Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Excel’de VBA Programlama (Visual Basic Application)
Emine TUNÇEL Kırklareli Üniversitesi, Pınarhisar Meslek Yüksekokulu
2
User Form (Kullanıcı Formları)
VBA kod editörüne geçip Insert menüsünden UserForm komutu ile kullanıcı formu oluşturulur. VBA penceresinin Project bölümünde, Forms adında yeni bir nesne oluşur. Bu nesneye ait olan ilk forma verilen ad UserForm1’dir. UserForm1 nesnesi seçili iken, Properties penceresinde, bu forma ait bütün özellikler sıralanmıştır.
3
User Form (Kullanıcı Formları)
Fare ile form üzerine 2 kez tıklandığında formun kapandığını ve kod penceresinin açıldığını görüyoruz. Private Sub NesneAdı_OlayAdı() End Sub NesneAdı: Kendisine kod yazılacak olan nesnedir. Diğer bir ifade ile üzerine 2 kere tıklayarak kod yazmak istediğimiz nesnenin adıdır. OlayAdı: Yazılacak programın çalıştıracak olan olayın adıdır. Yukarıdaki örnekte Click olayı atanmıştır. Yani blok arasına yazdığınız komutları çalıştırmak için nesnenin üzerine 2 kez tıklamanız yeterlidir.
4
User Form (Kullanıcı Formları)
Buradaki örnekte açılan kod penceresindeki bloğun arasına aşağıdaki kodu yazın: Run menüsünden Run User Sub/UserForm komutu ya da F5 tuşu ile makroyu çalıştırın. Boş bir formun Excel çalışma sayfası üzerinde açıldığını göreceksiniz. Form üzerinde herhangi bir yere tıkladığınızda mesaj kutusunu göreceksiniz.
5
User Form (Kullanıcı Formları)
Form üzerine bir CommandButton ve bir TextBox yerleştirelim. Butona tıklandığında TextBox’a girileni A1 hücresine yazdıralım. Excel çalışma sayfasına eklediğimiz bir komut düğmesi ile hazırladığımız formun çalışmasını sağlayalım
6
User Form (Kullanıcı Formları)
Butona çift tıklayarak açılan kod penceresindeki ilgili olaya aşağıda verilen kodları yazalım: Şimdi formun çalışmasını sağlayacak makro kodunu yazıp, komut düğmesine atayalım: Bunun için VBA projemize bir modül eklemeliyiz.
7
User Form (Kullanıcı Formları)
Formun kapanmasını sağlayan ikinci bir CommandButton ekleyelim Buton isimlerini Properties penceresindeki Caption özelliği ile belirleyebilirsiniz. Formu kapat butonuna çift tıklayıp açılan kod penceresindeki bloğa aşağıda verilen kodları yazalım:
8
User Form (Kullanıcı Formları)
Aşağıda verilen formu oluşturalım:
9
User Form (Kullanıcı Formları)
Forma girdiğimiz personel bilgilerini kayıt edeceğimiz Excel çalışma sayfasının adını Veri olarak değiştirelim: Veri sayfasına Personel Bilgileri formunun açılmasını sağlayan bir komut düğmesi ekleyin
10
User Form (Kullanıcı Formları)
Modül sayfanıza aşağıda verilen makro kodunu yazarak, bu makronun Personel Bilgileri düğmesi aracılığı ile çalışmasını sağlayın
11
User Form (Kullanıcı Formları)
Kayıt ekle düğmesine tıklayarak açılan Click olayı içine aşağıda verilen kodları yazalım:
12
User Form (Kullanıcı Formları)
1.satır: A2 hücresi seçilecek Do While…Loop Bloğu: O an aktif olan A2 hücresinin boş olup olmadığı kontrol ediliyor. Eğer aktif olan hücre boş değilse bir alttaki hücre olan A3 hücresine geçiliyor. Eğer A3 hücresi de dolu ise o zaman ilk boş olan A4 hücresine geçiliyor. Bu şekilde bir sıralama yapılıyor. İf…Then…Else Bloğu: A2 hücresi tekrar kontrol ediliyor. Eğer A2 hücresi boş ise A2 hücresine 1 değeri atanacak ve tekrar bu hücre seçili hale gelecektir. Eğer A2 hücresi boş değilse, o anda aktif olan hücreye bir üstteki hücre değerinin 1 fazlası yazılacaktır. Mesela A3 hücresi dolu ve içinde 3 değeri varsa, bundan sonra ilk boş olan hücre olan A4 hücresine 4 değeri yazılacaktır.
13
User Form (Kullanıcı Formları)
2.satır: Seçili olan yani o an aktif olan hücrenin sağında bulunan birinci hücreye TextBox1 kontrolünün içine girilen ifade yazılacaktır. 3.satır: Aktif olan hücrenin sağında bulunan ikinci hücreye TextBox2 kontrolünün içine girilen ifade yazılacaktır. 4.satır: Aktif olan hücrenin sağında bulunan üçüncü hücreye TextBox3 kontrolünün içine girilen ifade yazılacaktır. 5.satır: Aktif olan hücrenin sağında bulunan dördüncü hücreye TextBox4 kontrolünün içine girilen ifade yazılacaktır.
14
User Form (Kullanıcı Formları)
6.satır: Mesaj kutusunda yazdırılacak olan açıklama bu satırda tanımlanıyor 7.satır: Mesaj kutusunda bulunacak olan düğmeler bu satırda tanımlanıyor. 8.satır: Mesaj kutusunun başlığı tanımlanıyor 9.satır: Kayıt işleminin tamamlandığını belirten mesaj kutusu ekrana getiriliyor.
15
User Form (Kullanıcı Formları)
Formda bulunan diğer butonların click olayları aşağıdaki gibi tanımlanacak:
16
User Form (Kullanıcı Formları)
Forma yeni bir buton ekleyelim. Bu buton TextBox1’e girilen personeli Excel çalışma sayfasında arasın, bu personele ait kayıt varsa personel bilgilerini TextBox kontrollerine aktarsın
17
User Form (Kullanıcı Formları)
18
User Form (Kullanıcı Formları)
Excel çalışma sayfasında aranacak personelin adını TextBox kontrolüne yazmak yerine ListBox ya da ComboBox gibi bir liste elemanından seçelim. Öncelikle formun yüklenmesi olayında kayıtlı personel isimlerini ListBox kontrolüne aktarmak için aşağıdaki kodu ekleyin.
19
User Form (Kullanıcı Formları)
Şimdi ListBox kontrolünde seçilen personel bilgilerini TextBox kontrollerine aktarmak için Listbox’a çift tıklayarak açılan kod bloğuna aşağıdaki kodları yazın
20
User Form (Kullanıcı Formları)
Kayıt ekleme işleminde, aynı isimle farklı kayıtlar yapılmasını engellemek için Kayıt Ekle butonun içine (en üste) aşağıdaki kodu ekleyelim
21
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
22
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
1-) Label Kullanıcının bilgi alması için kullanılan bir nesnedir. Form üzerinde oluşturulan grup başlıklarına ait etiket bilgisi vermek ya da hesaplamaların sonucunu yazdırmak için kullanılır. Bu nesnenin en çok kullanılan özelliği Caption özelliğidir.
23
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
1-) Label Caption özelliği Label nesnesi üzerinde başlık yazısını görüntülemek için kullanılır. Genellikle son kullanıcıya bilgi bu özellik ile sağlanır.
24
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
1-) Label Formu aktif hale getirdiğimizde, Label1 başlığının yerinde "Bu bir Label nesnesidir Bu bir " mesajını görüyoruz. Belirtilen mesajın Label nesnesinin boyutlarına sığan kısmı görüntülendi. AutoSize özelliği ile Label nesnesinin boyutlarını belirtilen başlık bilgisinin tamamı gösterilecek şekilde ayarlayabiliriz
25
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
1-) Label ControlTipText özelliği ile fare ile Label nesnesi üzerine gelindiğinde bir açıklama metninin gösterilmesi sağlanabilir.
26
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
1-) Label BackColor özelliği ile Label nesnesinin zemin rengi belirlenir. BackStyle özelliği ile Label nesnesinin arka tarafında kalan nesnelerin görünüp görünmemesi belirlenir. BackStyle özelliğinin 2 değeri vardır: 0-fmBackStyleTransparent: Label nesnesinin altında kalan nesneyi de gösterir. 1-fmBackStyleOpaque: Label nesnesi altında kalan nesneyi gizler
27
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
1-) Label BorderColor özelliği Label nesnesine ait çerçeve rengini değiştirmekte kullanılır. BorderStyle özelliği ile nesne kenarlıklarına ait stil belirlenir. BorderStyle özelliği 2 değer alır: 0-fmBorderStyleNone: Nesne kenarlığını gizler 1-fmBorderStyleSingle: Nesne kenarlığını gösterir.
28
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
1-) Label Font özelliği nesne içerisinde kullanılacak yazı tipi belirlenir. ForeColor özelliği ile yazı rengi belirlenir.
29
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
2-) TextBox (Metin Kutusu) Son kullanıcının bilgi girmesi için kullanılan kontrol nesnesidir. ControlSource özelliği herhangi bir hücre ile TextBox kontrolü arasında irtibat kurar. Diğer bir ifade ile, metin kutusuna belirlediğiniz hücre değerini yazdırır.
30
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
2-) TextBox (Metin Kutusu) Textbox kontrolüne metinsel bir değer atamak için Text özelliği, sayısal değer ataması yapmak için Value özelliği kullanılır. DragBehavior özelliği, bir TextBox kontrolünde seçilen metnin sürükle-bırak yöntemi ile farklı TextBoxlara taşınmasını sağlar. DragBehavior özelliği 2 değer alabilir: 0-fmDragBehaviorDisabled: Özelliği kapatır 1-fmDragBehaviorEnabled: Özelliği Açar
31
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
2-) TextBox (Metin Kutusu) EnterFieldBehavior özeliği TextBox nesnesine yazılan verinin seçimi ile ilgili bir özelliktir. Eğer 0 olarak belirlendi ise Enter tuşuna basıldığında TextBox içindeki verinin tamamı seçilir. 1 olarak belirlendi ise Enter tuşuna basıldığında imleç TextBox nesnesi içindeki verinin sonuna gelir 0-fmEnterFieldBehaviorSelectAll 1-fmEnterFieldBehaviorRecallSelection
32
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
2-) TextBox (Metin Kutusu)
33
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
2-) TextBox (Metin Kutusu) MultiLine özelliği ile nesne içinde alt alta yazılabilecek satırlar açılabilir. True ya da False olmak üzere 2 değer alır True TextBox nesnesine birden fazla satır eklenir False seçilmişse TextBox nesnesi içine girilenler tek satırda görüntülenir.
34
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
2-) TextBox (Metin Kutusu) Textbox nesnesinin MultiLine özelliği True yapılmışsa ve Enter tuşuna basıldığında bir alt satıra geçmek isteniyorsa EnterKeyBehavior özelliğinin değeri True yapılmalıdır. PasswordChar özelliği TextBox nesnesini bir şifre kutusu olarak kullanmayı sağlar. Textbox nesnesi içine girilenler PasswordChar özelliği ile belirtilen karakter şeklinde görünür.
35
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
2-) TextBox (Metin Kutusu) Textbox nesnesi içine girilen verinin bir kısmını veya tamamını seçmiş iseniz, kontrolü başka bir nesneye geçirdiğinizde seçim gizlenir. Diğer bir ifade ile Textbox nesnesindeki seçimin kaybolduğunu görürsünüz. Eğer HideSelection özelliğinin değerini False konuma getirirseniz, başka bir nesneye geçildiğinde de seçim aynen kalır.
36
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
2-) TextBox (Metin Kutusu) Maxlength özelliği son kullanıcının TextBox nesnesine girebileceği karakter sayısını sınırlamak için kullanılır. TabKeyBehavior özelliği TextBox nesnesi içinde iken Tab tuşuna basıldığında hangi işlemin yapılacağını belirler. Değer True ise Tab tuşuna basıldığında imleç bir tab kareketi kadar sağa gider. Değer False ise Tab tuşuna her basıldığında farklı bir nesneye geçiş yapılır.
37
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
3-) ComboBox(Açılır Kutu) ComboBox nesnesine veri eklemek için AddItem metodu kullanılır.
38
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
3-) ComboBox(Açılır Kutu) ListRow özelliği ComboBox nesnesinin varsayılan olarak görünen satır sayısını belirlemek için kullanılır.
39
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
3-) ComboBox(Açılır Kutu) ComboBox listesinin elemanlarını Excel çalışma sayfasından aldırmak için RowSource özelliği kullanılır. Excel çalışma sayfasına yeni veriler eklendiğinde, eklenen veriler ComboBox nesnesinde görünmeyecektir. Çünkü kodda A1:A12 hücreleri arasını veri kaynağı olarak belirledik
40
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
3-) ComboBox(Açılır Kutu) Excel çalışma sayfasına yeni veriler eklenecekse hücre aralığı uzun tutularak eklenen her yeni kaydın boş yere yerleşmesi sağlanır. Ancak bu durumda ComboBox nesnesine boş satırlar eklenmiş olur. Bu sorunun çözümü için CountA metodu ile belirtilen aralıktaki dolu hücrelerin sayısı bulunur. WorksheetFunction.CountA(Range("A1:A100")) A1:A100 aralığında dolu olan (veri girilmiş olan) hücrelerin sayısını verir.
41
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
3-) ComboBox(Açılır Kutu)
42
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
3-) ComboBox(Açılır Kutu) ComboBox nesnesine eklediğiniz öğe bazen çok uzun olabilir. Fakat listenin varsayılan genişliği forma eklenen ComboBox nesnesinin genişliği kadardır. Listenin genişliğini arttırmak veya azaltmak için ListWidth özelliği kullanılır. ComboBox1.ListWidth = 150
43
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
3-) ComboBox(Açılır Kutu) ComboBox nesnesine ait listenin biçemini belirlemek için ListStyle özelliği kullanılır. Varsayılan değeri 0’dır Değeri 1 yaparsak liste elemanlarının başına seçenek düğmesi eklenir. 0-fmListStylePlain 1-fmListStyleOption
44
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
3-) ComboBox(Açılır Kutu) Style özelliği, ComboBox nesnesinin aşağı doğru açılan listesinin tipini belirlemek için kullanılan bir özelliktir. Normal Visual Basic programında 0,1 ve 2 olmak üzere 3 değeri bulunurken Excel’e uyarlanmış olan Visual Basic sayfasında 0 ve 2 özellik seçenekleri bulunmaktadır: 0-fmStyleDropDownCombo 2-fmStyleDropDownList
45
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
3-) ComboBox(Açılır Kutu) 0 seçeneği varsayılan olarak kullanılan değerdir. Yani liste aşağı doğru açılır ve kutu içindeki değer klavyeden değiştirilebilir. Listede olmasa da klavyeden girilen öğelerde liste elemanı olarak kabul edilir. 2 seçeneği ile de liste aşağı doğru açılır fakat klavyeden herhangi bir girişin yapılabilmesi mümkün değildir. Sadece listede bulunan öğeler seçilebilir.
46
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
3-) ComboBox(Açılır Kutu) ShowDropButtonWhen özelliği, ComboBox nesnesinin sağ tarafında bulunan liste açma düğmesinin görünüp görünmeyeceği ya da ne zaman görüneceğini belirleyen bir özelliktir. 0 seçeneği listenin açılmasını sağlayan düğmenin görünmemesini sağlar. 1 seçeneği, fare ile ya da herhangi bir şekilde ComboBox nesnesi seçildiğinde liste açma düğmesinin görünmesini sağlayan seçenektir. 2 seçeneği varsayılan seçenektir. Yani liste açma düğmesi görünür durumdadır
47
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
3-) ComboBox(Açılır Kutu) ShowDropButtonWhen özelliği:
48
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
4-) ListBox(Liste Kutusu) ComboBox nesnesinin özelliklerinin hemen hemen aynısını taşır. ComboBox nesnesinden farklı olan özellikleri şunlardır: ColumnCount özelliği, ListBox nesnesinin sütun sayısını belirler. Varsayılan sütun sayısı 1’dir. ColumnHeads özelliğinin değeri True yapılarak sütun başlıkları da görünür hale getirilebilir.
49
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
4-) ListBox(Liste Kutusu) Amacımız aşağıda verilen Excel çalışma sayfasındaki 4 sütunluk veriyi ListBox nesnesine aktarmak ise, ColumnCount özelliği ile sütun sayısını belirtmeliyiz:
50
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
4-) ListBox(Liste Kutusu) MultiSelect özelliği ile ListBox nesne üzerinde çoklu seçim yapılıp yapılmayacağı belirlenir. Özellik değeri; 0 seçeneği ise tek seçim yapılabilir. Varsayılan değeri budur. 1 seçeneği ise liste kutusunda fare ile tıklanan her öğe seçili hale gelir 2 seçeneği ise belirlenen bir aralığın tek tıklama ile seçilmesi sağlanır. İlk öğeyi seçtikten sonra aralığın sonundaki öğeyi seçmek için Shift tuşu kullanılmalıdır.
51
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
4-) ListBox(Liste Kutusu) BoundColumn özelliği liste kutusunun hangi sütununun referans alınacağını belirten bir özelliktir. Varsayılan değeri 1 olarak atanmıştır. Yani ListBox üzerinde yapılan işlemler yalnızca 1.sütun için geçerlidir. Bu özelliği değiştirdiğiniz taktirde, hangi sütunun numarasını yazdıysanız, o sütunun öğeleri için işlem yapılacaktır.
52
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
4-) ListBox(Liste Kutusu) BoundColumn özelliğinin kullanımı;
53
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
4-) ListBox(Liste Kutusu) Liste kutusunda seçilen bir öğeye ait tek sütundaki değer ile değil de tüm sütunlardaki değerlere ulaşmak istenirse; Yani ListBox nesnesinde seçilen kayda ait 4 sütundaki değeri de hücrelere aktarmak istersek;
54
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
4-) ListBox(Liste Kutusu) Liste kutusunun MultiSelect özelliği Çoklu seçeneklerden bir tanesi olarak belirlenip, yapılan tüm seçimler hücrelere aktarmak istenirse,…
55
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
4-) ListBox(Liste Kutusu) Liste kutusunun MultiSelect özelliği Çoklu seçeneklerden bir tanesi olarak belirlenip, yapılan tüm seçimler hücrelere aktarmak istenirse,
56
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
4-) ListBox(Liste Kutusu) ListBox nesnesinin ListCount özelliği listenin eleman sayısını verir. ListBox nesnesinin ListIndex özelliği seçili elemanın index numarasını verir. 1. eleman seçili ise ListIndex değeri 0 olacaktır. ListBox nesnesine ait n.elemanın seçili olup olmadığının kontrolü ListBox1.Selected(n)=True İfadesi ile kontrol edilir. Not: Anlatılan özellikler ComboBox nesnesi içinde geçerlidir.
57
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
4-) ListBox(Liste Kutusu) Form yüklendiğinde 1.listeye 5 farklı il adı eklenecek 1.listeden bir il seçilip > butonuna tıklandığında seçilen eleman 1.listeden silinip 2. listeye eklenecek 2.listeden bir il seçilip < butonuna tıklandığında seçilen eleman 2.listeden silinip 1. listeye eklenecek
58
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
Örnek Uygulama İller diye adlandıracağınız Excel çalışma sayfasını aşağıdaki gibi düzenleyin.
59
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
Örnek Uygulama İlceler diye adlandıracağınız Excel çalışma sayfasını aşağıdaki gibi düzenleyin.
60
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
Örnek Uygulama Aşağıda ekran çıktısı verilen kullanıcı formunu oluşturun: Form yüklendiğinde ComboBox1 nesnesine iller sayfasındaki illerin eklenmesini sağlayınız. Sayfaya eklenen yeni kayıtlar listede görünmelidir. İl seçimi yapıldığında, seçilen ile ait ilçelerin Combobox2 nesnesine eklenmesini sağlayınız
61
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
5-) CheckBox(Onay Kutusu) Genelde form içinde bulunan, bazı nesnelerin seçili olup olmadıklarını (aktif veya pasif olma durumlarını) belirlemeye yarar. Bunun yanında örneğin bir düğmeye atanan makronun işaretli ise çalıştırılıp, değilse çalıştırılmaması sağlanabilir.
62
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
5-) CheckBox(Onay Kutusu) TripState CheckBox ve OptionButton nesnelerinin durumlarını belirleyen bir özelliktir. TripState seçeneği False ise nesne ya işaretli ya da işaretsiz olur. TripState seçeneği True olarak değiştirilirse üçüncü bir seçenek olan belirsiz seçeneği de aktif hale gelir.
63
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
5-) CheckBox(Onay Kutusu) Aşağıdaki kodu çalıştırdıktan sonra, 1. kutuya tıklamadık, 2.kutuya 1 defa ve 3. kutuya 2 defa tıkladık
64
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
5-) CheckBox(Onay Kutusu) CheckBox nesnesinin Value özelliğinin değeri True olduğunda kutucuk onaylı, False olduğunda onaysızdır
65
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
5-) CheckBox(Onay Kutusu)
66
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
6-) Option Button(Seçenek Düğmesi) Grup halinde bulunan seçenek düğmeleri, birçok seçenek arasından yalnızca birini seçmek amacıyla kullanılırlar. Value özelliği varsayılan olarak False gelmektedir. Eğer bu özelliği True olarak değiştirirseniz, düğme seçili olacaktır.
67
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
6-) Option Button(Seçenek Düğmesi)
68
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
6-) Option Button(Seçenek Düğmesi) Aşağıdaki form da bulunan 6 option button arasından yalnız birinin seçilmesine izin verir. Ancak biz 2 farklı gruptan da bir seçim yapmak istiyoruz. Bu durumda GroupName özelliği ile aynı grupta olan option buttonları belirlemeliyiz
69
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
6-) Option Button(Seçenek Düğmesi) GroupName özelliğinin kullanımı şu şekilde olmalıdır.
70
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
7-) Frame (Grup Kutusu) Genelde seçenek düğmelerini gruplandırmak için kullanılan bir nesnedir. Frame nesnesinin içine yerleştirilen seçenek düğmeleri aynı zamanda birer grup numarası almış olurlar. Dolayısıyla seçenek düğmelerini gruplandırmak için GroupName özelliğinin kullanılmasına gerek kalmayacaktır.
71
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
7-) Frame (Grup Kutusu) Forma yerleştirilen frame nesnelerine ayrılan alan az olduğunda, frame nesnesi içindeki kontrol nesnelerinin hepsi aynı anda görünmeyecektir. Bu gibi durumlarda ScrollBars özelliği ile durumlar kaydırma çubuklarının görüntülenmesi gerekir. Yandaki formda frame içerisine 5 seçenek düğmesi eklendi. Sonuncusuna erişmek mümkün değil
72
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
7-) Frame (Grup Kutusu)
73
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
7-) Frame (Grup Kutusu)
74
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
7-) Frame (Grup Kutusu)
75
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
Örnek Uygulama
76
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
Örnek Uygulama
77
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
Örnek Uygulama
78
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
Örnek Uygulama
79
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
Örnek Uygulama
80
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
Örnek Uygulama
81
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
8-) SpinButton (Değer Değiştirici Düğme) Kontrol ettiği nesne içindeki değerleri değiştirmek amacıyla kullanılır. Genel olarak bir TextBox nesnesi içinde bulunan sayısal değeri arttırmak ya da azaltmak için kullanılır. SmallChange özelliği ile spinbutton nesnesinin arttırma ya da azaltma tuşuna basıldığında bağlı olduğu nesnedeki değerin kaçar kaçar artacağı ya da azaltılacağı belirlenir.
82
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
8-) SpinButton (Değer Değiştirici Düğme) Bu değerin birer birer değil de belirtilen miktar da artıp azalması istenirse SmalChange özelliği kullanılır
83
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
8-) SpinButton (Değer Değiştirici Düğme) SpinButton nesnesinin alabileceği en küçük ve en büyük değerler varsayılan olarak 0 ve 100 dür. Bu rakamlar Max ve Min özellikleri ile değiştirilebilir.
84
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
8-) SpinButton (Değer Değiştirici Düğme) SpinButton nesnesinin arttırma y ada azaltma tuşuna farenin sol tuşu ile sürekli basıldığında, bağlı bulunan nesnedeki değer sürekli değişir. Çünkü SpinButton nesnesinin Delay özelliğine varsayılan olarak 50 değeri atanmıştır. İstenirse bu değer değiştirilerek bağlı bulunan nesnedeki değerin daha hızlı ya da daha yavaş değişmesi sağlanabilir.
85
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
8-) SpinButton (Değer Değiştirici Düğme) Delay özelliğinin kullanımı
86
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
8-) SpinButton (Değer Değiştirici Düğme) SpinButton nesnesini form üzerine Dikey ya da Yatay yerleştirmek için Orientation özelliği kullanılır.
87
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
9-) ScrollBar (Kaydırma Çubuğu) SpinButton nesnesinden farklı olarak ScrollBar nesnesinin varsayılan Min özelliğinin değeri 0 iken Mak özelliğinin değeri dir.
88
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
9-) ScrollBar (Kaydırma Çubuğu) SmallChange özelliği ile kaydırma çubuğunun arttırma ya da azaltma düğmeleri ile bağlı bulunan nesne değerinin kaç birim değiştirileceği belirtilir LargeChange özelliği ile kayma yolu üzerinde herhangi bir yere tıklandığında bağlı bulunan nesne değerinin nasıl değişeceği belirtilir.
89
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
10-) ToggleButton (Tahta Düğme) CommandButton nesnesinden farklı olarak ToogleButton nesnesine tıklandığında düğme basılı kalır. ToogleButton nesnesinin value özelliğinin değeri True ise düğme basılı kalmış demektir.
90
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
10-) ToggleButton (Tahta Düğme)
91
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
11-) RefEdit Refedit, excel çalışma sayfası üzerinden seçim yapmayı yapılan seçimi forma aktarmayı sağlayan bir nesnedir. Örneğin, hazırlamış olduğunuz programda rapor almak istiyorsunuz ve raporun belirli bir kısmını da yazıcıdan çıkartmak niyetindesiniz. Fakat her defasında farklı bölgelerin çıktısını almak istiyorsunuz. Bu durumda yazdırılacak alanı belirlemek için Refedit nesnesi kullanılmalıdır
92
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
11-) RefEdit
93
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
11-) RefEdit
94
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
12-) Image (Resim Kutusu, Görüntü) Formların üzerinde imaj ekleyebilmek için kullanılan bir kontrol nesnesidir. Genellikle .bmp, .wmf, .jpg, .gif dosyalarını görüntüleyebilmek için kullanılır. Properties penceresinde bulunan Picture özelliği ile Image nesnesinde görüntülenmek istenen resim seçilebilir.
95
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
12-) Image (Resim Kutusu, Görüntü) Yüklenen resmin tamamı gözükmüyorsa PictureSizeMode özelliği kullanılır. PictureSizeMode özelliğinin 3 değeri vardır: 0-fmPictureSizeModeClip: Varsayılan seçenektir. Resmin tamamını göstermez. 1-fmPictureSizeModeStretch: Resmin tamamını gösterir. Image nesnesinin tamamına yayıldığı için resim deforme olabilir. 2-fmPictureSizeModeZoom : Resmin tamamı gözükür.
96
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
12-) Image (Resim Kutusu, Görüntü) Image nesnesi içine yerleştirilen resmin boyutları Image nesnesinin boyutlarından küçükse resmin hizalaması PictureAligment özelliği ile belirlenir. fmPictureAlignmentTopLeft fmPictureAlignmentTopRight fmPictureAlignmentCenter fmPictureAlignmentBottomLeft fmPictureAlignmentBottomRight
97
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
12-) Image (Resim Kutusu, Görüntü) Image nesnesinin kod içinde nasıl kullanıldığını görelim. Liste kutusundan seçilen resimlerin Image nesnesi içinde görüntülenmesini sağlayan bir örnek yapalım
98
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
12-) Image (Resim Kutusu, Görüntü)
99
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
13-) Multi Page (Çoklu Sayfa) Multi Page nesnesi, her biri kendi kontrol nesnelerini içeren bir veya daha fazla Page nesnesinden oluşur. MultiPage nesnesi, her bir kategori için ayrı bir sayfa oluşturulabilen birden fazla kategoriye ayrılabilir büyük miktarda veriyi işlemek için kullanılabilir.
100
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
13-) Multi Page (Çoklu Sayfa)
101
Control Objects (Kontrol Nesneleri)
13-) Multi Page (Çoklu Sayfa)
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.