Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
2
TUTUM Kişinin olaylar, olgular ve nesneler hakkındaki duygu, düşünce ve davranışıdır. Tutumlar sosyal ilişkilerde önemli bir etkendir; çünkü sosyal kabulü belirler.
4
ÖĞRETMEN TUTUMU: Örnek: Bütünleştirmeye/kaynaştırmaya yönelik olumsuz duygu ve düşünceye sahip bir öğretmenin sınıfındaki engelli öğrenciyi kabullenmesi ve ona karşı olumlu davranış sergilemesini bekleyemeyiz.
5
Çünkü davranışlar, duygu ve düşünce yapımızdan etkilenir.
Kaynaştırma uygulamasının fayda sağlamayacağını düşünen öğretmen bu uygulamaya yönelik olarak sınıfında fiziki açıdan ve öğretim yöntemleri açısından uyarlamalar yapma eğiliminde olmayabilir.
6
Beklenti:Bireyden belli koşullar, durumlar ve olanaklar sağlandığında göstermesini beklediğimiz davranışlardır. Örneğin, öğretmenin engeli olan öğrenciye, ihtiyaç duyduğu konu ile ilgili (Türkçe, Matematik, öz bakım becerileri… vb.) öğrencinin yeterliliği ölçüsünde en üst düzeyde başarabileceği becerileri belirlemesi ve bunun için çaba sarf etmesi.
7
Öğretmenlerin özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik tutumlarını;
Öğretmenin yaşı, Tecrübesi, Sınıfın düzeyi, Engelli çocuğun yetersizlik türü, Yetersizliğin derecesi Öğrenci ailesinin işbirliği Okul yönetimi ve personelden aldığı destek ETKİLEMEKTEDİR.
8
ÖĞRETMEN NELER YAPMALI?
Öğrenciyle ilgili Tıbbi-Kişisel doğru bilgilere ulaşmak(Aileden öğrencinin hikâyesini öğrenme, varsa doktorundan, RAM ve Rehber Öğretmenden bilgi alma) Öğrencinin güçlü ve zayıf olduğu alanları belirler.
9
ÖĞRETMEN NELER YAPMALI?
Öğretmen öğrenci ile ilgili gerçekçi beklentiler oluşturur. Bu bilgiler doğrultusunda öğretim sürecini planlar, gerekli düzenlemeleri yapar. (sınıf düzenlemesi, materyal hazırlanması, yöntem ve teknik belirleme vs.)
10
ÖĞRETMEN NELER YAPMALI?
Öğrencinin öğrenme sürecine aktif katılmalarını sağlar. Öğretmen sınıfındaki diğer öğrencileri, sınıfa yetersizliği olan bir öğrencinin katılacağı fikrine hazırlar.
11
Örneğin, bir sınıfta zihinsel yetersizliği olan bir öğrenci için sınıf öğretmeni: ‘Bu çocuk hakkında zihinsel engelli, bu sınıfta olmaması gerekir, akademik beceri kazanamaz’ şeklinde düşünüyor ve öğrenciyi sınıfın arka sıralarına oturtuyor, sınıf içinde hiçbir etkinliğe katılmasına fırsat vermiyor ve hiçbir öğretimsel düzenleme de yapmıyor. Öğretmenin öğrenci ile ilgili olumsuz tutumlarını başkalarıyla paylaşması, öğrencinin, ailesinin ve arkadaşlarının olumsuz yönde etkilenmesine neden oluyor.
12
Öğrenci sadece sınıfa geliyor ve o gün ne isterse onu yapıyor
Öğrenci sadece sınıfa geliyor ve o gün ne isterse onu yapıyor. Yapacak bir şey yok! Bu örnekte eğitim-öğretim süreci sonunda çocukta istenilen düzeyde davranış değişikliği olması beklenemez. Aynı okulda yine zihinsel yetersizliği olan diğer bir öğrenciye eğitim veren başka bir öğretmen, çocuğu izleyerek ve dosyasını inceleyerek öğrencinin yetersizliği konusunda araştırma yapıyor. “Neler yapabilirim?” sorusunu kendine soruyor.
13
Öğrencimle Yapılacak Çalışmalara Nasıl Başlamalıyım?
Öz değerlendirmemi yaptım. (mesleki ihtiyaçlar) Çocuklarımı tanıdım. Okulumu tanıdım. Çevremi tanıdım. Sorunları belirledim. İhtiyaçları belirledim. Yardım alabileceğim yerleri/kişileri belirledim. Planlamamı yaptım (Öğretim sürecinde eğitimin paydaşları ve toplumun diğer üyeleri ile birlikte nasıl çalışırım?) Artık iletişime geçebilirim….
14
ENGELLİ AİLENİN TUTUMU:
Özel gereksinimli çocuğu olan aileler, çocuklarının eğitim süreçlerine dâhil olmalıdırlar. Çocuklarının güçlü yanlarını, ihtiyaçlarını ve önceliklerini bilmeleri onların çocuklarıyla ilgili gerçekçi beklentilere sahip olmalarını sağlayacaktır.
15
Eğitimin devamlılığı açısından çocuklarını desteklemek adına neler yapmaları gerektiğini bilmeleri ise çocuklarının ilerlemesine katkıda bulunacaktır. Olumlu tutum içinde olmaları ise hem çocuklarına olumlu bir şekilde yansıyacak hem de okul ile gereken işbirliğini yapmalarını kolaylaştıracaktır.
16
ÖĞRETMEN ÖĞRENCİ AİLE
17
“İstemek, bireyi farklılıklarıyla kabullenmek her şeyin başlangıcıdır”
18
DİĞER ÖĞRENCİLERİN TUTUMLARI
Zihinsel engelli bireylerin okurken yaşadığı güçlüklerin anlaşılması için: Öğrencilerinizin eline birer hikâye kitabı verin. Kitabı ters tutmalarını ve tersten okumalarını isteyin sonra düz çevirerek tekrar okumalarını isteyin aralarındaki farkı tartışın.
19
Engelli bireylerin el göz koordinasyonu kurmada yaşadığı güçlükler için: Bir aynanın önüne ayna ile birleşecek şekilde bir masa yerleştirin.Masanın önüne koyduğunuz sandalyeye bir öğrencinizi oturtun.Eline aynadan bakarak ipe boncuk dizmesini yada yazı yazmasını isteyin. Yaşadığı güçlükleri paylaşın.
20
CP, Beyin felcine bağlı kas kontrol güçlüğü çeken çocukların yazarken karşılaştıkları güçlüklerin anlaşılması için: Parmaksız bir fırın eldivenini öğrencinin eline takın.Diğer elini arkaya saklasın.Bir kâğıda kurşun kalemle adını, soyadını, adresini yazmasını isteyin. Aynı işlemi tahtada yapmasını isteyin. Karşılaşılan güçlükleri değerlendirin.
21
DİĞER AİLELERİN TUTUMLARI
Özel gereksinimli çocukların kendi çocuklarıyla aynı ortamda ders görmesinden endişelenen aileler genelde, çocuklarının diğer çocuktan olumsuz davranışlar öğreneceğini ya da fiziksel olarak zarar göreceğini, aynı zamanda da çocuklarının akademik başarısının düşeceğini düşünürler.
22
Okul yönetimi ve rehberlik servisi ile işbirliği yapılarak olumlu tutum geliştirilmesi sağlanabilir.(toplantı, aile-çocuk etkinlikleri düzenleme vb..) Diğer velilerle sınıfta, özel gereksinimi olan bir öğrencinin olmasının kendi çocuklarına nasıl bir katkı sağlayacağı paylaşılabilir.
23
OKUL YÖNETİMİNİN TUTUMLARI
Öğretmene Materyal Desteği Özel Gereksinimli Öğrencilere Karşı Önyargı Engelli Öğrencilerin Sınıflara Eşit ve Dengeli Şekilde Yerleştirilmesi O.G.Y.E.Birlikte Engellilere Yönelik Projeler
24
OKUL PERSONELİNİN TUTUMLARI
Personel özel gereksinimli öğrencilerle çalışmaya başlamadan önce nasıl çalışılacağıyla ilgili bilgilendirilmelidir. Personele özel gereksinimi ve/veya engeli olan öğrencilerin bireysel farklılıkları hakkında bilgi verilmelidir.
25
DEĞİŞMELİYİZ
26
DEĞİŞMELİYİZ
27
DEĞİŞMELİYİZ
28
DEĞİŞMELİYİZ
29
DEĞİŞMELİYİZ
30
SONUÇ OLARAK: Okulda herkes bütünleştirme/kaynaştırma ile ilgili olumlu duygular beslediği sürece bütünleştirmenin başarılı olma olasılığı artacaktır. Olumlu tutum yalnızca öğretmenler tarafından değil, diğer öğrenciler, ebeveynler ve okul personeli tarafından da gösterilmelidir
31
Sabrınız için teşekkürler.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.