniz Şeyi, Yapmalarını İstediğiniz Zamanda Yapmalarını Nasıl Sağlarsınız?
17
Söylenerek yaptırmaya çalışmak.
Yatağını toplaman gerekiyor. (biraz sonra) yatağını toplamayı unutma. (biraz sonra)yatağın hala dağınık. (biraz sonra) yatağını toplayacak mısın?
18
Umarak yaptırmaya çalışmak.
Ebeveyn : Odanı bu şekilde dağıtman doğru değil. Odanı toplamanı umuyorum. Yalvararak yaptırmaya çalışmak. - Odanı toplar mısın? Böyle davranman dan nefret ediyorum. Ben gelinceye kadar uslu durur musun? Niye böyle yapıyorsun anlamamıyorum. Biraz benim dediğimi yapsan.
19
Rüşvet teklif ederek yaptırmaya çalışmak.
Arabaya binersen sana çikolata vereceğim. Boş tehditler ile yaptırmaya çalışmak. - Derhal böyle davranmayı kes, yoksa bir daha arkadaşlarını göremezsin.
20
Emirler vererek yaptırmaya çalışmak.
Derhal buraya gel. Aşağılayarak yaptırmaya çalışmak. Kardeşinle iyi geçinmeni söyledim . Kedi köpek misiniz siz? Bağırarak yaptırmaya çalışmak. - Hemen içeri gir ! Seni çağırdığım zaman eve gelmen gerekiyor.
21
ÇOCUĞUM İSTEDİĞİMİ YAPMIYOR, NE YAPMALIYIM?
İTİATSİZLİK VE SORUMSUZLUK
22
Sevgi dolu bir ilişki için:
Açık ve net cümleler kullanın Çocukla ilgili değil, durumla ilgili bir ifade kullanmalı. - Ali çöpü dökmüş - Ali, çöp taşmaya müydün? başlamış.
23
Sorumluluklarını yerine getirerek kazanmalarını sağlayın
Kavga sözcükleri - Ödevin bitirene kadar dışarı çıkamazsın. Sorumluluk kuralı - Ödevini bitirdikten sonra dışarı çıkabilirsin.
24
İsteklerinizi kullanırken açık ifadeler kullanın.
Belirsiz ifade -Odanı temizle. - Ahmet ! Çocuğun anladığı Her şeyi dolaba kaldır. Merhaba, Ahmet Açık ifade Lütfen kitaplarını kitaplığa,elbiselerini dolaba koy. Ahmet , lütfen buraya gel.
25
Seçenek sunun. - Süt mü, portakal suyu mu istersin?
Zamanı seçenek olarak kullanın. - Alışverişe seni arkadaşından aldıktan sonra mı yoksa önce mi gideyim?
26
Belirsiz Beklentiler. Belirsiz Beklenti Doğru dur. Odanı temizle Ali!
Belirli Beklenti Sandalyende sessizce otur. Kitaplarını rafa, kıyafetlerini dolaba koy. Ali lütfen mutfağa gelir misin? Dikkat et,sütünü dökeceksin.
27
YETİŞEN BİR ÇOCUK İÇİN İTAATSİZLİK NORMAL SAYILABİLİR Mİ?
İtaatsizlik, çocuğun gelişiminin hemen hemen her evresinde belli bir ölçüde kendini gösterir. Çocuğunuzun size karşı koymasından memnun olmanız gerekir. Çünkü, çocukluktan gerçekleştirilmesi gereken en önemli işlerden biri de , yaşamın yapısı ve anlamı konusunda bilgi edinmektir. Buda büyük ölçüde kurallar, ilkeler ve olayların nasıl ortaya çıktığı konusunda bilgi sahibi olmakla gerçekleştirilebilir. . Hiçbir zaman çocuğunuzun size güçlük çıkarmak amacıyla davrandığını düşünmeyin, sadece sizin nelere ne kadar dayanabileceğinizi ölçmek ya da yaptıklarına karşı nasıl bir tepkide bulunacağınızı anlamak istemektedir. Bu tür itaatsizlikler normal karşılanmalıdır. Çocuk itaatsizliği bir alışkanlık haline getirmediği sürece telaşlanmaya gerek yoktur.
28
ÇOCUK, HER ZAMAN İTAAT ETTİĞİNDE YOLUNDA GİTMEYEN BİR ŞEY Mİ VAR DEMEKTİR?
Ana babanın bütün isteklerini hiç karşı koymadan yerine getirmesi, çocuğun aşırı sert bir disiplinde yetiştirilmiş ve ağır cezalara çarptırılmış olmasının bir kanıtıdır. Çocukta kişilik namına ne varsa ezilmiş, yok edilmiş demektir. Kişisel duygu ve düşüncelerini belirtmek için hiçbir çaba göstermez. Başkalarının isteklerine uymakla yetinir ve onlarla birlikte mutlu olur.
29
ÇOCUĞUM SÜREKLİ OLARAK İTAATSİZLİK ETTİĞİNDE NE YAPMAM GEREKİR?
Yapılacak ilk şey , bu itaatsizliğin altında yatan nedenleri bulup ortaya çıkarmaktır. Geçerli bir neden olmadıkça hiçbir çocuk , sürekli itaatsizlik yolunu seçmeyecektir. Sürekli itaatsizliğe yol açabilecek en önemli etkenler şunlar olabilir: 1. Yetişkinler tarafından olumlu bir ilgi göremeyişi 2. Çocuktaki iyi davranma ve beğenilme çabalarının yetişkinlerde hiçbir olumlu tepki uyandırmaması 3. Çocuğun , yetişkinlerce ödüllendirilmemesidir.
30
SORUMLULUK DUYGUSU KONUSUNDA NE YAPMALIYIM?
Çocuğunuza ufak sorumluluklar yükleyin ve onları gerçekleştirmesinde kendine yardımcı olun. Bu sorumlulukların üstesinden gelme yeteneğini gösterirse, onu taktir etmeniz, ilgi ve şefkatinizin artması yanında bir de işi başarmış olmanın doğuracağı mutluluk çocuğa cesaret verecek ve git gide daha önemli sorumluluklar yüklenmeye yöneltecektir. Çocuğa küçük yaşlardan itibaren basit görevler vermenizin ve bunları başardığında, onu ödüllendirmeniz yerinde bir davranış olacaktır. Çocuğun tek başına bir şeyler yapmasına fırsat vermek ve işlerinde ondan yardım beklemek, onun sorumluluk duygusunu geliştirecektir.
31
“bu şekilde davranmak yerine …. Şekildede davranabilirsin
SONUÇ OLARAK: suçlamak yerine, duygularınızı anlatın: “ Cezalandıracağınıza o davranışı benimseyin ve ona yol gösterin: “Bir kez daha bu şekilde davranırsan , asla arkadaşlarına gidemezsin!...” YERİNE “bu şekilde davranmak yerine …. Şekildede davranabilirsin
32
3-Suçlayacağınıza o davranışı tanımlayın: “Sivri zekalı ,tembel!”
YERİNE “bu şekilde davranınca endişeleniyorum ve üzülüyorum.” 4-Tehdit edeceğinize duygularınızı açıklayın: “Bıktım artık, seni geberteceğim!” “Çok sinirleniyorum, çok içerliyorum, kızıyorum.”
33
PEKİ BENİM ÇOCUĞUM NELERİ YAPABİLİR?
34
HANGİ YAŞTA NE SORUMLULUK ALMALI?
Çocuğunuzdan hiçbir zaman sizin kadar sorumlu olmasını beklemeyin! Aşağıda yaş gruplarına göre örneklerle hangi sorumlulukları alacağı anlatılmış.Hiç bir zaman yaşından daha fazla sorumluluk yüklemeyin
35
İki ve Üç Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar
Oyuncakları toplamak ve onları yerlerine koymak, Kitap ve dergileri gerekli yerlere koymak, Peçete, tabak ve çatal kaşıkları sofraya koymak (ama istenen biçimde olmayabilir), Bir şeyler yedikten sonra kendi kirli tabaklarını kaldırmak, Kendisiyle ilgili bazı durumlarla ilgili seçme imkanının sunulması sonucunda karar verme yeteneğinin gelişmesi, Sofranın toplanmasına yardımcı olmak, Yardımla giyinmek ve soyunmak.
36
Dört Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar :
Sofrayı kurmak, Oyun oynadıktan sonra oyuncaklarını veya kendine ait eşyaları yerlerine kaldırmak, Oyun oynarken nerede olacağını anne babasına söylemek, Toz alma gibi basit ev işlerinde yardımcı olmak, Bulaşık makinesinin doldurulmasına yardım etmek, Alışveriş dönüşü malzemelerin yerleştirilmesine yardımcı olmak, Alışveriş sırasında malzemelerin raflardan alınmasına yardımcı olmak, Basit bazı yiyeceklerin hazırlanmasına yardım etmek.
37
Beş Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar
Sofrayı, her şeyi yerli yerine koyarak hazırlamak, Yatakları düzeltmek ve odasını temizlemek, Basit bir kahvaltıyı hazırlamak, Yedikten sonra kirlilerini kendi başına kaldırmak, Giyeceklerini önerileri dikkate alarak seçmek ve kendi başına giyinmek, Kirli giyeceklerini sepete atmak, Telefona gerektiği şekilde cevap vermek, Ayakkabılarını bağlamayı öğrenmek, Kendi kendine hazırlanmak (saçını tarama).
38
Altı Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar
Havaya, özel olay ve günlere göre giyeceklerini seçmek, Çiçekleri sulamak, Basit yiyecekleri (tost, yumurta, sosis vb.) bir büyüğün desteği ile pişirmek,
39
Yedi Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar
Balkon, kapının önünü süpürmek veya yıkamak, Evdeki hayvanları beslemek, temizlik ve bakımlarını sağlamak, Alışveriş malzemelerini arabadan eve taşımak, yerlerine yerleştirmek, Sabahları çalar saatle kendi başına kalkmak, Harçlıklarını bağımsızca idare etmek, Kendi giysi alışverişinde anne babalara yardımcı olmak, Derslerini yardımla yapmak.
40
Sekiz ve Dokuz Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar
Peçeteleri katlayıp masayı tam olarak hazırlamak, Yardım almadan banyo yapabilmek, Çekmece ve dolaplarını temiz ve düzenli tutmak, Kimse söylemeden okul giysilerini değiştirmek, Kimse söylemeden derslerini düzenli olarak yapmak, Basit bazı tarifleri yemek tariflerini okuyup, yemek yapımında yardımcı olmak, Kardeşleri varsa onlarla ilgilenmek (yemek yemesine, giyinmesine yardım etmek vb.), Telefon mesajlarını alıp not etmek.
41
On Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar
Kendi yatak çarşaflarını değiştirmek, Çamaşır makinesini çalıştırmak, Yardım almadan bulaşık makinesini yerleştirmek ve çalıştırmak, Kendi başına listelenmiş malzemeleri bakkal, çarşıdan almak, Kendi randevularını (dişçi, antrenman gibi) takip etmek, Doğum günü ya da özel günleri planlamak, Basit yaralanmalarla başa çıkmak, Kimse söylemeden belirli görevleri yerine getirmek, Para biriktirip uzun vadede almak istediklerini planlamak.
42
On Bir ve On İki Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar
Evde tek başına kalmak, Bağımsız olarak kendi ödev programını yürütmek, Kendi başına ulaşım araçlarına binmek, Toplu yerlerde (kütüphane, tiyatro vb.) gerektiği gibi davranmak, Kendisine uygun hobileri bulmak ve sürdürmek,
43
Çocuğumuzu ne kadar iyi tanıyoruz??
Çocuklarımızla iletişim kuruyor muyuz?
44
Çocuğunuzu düşündüğünüzde aklınıza ilk gelen, çocuğunuzun 4 özelliği neler olur?
45
DÜŞÜNÜLENLERİN KAÇI OLUMLU?
46
Eğer düşündüklerinizden biri bile olumsuz ise, hemen yeni bir liste düzenleyin ancak bu kez sadece olumlu özelliklerine yer verin.
47
ANLAMAK İÇİN ANAHTAR SORULAR?
NİÇİN BÖLE DAVRANIYOR? BU DAVRANIŞININ ALTINDA YATAN TEMEL İHTİYAÇ NE ? BANA NE ANLATMAYA ÇALIŞIYOR? NASIL DAVRANIRSAM BU OLAYI ÇÖZMÜŞ OLACAĞIM?
48
İPUÇLARI VE ANAHTAR NOKTALAR
TAVSİYELER İPUÇLARI VE ANAHTAR NOKTALAR
49
UFFFF KONUŞMA SUS AĞLAMA BAĞIRMA CEVAP VERME . ZIRLAMA BANA KARŞI
GELME UFFFF SUS AĞLAMA CEVAP VERME BAĞIRMA .
50
Ben sana yapamazsın demedim mi?
51
.. Ama ben öğretmen olmak istiyorum ! Benim en büyük
hayalim doktor olmaktı. Ama Olmadı... Ama sen doktor olacaksın ! Ama ben öğretmen olmak istiyorum ! ..
52
Babacığım bak, sana resim yaptım.
Bu ne biçim resim! Böyle resim mi olur ?!... Babacığım bak, sana resim yaptım.
53
top mu oynuyorsun sibop !
Naber tombiş ? top mu oynuyorsun sibop !
54
ÇOCUĞUM BENİ HİÇ DİNLEMİYOR ! PEKİ; SİZ ÇOCUĞUNUZU DİNLİYOR MUSUNUZ!
55
SENİ DUYUYORUM DEVAM ET!
Yarı dinleme yerine... ALİ BANA YUMRUK ATTI BABA BENİ DUYUYOR MUSUN! SENİ DUYUYORUM DEVAM ET! VE BEN DE ONA VURDUM. O DA BANA BİRKEZ DAHA VURDU. DİNLİYOR MUSUN BABA!...
56
*İletişime, kendini vererek değil de, sadece
KELİMESİ KELİMESİNE DİNLİYORUM. HAYIR DİNLEMİYORSUN!. AYNI ANDA HEM MAÇI İZLEYİP HEM DE SENİ DİNLEYEBİLİRİM. BOŞVER *İletişime, kendini vererek değil de, sadece dudaklarıyla katılan biriyle iletişim kurmaya çalışmak cesaret kırıcı olabilir.
57
Tüm dikkatinizi vererek dinleyin.
ALİ BANA YUMRUK ATTI VE..BABA BENİ DUYUYOR MUSUN? VE BEN DE ONA VURDUM. O DA BANA SERT VURDU. O ÇOK KÖTÜ BİR ÇOCUK.
58
duygularının anlaşıldığını hissettiren, sıcak bir sessizlik ortamıdır.
BİLİYOR MUSUN, BUNDAN SONRA HASAN’LA OYNAYACAĞIM. O KİMSEYE YUMRUK ATMIYOR. Dertlerinizi sizi gerçekten dinleyen birine anlatmak çok daha kolaydır. Bazen ebeveynin birşey söylemesine bile gerek yoktur. Çoğu kez bir çocuğun ihtiyacı olan tek şey, ona duygularının anlaşıldığını hissettiren, sıcak bir sessizlik ortamıdır.
59
Zaten bir tek pazar günümüz var..
Hadi kaybol ! Zaten bir tek pazar günümüz var.. Babacığım ben hazırım, hadi dışarı çıkıp oyun oynayalım.
60
Ama babam beni maça götüreceğine söz vermişti…
61
Kaldırmanı istiyorum ! AİLE BEKLENTİSİ Ayvayı yedim!
62
Kocaman adam oldun artık… Sen daha küçüksün yapamazsın!...
?...
63
Leylek amca nerede acaba? Hiç bize gelmiyor…
Seni leylekler getirdi. Sınıfını geçersen sana vapur alacam… 4 Leylek amca nerede acaba? Hiç bize gelmiyor… MASUM YALANLAR!
65
Pozitif Eğitimde 10 Temel İlke
1. Çocuğumda başarısızlıklara değil, başarılara dikkat çekerim. Onu başarılı gördüğüm zamanlarda mutlaka kutlarım. 2. Çocuğuma güvenli bir ortam sağlayabilmek için elimden geleni yaparım. Ona her zaman ilgi ve sevgi gösteririm. 3. Çocuğumun kendisini değil de davranışını eleştiririm. 4. Hatalı davranışlarının doğurabilecek sonuçlarını kendisine açıklayarak düzeltirim. 5. Çocuğuma değerler ve normlar konusunda açık ve net olarak hareket ederim.
66
Pozitif Eğitimde 10 Temel İlke
6. Çocuğumun anlattıklarına her zaman önem veririm. Duygularını ve duygularının ifade biçimini mutlaka önemserim. 7. Başarması için baskı yapmak yerine destek ve yardımcı olmaya çalışırım.
67
Pozitif Eğitimde 10 Temel İlke
8. Ev içinde düzenin sağlanması için açık ve net kurallar, sınırlar oluşturmaya çalışırım.Ve bu kurallara bağlı kalınmasını isterim. 9. Eşimle aramızdaki tutum farklılıklarını çocukların yanında tartışmam. 10. Her zaman iyi örnek olmaya çalışırım
68
SON OLARAK DİKKAT…
69
ANNE BABA OLARAK OKUL FAALİYETLERİNE KATILMAMIZ GEREKİR Mİ?
Çocukların, anne babalarının okulu ilgilenmeye değecek kadar ilginç bir yer olarak görmesinden gizli bir mutluluk duyar. Anne babanın okula gösterdiği ilgi nedeniyle çocuğun okula ve öğretmenlerine karşı duyduğu saygı artacaktır. Anne babaları okul faaliyetlerine katılan çocuklarda bir topluma bağlılık ruhu geliştiğini ve bunların ait oldukları bu topluluğun sorunlarına karşı daha büyük bir sorumluluk duygusu taşıdıklarını görüyoruz.
70
DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER …
En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir. Eğitimdir ki bir milleti ya hür, müstakil, şanlı yüksek bir cemiyet hâlinde yaşatır, ya da bir milleti esaret ve sefalete terk eder. REHBERLİK SERVİSİ
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.