Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
PSİKOLOJİK TESTLER
2
1. Zeka ve Zeka Testleri
3
Zeka ve Zeka Testleri Psikolojinin bir disiplin olarak ortaya çıktığı günlerden bugüne kadar, psikologlar zekânın tanımlaması ve en iyi nasıl ölçüleceği konusunda farklı görüşlere sahip olmuşlardır.
4
Zeka ve Zeka Testleri Bu bölümde zekânın tanımlanmasındaki farklı yollara bakacak ve ölçülmesinde kullanılan yaklaşımları inceleyeceğiz.
5
Siz zekayı nasıl tanımlarsınız?
BİRLİKTE DÜŞÜNELİM… Siz zekayı nasıl tanımlarsınız?
6
Zeka ve Zeka Testleri “Öğrenme gücü”
Ancak bu açıklama zekanın anlamını çok daraltmaktadır.
7
Zeka ve Zeka Testleri “soyut düşünebilme yeteneği”
“iyi muhakeme edebilme, iyi hüküm verebilme, eleştirel bir görüşe sahip olma”
8
Zeka ve Zeka Testleri “Zeka, zeka testlerinin ölçtüğünü var saydığımız zihinsel bir güç ve bir genel yetenektir” “Bireyin şimdiki problemleri çözme ve gelecekteki problemleri öngörmeye ilişkin yaşantılarının geçerlilik derecesi”
9
Zeka ve Zeka Testleri “Bir bütün olarak gayeli hareket etme, mantıki düşünme ve çevresine tesir edebilme konularında bireyin bir genel kapasitesi”
10
Zeka ve Zeka Testleri Genelde araştırmacılar; uzmanlarla, halkın zekâ hakkındaki kavramsallaştırmalarının sürpriz biçimde birbirine benzerlik gösterdiğini bulmuşlardır.
11
Zeka ve Zeka Testleri *bilgiyi kazanma ve uygulama *mantıklı düşünme
*etkili planlama *kavrayarak çıkarsama *anlamlı yargılamalarda bulunma ve problem çözme *kavramları anlama ve gözünde canlandırma *dikkatini verme *sezme *yeni durumlarla baş etme, uyum sağlama
12
Francis Galton
13
Francis Galton Galton zekanın kalıtsallığı konusunda ilk çalışmaları yaparak kalıtım-yetişme tartışmasını gündeme getirmiştir. Galton’ a göre en zeki insanlar en iyi duyusal özelliklerle donanmış insanlardı. Bu nedenle görsel keskinlik, işitme testleri bir bakıma zeka testleri olarak kullanmıştır.
14
Francis Galton Duyusal motor ve algı testleri geliştirmiş bunların zekanın bir ölçüsü olduğunu savunmuştur.
15
BİRLİKTE DÜŞÜNELİM… Galton’ un zeki insanları tanımlamasının ardında yatan mantıkta yanlış olan şey neydi?
16
Zeka ve Zeka Testleri
17
Alfred Binet ?
18
Alfred Binet Binet’in testi, zeka ve diğer özelliklerin test edilmesinde, yeni bir çığır (ilk modern zeka testi) açmasına karşın; aynı etkinin zekanın tanımlamasına yaptığı katkı açısından söz konusu olduğunu söyleyemeyiz.
19
Alfred Binet Akıl yürütme, yargılama, bellek ve soyutlama
Binet’ e göre bir kişi bir problemi çözerken, yetenekler ayrı olarak kullanılmaz, bunlar çözümü aramak için birbirleriyle etkileşim halindedirler.
20
David Wechsler
21
David Wechsler “Zeka, işe vuruk tanımlanacak olursa, bireyin amaçlı olarak davranma, mantıklı düşünme ve çevresiyle etkili olarak baş etmesi ile ilgili genel kapasite veya toplam kapasitedir.”
22
David Wechsler Wechsler, zekanın değerlendirilmesinde zihinsel olmayan faktörlerinde bulunduğunu ve bunlarında dikkate alınmaları gerektiğini belirtmektedir. Davranışı yönlendirici, duyuşsal ve kişilik özelliklerine ait kapasitelerinde bulunduğunu öne sürmüştür. Örneğin: motivasyon, amacının farkında olma, sebat etme vb.
23
David Wechsler Wechsler, toplam kapasiteyi ölçmenin en iyi yolunun niteliksel olarak ayrıştırılabilen çeşitli boyutları ölçmek olduğuna karar vermiştir. Wechsler nihai olarak niteliksel olarak ayrıştırılabilen başlıca iki yeteneğin “sözel” veya “performans temelli” yapıda olduğuna karar vermiştir.
24
David Wechsler Tarihsel olarak Wechsler testlerinin kullanıcıları, test verilerini, sözel ve performans test puanlarının yanı sıra alt test puanlarını ölçüt alarak yorumlarlar ve bu göstergelere dayanarak zeka katsayısı (IQ) hesaplarlar.
25
Jean Piaget
26
Jean Piaget Piaget, zekayı, biyolojik olarak evrimleşmiş dış dünyaya bir tür adaptasyon olarak kabul etmiştir. Piaget’ e göre bilişsel beceriler kazanıldıkça, adaptasyon artmaktaydı.
27
Jean Piaget Bilişsel gelişim süreci, ne tamamen olgunlaşma ne de tamamen öğrenme sonucu ortaya çıkmaktaydı. Bilişsel yapılar, çevre ile etkileşimleri sonucunda yeniden organize olmakta, yapılandırılmaktaydı.
28
*Binet, Wechsler ve Piaget’ nin kuramlarında sürekli yer alan ve odaklanılan en önemli konu etkileşimdir. * Etkileşim, karmaşık bir yapıdır ve bireyin zeka gelişiminde doğuştan gelen özellikler ile çevrenin birlikte etki etmesi ve birbirleriyle etkileşimde bulunması anlamındadır.
29
Tek Faktör Kuramı (Genel Yetenek)
Yirminci yüzyılın başında, zekanın bir “genel yetenek”, tek bir faktör olduğu görüşleri yaygındır. Genel zeka faktörü (g faktörü) bütün zihinsel özelliklerde ortak olan değişkenliği temsil etmektedir.
30
İki Faktör Kuramı
31
İki Faktör Kuramı Zeka testleri ve istatistiksel yöntemlerdeki gelişmeler özellikle “Faktör analizi” yöntemlerinin ortaya çıkması Spearman’ a 1904 yılında ortaya koyduğu genel yetenek kuramını geliştirme olanağı sağlamıştır.
32
İki Faktör Kuramı Zihnin tek ve genel bir yetenek değil iki temel faktörden oluştuğunu belirterek, “g faktörünün” yanına “s faktörünü” de eklemiştir. “s” özel yetenek faktörü olarak bilinmektedir.
33
İki Faktör Kuramı Buna göre, bir zihinsel etkinliğin ortaya çıkabilmesi için, zihinsel etkinliklerde ortak olan bir genel yeteneğe “g” ve söz konusu zihinsel etkinliğe özgü özel yeteneklere “s” ihtiyaç vardır. ***g ve s nin ağırlığı etkinliğe göre değişebilmektedir.
34
İki Faktör Kuramı ?
35
İki Faktör Kuramı ?
36
BİRLİKTE DÜŞÜNELİM… Özel yeteneğe daha fazla ihtiyaç duyulan bir zihinsel etkinlik örneği verebilir misiniz?
37
Çoklu Faktörler Kuramı
38
Çoklu Faktörler Kuramı
Faktör analizine ilişkin çalışmaların derinleşmesi sonucunda Thurstone (1938) zekanın yedi “temel yetenekten” oluştuğunu kabul etmiştir.
39
Thurstone’ un öne sürdüğü temel yetenekler neler olabilir?
BİRLİKTE DÜŞÜNELİM… Thurstone’ un öne sürdüğü temel yetenekler neler olabilir?
40
Çoklu Faktörler Kuramı
Sözel yetenek: Bu faktör okuduğunu anlama, cümle düzenleme, sözel muhakeme, atasözlerin eş anlamlılarını bulma ve kelime hazinesi gibi testler/alt testler ölçülen yeteneklerden oluşmaktadır. Sayısal yetenek: Bu faktör basit aritmetik işlemlerin süratli ve doğru şekilde gerçekleştirebilme ile ilgili görülmektedir.
41
Çoklu Faktörler Kuramı
Kelime akıcılığı: Belirli bir sürede belirli türden çok sayıda sözcük bulabilme şeklinde ölçülmektedir. Erkek ismi, yaprakları yenen sebzeler, T ile başlayan sözcükler gibi belirli bir tanım kapsamında uygun kelime üretebilme yeteneğidir.
42
Çoklu Faktörler Kuramı
Akıl Yürütme: Tümevarım ve tümdengelimsel düşünme olarak kabul edilmektedir. Tamamlama esasına dayalı sözel ve sayısal testlerde uygun olanı bulma veya bir serideki kuralı bulma gibi sorularla ölçülmektedir. Bellek faktörü: Anlamsız şeyleri, sayısal, sözel ve şekilsel sıraları ve materyalleri ayrıntıları ile hatırda tutabilme gibi yetenekleri kapsar.
43
Çoklu Faktörler Kuramı
Yer-mekan ilişkileri: Bir cismin görünmeyen yönleri ile birlikte uzaydaki çeşitli durumlarını tasarlayabilme, hayal edebilme, göz önünde canlandırabilme; yer-mekan ilişkilerini algılayabilme gibi yetenekleri kapsar. Algısal faktörler: Görsel olarak çeşitli şekiller arasındaki benzerlikleri, farkları ve ayrıntıları süratli algılayabilme yeteneğidir.
44
Zeka testleri 100%
45
Zeka Testleri Test geliştiricisinin zekâ anlayışı, bir zekâ testinin geliştirilmesinde, bir anlamda hem başlangıç hem de bitiş noktasıdır.
46
Zeka Testleri Test kullanıcısının bakış açısına göre, bir testin tercih edilmesinde bir takım unsurlar rol oynamaktadır: *testin dayalı olduğu kuram, *testin uygulama kolaylığı, *testin puanlama kolaylığı,
47
Zeka Testleri *sonuçların belirli bir amaca yönelik olarak yorumlanma kolaylığı, *normların yeterliliği ve uygunluğu *yayımlanmış güvenirlik ve geçerlik göstergelerinin kabul edilebilirliği, *maliyet - fayda açısından testin kullanışlılığı.
48
Zeka Testi Uygulayıcısı
Bireysel test uygulamasında bir sosyal etkileşim vardır. Bu etkileşim test puanlarını etkileyebilir. Bu nedenle bu tür testler özel eğitim gerektirir.
49
Zeka Testi Uygulayıcısı
En önemlisi, zeka testleri bir amaç doğrultusunda uygulanır. Bu nedenle zeka testi puanlarını sorumlulukla yorumlamak, sınırlılıklarını belirtmek ve sonuçtan hareketle yapılacakları açıklamak oldukça önemlidir. Test uygulayıcısının ilk görevi nitelikli bir iletişim kurmaktır. Motive edici-zaman zaman sakinleştirici bir tutum önemlidir.
50
Zeka Testi Uygulayıcısı
Güvenilir bir zeka puanı elde etmek için bireyin testi uygulayan kişiye güvenmesi ve testi ilginç ve tehdit edici olmayan bir görev olarak algılaması önemlidir.
51
Stanford-Binet Bireysel Zekâ Testi
52
Stanford-Binet Modern tüm zeka testlerinin atasıdır (1905).
Bir çok revizyondan geçerek günümüze ulaşmıştır. Küçük çocuklar üzerinde; bellek, devinim, duyu, uzunluk, miktar, sayı ve renk algısı; dikkat, kavram ve estetik yargılama vb. konular üzerinde çalışmıştır.
53
Neden modern zeka testlerinin atasıdır?
BİRLİKTE DÜŞÜNELİM… Neden modern zeka testlerinin atasıdır?
54
Stanford-Binet Döneminde zekanın ölçülmesinde kullanılan test örnekleri: Dinamometre kullanılarak elin sıkma gücü Reaksiyon zamanı Derinin duyma hassasiyeti, pergelin dokunduğu iki noktayı hissedebilme ve ayırt edebilme gücü
55
Stanford-Binet Ağırlıklar arasındaki küçük farkları ayırt edebilme
İşitme keskinliği 10 çeşit renkten dördünün adını süratle söyleyebilme 50 cm.lik bir uzunluğu iki eşit parçaya bölebilme
56
Stanford-Binet Alına uygulanan hava basıncına dayanma gücü
Zaman algısı, 10 saniyeli aralıklarla bir hareketi tekrarlayabilme Sessiz harflerin birleşimini çabuk ezberleyebilme
57
Stanford-Binet
58
Stanford-Binet Testin hazırlanmasındaki temel fikir şu idi; eğer değişik yaşlardaki çocukların kapasiteleri bilinirse, herhangi bir öğrencinin zeka seviyesini kestirmek mümkün olacaktı.
59
Stanford-Binet Normal çok sayıda çocuğa test uygula
Yaşa göre başarı ortalamalarını belirle Başarı ortalamalarını ölçüt al İlk olarak “ileri”, “orta” ve “geri” kavramları test tarafından kullanılmıştır.
60
Stanford-Binet Sorulara yaş grubunda %75’ oranında cevap veriliyorsa soru o yaş grubuna uygundur görüşü benimsenmiştir. İlk testin norm grubunu, yaş grupları oluşturmuştur. İlk versiyondaki (1905 ölçeği) 30 soru kolaydan zora doğru sıralanmıştır.
61
Stanford-Binet 1908 yılında revizyonu yapılan ölçek “yaş ölçeği” haline getirilmiştir. Soru sayısı bu versiyonda 59 a yükselmiştir. Norm grubu 3-13 yaş aralığındaki çocuklar olmuştur.
62
Stanford-Binet Binet’in 1911 revizyonundan bazı yaşların test maddelerinden örnekler: 3 Yaş: 1. Burun, ağız ve gözleri göstermek 2. 6 hecelik cümleleri tekrar etmek 3. 2 rakamı tekrarlamak 4. Basit bir resimdeki objeleri saymak 5. Aile ismini (soyadını) söylemek
63
Stanford-Binet 5 Yaş: 1. Ağırlıkları farklı iki küpü birbirinden ayırmak 2. Bir kareyi kopya etmek 3. Modele bakarak 2 üçgenden bir dikdörtgen yapmak 4. 4 kuruşu saymak 5. 10 heceli bir cümleyi tekrar etmek
64
Stanford-Binet 7 Yaş: 1. Sağ elini ve sol kulağını göstermek
2. Gösterilen bir resmi anlatmak 3. Ağır ağır verilen 3 talimatı sırayla yerine getirmek 4. Gösterilen kırmızı, yeşil, sarı ve mavi renklerin isimlerini söylemek
65
Stanford-Binet 1916 yılında Stanford Üniversitesi’ndeki revizyondan sonra “Stanford-Binet Zeka Ölçeği” adını almıştır.
66
Stanford-Binet
67
Stanford-Binet Zihin (Zeka) Yaşı ve Zeka Bölümünü (IQ)Hesaplanmasındaki İşlem Yolu: Temel/taban yaş: bireyin takvim yaşı ya da takvim yaşının altındaki yaş düzeylerinde, o yaşa konmuş 6 sorunun tümünü doğru olarak cevaplandırabildiği yaş düzeyidir.
68
Stanford-Binet Tavan yaş: bireyin taban yaşı üzerindeki yaş düzeylerinde , o yaşa konan 6 sorunun hiç birine doğru cevap veremediği yaş düzeyidir (testin bitiş noktasıdır). Zihin yaşı/zeka yaşı: bireyin taban yaşından tavan yaşına kadar olan yaş düzeylerinde doğru cevapladığı sorulardan aldığı puanların ay cinsinden ifadesidir.
69
Stanford-Binet 2-6 yaş----- her 6 aya 6 soru
6 yaştan sonra ---- her 12 aya 6 soru Zeka Bölümü (IQ), zihin/zeka yaşının takvim yaşına bölünmesi ile elde edilen değerin 100 ile çarpılması ile hesaplanmaktadır .(ay cinsinden)
70
Stanford-Binet Üstün Ölçülen IQ Aralığı Sınıflama 145-160
Dahiye Yakın ya da dahi Çok Üstün Üstün Ortalamanın üstünde (parlak normal) 90-109 Ortalama 80-89 Ortalamanın altında (donuk normal) 70-79 Sınırda (engellilik yada gecikme sınırı) 55-69 Hafif düzeyde engelli ya da gecikmeli 40-54 Orta düzeyde engelli ya da gecikmeli
71
Stanford-Binet Measure IQ Range Category 145-160
Very gifted or highly advanced Gifted or very advanced Superior High average 90-109 Average 80-89 Low average 70-79 Borderline impaired or delayed 55-69 Mildly impaired or delayed 40-54 Moderately impaired or delayed
72
Stanford-Binet Modern Stanford-Binet Zeka Testi (2003 versiyonu)
Yönlendirme testi, alıştırma maddeleri ile teste hangi düzeyden başlayacağına karar verilir. Alıştırma maddeleri puanlanmaz. 5 FAKTÖRLÜ YAPI
73
Stanford-Binet ?
74
Stanford-Binet Bu beş faktörün her biri bir sözel ve bir de sözel olmayan alt test ile ölçülür. Uygulaması yaklaşık 1 saat alır. “Nesne serileri/matrisleri” alt testi ile başlanır. Bu alt test sözel olmayan akıl yürütmeyi ölçer.
75
Stanford-Binet Bu alt test başlangıç düzeyini belirler. Sonraki sözel olmayan testler bu testteki düzeyine göre belirlenir.
76
Stanford-Binet ?
77
Stanford-Binet
78
Stanford-Binet ?
79
Stanford-Binet ?
80
Stanford-Binet ?
81
Stanford-Binet
82
WECHSLER BİREYSEL ZEKA TESTLERİ
83
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
David Wechsler, okul öncesi dönemden yetişkinliğe kadar insanların zihinsel yeteneklerini ölçmek üzere uygulanan bir dizi zeka testi tasarlamıştır. Wechsler Yetişkinler Zeka Ölçeği (Wechsler Adults Intelligence Scale-WAIS) Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (Wechsler Intelligence Scale for Children-WISC) Wechsler Okul Öncesi ve Birinci Sınıf Zeka Ölçeği (WIPPSI)
84
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
Wechsler Yetişkinler Zeka Ölçeği’nin (Wechsler Adults Intelligence Scale-WAIS) şuan 4. Sürümü kullanımdadır. Ölçeğin ilk hali 1939 yılında oluşturulmuştur. 16 yaş ve üstü yetişkinlere uygulanmaktadır. 10 temel alt testten ve 5 tamamlayıcı alt testten oluşmaktadır.
85
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
Temel alt testler (10): *küplerle desen *benzerlikler *sayı dizisi *sayı dizileri ile akıl yürütme *sözcük dağarcığı *aritmetik *sembol arama *görsel bulmacalar *bilgi *kodlama
86
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
Tamamlayıcı alt testler (5): *harf rakam sıralama *şekil ağırlıkları *kavrama *çıkarma *resim tamamlama
87
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
Önceki versiyonlarında Sözel IQ, Performans IQ ve Tüm Ölçek (toplam) IQ değerleri verilirken, bu versiyonda ölçekten Tüm ölçek (toplam) puanın yanı sıra sözel kavrama, algısal akıl yürütme, işler bellek, işlem hızı puanları da elde edilmektedir.
88
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
Ayrıca sözel kavrama ve algısal akıl yürütme faktörlerinden elde edilen puanların birleşimi olan Genel Yetenek puanı da hesaplanabilmektedir. Ölçeğin toplam zeka puanının bu faktörlerin birleşimi sonucunda ölçtüğü varsayılmaktadır. Son sürümün Türkçe’ ye uyarlanması bulunmamaktadır.
89
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
90
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (Wechsler Intelligence Scale for Children-WISC) (1949) 1974 yılında önemli bir revizyon yapılarak Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği- R (Wechsler Intelligence Scale for Children- Revised / WISC-R) yayınlanmıştır. Ülkemizde yaygın olarak kullanılan versiyon budur.
91
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
2003 yılında ise testin dördüncü sürümü WISC IV yayınlanmıştır, ancak Türkçe’ ye henüz uyarlanmamıştır. Önceki versiyonlarında Sözel IQ, Performans IQ ve Tüm Ölçek (toplam) IQ değerleri verilirken, bu versiyonda ölçekten Tüm ölçek (toplam) puanın yanı sıra sözel kavrama, algısal akıl yürütme, işler bellek, işlem hızı puanları da elde edilmektedir.
92
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
Ancak ülkemizde halen WISC-R yaygın olarak kullanılmaya devam ettiği için ölçme aracının bu versiyonu hakkında detaylı bilgi sunulacaktır.
93
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği –R (WISC-R) Ölçek Türü: Sözel ve performans testi, bireysel olarak uygulanır. Kimlere uygulanabildiği:6 ile 16 yaş arası Uygulama süresi: Yaklaşık dakika. Sözel alt testlerden biri, performans alt testlerinin tümü sürelidir. Kapsamı: Test, sözel ve performans becerilerini içeren 12 alttestten oluşur.
94
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
A)Sözel 1.Genel Bilgi 2. Benzerlikler 3. Aritmetik 4. Sözcük Dağarcığı 5. Yargılama 6. Sayı dizisi*
95
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
B) Performans 1.Resim Tamamlama 2. Resim Düzenleme 3. Küplerle Desen 4. Parça Birleştirme 5. Şifre (Kodlama) 6. Labirentler* Sayı dizisi ve labirentler yardımcı ek testlerdir
96
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
Materyali: Özel çantası içinde: Yönerge, sorular ve normları içeren test elkitabı. Soru ve yanıt formları. Çeşitli resim kartları. Küp blokları. Puanlanması: Testin puanlanma kuralları ve ölçütleri vardır. Ancak “benzerlikler”, “sözcük dağarcığı” ve “yargılama” alt testlerinde ve bazı “genel bilgi” maddelerinde test elkitabında verilen örneklere uymayan yanıtlar çıktığında, uygulayıcının yargısını kullanması gerekebilir.
97
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
Bireyin bir alt testten aldığı ham puan, o alt testin her maddesine verilen puanların toplanması ile bulunur. Bu ham puanlar, çocuğun takvim yaşına uygun standart puanlara çevirebilmek için 4 aylık yaş dilimlerine göre düzenlenmiş tablolardan yararlanılır. Sözel ve performans alt testlerden elde edilen standart puanların toplanmasıyla toplam test puanı bulunur.
98
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
Puanların Yorumlanması: Sözel, performans ve toplam zeka bölümlerinin bulunmasında tablolar kullanılır.
99
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
100
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
101
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
102
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
103
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
104
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
105
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
106
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
107
Wechsler Bireysel Zeka Testleri
*pdf *labirentler
108
Leiter Uluslararası Performans Testi
109
Leiter Performans Testi
İşitme ve konuşma problemi olan çocukların zihinsel performanslarını belirlemeyi amaçlayan dile dayanmayan bir performans testidir. Test ile ilgili model çocuğun önüne konur, sonra modele ait blok parçalar yönergeye uygun olarak sırayla çocuğa verilir ve çocuktan blok parçaları modele göre yerleştirmesi istenir.
110
Leiter Performans Testi
2 yaşından itibaren uygulanabilen bu testin üst sınırı 18 yaşta sonlanmaktadır. Bu yaş aralığındaki çocuklara uygulanabilmektedir. Kavram bilgisi Sınıflama becerisi Sayı kavramı, İlişki kurma becerisi
111
Leiter Performans Testi
?
112
Leiter Performans Testi
?
113
Leiter Performans Testi
114
Leiter Performans Testi
115
Leiter Performans Testi
116
Anadolu Sak Zeka Ölçeği
117
Anadolu Sak Zeka Ölçeği
Anadolu Üniversitesinin proje desteği ve Milli Eğitim Bakanlığı'nın uygulayıcı ve uygulama desteği ile ÜYEP Merkezi araştırma ekibi olarak Türkiye'nin ilk yerli zeka ölçeği olan Anadolu-Sak Zeka Ölçeği geliştirilmiştir. Yürütücü: Prof. Dr. Uğur Sak
118
Anadolu Sak Zeka Ölçeği
Yaş aralığı: Uygulama türü: Bireysel Uygulama süresi: dak. Puanlama süresi dak. Uygulayıcı yeterliği: C sınıfı
119
Anadolu Sak Zeka Ölçeği
08 Aralık 2016 günü Milli Eğitim Bakanının da katılımı ile İstanbul'da «ASİS» tanıtıldı. Projenin pilot aşaması 4-12 yaş aralığındaki 1201 çocuk ile, standardizasyon aşaması 4641 çocuk ile, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları ise özel eğitim grupları da dahil 800'ün üzerinde çocukla tamamlandı.
120
Anadolu Sak Zeka Ölçeği
ANADOLU SAK ZEKÂ ÖLÇEĞİ (ASİS) GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK RAPORU
121
Anadolu Sak Zeka Ölçeği
?
122
Anadolu Sak Zeka Ölçeği
?
123
Anadolu Sak Zeka Ölçeği
?
124
Temel Kabiliyetler Testi «TKT»
125
Temel Kabiliyetler Testi «TKT»
Thurstone’ un çoklu faktör kuramına dayanmaktadır. TKT 5-7 TKT 7-11 TKT 11-17
126
Temel Kabiliyetler Testi «TKT»
127
Temel Kabiliyetler Testi «TKT»
128
Temel Kabiliyetler Testi «TKT»
129
Temel Kabiliyetler Testi «TKT»
5-7 SLAYT
130
Temel Kabiliyetler Testi «TKT»
7-11 SLAYT
131
Temel Yetenekler Testi «TYT»
132
Temel Yetenekler Testi
TYT 6-8 «Sınıf Düzeyi» TYT 9-11 «Sınıf Düzeyi»
133
Temel Yetenekler Testi 6-8
Bu Testin orjinali Thurstone’ un TKT (11-17) SRA Primary Mental Abilities Ages (11-17) yaş grubu testinden alınmış, Amerika’da Eğitimsel Yetenek Testleri (6-9) ve (9-12.) sınıflar olmak üzere iki parçaya bölünerek yeniden uyarlanmıştır.
134
Temel Yetenekler Testi 6-8
Okulları 6-8 sınıflara yönelik olarak yeniden uyarlanarak testin TYT 6-8 olarak isimlendirilmesine karar verilmiştir (Şeyhun ve ark., 2003). TYT 6-8’der her madde için doğru cevaplara ‘1’ yanlış cevaplara sıfır puan vererek doğru cevap toplamından ham puan elde edilir.
135
Temel Yetenekler Testi 6-8
Öğrencinin okulunun bulunduğu yerleşim yeri, sınıfı ve cinsiyetine uygun norm tablosu kullanılarakta testin değerlendirmesi yapılır.
136
Temel Yetenekler Testi 6-8
Testin orjinalinde yetenek düzeyinin yanında zeka bölümü hakkında da sonuç elde edilmektedir. Testin Türkiye uyarlaması yapılırken ‘zeka bölümüne’ çalışma yapılmayarak sadece yetenekleri orta koyacak şekilde geliştirilmiştir.
137
Temel Yetenekler Testi 6-8
Dil Yeteneği +Dil Kelime Gruplaması Testi +Dil Kelime Hazinesi Testi
138
Temel Yetenekler Testi 6-8
Akıl Yürütme Yeteneği Akıl Yürütme-Sayı Dizileri Testi Akıl Yürütme-Harf Dizileri Testi
139
Temel Yetenekler Testi 6-8
Sayısal Yetenek TYT 6-8 SLAYT
140
Temel Yetenekler Testi 9-11
TYT (9–11), öğrencinin dil, akıl yürütme ve sayısal ile genel yeteneğine ilişkin sonuç veren bir ölçme aracıdır. Ölçek dil yeteneğini ölçmeye yönelik iki, akıl yürütme ve sayısal yeteneklerini ölçmeye yönelik de birer test olmak üzere toplam dört testten oluşmaktadır.
141
Temel Yetenekler Testi 9-11
TYT (9–11)’de her madde için doğru cevaplara “1” yanlış cevaplara “0” puan verilir ve doğru cevap toplamından ham puanlar elde edilir. Testin değerlendirilmesi, bu çalışma ile geliştirilen okulun bulunduğu yerleşim yeri, sınıf ve cinsiyet norm tabloları kullanılarak yapılır.
142
Temel Yetenekler Testi 9-11
TYT 9-11 SLAYT
Benzer bir sunumlar
© 2025 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.