Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanVolkan Güler Değiştirilmiş 6 yıl önce
1
Ayrı bir ülke olarak Fransa tarihinin başlaması 843 tarihli Verdun Antlaşması uyarınca Karolenj İmparatorluğu'nun Doğu Frank Krallığı, Batı Frank Krallığı ve Orta Frank Krallığı olarak üçe ayrılmasıyla başladı. Batı Frank Krallığı hemen hemen bugünkü Fransa topraklarını kaplıyordu ve nitekim çağdaş Fransa'nın temelleri bu krallık üzerine kuruldu Karolonj Hanedanı Fransa'yı 987 yılında Fransa Dükü ve Paris Kontu Hugh Capet'nin, Fransa kralı olarak taç giymesine kadar yönetti. Onun soyundan gelenler ile Valois ve Bourbon hanedanları da aşamalı bir dizi savaşla ülkede birliği sağladılar. Krallık yönetimi 17. yüzyılda ve kral XIV. Louis'nin döneminde doruğa ulaştı. Bu süreçte Fransa, Avrupa kıtasının en kalabalık ülkesi hâline geldi ve Avrupa kültürü, politikaları ve ekonomisi üzerinde en etkili güçlerden biri oldu. Fransızca dönemin diplomasi dili oldu ve uzun süre bu niteliği koruyarak kaldı. Aydınlanma çağı da büyük ölçüde Fransız entelektüel çevrelerinde gerçekleşti. Fransa'da krallık sistemi 1789 yılında gerçekleşen Fransız Devrimi'ne dek hüküm sürdü.
2
17. Yüzyıl Fransa’da Monarşik düzen ama kraliyet sanatı destekliyor.
XVII. yüzyılda Mutlak Monarşinin hakim olduğu Avrupa’da güçlerini artıran devletler İngiltere ve Fransa oldu. Coğrafi Keşifleri’nde etkisiyle İngiltere, Fransa, Hollanda, İspanya ve Portekiz sömürge yarışına girdiler. Bu devletler Osmanlı Devleti’nin elinde bulunan İpek ve Baharat yoluna alternatif olarak yeni ticaret yolları bulmaya çalışmışlardır. 17. Yüzyıl Fransa’da Monarşik düzen ama kraliyet sanatı destekliyor. XIII. Louis ,Fransa XIII.Louis’nin atadığı bakanlar tarafından yönetilir. Kardinal Richelieu ve kardinal Mazarin,her ikisi de sanat ve mimarlık koruyucusu. XIV Louis Güneş Kralın altın çağı (İtalya’nın Yüksek Rönesans’ına benzetilir), başdanışman Colbert krallığın gücünü yükseltmenin iki yolu olduğunu söyler: savaş ve bina yapımı Propaganda aracı olarak sanat
3
FRANSA:İtalyan Barok etkileri görülmekle birlikte yapıların dış tasarımında daha çok klasik formlar tercih edilir Fransız Kraliyet Akademisi Kraliyet inşa faaliyetlerini yürütmek için mimarlar ve ustalar grubu oluşturmuş: Kraliyet Yapı İdaresi Kralın baş mimarı Louis Le Vau idaresinde Başlıca önemli iş Versailles ve Louvre Sarayı’nın genişletilmesi 1665’de yarışma düzenlenmiş ve Fransız, İtalyan vb. mimarlar katılmış. Yarışmayı kazanan isim Gian Lorenzo Bernini ama onun tasarımı uygulanmadı. Küçük bir yapı iken avlu etrafında giderek genişleyen bir düzenleme olan saray için Bernini’nin iç bükey cephe tasarımları Fransız zevkine uygun görülmemiş
4
LOUVRE: Seine nehri kıyısında yapılar topluluğu. İlk yapı 1204’de Paris’i savunmak için yapılan kule, ’de mimar Pierre Lescot’a saray inşa ettirildi.Eklerle saray büyüdü, XIII. XIV. Louis dönemlerinde kare avlu çevresinde yapılar tamamlandı,1678’de XIV. Louis Versailles’e geçti. Louis Le Vau ( ), Charles Le Brun ( ) ve Claude Perrault ( ) adlı üç Fransız görevlendirilmiş.
5
Louvre Sarayı , Perrault, klasik sütunlu, üçgen alınlıklı sade bir cephe tasarlamış, Le Vau bu cepheye çift sütunlar eklemiş, böylece ışık-gölge etkisi yaratarak Louvre’da Barok görünüm sağladı. Heykellerle sanatların bir aradalığı
7
Louvre, doğu cephe
10
François Mansart ( ), Chateau de Blois/ Blois Şatosu, İlk önemli eseri Orléans’da yapmış olduğu bu yapıdır ; Mansart tarafından ’de tamamlanmış. Görünen bu kısım Mansart eki. Mansart, Fransız mimarisinde klasisizmin öncüsü olmuştur. Yapının orta bölümü iki yanda dışa taşan kütlelerle ve cephedeki çift sütunlarla hareketlenir. Dik meyilli çayılar Mansart’la başlar ve devamında yaygınlaşır. Hatta çatılar Mansart’ın adıyla anılır. .
11
Vaux-le-Vicomte Şatosu,1657, Le Vau mimarı, bahçe Le Notre, iç mimari Charles Le Brun. Bahçe ile mimari bir bütün olarak tasarlandı. Bahçe tarhlarının arasından yapıya ulaşan yollarla geometrik düzenleme. Yapılar bir eksen üzerinde simetrik yerleştirilmişlerdir.
12
Planda da simetri hakim ve en önemli salon oval salon.
14
Versailles Sarayı
16
Versailles Sarayı, Asıl mimari tasarım Le Vau, ardından Mansart, Bahçe, peyzaj mimarı de Notre, iç mimar Le Brun, 1661 sonrası Andre Le Notre, Louis Le Vau, Jules Hardouin-Mansart, Charles Le Brun, Versailles, France, Bu grup önce Vicomte şatosunda bir araya gelmiş.
18
XIV. Louis’nin babasının av köşkünün genişletilmesiyle .
Köşke iki kanat eklendi önce 1661’de. 1668’de ise saray halkı için genişletilmesi görevi Louis Le Vau ( )’ya verildi. Le Vau, heykeltraş, bahçıvan vb. ekip kurmuş ve sonunda XIV Louis üslubu yaratılmış. 1678’de bir genişletme işi daha var ve Jules Mansart’a verilmiş. Mansart, anıtsal güney ve kuzey kanatları eklemiş böylece hiçbir sarayın ulaşamayacağı kadar geniş bir tasarım ortaya çıkmış. Ana bloklar dışında küçük köşkler, kameriyeler, tiyatro vb. yapılar da var. Güneş kralın ihtişamına uygun
22
Klasik çizginin egemenliğinin yanı sıra dışa çıkıntı yapan mekanlar, hareketli cepheler, heykel kullanımı vb. Barok.
27
Le Notre, doku çeşitliliği önemli, farklı bitkiler, renkler ve yükseklikler kullanılır.Ayrıca çakıl, taş, havuz-su da çeşitliliğe katkıda bulunur. Çiçek tarhkarıyla çevrili çakıllı yolların kesiştiği noktalarda fıskiyeler, tarhlardan küçüklü büyüklü ağaçlara kadar her şey var.
28
Aynalı Salon, mermer, bronz kakma, yaldızlı pirinç vb
Aynalı Salon, mermer, bronz kakma, yaldızlı pirinç vb. yanı sıra Le Brun tarafından yapılmış XIV. Louis’nin zaferleri konulu resimler var. Bu salon arasında Jules Mansart tarafından batı cephe boyunca eklendi.
29
Versailles’den halı, XIV. Louis’nin goblen fabrikasını ziyareti
31
Invalides Kilisesi (1680-91)
Jules Hardouin Mansart, ( ), François Mansart’ın yeğeni.Perrault’un klasisizmini sürdüren mimar Yunan haçı planlı,anıtsal kubbe tasarımı ile çift katlı cephe düzenlemesi. Napoleon’un mezarı
32
François Girardon, Versailles için, Apollon ve Su Perileri, ,mermer, mekana açık heykeller, mitolojik bir konu ile dönemin kralı arasında bağ kurmuş ve bunu klasik bir anlatımla vermiş. Belvedere Apollonu başı
35
Pierre Puget Perseus ve Andromeda, (Andromeda bir kayaya zincirle bağlanır ve canavarın gelişini bekler. Perseus kızı kurtarır ) 1684 Versailles için Bernini etkisi, gerilimli hareket, anı yakalama, açık kompozisyon
36
Troyalı Helen’in Kaçırılışı, 1683-1686, bronz,
Yunan mitolojisinde, Truva'lı Paris'in Sparta Kralı Menelaus (Menelaos)'un karısı Helen'i kaçırması sonucunda Yunanlıların (Akaların) Anadolu'daki Truva kentine saldırmasını konu alan savaştır.
37
Krotonlu Milon 1682, Versailles için, gerilim (Efsaneye göre Krotonlu Milo yeni doğmuş bir sığırı büyüyüp gelişinceye kadar her gün sırtında taşıyarak antrenman yapmıştır)
39
George de la Tour ( ) Fransa’daki Katolik sanat koruyucuları dini konularda insanlık dramının vurgulanması fikrine sıcak, dolayısıyla la Tour Caravaggio yaklaşımının en çok görüldüğü sanatçılardan biri. Orta sınıf sanat koruyucularının himayesinde. Eyüp Peygamber ve Karısı 1625 Caravaggio’ya yakın ama kaynağı belli ışık. Sade zemin Kitlelerin geometrik biçimlere indirgenmesi farklı.
40
De la Tour Maria Magdelena 1635 Sade mekan, mum,yağ kandili ile belli ışık. Kurukafa günahları için dua etme.
41
De la Tour Maria Magdelena
42
George de la Tour Aziz Sebastian ve Irene Tek yönden gelen ışığın yarattığı soyutlama
43
Louis le Nain , Le Nain ailesinden üç kardeş ressam, Köylü Ailesi 1640c., Fransa’da orta sınıf dinsel olmayan imgelerin seçilmesine sebep olmuştur. Basit, halktan kişiler açısından Caravaggio gibi, doğal detaylar
44
Louis le Nain, Köylü Ailesi 1642
45
Hasat 1641, tipler ve ortam Caravaggio tarzı,doğalcı akım
46
Nicolas Poussin Aydın, klasik kültürü iyi bilen, ünlü Rönesans ustalarına hayran. Caravaggio etkisi yok onun yerine klasik resim, akademik çizgi. Erken çağlarında Roma’da ,antikite hayranlığı. Paris orta sınıf entellektüelleri arasında revaçta. “Resim akla hitap etmeli” görüşü Kendi portresi 1649
47
Nicolas Poussin Kendi portresi 1650
48
Poussin, Şaire İlham 1630’lar, Rafaello ve Venedik resmi etkileri
Poussin, Şaire İlham 1630’lar, Rafaello ve Venedik resmi etkileri. Antik dönem heykelleri gibi figürleri. Işık göreli olmasa Rönesans resmi gibi merkezi. Açık kompozisyon
49
Poussin, Diana ve Endimion 1632, çizgileri yumuşatan Barok ışık ama figürler heykelsi.
50
Poussin, Sabinli Kadınların Kaçırılışı, 1636, zarif hareketler, ifade yoğunluğu yok, hareketli ama dengeli.Aşırılık yok. Dramatik gerilim, hareket, anı yakalama barok
51
Poussin, Et in Arcadia Ego, 1638, “Ben de Arcadiadayım” antik kaynaklara göre ütopya, ideal ülke, huzur ve sevgi dolu. Alegorik resim. Klasik figürler, göreli ışık
52
Mezar taşının üzerinde bu söz yazılı ve üç çoban okuyor
Mezar taşının üzerinde bu söz yazılı ve üç çoban okuyor. İdeal ülkede bile ölüm vurgusu. Sağdaki kadın figürü de bu fikrin savunucusu. Dengeli duygularla klasik anlatım.
53
Poussin, Kilise Töreni, 1639 Klasik dekor, dengeli törensel hava ama göreli ışık.
54
Poussin, Manzara, 1647, ideal manzaraya ulaşma çabası, 17
Poussin, Manzara, 1647, ideal manzaraya ulaşma çabası, 17. yüzyılda manzara resminin bağımsız bir tür oluşunda önemli
55
Poussin, Yaz/Hasat, kutsal kitaptan figürleri dekoratif unsur gibi yerleştiriyor. Gerçek görüntüden çok ideal manzara.
56
Poussin, kış
57
Claude Lorrain 1600-1682, Manzaraları ünlü
Claude Lorrain , Manzaraları ünlü. Şiirsel manzaralar, antik ya da mitolojik konular arasından gökyüzüne ulaşan manzaralar. Figürler ikincil
58
Arkadan gelen güçlü ışık çizgileri yumuşatır.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.