Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

YAPI FİZİĞİ 1 YAPI AKUSTİĞİ 2. Bölüm

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "YAPI FİZİĞİ 1 YAPI AKUSTİĞİ 2. Bölüm"— Sunum transkripti:

1 YAPI FİZİĞİ 1 YAPI AKUSTİĞİ 2. Bölüm
Prof. Dr. Neşe Yüğrük Akdağ Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü, Yapı Bilgisi Anabilim Dalı

2 Ses İle İlgili Fiziksel Olaylar
Sesin doğması Sesin yayılması Sesin yansıması Sesin yutulması Sesin geçmesi Sesin kırınması

3 Ses ile İlgili Fiziksel Olaylar

4 SESİN DOĞMASI Değişik tür bir enerjinin ses enerjisine dönüşmesi ile ses ortaya çıkar.

5 Sesin doğmasına örnek:
Sesin doğmasına örnek olarak bir gitar telinin çekilip bırakılması verilebilir. Denge durumundan ayrılan gitar teli titreşim yapmaya başlar. Bu titreşimler telin içinde bulunduğu havayı da titreştirir, böylece ses doğmuş olur.

6 Sesin doğması Kinetik enerjinin ses enerjisine dönüşmesine örnekler:
İp çevrilirken çıkan ses Yaylı çalgılarda yayın tele sürtünmesi Elektrik enerjisinin ses enerjisine dönüşmesine örnek: Elektrikli ya da pilli müzik aletlerinde elektrik enerjisinin ses enerjisine dönüşümü

7 Diyapazonda sesin doğması

8 Gürültünün denetlenmesi açısından sesin nerede doğduğu önemlidir
Ses mimari açıdan HAVADA ve KATILARDA doğar

9 HAVADA DOĞAN SESLER Bir ses kaynağının titreşimleri özellikle havaya
geçiyor ve havada yayılıyorsa, havada doğan sesten söz edilebilir. Canlı sesleri (İnsan, kuş vb) Gök gürültüsü, rüzgar Havalı çalgıların sesleri (flüt vb) Katı cisimlere dokunmayan telli ya da yaylı çalgıların sesleri (keman, viyola, ut, gitar vb)

10 HAVADA DOĞAN SESLER

11 KATIDA DOĞAN SESLER Duvarın içinden geçen su borusunun yol açtığı sesler Döşemede doğan adım sesi Katı bağlantısı olan her türlü motor, transformatör vb cihaz sesleri

12 KATIDA DOĞAN SESLER

13 HEM HAVADA HEM DE KATIDA DOĞAN SESLER
Viyolonsel, kontrbas ve piyano gibi çalgılarda Atölyelerdeki iş makinelerinin çoğunda

14 HEM HAVADA HEM DE KATIDA DOĞAN SESLER

15 GÜRÜLTÜ DENETİMİNDE Havada ve katıda doğan ses ya da gürültülerin denetlenmesi ve alınabilecek önlemler belirgin ayrımlar gösterir.

16 Havada ve Katıda Doğan Seslere Karşı Denetim
Döşemeye yayılan kalın tüylü bir halı, Havada doğan sesler için hemen hiçbir denetim sağlamaz. Oysa katıda doğan sesler için önemli ölçüde denetim sağlar Örnek: Adım (topuk) sesi

17 SESİN YAYILMASI Sesin yayılması, ortamın fiziksel özelliklerine göre değişim gösterir. Söz konusu fiziksel özelliklerine göre ortamlar üç grupta incelenir. Üç boyutlu ortamlar İki boyutlu ortamlar Tek boyutlu ortamlar

18

19 ÜÇ BOYUTLU ORTAMLAR Sınırsız üç boyutlu ortam (açık hava)
Sınırlı üç boyutlu ortam (kapalı mekan)

20 ÜÇ BOYUTLU SINIRSIZ ORTAMLARDA SESİN UZAKLIKLA AZALMASI
Sesin üç boyutlu sınırsız ortamlarda, yani açık havada uzaklıkla azalmasında, kaynağın özellikleri önem taşır. Bu açıdan kaynakları üç grupta toplayabiliriz.

21 Uzaklık Kaynaktan olan uzaklığın artmasıyla, gürültü düzeyinde oluşan azalmanın büyüklüğü kaynak özelliğine göre değişir. Bu açıdan kaynaklar; Nokta, Çizgi, Düzlem kaynaklar olmak üzere üçe ayrılır.

22 Nokta kaynak Gürültü kaynağı nokta kaynak niteliği taşıyorsa, ses küre, küre parçaları ya da buna yakın bir biçimde yayılır. Bu nedenle, sesin serbest alanda yayılışında, ses düzeyi, uzaklığın karesi ile ters orantılı olarak azalır. Nokta kaynaklara örnek olarak insan ve diğer canlılar, hoparlör, araba, uçak benzeri araçlar, ufak boyutlu makineler verilebilir.

23 Nokta kaynak

24 Nokta kaynak

25 Nokta kaynak Nokta kaynaklarda, kaynaktan r1 uzaklığında oluşan ses düzeyi L1 ise, kaynaktan r2 uzaklığında oluşan ses düzeyi L2, Denklem’de görülen eşitlik ile hesaplanabilir. L2= L1-10log10 (r2/r1)2 (dB)

26 Nokta kaynak Nokta kaynaklarda, kaynağa olan uzaklık her iki katına çıktığında, ses düzeyindeki azalma 6 dB, her on katına çıktığında 20 dB olur. Örneğin, ses kaynağından 1 m uzaklıkta ölçülen ses düzeyi 90 dB ise, uzaklık 2 m olduğunda ses düzeyi 84 dB, 4 m olduğunda 78 dB, 10 m olduğunda 70 dB olur.

27 Çizgi kaynak Ses dalgalarının silindirsel biçimde yayılmasına yol açan kaynaklara çizgi kaynak denir. Çizgi kaynaklar genelde nokta kaynakların ard arda bir doğrultuda bulunması ile oluşur. Sürekli trafiği olan karayolları çizgi kaynaktır.

28 Çizgi kaynak

29 Çizgi kaynak Kaynaktan r1 uzaklığında oluşan ses düzeyi L1 ise, kaynaktan r2 uzaklığında oluşan ses düzeyi L2, Denklem’de görülen eşitlik ile hesaplanabilir. L2= L1-10log10 (r2/r1) (dB)

30 Çizgisel kaynaklar, belli bir uzaklıktan sonra nokta kaynak özelliği gösterirler. Şekil’de görüldüğü gibi, çizgisel kaynağın uzunluğu l ise, kaynaktan l/π uzaklığına kadar, uzaklığın her iki katına çıkmasıyla 3 dB olan gürültü azalması, bu uzaklıktan sonra 6 dB olur.

31 Düzlem Kaynak Çok sayıda nokta kaynağın bir düzlem üzerinde birlikte bulunmasıyla düzlem kaynak oluşur. Ses dalgalarının düzlemsel olarak yayılmasına yol açan çocuk bahçeleri, açık pazar yerleri, açık spor alanları düzlem kaynaktır. Düzlem kaynaklarda ses, kuramsal olarak uzaklıkla azalmaz. Ancak Şekil’de görüldüğü gibi, belli uzaklıklardan sonra, düzlem kaynaklar, çizgi ve nokta kaynak özelliği gösterirler.

32 Düzlem Kaynak

33 Düzlem kaynaklardan uzaklıkla azalmanın değişimi

34 ÜÇ BOYUTLU SINIRLI ORTAMLAR
Üç boyutlu sınırlı ortamlarda yani kapalı hacimlerde, kaynaktan dinleyiciye ulaşan dolaysız sesin yanısıra, kaynaktan çıkıp hacim iç yüzeylerinden pek çok kez yansıyarak dinleyiciye ulaşan yansışmış sesler de söz konusudur.

35 Üç Boyutlu Sınırlı Ortamlarda Ses Işınlarının Yüzeylerden Yansıması (Dolaysız Ses-DS), (Yansışmış Ses-YS)

36 Yansıyan ses ışınlarının hacmi doldurması (Yansışmış sesler)

37 TEK BOYUTLU ORTAMLAR Boyutlarından biri, ötekilerin en az on katı olan ortamlara tek boyutlu ortamlar denir. Merdiven, Koridor, asansör boşlukları, havalandırma kanalları gibi

38 TEK BOYUTLU ORTAMLAR Koridor, merdiven boşlukları, asansör boşlukları, havalandırma bacaları gibi tek boyutlu ortamlarda ses, ya ortam içinde doğar ya da herhangi bir şekilde dışardan ortam içine girer. Her iki durumda da ortamın boyutsal özelliklerinden ötürü küresel ses dalgaları, düzlem dalgalara dönüşür.

39 Tek Boyutlu Ortamlarda Sesin Yayılması

40 Tek boyutlu ortam özelliği gösteren havalandırma kanallarında gürültünün yayılması ve doğru uygulama

41 Kanallarda ses azaltımı sağlamada temel prensipler

42 Ses yutucu gereç örnekleri

43 Susturucu örnekleri

44 Susturucu örnekleri

45 İKİ BOYUTLU ORTAMLAR Mimaride iki boyutlu ortam, boyutlarından biri ötekinin en çok onda biri olan ortamlardır. Bu ortamlarda ses özel dalgalarla yayılır. Bu ortamlarda da ses uzaklıkla azalmaz.

46 İKİ BOYUTLU ORTAMLAR Mimaride iki boyutlu ortam olarak gürültü
denetimi açısından üzerinde özellikle durulması gereken yapı bölümü asma tavanlardır.

47 ASMA TAVANLAR Kesintisiz olarak uygulanan asma tavanlar, gürültünün yan yana yer alan ya da almayan hacimlere kimi zaman kolaylıkla geçişine neden olur. Gürültünün asma tavandan dolaylı olarak geçmesinin önlenmesinde, duvarların sürekliliğinin asma tavan boşluğunda da sağlanması önemlidir.


"YAPI FİZİĞİ 1 YAPI AKUSTİĞİ 2. Bölüm" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları