Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
İyi günde
2
Kötü günde
3
İnsanın ihtiyaçları İlişkide olma Güven içinde olma Dokunulma, sarılma
Ait olma, diğerleriyle “bir” olma Farklı ve biricik olma Bakılma, sevilme Değerli olma Tanınma, saygı görme Yaşamda, ilişkilerinde güçlü olma Kendini gerçekleştirme
4
Korkuları Başkalarından zarar görme Sevdiklerini kaybetme
Sahip olduklarını kaybetme Sağlığını, yaşamını kaybetme Başarısızlık Güç ve kontrol kaybı Özgürlüğünü, avantajlarını kaybetme Yanlış yaparken yakalanma Reddedilme Kaba davranılma
5
Davranışlarımıza temel olan referanslar
Kendilik kavramı Değerler İstekler Güdüler İlgiler Standartlar Amaçlar
6
İletişim Sözel Sözel olmayan Bağlamsal iletiler İletinin gerçekleştiği
İletişim sırasında bilgi iletimi için kullandığımız sözler Sözel olmayan Ses tonu, jestler, yüz ifadesi gibi niyet bildiren iletiler Bağlamsal İletinin gerçekleştiği durum, ortam Bağlam Sözel Sözel olmayan Sözel
7
Güç ve ilişki Bir kişinin diğerini istediği yönde davranmasını sağlamak üzere etkilemesidir Güç ve ilişki Tamamlayıcı Simetrik Paralel
8
İlişki örüntüleri Tamamlayıcı Simetrik (yansılamalı)
Başat-çekinik, titiz-pasaklı, tembel-çalışkan Simetrik (yansılamalı) Biri ne yaparsa diğeri de onu yapar Paralel (işlevsel) Kişiler yerine göre tamamlayıcı, yerine göre simetrik davranmayı becerir
9
Tamamlayıcı ilişkiler
Esnek olmayan, katı, sorun çıkarmaya yatkın sistemler doğurur Persekütor-kurban tuzağı Aslında zayıf konumda olan da ilişkiyi kontrol eder, kontrol iki taraflıdır.
10
Simetrik ilişkiler Yoğun kuvvetler çatışması ve rekabet vardır
Sistem sonunda patlayıncaya kadar gerilim tırmanır Taraflar hep birbirini suçlar
11
Paralel ilişkiler Demokratik tarzda ilişki yürütülür
Sorunlara ilişkin her ikisi de sorumluluk alır Dinleme ve konuşma oranları birbirine yakındır Kararlar fikir alış verişi ile ortaklaşa alınır Her iki taraf da ilişkinin iki yönlülüğünün farkındadır ve bundan hoşnuttur
12
Çiftler Düzenli çiftler Düzenli olmayan çiftler
+ ve problem çözücü davranış > - ve problem çözücü davranış Nötral olmak +sorun tanımı Razı olma, kabul etme Şaka, mizahı kullanmak Düzenli olmayan çiftler -ve problem çözücü davranış Yakınmacı olma Eleştirel olma Savunmacı olma
13
Mahşerin 4 atlısı “Çözümsüzlük Modeli” dört değişkeni kullanarak boşanmayı %85 Aşağılama, küçük görme Eleştirme Savunmacı davranma Stonewalling Olumlu duyguların olmayışı
14
Kişiler arası sorunların kaynakları
Olaylara bakış açısı Katılık, esnek olamamak Hoşgörüsüzlük
15
Dengeli çiftler Geçicilik
Etkin dinleme, kısa süreli ikna girişimi, duygu geri bildirimi verme, onaylama Çatışmadan kaçınma Denge kuramı: her çiftin olumlu ve olumsuz duygular arasında denge kurması
16
Gottman & Levenson’a göre (1996)
Ortak anlam oluşturmak Çatışmaları düzene koymak Olumlu duyarlılık oluşturmak Eş arkadaşlığı oluşturmak
17
Çatışma çözümü
18
“Biz” kodu 1. düzey: “ben”in “sen”e üstünlüğü
2. düzey: Görmenin işitmeye üstünlüğü 3. düzey: Sözsüz iletişimin anlaşılması 4. düzey: Kişiler arası farkındalık 5. düzey: Deneyimleri paylaşmak, ortak öyküler oluşturmak 6. düzey: Eş olarak kendilik duygusu geliştirmek
19
“Us is greater than parts”
Ben-Sen-Biz 1. My: Thoughts Feelings Beliefs Desires Ways of living Culture & Family/past experiences 2. “Your”: Thoughts Feelings Beliefs Desires Ways of living Culture & Family/past experiences 3. = Us” “Us is greater than parts” Meaningful Experiential Self-coherent Interactions
20
Duygusal kabul Her eşin diğerinin duygularını anlayabilmesi
Her eşin anlamlı bir öyküye sahip olması Her eşin evlilikleriyle ilgili bazı doğrulara sahip çıkması Her eşin sorunla ilgili dikkate değer bir ilgi ve dikkate sahip olması Her eşin yıkıcı davranışları ilerletmemek kadar diğer eşin değerlerini de kabul etmeye istekli olması
21
Bağlanma-Kimlik Eşlerin duygusal sistemleriyle birbirlerine bağlanması
Eşlerin “ kim olduklarına dair” bir kimlik oluşturması kimlik bağlanma
22
Bağlar “Bizler kaçınılmaz bir karşılıklılık ağıyla, kaderin ağıyla birbirimize bağlıyız. Birimizi doğrudan etkileyen bir şey, hepimizi dolaylı olarak etkiler” Martin Luther King
23
Sevgi ve şiddet İhtiyaçlar Korkular
24
Kontrol ve sevgi döngüleri
Gerilim artışı Balayı GÜÇ KONTROL Şiddet
25
Güçlerin dengesi Etkinlik, güç -------yıkıcılık, saldırganlık
Edilgenlik, bağımlılık-----işbirliği, birliktelik
26
Güç dengesi Çekinik Baskın Korku Kontrol ve statü kaybı korkusu
Yetersizlik Öfke Baskın Kontrol ve statü kaybı korkusu Mahçup etme, utandırma
27
İşlevsel hiyerarşi No.1 No.1 No.2 No.1 No.2 No.2
28
Çaba ve akışa uymak Orta yol
29
Çağın getirdikleri Eşitlenen, aynılaşan cinsel kimlikler, sosyal roller Üreme için karşı cinse ihtiyacın kalmaması Güven verici bağlardan kopma Aile limanını kaybetme
30
Öfke Bireyin bir tehlikeyle ya da engellenmeyle karşılaştığında yaşadığı çaresizliğin, güçsüzlüğün, yetersizliğin yarattığı kaygıdan kaynaklanan hoşnutsuzluktan, kızgınlık ve şiddete kadar değişebilen bir duygudur
31
Öfkenin işlevi Sorun çözme Güç, statü ve ün kazanma
Kendini ve diğerlerini koruma Harekete geçirme
32
Öfkenin işlevi Kendini korumak, amaca ulaşmak ya da engelleri aşmak için bireyi motive ederek uyumsal bir süreç oluşturur Ilımlı düzeyde olduğunda, düşmanca olmayan ve yapıcı bir tavırla ifade edildiğinde kaygıyı azaltabilir, problemlerin tanımlanmasını ve etkili davranışların ortaya çıkmasını kolaylaştırabilir
33
Sorunlu öfke Ancak yoğun olduğunda ve düşmanca, saldırganca ya da işlevsel olmayan yollarla ifade edildiğinde pek çok probleme yol açabilir
34
Duygusal ve davranışsal tepki
Öfke Algı Düşünce Uyarılma Duygusal ve davranışsal tepki
35
Öfke yaratan durumlar Engellenme Hayal kırıklığı Kıskançlık Korku
Çaresizlik
36
Ailede öfke üreten durumlar
Mükemmeliyetçilik beklentileri Aşırı talepkâr fakat çok az verici olma Aşırı eleştirel olma Kendisi yerine başkalarının önceliklerini yaşama, İlgisiz olma Küçümsenme ve adam yerine konulmama
37
Ailede öfke üreten durumlar
Kendine ve başkalarına problem çıkarma Başkalarının sırtından yaşama Duygularla başa çıkamama Yanlış algılama ve yorumlama Duyguları bastırma ve biriktirme
38
Duyguları bastırmanın etkileri
korku yas kaygı öfke umutsuzluk endişe panik irritasyon
39
Savunucu iletişim Yargılayıcı tutum Denetici tutum
Strateji izleyen tutum Umursamaz tutum Üstünlük taslayan tutum Kesinlik taşıyan tutum
40
Destekleyici iletişim ortamı
Tanımlayıcı tutum Soruna yönelik tutum Kendiliğinden tutum Anlamaya yönelik tutum Eşitlikçi tutum Araştırmacı, denemeci tutum
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.