Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL MEVZUATI GÖREV-YETKİ VE SORUMLULUKLAR

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL MEVZUATI GÖREV-YETKİ VE SORUMLULUKLAR"— Sunum transkripti:

1 KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL MEVZUATI GÖREV-YETKİ VE SORUMLULUKLAR
GAZİ SERT İÇİŞLERİ BAKANLIĞI BAŞKONTROLÖRÜ

2 Kamu Kaynağının Kullanılmasının Genel Esasları
Malî saydamlık, Hesap verme sorumluluğu, Stratejik planlama ve performans esaslı bütçeleme  

3 Mali Saydamlık Her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında denetimin sağlanması amacıyla kamuoyunun zamanında bilgilendirilmesi, Görev, yetki ve sorumlulukların açık olarak tanımlanması, Stratejik planlar ile bütçelerin hazırlanması, yetkili organlarda görüşülmesi, uygulanması ve uygulama sonuçları ile raporların kamuoyuna açık ve ulaşılabilir olması, gerekir.

4 Hesap Verme Sorumluluğu
Her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında görevli ve yetkili olanlar; Kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, Kullanılmasından, Muhasebeleştirilmesinden, Raporlanmasından ve Kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumlu olup, yetkili kılınmış mercilere hesap vermek zorundadırlar.

5 Stratejik Planlama ve Performans Esaslı Bütçeleme
Kamu idareleri; kalkınma planları, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler çerçevesinde; →Geleceğe ilişkin misyon ve vizyonlarını oluşturmak,  →Stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler saptamak, →Performanslarını önceden belirlenmiş olan göstergeler doğrultusunda ölçmek ve bu sürecin izleme ve değerlendirmesini yapmak, amacıyla katılımcı yöntemlerle Stratejik Plan hazırlamak,

6 Kamu hizmetlerinin istenilen düzeyde ve kalitede sunulabilmesi için bütçeleri ile program ve proje bazında kaynak tahsislerini; → Stratejik planlarına, → Yıllık amaç ve hedefleri ile → Performans göstergelerine, dayandırmak zorundadırlar.

7 Kamu idareleri, yürütecekleri faaliyet ve projeler ile bunların kaynak ihtiyacını, performans hedef ve göstergelerini içeren performans programı hazırlar. Kamu idareleri bütçelerini; → Stratejik planlarında yer alan, - Misyon, - Vizyon, - Stratejik amaç ve hedeflerle uyumlu ve performans esasına dayalı olarak hazırlarlar.

8 YETKİ-SORUMLULUK Siyasi ve idari yetki ve sorumluluklar ayrılmıştır Bakan Üst Yönetici Harcama Yetkilisi Mali hizmetler Birimi Gerçekleştirme Görevlileri Muhasebe Yetkilileri İç Denetçiler Mutemetler ve Muhasebe Yetkilisi Mutemedi

9 ÜST YÖNETİCİLER Belediyelerde belediye başkanı üst yöneticidir.
Üst yöneticiler, idarelerinin stratejik planlarının ve bütçelerinin, → Kalkınma planına, → Yıllık programlara, → Kurumun stratejik planına, → Performans hedeflerine, → Hizmet gereklerine, uygun olarak hazırlanması ve uygulanmasından,

10 ÜST YÖNETİCİLER Belediyelerde belediye başkanı üst yöneticidir.
Üst yöneticiler, idarelerinin stratejik planlarının ve bütçelerinin, → Kalkınma planına, → Yıllık programlara, → Kurumun stratejik planına, → Performans hedeflerine, → Hizmet gereklerine, uygun olarak hazırlanması ve uygulanmasından,

11 Sorumlulukları altındaki kaynakların etkili, ekonomik ve verimli şekilde elde edilmesi ve kullanımını sağlamaktan, kayıp ve kötüye kullanımının önlenmesinden, Malî yönetim ve kontrol sisteminin işleyişinin gözetilmesi ve izlenmesinden, 5018 sayılı Kanunda belirtilen görev ve sorumlulukların yerine getirilmesinden, mahallî idarelerde Meclislerine karşı sorumludurlar.

12 Üst yöneticiler, bu sorumluluğun gereklerini;
→ Harcama yetkilileri, → Malî hizmetler birimi, → İç denetçiler aracılığıyla yerine getirirler.

13 Sayıştay Genel Kurulunun 14.06.2007 tarih ve 5189/1 sayılı kararı
Üst Yöneticiler başlığını taşıyan III-2 maddesinde; Üst yöneticiler işlerin gidişatından harcama yetkililerinin ve diğer görevlilerin bilgilendirmeleri ve raporları ile bilgi sahibi oldukları, Bununla birlikte üst yöneticilerin özel Kanunlardan doğan Sayıştay’a karşı mali sorumlulukları olabileceği gibi, münferit bir olayda sorumluluklarına hükmedilmelerinin de gerekebileceği,

14 Bu hususun, meselenin Sayıştay yargısında görüşülmesi sırasında hükme bağlanacak bir konu olduğu, Dolayısıyla bu aşamada bir genelleme yapılarak üst yöneticilerin, işlemlerin hukuka uygun olarak yürütülmesinden sorumlu olacakları ya da olmayacakları yönünde bir görüş belirtilmesinin uygun olmayacağı, belirtilmiştir.

15 HARCAMA YETKİSİ VE YETKİLİSİ
Bütçeyle ödenek tahsis edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisi, harcama yetkilisidir. Ancak, teşkilat yapısı ve personel durumu gibi nedenlerle harcama yetkililerinin belirlenmesinde güçlük bulunan idareler ile bütçelerinde harcama birimleri sınıflandırılmayan idarelerde harcama yetkisi, üst yönetici veya üst yöneticinin belirleyeceği kişiler tarafından; mahalli idarelerde İçişleri Bakanlığının, uygun görüşü üzerine yürütülebilir…

16 Kanunların verdiği yetkiye istinaden yönetim kurulu, icra komitesi, komisyon ve benzeri kurul veya komite kararıyla yapılan harcamalarda, harcama yetkisinden doğan sorumluluk kurul, komite veya komisyona ait olur.

17 Sayıştay Genel Kurulunun 14.06.2007 tarih ve 5189/1 sayılı kararı
Harcama Yetkilileri başlığını taşıyan III-3 maddesinde, Harcama Yetkilisinin: Bütçeden yapılacak harcamalar konusunda 5018 sayılı Kanunda öngörülen harcama sürecinde tek ve tam yetkili olduğu, Giderin yapılmasına karar vermekten ödeme aşamasına kadar tüm işlemleri emir ve talimatı çerçevesinde yürüttüğü, Maiyetindekileri ve onların eylem ve işlemlerini gözetmek ve denetlemekle yükümlü olduğundan,

18 Sayıştay’a karşı hesap verme konusunda tam ve doğrudan sorumlu olduğu;
Bu nedenle, harcama yetkililerinin; Harcama talimatlarının ve buna konu olan harcamaların; → Bütçe ilke ve esaslarına, → Kanun, tüzük ve yönetmelikler ile diğer mevzuata, uygunluğundan sorumlu oldukları, belirtilmiştir.

19 Harcama Yetkisinin Devri ve Birleştirilmesi
Genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde; idareler, merkez ve merkez dışı birimler ve görev unvanları itibarıyla harcama yetkililerinin belirlenmesine, harcama yetkisinin bir üst yönetim kademesinde birleştirilmesine ve devredilmesine ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir. (Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğ -1-2)

20 Harcama yetkisinin devredilmesi, yetkiyi devredenin idari sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
Harcama yetkilileri bütçede öngörülen ödenekleri kadar, ödenek gönderme belgesiyle kendisine ödenek verilen harcama yetkilileri ise tahsis edilen ödenek tutarında harcama yapabilir.

21 Harcama Yetkisinin Birleştirilmesi
1 Seri Nolu Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğ’in 3’üncü maddesine göre; Teşkilat yapısında üst yönetici ile harcama birimleri arasında yönetim kademesi yer almak şartıyla, Bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama birimlerinin harcama yetkisi harcama türleri itibarıyla kısmen veya tamamen;

22 Mahalli idarelerde İçişleri Bakanlığının uygun görüşü ve üst yöneticinin onayı ile bir üst yönetim kademesinde birleştirilebilir. Ancak, üst yönetici ve yardımcılarına harcama yetkisinin birleştirilmesi suretiyle harcama yetkisi verilemez.

23 Büyükşehir belediyesi haricindeki belediyelerde;
Üst yönetici ile harcama birimleri arasında yönetim kademesi yer almadığı, Tebliğde üst yönetici ve yardımcılarına harcama yetkisinin birleştirilmesi suretiyle harcama yetkisi verilemez denildiğinden, harcama yetkisinin birleştirilmesi mümkün değildir.

24 Harcama Yetkisinin Devri
1 Seri Nolu Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğ’in 4’üncü maddesine göre; Harcama yetkilileri, kamu hizmetlerinin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde sunulmasını sağlamak amacıyla harcama yetkisini devredebilirler. Belediye ve bunlara bağlı idarelerin harcama yetkilileri bu yetkilerini yardımcılarına, yardımcısı olmayanlar ise hiyerarşik olarak bir alt kademedeki yöneticilere devredebilirler.

25 Ancak, her bir harcama işlemi itibarıyla, mal ve hizmet alımlarında ikiyüzellibin Türk Lirasını, yapım işlerinde ise birmilyon Türk Lirasını aşan harcamalara ilişkin harcama yetkisi hiçbir şekilde devredilemez. Yetki devri yazılı olmak zorundadır. Devredilen yetkinin sınırları açıkça belirlenmiş olmalıdır.

26 Sayıştay Genel Kurulunun 14.06.2007 tarih ve 5189/1 sayılı kararı
Kararın Harcama Yetkisinin Devri Halinde Sorumluluk başlığını taşıyan III-3 –c maddesinde, Harcama yetkisinin devredilmesinin, yetkiyi devredenin idari sorumluluğunu kaldırmamakla birlikte, yetkiyi devredenin harcama yetkilisinin malî sorumluluğunu ortadan kaldıracağı, Bu nedenlerle, harcama talimatının kullanılmasından doğan sorumluluğun, harcama yetkisinin devredildiği görevliye ait olması gerektiği, belirtilmiştir.

27 Geçici Süreli Ayrılmalarda Harcama Yetkisi
Harcama yetkilisinin kanuni izin, hastalık, geçici görev, disiplin cezası uygulaması, görevden uzaklaştırma ve benzeri nedenlerle geçici olarak görevinden ayrılması halinde ilgili harcama biriminin harcama yetkilisi vekaleten görevlendirilen memurdur.

28 Sayıştay Genel Kurulunun 14.06.2007 tarih ve 5189/1 sayılı kararı
Vekâlet Görevi Nedeniyle Yetki Devrinde Harcama Yetkisinden Doğan Sorumluluk başlığını taşıyan III-3 –e maddesinde, Harcama yetkilisinin yerine, mevzuatında öngörülen usullere uygun olarak vekâleten atanan görevlinin, vekâlet ettiği göreve ait harcama yetkisini kullanmasından doğan sorumluluğun, bu görevi vekâleten yürüten görevliye ait olduğu, belirtilmiştir.

29 İHALE YETKİSİNİN DEVRİ
2 Seri Nolu Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğ’in 1/d maddesine göre; ( /26152 sayılı R. G.) Harcama yetkilileri, ilgili mevzuatı uyarınca ihale usulleriyle yapılacak mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinin ihale işlemlerine ilişkin olarak, İhale yetkisiyle sınırlı olmak üzere harcama yetkilerini, üst yöneticiden onay almak suretiyle, idarenin destek hizmetlerini yürüten birim yöneticilerine devredebilirler...

30 Bu durumda, ihale onay belgesinin düzenlenmesinden sözleşmenin imzalanmasına kadar geçen süreçteki tüm ihale işlemlerine ilişkin ihale yetkisi destek hizmetleri birim yöneticisi tarafından kullanılacaktır. İşin yaklaşık maliyetinin belirlenmesi ve teknik şartnamenin hazırlanması gibi ihale öncesi işlemlerin ilgili harcama birimi, destek hizmetleri birimi veya idarenin diğer birimleri tarafından hazırlanması mümkün bulunmaktadır…

31 Destek hizmetleri birimi, harcama birimlerinin ihtiyaçlarını birleştirmek suretiyle 4734 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde karşılayabilir. Birden fazla harcama biriminin doğrudan temin limiti dahilindeki ihtiyaçlarının, destek hizmetleri birimi tarafından birleştirilerek ihale usulleriyle karşılanması da mümkün bulunmaktadır.

32 2 Seri Nolu Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğ’inin 3’üncü maddesine göre; İdarelerin teşkilat yapılarında destek hizmetleri ile yardımcı hizmet birimleri olarak yer alan; İdari ve Mali İşler, Makine-İkmal, Satın Alma, Yapı İşleri, İnsan Kaynakları, gibi birimler destek hizmetleri birimi sayılacaktır…

33 Onaylarda, ödeme emri belgesini düzenleme görevinin harcama birimi veya destek hizmetleri biriminden hangisi tarafından yürütüleceği hususu da belirtilecektir. Ödeme emri belgesini düzenleyecek gerçekleştirme görevlisinin destek hizmetleri biriminden olması halinde, bu görevli veya görevliler, destek hizmetleri birimi yöneticisi tarafından kendisi veya yardımcısı veya bunlara hiyerarşik olarak en yakın yönetim kademesinde bulunan kişi veya kişiler arasından belirlenecektir…

34 Destek hizmetleri birimleri tarafından diğer harcama birimleri adına harcamaların gerçekleştirilmesi halinde, harcama talimatı/onay belgesi destek hizmetleri birimine gönderilerek mali işlemlerin destek hizmetleri birimi tarafından yapılması sağlanacaktır. Harcama işlemleri, üst yöneticiden alınan onayda belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde tespit edilen ödeme emri belgesini düzenlemekle görevli gerçekleştirme görevlisi tarafından ödeme emrine bağlanarak imzalanmak üzere ilgili birimin harcama yetkilisine sunulacaktır.

35 Sayıştay Genel Kurulunun 14.06.2007 tarih ve 5189/1 sayılı kararı
Görev Ayrılığı Nedeniyle Yetki Devrinde Harcama Yetkisinden Doğan Sorumluluk başlığını taşıyan III-3 –d maddesinde, İdare veya birimin teşkilat yapısı nedeniyle, personel ücretlerinin kuruluşun personel biriminde, kurumun elektrik su giderlerinin idari ve mali işler birimince ödenmesinde olduğu gibi, destek hizmet birimlerinde birleştirilen harcamalar için, üst yöneticinin onayı ile harcama yetkisinin, destek hizmet birimi harcama yetkilisine verilmesi halinde,

36 Harcama yetkisinden doğan sorumluluğun görev verilen destek hizmet birimi harcama yetkilisine ait olması gerektiği, Bu nedenlerle, mevzuatta yer alan bazı hükümler nedeniyle kamu idareleri arasında veya idarenin değişik birimleri arasında iş ve hizmet ilişkisine bağlı olarak yapılan ödenek aktarmalarında, harcama yetkisinden doğan sorumluluğun, ödenek aktarılan birimin en üst yöneticisine ait olduğu, belirtilmiştir.

37 Harcama Talimatı ve Sorumluluk
Bütçelerden harcama yapılabilmesi, harcama yetkilisinin harcama talimatı vermesiyle mümkündür. Harcama talimatlarında; →Hizmet gerekçesi, →Yapılacak işin konusu ve tutarı, →İşin süresi, →Kullanılabilir ödeneği, →Gerçekleştirme usulü, →Gerçekleştirmeyle görevli olanlara, ilişkin bilgiler yer alır…

38 Harcama yetkilileri, harcama talimatlarının;
→Bütçe ilke ve esaslarına, →Kanun, tüzük ve yönetmelikler ile diğer mevzuata uygun olmasından, →Ödeneklerin etkili, ekonomik ve verimli kullanılmasından, →Bu kanun çerçevesinde yapmaları gereken diğer işlemlerden, sorumludurlar.

39 GİDERİN GERÇEKLEŞTİRİLMESİ
Bütçelerden bir giderin yapılabilmesi için; İş, mal veya hizmetin belirlenmiş usul ve esaslara uygun olarak alındığının veya gerçekleştirildiğinin görevlendirilmiş kişi veya komisyonlarca onaylanması, Gerçekleştirme belgelerinin düzenlenmiş olması, gerekir. Giderlerin gerçekleştirilmesi; harcama yetkililerince belirlenen görevli tarafından düzenlenen ödeme emri belgesinin harcama yetkilisince imzalanması ve tutarın hak sahibine ödenmesiyle tamamlanır.

40 GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
Harcama Talimatı üzerine; İşin yaptırılması, Mal veya hizmetin alınması, Teslim almaya ilişkin işlemlerin yapılması, Belgelendirilmesi, Ödeme için gerekli belgelerin hazırlanması, görevlerini yürütürler.

41 Gerçekleştirme Görevinin Verilmesi
İç Kontrol ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esasların 12 nci maddesine göre, Harcama yetkilileri; Yardımcıları veya  Hiyerarşik olarak kendisine en yakın üst kademe yöneticileri arasından bir veya daha fazla sayıda gerçekleştirme görevlisini ödeme emri belgesi düzenlemekle görevlendirir…

42 Ödeme emri belgesini düzenlemekle görevlendirilen gerçekleştirme görevlileri, ödeme emri belgesi ve eki belgeler üzerinde ön malî kontrol yaparlar. Bu gerçekleştirme görevlileri tarafından yapılan kontrol sonucunda, ödeme emri belgesi üzerine  “Kontrol edilmiş ve uygun görülmüştür” şerhi düşülerek imzalanır. Esasların 17. maddesine göre; idarelerin, ihale kanunlarına tâbi olsun veya olmasın, harcamayı gerektirecek taahhüt evrakı ve sözleşme tasarılarından tutarı mal ve hizmet alımları için bir milyon Türk Lirasını, yapım işleri için üç milyon Türk Lirasını aşanlar ön mali kontrole tâbidir. Bu tutarlara katma değer vergisi dâhil değildir.

43 Sayıştay Genel Kurulunun 14.06.2007 tarih ve 5189/1 sayılı kararı
Görev Ayrılığı Nedeniyle Yetki Devrinde Harcama Yetkisinden Doğan Sorumluluk başlığını taşıyan III-4 üncü maddesine göre, Gerçekleştirme belgelerinin hazırlanması, taslak metinlerin yazılması, temize çekilmesi, kaydedilmesi, bilgisayara giriş yapılması gibi yardımcı hizmetlerin gerçekleştirme görevi kapsamında değerlendirilmesinin mümkün olmadığı, belirtilmiştir…

44 Ödeme Emri Belgesini Düzenlemekle Görevlendirilen Gerçekleştirme Görevlisinin Sorumluluğu (Sayıştay Genel Kurul Kararı) Aslî bir gerçekleştirme belgesi olan ödeme emri belgesini düzenleyen sıfatıyla imzalayan gerçekleştirme görevlisinin, Düzenlediği belge ile birlikte harcama sürecindeki diğer belgelerin doğruluğundan ve mevzuata uygunluğundan harcama yetkilisi ile birlikte sorumlu oldukları;

45 Ödeme Emri Belgesine Eklenmesi Gereken Taahhüt ve Tahakkuk Belgelerine İlişkin Sorumluluk (Sayıştay Genel Kurul Kararı) Ödeme emri belgesine eklenmesi gereken taahhüt ve tahakkuk işlemlerine ilişkin fatura, beyanname, tutanak gibi gerçekleştirme belgelerini düzenleyen veya bu belgeleri kabul eden gerçekleştirme görevlilerinin, Bu görevleriyle ilgili olarak yapmaları gereken iş ve işlemlerle sınırlı olarak harcama yetkilisiyle birlikte sorumlu olduğu;

46 Kurul, Komisyon veya Benzeri Bir Organca Düzenlenen Gerçekleştirme Belgelerinde Sorumluluk (Sayıştay Genel Kurul Kararı) Mevzuatına göre oluşturulan kurul, komisyon veya benzeri bir organ tarafından düzenlenen keşif, rapor, tutanak, karar veya ödemeye esas benzeri belgelerden; İşlemi gerçekleştiren ve bu belgeyi düzenleyip imzalayan kurul üyeleri de bu işlem nedeniyle harcama yetkilisiyle birlikte sorumlu oldukları;

47 Elektronik Ortamda Oluşturulan Ortak Veri Tabanına Bilgi Girişine Esas Olacak Belgelere İlişkin Sorumluluk (Sayıştay Genel Kurul Kararı) Elektronik ortamda oluşturulan veri tabanından yararlanılarak yapılacak harcamalarda, sisteme girilecek verilerin bulunduğu belgeleri düzenleyen ve imzalayan görevlilerin, bu işlemle ilgili gerçekleştirme görevlisi olarak kabul edildikleri, bunların yaptıkları işlemlerden harcama yetkilisi ve sorumluluğu bulunan diğer gerçekleştirme görevlileriyle birlikte sorumlu oldukları; belirtilmiştir.

48 Kamu idaresinin bütçesini hazırlamak,
MALİ HİZMETLER BİRİMİ GÖREVLERİ: Kamu idaresinin bütçesini hazırlamak, İzleyen iki yılın bütçe tahminlerini yapmak, Bütçe işlemlerini yapmak ve bütçe kayıtlarını tutmak, İç kontrol sisteminin kurulmasını sağlamak, Ön mali kontrol yapmak, Faaliyet raporu hazırlamak, Bütçe uygulama sonuçlarına ilişkin verileri derlemek ve raporlamak,

49 Mali istatistikleri hazırlamak,
Harcama yapılması ve gelir toplanmasına ilişkin mali işlemleri yürütmek, Kesin hesabı hazırlamak, Genel bütçe kapsamı dışında kalan idarelerde muhasebe hizmetlerini yürütmek.

50 Muhasebe Hizmeti ve Muhasebe Yetkilisinin Yetki ve Sorumlulukları
Gelirlerin ve alacakların tahsili, Giderlerin hak sahiplerine ödenmesi, Para ve parayla ifade edilebilen değerler ile emanetlerin alınması, saklanması, ilgililere verilmesi, gönderilmesi, Diğer tüm mali işlemlerin kayıtlarının yapılması ve raporlanması işlemleridir…

51 Bu işlemleri yürütenler muhasebe yetkilisidir.
Memuriyet kadro ve unvanlarının muhasebe yetkilisi niteliğine etkisi yoktur. Muhasebe yetkilisi, bu hizmetlerin yapılmasından ve muhasebe kayıtlarının usulüne uygun, saydam ve erişilebilir şekilde tutulmasından sorumludur.

52 Muhasebe yetkilileri ödeme aşamasında, ödeme emri belgesi ve eki belgeler üzerinde;
Yetkililerin imzasını,  Ödemeye ilişkin ilgili mevzuatında sayılan belgelerin tamam olmasını,  Maddi hata bulunup bulunmadığını, Hak sahibinin kimliğine ilişkin bilgileri,     Kontrol etmekle yükümlüdür.

53 İlgili mevzuatında düzenlenmiş belgeler dışında belge arayamaz.
Muhasebe yetkilileri, İlgili mevzuatında düzenlenmiş belgeler dışında belge arayamaz. Yukarıda sayılan konulara ilişkin hata veya eksiklik bulunması halinde ödeme yapamaz. Belgesi eksik veya hatalı olan ödeme emri belgeleri, düzeltilmek veya tamamlanmak üzere en geç bir iş günü içinde gerekçeleriyle birlikte harcama yetkilisine yazılı olarak gönderilir. Hataların düzeltilmesi veya eksikliklerin giderilmesi halinde ödeme işlemi gerçekleştirilir.

54 Muhasebe yetkilileri, 34 üncü maddenin ikinci fıkrasındaki (ödemelerde öncelik sırası) ödemeye ilişkin hükümler ile bu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen (yetkililerin imzası, ödemeye ilişkin ilgili mevzuatında sayılan belgelerin tamam olması, maddi hata bulunup bulunmadığı, hak sahibinin kimliğine ilişkin bilgiler) ödemeye ilişkin kontrol yükümlülüklerinden dolayı sorumludur. Muhasebe yetkililerinin bu Kanuna göre yapacakları kontrollere ilişkin sorumlulukları, görevleri gereği incelemeleri gereken belgelerle sınırlıdır.

55 Muhasebe Yetkilisinin İmza Kontrol Görev ve Sorumluluğu
Sayıştay Genel Kurulunun tarih ve 5189/1 sayılı kararının III-5/a maddesinde, Ödeme aşamasında; Ödeme emri belgesi üzerinde harcama yetkilisi ve gerçekleştirme görevlisinin imzaları olmakla birlikte, ödeme emri belgesi eki belgeler üzerinde herhangi bir imza eksiği varsa muhasebe yetkilisinin, ödeme emri belgesi üzerinde imzası bulunan harcama yetkilisi ve gerçekleştirme görevlisiyle birlikte sorumlu tutulması,

56 Ödeme emri belgesi üzerinde harcama yetkilisi veya gerçekleştirme görevlisinden sadece birinin imzası varsa, muhasebe yetkilisinin, imzası bulunan görevliyle birlikte sorumlu tutulması, Ödeme emri belgesi üzerinde harcama yetkilisi ve gerçekleştirme görevlisinin imzaları yoksa muhasebe yetkilisinin, tek başına sorumlu tutulması gerektiği, belirtilmiştir.

57 Ödemeye Esas Belgelerin Eksikliği ve Maddi Hata Bulunması Durumunda Muhasebe Yetkilisinin Sorumluluğu Sayıştay Genel Kurulunun tarih ve 5189/1 sayılı kararının III-5/b maddesinde, Ödemeye esas teşkil etme niteliği bulunan, fakat gider evrakı arasında yer almayan bir belge nedeniyle ortaya çıkan kamu zararı ile Giderin taahhüt ve tahakkuk aşamalarına ait olup çeşitli gerçekleştirme görevlilerinin kendi yasal görevleri çerçevesinde düzenledikleri ve imzaladıkları belgelerdeki Açık ve kolayca görülebilen ve yorum gerektirmeyen maddi hatalardan, Muhasebe yetkilisinin, harcama yetkilisi ve gerçekleştirme görevlisiyle birlikte sorumlu tutulması gerektiği, hatanın bariz olup olmadığı hususunun ise yargı dairelerince kararlaştırılacak bir husus olduğu, belirtilmiştir.

58 Muhasebe Yetkilisinin Gideri Hak Sahibine Ödeme Görevi
Sayıştay Genel Kurulunun tarih ve 5189/1 sayılı kararının III-5/c maddesinde, Hak sahibi olmayan kişilere ödeme yapılması nedeniyle ortaya çıkan kamu zararından, doğrudan ve tek başına muhasebe yetkilisinin sorumlu tutulması gerektiği, belirtilmiştir.

59 Muhasebe Yetkilisi Mutemedi
Muhasebe yetkilisi adına ve hesabına para ve parayla ifade edilebilen değerleri geçici olarak almaya, vermeye ve göndermeye yetkili olanlar muhasebe yetkilisi mutemedidir. (Veznedar, tahsildar, icra memuru gibi)   Muhasebe yetkilisi mutemetleri doğrudan muhasebe yetkilisine karşı sorumludur. Muhasebe Yetkilisi Mutemetlerinin Görevlendirilmeleri, Yetkileri, Denetimi ve Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik

60 BİRLEŞEMEYECEK GÖREVLER
Harcama yetkilisi, muhasebe yetkilisi, sıfat ve görevinden ikisi aynı kişide birleşemez. Mali hizmetler biriminde ön mali kontrol görevini yürütenler mali işlem sürecinde görev alamazlar. Üst yönetici ile harcama yetkilisi görevi birleşebilir.

61 İç Denetim Kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına göre yönetilip yönetilmediğini değerlendirmek ve rehberlik yapmak amacıyla yapılan bağımsız, nesnel güvence sağlama ve danışmanlık faaliyetidir.

62 Ödenek Üstü Harcama Kamu zararı oluşturmamakla birlikte bütçelere, ayrıntılı harcama programlarına, serbest bırakma oranlarına aykırı olarak veya ödenek gönderme belgelerindeki ödenek miktarını aşan harcama talimatı veren harcama yetkililerine, her türlü aylık, ödenek, zam ve tazminat dahil yapılan bir aylık net ödemeler toplamının iki katı tutarına kadar para cezası verilir. (Üst yönetici tarafından)

63 Kamu görevlilerinin kasıt, kusur veya ihmallerinden kaynaklanan,
Kamu Zararı Kamu zararı; Kamu görevlilerinin kasıt, kusur veya ihmallerinden kaynaklanan, Mevzuata aykırı karar, işlem veya eylemleri sonucunda, Kamu kaynağında artışa engel veya eksilmeye neden olunmasıdır.

64 Kamu zararının belirlenmesinde;
İş, mal veya hizmet karşılığı olarak belirlenen tutardan fazla ödeme yapılması, Mal alınmadan, iş veya hizmet yaptırılmadan ödeme yapılması, Transfer niteliğindeki giderlerde, fazla veya yersiz ödemede bulunulması, İş, mal veya hizmetin rayiç bedelinden daha yüksek fiyatla alınması veya yaptırılması,

65 İdare gelirlerinin tarh, tahakkuk veya tahsil işlemlerinin mevzuata uygun bir şekilde yapılmaması,
Mevzuatında öngörülmediği halde ödeme yapılması, Esas alınır. Kontrol, denetim, inceleme, kesin hükme bağlama veya yargılama sonucunda tespit edilen kamu zararı, zararın oluştuğu tarihten itibaren ilgili mevzuatına göre hesaplanacak faiziyle birlikte ilgililerden tahsil edilir.

66 Ödenemeyen Giderler Ödeme emri belgesine bağlandığı halde ödenemeyen tutarlar, bütçeye gider yazılarak emanet hesaplarına alınır ve buradan ödenir. Ancak, malın alındığı veya hizmetin yapıldığı mali yılı izleyen beşinci yılın sonuna kadar talep edilmeyen emanet hesaplarındaki tutarlar bütçeye gelir kaydedilir. Gelir kaydedilen tutarlar, mahkeme kararı üzerine ödenir. İlgili olduğu malî yılın sonundan başlayarak beş yıl içinde alacaklıları tarafından geçerli bir mazerete dayanmaksızın, yazılı talep edilmediğinden veya belgeleri verilmediğinden dolayı ödenemeyen borçlar zamanaşımına uğrayarak kamu idareleri lehine düşer.

67 Ödemelerde Öncelik Kamu idarelerinin nakit mevcudunun tüm ödemeleri karşılayamaması halinde giderler, muhasebe kayıtlarına alınma sırasına göre ödenir. Ancak, sırasıyla kanunları gereğince diğer kamu idarelerine ödenmesi gereken; Vergi, resim, harç, prim, fon kesintisi, pay ve benzeri tutarlara, Tarifeye bağlı ödemelere, İlama bağlı borçlara,

68 Ödenmemesi halinde gecikme cezası veya faiz gibi ek yük getirecek borçlara,
Ödenmesi talep edilen emanet hesaplarındaki tutarlara, öncelik verilir. Belediye Kanununun 49. maddesinin sekizinci fıkrasına göre; personelin her türlü alacakları zamanında ve öncelikle ödenir.

69 Geçen yıllar borçları ve ilama bağlı borçların ödenmesi
Ait olduğu malî yılda ödenemeyen ve emanet hesabına alınamayan zamanaşımına uğramamış geçen yıllar borçları ile ilama bağlı borçlar, ilgili kamu idaresinin cari yıl bütçesinden ödenir.

70 İlgili kanunlarda öngörülen haller ile
Ön Ödeme Harcama yetkilisinin uygun görmesi ve karşılığı ödeneğin saklı tutulması kaydıyla; İlgili kanunlarda öngörülen haller ile Gerçekleştirme işlemlerinin tamamlanması beklenilemeyecek ivedi veya zorunlu giderler için avans vermek veya kredi açmak suretiyle ön ödeme yapılabilir. Verilecek avansın üst sınırları merkezi yönetim bütçe kanununda gösterilir. Sözleşmesinde belirtilmek ve yüklenme tutarının yüzde otuzunu geçmemek üzere, yüklenicilere teminat karşılığında bütçe dışı avans ödenebilir.

71 Her mutemet ön ödemelerden harcadığı tutara ilişkin kanıtlayıcı belgeleri, ilgili kanunlarında belirtilmemiş olması halinde avanslarda bir ay, kredilerde üç ay içinde muhasebe yetkilisine vermek ve artan tutarı iade etmekle yükümlüdür. Ön Ödeme Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik

72 Gelirlerin Toplanması Sorumluluğu
Kamu gelirlerinin tarh, tahakkuk, tahsiliyle yetkili ve görevli olanlar, ilgili kanunlarda öngörülen tarh, tahakkuk ve tahsil işlemlerinin, Zamanında, Eksiksiz, olarak yapılmasından sorumludur.

73 Muhasebe Yetkilisinin Gelir ve Alacakları Tahsil Görevi
Sayıştay Genel Kurulunun tarih ve 5189/1 sayılı kararının III-5/d maddesinde, İdarelerce ilgili kanunlarına göre tarh ve tahakkuk ettirilerek tahsil edilebilir hale gelmiş kamu gelir ve alacaklarının takip ve tahsil edilmesinden muhasebe yetkilisinin tek başına sorumlu olduğuna karar verilmiştir.

74 İç kontrolün tanımı (Md.55)
İç kontrol; idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini, varlık ve kaynakların korunmasını, muhasebe kayıtlarının doğru ve tam olarak tutulmasını, malî bilgi ve yönetim bilgisinin zamanında ve güvenilir olarak üretilmesini sağlamak üzere idare tarafından oluşturulan organizasyon, yöntem ve süreçle iç denetimi kapsayan malî ve diğer kontroller bütünüdür.

75 İç kontrolün yapısı ve işleyişi (Md.57)
Kamu idarelerinin malî yönetim ve kontrol sistemleri; Harcama birimleri, Muhasebe, Malî hizmetler, Ön malî kontrol, İç denetim, den oluşur.

76 Ön malî kontrol (Md.58) Ön malî kontrol, Harcama birimlerinde işlemlerin gerçekleştirilmesi aşamasında yapılan kontroller, Malî hizmetler birimi tarafından yapılan kontrolleri kapsar.

77 Ön malî kontrol süreci, Malî karar ve işlemlerin hazırlanması, Yüklenmeye girişilmesi, İş ve işlemlerin gerçekleştirilmesi ve belgelendirilmesinden oluşur. Kamu idarelerinde ön malî kontrol görevi, yönetim sorumluluğu çerçevesinde yürütülür.

78 ÖN MALİ KONTROL YAPILMASI GEREKEN HALLER
İç Kontrol ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar’ın 17’ nci maddesine göre; İdarelerin, ihale kanunlarına tâbi olsun veya olmasın, harcamayı gerektirecek taahhüt evrakı ve sözleşme tasarılarından tutarı, Mal ve hizmet alımları için bir milyon Türk Lirasını, Yapım işleri için üç milyon Türk Lirasını aşanlar ön mali kontrole tâbidir. Bu tutarlara katma değer vergisi dâhil değildir.


"KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL MEVZUATI GÖREV-YETKİ VE SORUMLULUKLAR" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları