Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
PSİKOLOJİK TESTLER
2
1. Nöropsikolojik testler
3
Nöropsikolojik testler
Zihinsel süreçlerin ölçülmesinde test ve ölçeklerden yararlanılır. Zeka testleri Nöropsikolojik testler
4
Nöropsikolojik testler
Sözel İşlevler ve Dil Yeteneği Testleri Algısal İşlev Testleri : Görsel, İşitsel Ve Dokunsal Algı Testleri Yapılandırma Testleri Motor Testler Yönlenim ve Dikkat Testleri Bellek Testleri Kavramsal İşlev Testleri Yönetici İşlev Testleri
5
Nöropsikolojik testler
Zihinsel süreçleri ölçer. Ölçülen sürecin temelinde yatan beyin yapısının işlevselliği konusunda bilgi verir.
6
Nöropsikolojik testler
Stroop Testi Wisconsin Kart Eşleme Testi Sayı Dizleri Öğrenme Testi Çizgi Yönünü Belirleme Testi Raven Standart Progresif Matrisler Testi İşaretleme Testleri
7
WISCONSIN KART EŞLEME TESTİ
8
Nöropsikolojik testler
9
Nöropsikolojik testler
10
Nöropsikolojik testler
Bireysel olarak uygulanan klasik WKET dört adet uyarıcı kartı ve buna ek olarak 128 tepki kartından (64’er adet tepki kartından oluşan iki kart destesi) oluşmaktadır. Kartların her birinde, değişik renk ve miktarlarda şekiller bulunmaktadır. Bu şekiller artı, daire, yıldız ve üçgendir. Şekillerin miktarı ise 1-4 arasında değişmektedir. Buna karşın şekillerin renkleri ise kırmızı, yeşil, mavi ve sarıdır
11
Nöropsikolojik testler
Test alandan 64 yanıt kartından oluşan desteyi alması ve destedeki her bir kartı uygulayıcının söylediği prensibe göre dört uyarıcı karttan biriyle eşlemesi istenir.
12
Nöropsikolojik testler
WKET’in genelde frontal bölge işlevlerine duyarlı bir nöropsikolojik test olduğu gösterilmiştir.
13
Nöropsikolojik testler
İşler bellek *karmaşık bilişsel süreçlerin gerektirdiği bilgileri zihinde tutarak yeniden kullanmayı sağlayan, ancak sınırlı kapasiteye sahip olan bellek türüdür Akıl yürütme Dikkat-konsantrasyon Perseverasyon *Bireylerin bir kelime veya düşünceye saplanıp kalmaları veya bir hareketi devamlı yapmaları hali
14
STROOP TESTİ
15
Nöropsikolojik testler
?
16
Nöropsikolojik testler
Stroop testi, algısal kurulumu değişen talepler doğrultusunda v e bir “bozucu etki” altında değiştirebilme becerisini; alışılmış bir davranış örüntüsünü bastırabilme ve olağan olmayan bir davranışı yapabilme yeteneğini ortaya koyar (Spreen ve Straus, 1991).
17
Nöropsikolojik testler
Bilgi işlemedeki hızı, otomatik süreçlerin bozucu etkisine karşı koyabilme ve dikkat edilen uyarıcılarla edilmeyen uyarıcıları paralel olarak işleme yeteneğini ölçer.
18
Nöropsikolojik testler
19
Nöropsikolojik testler
Odaklanmış dikkat Seçici dikkat Bozucu etki
20
SAYI DİZİSİ ÖĞRENME TESTİ
21
Nöropsikolojik testler
22
Nöropsikolojik testler
SDÖT’te, belirli bir sayı dizisinin doğru olarak tekrarlanması için gerekli tekrar sayısı ölçülmektedir. SDÖT mezial temporal alan, hippokampus ve diğer limbik sistem yapılarının hasarına duyarlıdır.
23
Nöropsikolojik testler
65 yaştan büyük veya en fazla lise eğitimi görmüş olan deneklere SDÖT8 Formu uygulanır. 65 yaş altı ve liseden sonra da eğitim görmüş olan deneklere SDÖT9 Formu uygulanır.
24
Nöropsikolojik testler
Dikkat-Konsantrasyon Öğrenme Sözel Bellek
25
ÇİZGİ YÖNÜNÜ BELİRLEME TESTİ
26
Nöropsikolojik testler
27
Nöropsikolojik testler
Genel yetenek Görsel-mekansal biliş/algı Tepki hızı Sürekli dikkat
28
Nöropsikolojik testler
Çizgi Yönünü Belirleme Testinde (Judgement of Line Orientation Test) hastaya referans olarak belirli bir açı ile yerleştirilmiş 11 çizgi gösterilir ve hastadan belirli açılarla yerleştirilmiş iki çizginin referansa göre hangilerinin olduğunu göstermesi istenir.
29
Nöropsikolojik testler
Teste başlamadan önce 5 deneme uygulaması yapılır. Test bölümü 30 maddeden oluşur ve çizgiler üstten ya da alttan kısaltılarak algının güçleşmesi sağlanır.
30
Nöropsikolojik testler
Referansa bakarak cevaplanması istenilen çizgiler çiftler halinde gösterildiğinden, değerlendirmede doğru cevaplanan çiftler puanlandırılır. Testten en fazla 30 puan alınabilir.
31
Nöropsikolojik testler
?
32
Nöropsikolojik testler
33
RAVEN STANDART PROGRESİF MATRİSLER TESTİ
34
Nöropsikolojik testler
35
Nöropsikolojik testler
Genel yetenek Görsel-mekansal biliş/algı Tepki hızı Sürekli dikkat
36
İŞARETLEME TESTİ
37
Nöropsikolojik testler
İŞARETLEME TESTLERİ Bir sayfaya sıralı ya da gelişigüzel yayılmış harfler veya şekiller arasından, hedef harfin/şeklin üzerini ya da çevresini çizmek şeklinde uygulanır.
38
Nöropsikolojik testler
?
39
Nöropsikolojik testler
?
40
Nöropsikolojik testler
?
41
Nöropsikolojik testler
?
42
Nöropsikolojik testler
?
43
Nöropsikolojik testler
İT’nin dört alttesti; düzenli harfler,düzenli şekiller, düzensiz harfler ve düzensiz şekiller sabit sırasında uygulanmaktadır. Uygulama yaklaşık 20 dakika sürmektedir.
44
Nöropsikolojik testler
Bu testte test alanın görevi, hedef uyarıcıyı belirlemek ve bunları yuvarlak içine alarak işaretlemektir. İT Türk Formu’nda her 10 hedefte bir, işaretlemenin yapılması için test alana renkli kalemler verilmektedir.
45
BENDER – GESTALT GÖRSEL MOTOR ALGILAMA TESTİ
46
Nöropsikolojik testler
Ölçtüğü davranış/nitelik: Görsel devinimsel (motor) algılama Ölçek Türü: Performans testi, grup olarak da uygulanabilir. Kimlere uygulanabildiği:5 yıl 6 ay ila 10 yıl 11 ay yaşlarındaki çocuklara Uygulama süresi: Zaman sınırlaması yoktur
47
Nöropsikolojik testler
Kapsamı: Test 9 şekilden oluşur. Materyali: 9 kart, 2 boş kağıt, kurşun kalem ve silgi Uygulanışı: Üzerinde şekiller bulunan kartlar, çocuklara uygulayıcı tarafından tek tek gösterilir. Yönergesi: «Burada 9 tane kopya etmeni istediğim şekil var. İşte birincisi bunu gördüğün gibi çiz» şeklindeki açıklama sözlü olarak verilir.
48
Nöropsikolojik testler
Puanlanması:Testin puanlanması Koppits tarafından geliştirilmiş olan puanlama sistemine göre yapılır. Bu sistem 4 temel bozukluk üzerine kurulmuştur.: 1) Şeklin bozulması, 2) Döndürme, 3) Birleştirme, 4) Duramama. Her şekilde yapılan 1 hataya “1” puan verilir. Testten elde edilebilecek en yüksek puan 30’dur.
49
Nöropsikolojik testler
Puanların yorumlanması: Alınan yüksek puan düşük performansın, düşük puan yüksek performansın göstergesidir. Testte zaman sınırlaması olmamasına karşın çok kısa yada çok uzun zaman kullanımı tanısal olarak anlam taşıyabilir ve yorumlamada dikkate alınmalıdır.
50
Nöropsikolojik testler
Bender test puanı (Hata puanı) Age Equivalent 21 4-0 10 5-6 / 5-8 20 9 5-9- / 5-11 19 4-1 8 6-0 / 6-5 18 4-2 veya 4-3 7 6-6- / 6-11 17 4-4 veya 4-5 6 7-0 / 7-5 16 4-6 veya 4-7 5 7-6 / 7-11 15 4-8 veya 4-9 4 8-0 / 8-5 14 4-10 veya 4-11 3 8-6 / 8-11 13 5-0 / 5-1 2 9-0 / 9-11 12 5-2 / 5-3 1 10-0 / 10-11 11 5-4 / 5-5 11-0 / 11-11
51
Nöropsikolojik testler
?
52
Nöropsikolojik testler
?
53
Nöropsikolojik testler
?
54
Nöropsikolojik testler
?
55
Nöropsikolojik testler
?
56
Nöropsikolojik testler
?
57
Nöropsikolojik testler
?
58
Nöropsikolojik testler
?
59
Nöropsikolojik testler
?
60
Nöropsikolojik testler
?
61
Nöropsikolojik testler
Hatalar için bakınız ilgili klasör…
62
BURDON DİKKAT TESTİ
63
Nöropsikolojik testler
Burdon Dikkat Testi 10 ile 20 yaş arasındaki tüm bireylere uygulanabilir. Her bölüm için İlköğretimin ikinci kademesinde (3) Lisede (2) dakika süre verilir.
64
Nöropsikolojik testler
Öğrencilere şu şekilde yönerge verilir: “Önünüzdeki sayfada bulunan bütün a, b, d ve g harflerinin altlarını kurşun kaleminizle çizeceksiniz. Bir satırı gözden geçirirken önce yalnız bir harfi işaretleyemeyeceksiniz. Satırdaki tüm a, b, d, g lerin altını çizeceksiniz.’’
65
Nöropsikolojik testler
66
Nöropsikolojik testler
Kümelere göre harf dağılımı: 1. kümede,a:11,b:10,d:10,g:10; 2. kümede; a:10, b:10 d:10, g:9; 3. kümede; a:10, b:11, d:9, g:10)
67
Nöropsikolojik testler
Çalışma sonunda her üç kümede öğrencilerin işaretlemedikleri veya yanlış işaretledikleri harfler hata olarak hesaplanır. Testten elde edilebilecek puanlar 0-40 arası hata puanlarıdır.
68
GESSEL GELİŞİM FİGÜRLERİ TESTİ
69
Nöropsikolojik testler
Test okul öncesi çocukların (3-7 yaş) görsel algı, görsel motor koordinasyon, küçük kas becerileri ve genel zeka gelişimleri ile ilgili yorumlarda bulunulabilir.
70
Nöropsikolojik testler
Ayrı ayrı hazırlanmış 7 kart sıra ile 5 sn gösterilir, kapatılarak çocuğun aynısını yapması istenir.
71
Nöropsikolojik testler
72
Nöropsikolojik testler
Daire : Ucu mutlaka kapalı olmalı. Artı: Birbirini kesen, uçları uzatılmış her çizgiye puan verilmeli. Kare: Açıların doksan dereceye yaklaşması gerekir. Köşeler kesin ve kulaksız olmalıdır. Üçgen: Açılar düzgün olmalı ve çizgilerin kesiştiği yerde kulak olmamalı
73
Nöropsikolojik testler
İngiliz bayrağı: Ana şekil kare gibi olmamalı, şekil içindeki çizgilerin hepsinin merkezden geçmesi gerekli değildir. Köşelerde kulak olmamalı. Yıldız: Birbirini kesen dört ana çizginin olması gerekir. Burada önemli olan çocuğun şeklin bütünlüğünü kavramış olmasıdır.
74
Nöropsikolojik testler
Baklava: Çizgilerin kesiştiği yerde yani bağlantı noktasında kulak olmaması gerekir. Köşeler arası uzaklık aynı ise puan verilmez yatay ve dikey çizgiler arasındaki uzaklık farklı olmalıdır. Şeklin bütünlüğü bozulmuş ise puan verilmez.
75
Nöropsikolojik testler
12 Aylık: Serbest çizgi çocuğa puan kazandırır. 16 Aylık: Taklit etmeye başlar. 18 Aylık: Bilinçli karalama başlar. Karalamanın altında şekil fark edilir. 24 Aylık: Tam anlamıyla taklit. O 27 Aylık: Kalemi kağıda vurur. Bu kurumsal olarak çocuğun egosantrik devreden çıkmaya başladığının, yani kendi ile başkasını ayırt etiğinin belirtisidir.
76
Nöropsikolojik testler
36 Aylık: Daireyi çizebilir. Artı işaretini taklit eder. 44 aylık: Artı işaretini kopya eder. 48 Aylık: Artı işaretini kopya eder. 54 Aylık: Kare şeklini kopya eder. 60 Aylık: Kare şeklini kopya eder. Üçgen şeklini kopya eder. 66 Aylık: İngiliz bayrağını kopya eder. Yıldız işaretini kopya eder. 72 Aylık: Baklava işaretini kopya eder 84 Aylık: Baklava işaretini kopya eder.
77
FROSTİG GELİŞİMSEL GÖRSEL ALGI TESTİ
78
Nöropsikolojik testler
4 yaş -7 yaş 11 ay arası çocuklara uygulanabilir. 3-4 yaşta çocuk 4-5 yaşta çocuk 5-6 yaşta çocuk Birinci sınıfta çocuk İkinci sınıfta çocuk Üçüncü sınıfta çocuk
79
Nöropsikolojik testler
Test işlevsel olarak tanımlanmış 5 alt testten oluşur: I. Test; GÖRSEL HAREKET KORDİNASYON: II. Test; ŞEKİL-ZEMİN İLİŞKİSİ: III. Test; ŞEKİL DEĞİŞMEZLİĞİ: IV. Test; MEKANDAKİ POZİSYON: V. Test; MEKAN İLİŞKİLERİ:
80
Nöropsikolojik testler
I.TEST Materyal; Kurşun kalem “Burada bir fare , (parmağıyla ortasını takip ederek geçit boyunca git) bir geçit ve bir kurabiye var. Farenin hiç durmadan veya geçidin kenarına çarpmadan kurabiyeyi nasıl alabileceğini göstermek için bir çizgi çizeceğiz. Beni izleyin. (Tahtada çiz) (Eline kalemi al) “Kaleminizi elinize alın ve gösterin (Her çocuğun kalemini gösterdiğinden emin olun )” Şimdi siz yapın. Fakat farenin geçtin kenarına çarpmasına izin vermeyin, çizgi düz olsun. Kalemlerinizi bırakın. (Herkes çizgiyi çizmiş ve kalemi bırakmış olduğundan emin olun).
81
Nöropsikolojik testler
???
82
Nöropsikolojik testler
83
Nöropsikolojik testler
10.madde : (NOKTALAR) “Burada yeni bir oyun var. Bu noktaları görüyor musunuz? Bu noktadan, şuna bir çizgi çizeceğiz. Hiç durmayacağız ve noktanın ötesine geçmeyeceğiz “(tahtada gösterin). Düz bir çizgi çizdim. Tam bu noktadan başladım ve tam bu noktada bitirdim. Geçip gitmedim ve durmadım. Şimdi kendi kitaplarınıza bakın. Noktalara bakın (göster). Kitabınızda aynı şekilde bir çizgi çizin. Fazla uzağa gitmeyin. Kaleminizi kağıttan kaldırmayın. Başlayın.”
84
Nöropsikolojik testler
85
Nöropsikolojik testler
86
Nöropsikolojik testler
II. TEST MATERYAL; Her çocuk için kırmızı, mavi, yeşil ve kahverengi renklerde 4 boya kalemi.
87
Nöropsikolojik testler
Bu yeni bir oyun. Bu oyunda bir şey bulmaya çalışacağız. Bir üçgenin neye benzediğini biliyor musunuz? Böyle bir şey. (Tahtada bir üçgen çizin). Kenarlarının üzerinden geçmek ne demek biliyor musunuz? Bu üçgen gibi bir şeklin içini boyamadan sadece kenarlarındaki çizgilerin üzerinden çizmek demektir. Ben üçgenin kenerlarının üzerinden geçerek beni izleyin. (gösterin) Tahtada üçgenin kenarlarının üzerinden geçin. Dikkatlice yaptım. ( 1. İtemi yaptım)
88
Nöropsikolojik testler
89
Nöropsikolojik testler
90
Nöropsikolojik testler
III. TEST MATERYAL; Her çocuk için iki tane renkli kalem (yeşil, kahverengi) küçük çocuklar için çember, oval, kare ve dikdörtgeni gösteren 4 adet örnek kart.
91
Nöropsikolojik testler
Çember ve ovalin örnek kartlarını çocuklara gösterin. Testör çemberleri kastederek. Bu yuvarlak bir toptur (çember), bu bir yumurtadır (oval), (kitapçığı göster). Bu sayfada yuvarlak toplar (çember) var. Bulabildiğiniz kadar çok top (çember) bulun. Yeşil kalemimizi alın ve bulabildiğiniz tüm topların (çemberlerin) kenarlarının üzerinden geçin. İçlerini boyamayın. Böyle (çemberlerin gösterin) top (çember) olmaya hiçbir şeyin kenarının üzerinden geçmeyin. Şimdi başlayabilirsiniz.
92
Nöropsikolojik testler
93
Nöropsikolojik testler
IV. TEST MATERYAL; Her çocuk için bir kurşun kalem ve örnek kartlar. Şimdi sayfayı çevirelim. (uygulayıcı örnek kartı gösterir). Bu oklar dizisine bakın. Oklardan bir tanesi diğer oklar gibi değildir. Çünkü farklı bir yönü göstermekte (göster). Onu böyle işaretlemeliyiz. (göster). Grup uygulamalarında hangisinin farklı olduğunu sınıfa sormak ve çocuklardan birine nedeni açıklamakta yarar vardır.
94
Nöropsikolojik testler
1. İTEM; MASALAR; Testör kitapçığı gösterir. Bu ilk sıraya bakın. (göster) Bunlar masa. Masanın çoğu düz duruyor. Fakat bir masa ters duruyor. Ters duranı işaretleyin. Şimdi yapın. (kalemleri kontrol edin).
95
Nöropsikolojik testler
96
Nöropsikolojik testler
?
97
Nöropsikolojik testler
V. TEST MATERYAL; Kurşun kalem 1.İTEM; Testör kitapçığı gösterir. Bu taraftaki resmi görüyor musunuz? (göster) Noktaları ve bir sopası var. Parmağınızı sopanın üzerinde gezdirin. Şimdi bu tarafa bakın. Noktalar var. Fakat sopası yok. Kaleminizi alın ve bir sopa veya çizgi çizin ki bu taraf aynen öbürü gibi olsun. Çizin. Aferin.
98
Nöropsikolojik testler
?
99
Nöropsikolojik testler
?
100
Nöropsikolojik testler
?
101
Nöropsikolojik testler
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.