Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İLETİŞİM Özcan PALAVAN.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İLETİŞİM Özcan PALAVAN."— Sunum transkripti:

1 İLETİŞİM Özcan PALAVAN

2 İletişim: İki birim arasında birbiriyle ilişkili mesaj alışverişidir. İletişim her zaman her yerdedir; insan istese de, istemese de bir iletişim ağı içinde yaşamaktadır ve iletişim kurmaması olanaksızdır.

3 Kişi kendini, derisinden oluşan bir kılıf olarak görebilir
AKSİ TAKDİRDE Kişi yaşarken kendini, fiziksel benliği içinde kapana kısılmış hisseder. Kişi kendini, derisinden oluşan bir kılıf olarak görebilir

4 İçimizde duyumsadıklarımızı ve bizi rahatsız edenin ne olduğunu anlatamadığımız zaman bir kod seçeriz İşte iletişim uzmanları buna kodlama derler.

5 (karşılıklı alışveriş)
İLETİŞİM gürültü Kaynak (konuşan) Hedef (dinleyen) Mesaj (sözlü/sözsüz) (karşılıklı alışveriş) Anlamı Kodlama Kodu Açma Geri Bildirim gürültü

6

7 ACIKTIM K OD L A MA ACIKMIŞ KOD YA DA İLETİ

8 İletişim Ögeleri: Mesaj Alışveriş Kanal - işitme kanalı - görsel kanal
- duyu kanalı

9 İletişim Süreci Aşamalar Elemanlar Kodlama Kaynak İletme Alıcı Alma
Kod Açma Özümleme Elemanlar Kaynak Alıcı Mesaj Kanal

10 Kaynak İletişim sürecini başlatandır.
İkna olayının olabilmesi için kaynağın bir takım özellikleri taşıması gerekmektedir. Güvenirlilik, Sosyo-demografik özellikler, Empati

11 Güvenilir İnsan Özellikleri
Dürüst insan daima doğruyu söyler, hangi durumda olursa olsun doğruluktan şaşmaz. Verdiği sözü daima yerine getirir, sözünü yerine getiremeyecek olursa eğer onu kişiye bildirir doğru bir şekilde açıklar. İnsanlar tarafından güven duyulur, çevresindeki insanlar gerektiğinde evinin anahtarını bırakacak derecede güvenir. Borçlarını zamanında öder, bir aksaklık yaşasalar dahi güzelce anlatırlar gerektiğinde onun için her şeyi yaparlar.

12 Sorunumuz sıkıntımız olduğu zaman onlara anlatırız, daima dinleyici olup bize yol gösterip bizi aydınlatanlardır. Zor zamanlarımızda devamlı yardım elini uzatırlar, yardım edebilecek durumda değiller ise yol gösterirler. Sözleri senet gibidir yapacağım dedikleri zaman mutlaka yaparlar. Ahlakları ile toplumda parmakla gösterilebilecek insanlardır. Çevresine karşı duyarlı, saygılı bütün canlılara saygı gösterirler. Kötü düşünceden uzak, güzel düşüncelere sahip olarak yardımsever kişiliğe sahiplerdir.

13

14 EMPATİ Akgün Keskin

15 Empati veya eşduyum Bir başkasının duygularını, içinde bulunduğu durum ya da davranışlarındaki motivasyonu anlamak ve içselleştirmek demektir. Kendi duygularını başka nesnelere yansıtmak anlamında da kullanılır.

16 Hakkında şöyle düşündüğümüz kişiler, empati göstermeyi bilen kişilerdir:
• “Keşke onu daha once tanısaydım” • “Ben derdimi en iyisi gidip ona açayım” • “Keşke sohbet edecek daha fazla zamanımız olsa”

17 Hakkında şöyle düşündüğümüz kişiler ise empati göstermeyi bilmeyen ve beceremeyen kişilerdir:
“Aman bunu duymasın, yine bir konferans dinleriz” Ne zaman susacak, off…” “Artık gitse de ben de kendimle başbaşa kalsam”

18 Empati üç aşamadan oluşur. Bunlar:
• Birinci Aşama: Olayları karşımızdaki gibi algılamaya çalışmak • İkinci Aşama: Karşımızdakinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlamak • Üçüncü Aşama: Kendisini anladığımızı karşımızdakine sözlerimizle, ses tonumuzla ve beden dilimizle ifade etmek.

19 Empati gösteren kişinin özelliklerini ise şu biçimde sıralayabiliriz:
• Beden dili, ses tonu, sözleri ve duyguları uyumludur. • Tüm enerjisi, karşısındakinin ne söylediğine ve “aslında ne söylemek” istediğine odaklanmıştır.

20 Kodlama Kaynak iletmek istediği bilgileri bir dizi sembole çevirerek, sinyaller halinde kodlar. Kodlama olmadan, bilgilerin bir insandan diğerine aktarılması mümkün değildir.

21 Kodlama Semboller, düşüncelerin tersine başkalarınca görülebilir, işitilebilir veya hissedilebilirler. Değişik anlamlar ve durumlar, değişik sembollerin kullanılmasını gerektirmektedir. Uygun sembollerin seçimi, önemli bir sorundur ve kolay bir iş değildir. Bazen bir jest, sözcüklerden daha iyi düşüncelerimize karşılık gelebilir.

22 Kodlama Kaynağın kendisine uygun sembolleri seçmesi, yeterli değildir. Sembollerin, alıcıya da uygun olması gerekmektedir. O halde ‘alıcı tarafından doğru bir şekilde algılanacak şekilde düşüncelerin kodlanması’ gerekmektedir.

23 Mesaj Konuşmacı ile dinleyici veya kaynak ile hedef arasındaki ilişkiyi sağlayan unsurdur. Harf, rakam, renk, ses, ses tonu, yüz ifadesi (jest ve mimik) her türlü görsel ve işitsel işaretler.

24 Bir mesajın istenilen amaca ulaşabilmesi;
hedef kitlenin dikkatini çekecek şekilde kurgulanmalı ve sunulmalı Kaynak ve hedef kitlenin ortak yaşam deneyimlerini ifade eden işaretlerle verilmelidir. Hedefte ihtiyaç uyandırmalı, Bireyin içinde bulunduğu grup normuna uygun

25 Mesaj Basitlik Sıralama ve Düzen Kısa ve Özlü Olmalı
Rahatlatma ve İlgi Çekme

26 Kanal söz (konuşma), yazı, resim ve nesnelerdir.
İletişimde kullanılan kanal sayısı arttıkça iletişimin etkisi de o derece de artar. Bu araçlar; söz (konuşma), yazı, resim ve nesnelerdir.

27 Kanal Kaynak ile alıcı arasındaki mesajın aktarılmasını sağlayan yoldur. Kanal olmadan iletişimin olması mümkün değildir. Yüz yüze iletişimde kişinin bedeni, yüzü, giysileri ve sesi kanal olarak nitelendirilirken, kitle iletişiminde ise gazete, radyo ve televizyon birer kanaldır.

28 Söz (Konuşma) Mesajın aktarılmasında olaylar ve düşünceler, kaynak tarafından belirli terimler/kavramlara dönüştürülür. Alıcı, bu kavramları bir düşünme sürecinden geçirerek anlayacağı şekle dönüştürür. Bu dönüşüm, yoğun bir çabayı gerektirir. Bu çaba, sunulan mesajlara alıcının yabancı olma derecesine göre artar.

29 Yazı Önceden hazırlanmış şekillerdir. Avantajları;
Alıcı zamanı kendisi seçebilir. Böylelikle zor anlaşılır şeyleri tekrar okuma yada bildiklerini atlama olanağı doğar. Bilgilerin (sayısal veriler, tavsiyeler, vb) alıcıya aktarma kaybı olmaksızın ulaşmasıdır. Dezavantajları; Kişisel temas olanağının azlığı, Kolay anlaşılır ve düzenli yazı yazmak çok zordur.

30 Resim Terim ve kavramların yanlış anlaşılmasını önlemiş olur.
Mesajların daha hızlı algılanması ve sözlerle zor ifade edilebilecek terimlerin anlaşılır hale getirilir. Çünkü soyut kavramların resimlerle ifade edilmesi oldukça zordur.

31 Nesneler (Obje) İletişimde nesnelerin kullanılması söz konusu olduğunda doğal objeler ve modeller karşımıza çıkmaktadır. Doğal Objeler: Alıcıda yüksek inanırlılık ve ikna etkisi yaratır. Mesajın alınmasına aynı anda bir çok duyu organı katkıda bulunur. Modeller: Doğal objelerin şematize edilmiş, genellikle küçültülmüş (bazen büyütülmüş) kopyalarıdır. Dezavantajları, pahalı olmaları ve taşınmalarındaki güçlükler.

32 Alıcı Kaynağın mesajını algılayan kişi alıcıdır.
Mesajı almaya hazır olması gerekir. Psikolojik durum, Kaynağa ait ön yargılar, değerler ve şablonlar

33 Kod Açma Alıcıya ulaşan mesajın yorumlanarak anlamlı bir şekle dönüştürülme aşamasıdır. Bu sayede anlamsız gibi görünen işaretler, ses ve görüntüler anlamlı hale getirilir. Kod açmada kaynak ve alıcının deneyim ve yaşantılarının çakışması oldukça önemlidir.

34 Geri Besleme (Yansıma)
İletişim sürecinin son aşamasıdır. Kaynağın gönderdiği mesaja karşılık hedef kitlenin verdiği mesaj olarak tanımlanabilir.

35 Geri Besleme Karşıdakine bakış şekli Kişinin beden hareketleri
Kişinin sözlü olarak söyledikleri Bütün bunların hepsinin beraber ortaya konması Sessiz kalma

36 Geri Besleme Konuları ve içinde bulunulan durumları değerlendirmeyin sadece tanımlayın, Geri besleme mesajınızı somut, çok gecikmeden ve uygun bir şekilde formüle edin, Kesin ifadelerden kaçının, Karşı taraf üzerinde baskı kurmayın, Duygularınızı dolaylı olarak değil direk ifade edin, Mesajlarınızı genelleme yerine ben şeklinde formüle edin, Karşılıklı olarak doğru anlamaya çalıştığınızı açıklayın.

37 Gürültü İletişimin doğruluğunu veya güvenilirliğini azaltan faktörlerin tümüdür.

38 Bazen kodlanmış iletiler çok açıktır.
Acıktım anlaşılması kolay bir iletidir. Ama açık ve kolay anlaşılabilen iletiler çok azdır. Yani iletinin içeriği, duygularla ilintili olabilir. Açık omayan iletiler çoğu zaman yanıltıcı olabilir

39

40

41

42 Futbol takımına seçilememe korkusu
Bugün beden eğitimi dersine girmeye zorunlu muyum? Reddedilme ya da sevilmeme Burak kendini beğenmiş, sinirli, ukalanın teki...

43 Sınav endişesi «İnsan ilişkileri ve iletişim» ile ilgili bu kadar saçmalığı öğrenmek zorunda mıyız? Bir ders sunumu konusunda başarısızlık nedeniyle hayal kırıklığına uğrama Ders anlatmaktan nefret ediyorum, Öğretmenlik yapmayacağım zaten ki...

44 Gençler iletilerin çoğunu bireysel olarak kodlarlar.
Bu yüzden onları anlamak zordur. Bu nedenle öğretmenlerin yalnız kodlara cevap vermesi yanlıştır. Böyle yapmak gençlerin gerçek iletisinin yanlış anlaşılmasına sebep olur.

45 Yalnızca kodlara cevap vermek öğrenciye öğretmenin onu anlamadığı iletisini verir.
Bu da öğretmen öğrenci ilişkisini kötüye götürür.

46 ETKİN DİNLEME NASIL ÖĞRENİLİR
Etkin dinleme öğrencinin ilettiğini doğru anlamamızı sağlar. Edilgin dinlemenin tam tersidir Öğrenci ile etkileşimi gerektirir. Öğrenciye öğretmenin onu anladığını gösteren geri iletiyi verir.

47 YAKINDA SINAV VAR MI K O D L A M KAYGILI KOD

48 YAKINDA SINAV VAR MI KOD L A M Ç Ö Z Ü M L E KAYGILI KAYGILI KOD

49 İletişim işlemlerinde çözümleme çok önemlidir.
Aynı derecede önemli olan öğrencinin de sizin kendisini doğru mu yanlış mı çözümlediğinizi bilememesidir. Çözümleme sonuçlarımızı kendi sözcüklerimizi kullanarak geri iletmeliyiz

50

51 Bu geri ileti yöntemine
etkin dinleme diyoruz.

52


"İLETİŞİM Özcan PALAVAN." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları