Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Dinamiğin Esas Problemleri Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Dinamiğin Esas Problemleri Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki"— Sunum transkripti:

1 Dinamiğin Esas Problemleri Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki
MKM 308 Makina Dinamiği Dinamiğin Esas Problemleri Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

2 Dinamiğin Esas Problemleri
Bir serbestlik derecesine sahip katı katı cisimler topluluğu modeline uyan bir makinada aşağıdaki büyüklükler söz konusu olur: Makinaya ait geometrik ölçüler Makinanın kütle dağılımı yani hareketli uzuvların her birinin ağırlık merkezi, kütlesi ve atalet yarıçapı Makinaya tesir eden aktif kuvvetler ve özellikle tahrik kuvveti Makinanın belli bir konumda hız ve ivme durumu Mafsal ve yatak kuvvetleri Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

3 Dinamiğin Esas Problemleri
Dinamiğin Birinci Esas (Düz) Problemi Makinaya ait geometrik ölçüler, kütle dağılımı ve tahrik kuvveti de dahil bütün aktif kuvvetler ve ayrıca belirli bir konumda hız durumu verildiğinde hareketin incelenmesi veya ivmenin tayini problemine ‘Dinamiğin Birinci Esas Problemi’ denir. Dinamiğin İkinci Esas (Ters) Problemi Makinaya ait geometrik ölçüler, kütle dağılımı ve tahrik kuvveti hariç diğer bütün aktif kuvvetler ve ayrıca hız ve ivme durumu verildiğinde, tatbik noktası ve doğrultusu verilmiş tahrik kuvvetinin veya makine miline uygulanması gerekli tahrik momentinin tayini problemine ‘Dinamiğin İkinci Esas Problemi’ denir. Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

4 Dinamiğin İkinci Esas Problemi
Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

5 Dinamiğin İkinci Esas Problemi
Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

6 Dinamiğin İkinci Esas Problemi
Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

7 Dinamiğin İkinci Esas Problemi
UYGULAMA: Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

8 Dinamiğin İkinci Esas Problemi
UYGULAMA: Aşağıdaki mekanizmanın verilen hız ve ivme durumunu sağlaması için 2 nolu tahrik uzvuna uygulanması gereken tahrik momentini hesaplayınız. θ2 = θ3 = 3380 ω2 = 25 rad/s ω3 = -8,66 rad/s α2 =15 rad/s2 α3 =222 rad/s2 A0A = 0,3m AB = 0,6m AC = AB/3 AS3 = AB/2 P = 20×103 N Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

9 Dinamiğin Birinci Esas Problemi
Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

10 Dinamiğin Birinci Esas Problemi
Bu bağıntılar Stübler Teoremi olarak bilinir. Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

11 Dinamiğin Birinci Esas Problemi
Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

12 Dinamiğin Birinci Esas Problemi
Veriler: Mekanizmaların boyutları, kütleler, kuvvetler, konum, hız İstenen: (𝑞_1 ) ̈, açısal ivme Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

13 Dinamiğin Birinci Esas Problemi
UYGULAMA: Şekilde gösterilen içten yanmalı bir motora ait krank biyel mekanizmasının krankı 2=45o ile verilen konumda ω2=10rad/s açısal hıza sahiptir. Mekanizma bu anda pistona etkiyen ve motoru tahrik eden Ftah=6250N gaz kuvvetlerinin ve krank miline etkiyen M2=2500Nm iş momentinin etkisi altındadır. Mekanizma uzuvlarından m4=5 kg lık piston dışındakilerin kütleleri ihmal edilerek krank milinin bu anda sahip olacağı α2 açısal ivmesini hesaplayınız. Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki

14 Dinamiğin Birinci Esas Problemi
UYGULAMA: Şekilde görülen kol-kızak mekanizmasının 2=30o ile verilen konumunda A0A kolu n=140d/dak’lık hıza sahiptir. Mekanizma bu anda Mtah=50Nm’lik tahrik momentinin ve F4=10N’luk iş kuvvetinin etkisi altında bulunduğuna ve mekanizma ile ilgili büyüklükler A0A=r2=45cm, B0S4=45cm, A0B0=r1=75cm, B0C=60cm, iS4=0,3m, m4=4 kg olduğuna göre α2 açısal ivmesini hesaplayınız. Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki


"Dinamiğin Esas Problemleri Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları