Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÇATIŞMA ÇÖZME.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÇATIŞMA ÇÖZME."— Sunum transkripti:

1 ÇATIŞMA ÇÖZME

2 İLETİŞİM NEDİR?

3 Kişilerin duygu , düşünce ya da fikirlerini çeşitli yollarla başkalarına aktarmasına İLETİŞİM denir.
Bizim başkalarını,başkalarının da bizi anlamasına yarayan bir SÜREÇTİR. İLETİŞİM

4 “Sen ne bilirsen bil, senin bildiğin başkasının anladığı kadardır.”
Mevlana

5 Etkili İletişim Becerileri Nelerdir?
Peki kendimizle konuştuğumuzda da iletişim kurmuş olur muyuz?

6 Sen Kimsin?

7 İletişim sınıflamaları
a) Kişi-içi iletişimi İletişim sınıflamaları

8 1: Egosal Yönümüzü Tanımak
2: Öz Varlığımızı Tanımak Kendimizi Tanımak

9 İLİM KENDİN BİLMEKTİR İlim ilim bilmektir İlim kendin bilmektir Sen kendini bilmezsin Ya nice okumaktır. Yunus Emre

10 Anne-baba Çalışan Müdür Etiketlerimiz

11 Etiketlerimizden kurtulduğumuz zamanlar oluyor mu?

12 Kişi İçi iletişim Bir insanın düşünmesini, Duygulanmasını,
Kişisel ihtiyaçlarının farkına varmasını, İç gözlem yapmasını, Rüya görerek kendi içinden mesajlar almasını Kendisine sorular sorarak bunlara cevaplar üretmesini iç iletişim sayabiliriz. Kişi İçi iletişim

13 İyi İletişim Kurabilmemiz İçin
Kendini tanımak Kendini açmak ve kendini doğru ifade etmek Karşımızdakini etkin ve ilgili dinlemek Empati kurabilmek (kendimizi karşımızdaki kişinin yerine koyabilmek) Hoşgörülü ve önyargısız olmak Eleştirilere karşı açık olmak Beden dili, göz kontağı, hitap, ses düzeyi vb. kurabilmek. Statüye, dine, dile ,cinsiyete uygun Beden dili, göz kontağı, hitap, ses düzeyi seçmek gerekir. İyi İletişim Kurabilmemiz İçin

14 Ben olmayınca bu güller, bu serviler yok, Kızıl dudaklar, mis kokulu şarap yok, Sabahlar, akşamlar, sevinçler, tasalar yok, Ben düşündükçe var dünya, ben yok o da yok.... Ömer Hayyam

15 Kişiler Arası İletişim
Kaynağını ve hedefini insanların oluşturduğu iki veya daha fazla kişi arasında gerçekleşen iletişime “kişiler arası iletişim” denir. Kişiler arası iletişim, istekleri karşılama, gereksinimleri giderme, kendini ve diğerlerini tanıma, çatışmaları önleme ve çözme, fikirleri paylaşma ve bireysel gelişime hizmet eder. Kişiler Arası İletişim

16 Sizce İletişim Engeli Nedir?

17 İletişim Engelleri Yargılayıcı olarak kullanılanlar:
Eleştirme, suçlama Ad takma, gülünç duruma düşürme Tahlil etme teşhis, tanı koyma İletişim Engelleri

18 İletişim Engelleri Emretme, yönetme
Çözüm Üretici olarak kullanılanlar Emretme, yönetme Uyarma, tehdit etme, ahlak dersi verme Öğüt verme, fikir verme Mantık yoluyla inandırma Araştırma, sorgulama İletişim Engelleri

19 İletişim Engelleri Algılama farklılıkları Dildeki farklılıklar
Gürültü engeli Duygusal faktörler Sözlerle mimikler arasındaki uyumsuzluk Güvensizlik İletişim Engelleri

20 İletişim Engelleri Alıcının duygu dünyasını ayarlayamamak
Yetersiz bilgi Eksik pekiştirme Karmaşık ve aşırı teknik dil Yüz yüze iletişim olanağı bulamamak İletişimde farklı ve yetersiz kanal kullanmak İletişim Engelleri

21 İletişim Engelleri Konuşmayı ve paylaşmayı engeller Savunmaya geçirir.
Saldırıya geçirir. Yetersizlik duygusu uyandırır. Kızgınlık ve küskünlük doğurur. Kin ve nefret duyguları uyandırır. Güvensizliği arttırır. Anlaşılmamışlık duygusu verir. Sorgulanma hissi uyandırır. İletişimi koparır. İletişim Engelleri

22 İletişim Engelleri ile İletişim Kurarsak Ne olur?

23 ÇATIŞMA OLUR

24 Çatışma Nedir????

25 Yetersiz iletişim çatışma yaratır…
ÇATIŞMA : En az iki insanın ihtiyaç ve/veya değerlerinin çakışması veya farklılaşmasından kaynaklanan bir süreçtir Yetersiz iletişim çatışma yaratır…

26 Çatışmalar ilişkiyi ya güçlendirir, ya da zayıflatır.
ÇATIŞMA Çatışma Çincede Kaos Fırsat Çatışmalar normaldir. Çatışmalar ilişkiyi ya güçlendirir, ya da zayıflatır.

27 Değer Çatışması İhtiyaç Çatışması
İKİ TÜR ÇATIŞMA Değer Çatışması İhtiyaç Çatışması Çatışma çeşitleri; İstek ve ihtiyaç çatışmasına örnek: Televizyonda aynı saatte farklı programları izlemeyi istemek, Yemek saatinde birlikte olmak istemek, TV seyretmek istemek, Çocukların arkadaşlarıyla zaman geçirmek istemesi, anne babanın çocuğun evde olmasını istemesi. Değer çatışmasına örnek: Anne babanın “Arkadaşlarını uygun seçemiyorsun, onları beğenmiyorum.” Ergen :“Sen benim seçimlerime karışamazsın.” “Senin fikirlerin önemli değil anne babanın dediği olur.” “Çocuk aklınla karışma.” “Siz zaten beni ciddiye almıyorsunuz.” Gencin ya da ergenin anne babanın değer yargılarıyla çelişen kıyafetler giymek istemesi. Saygı göstermek konusunda gençlerin ve anne babanın farklı düşünmeleri.

28 Çatışmanı hatırla etkinliği
Gözlerinizi kapatmanızı istiyorum İş yerinde yaşadığınız bir çatışmayı hatırlamanızı istiyorum Kiminle çatışma yaşamıştınız Konu neydi? Yeri hatırlayın Zamanı hatırlayın Çatışmanın nedeni neydi? Siz ne demiştiniz? O ne demişti? Çatışma nasıl çözülmüştü? Çatışmanı hatırla etkinliği

29 İkili Gruplar Oluşturalım
Bu çatışmayı yaşadığınızda kaç yaşınızdaydınız Meslekte kaç yılınız dolmuştu Yaşınız ve meslekteki yıllarınız değiştikçe çatışma konularınız değişti mi İş yerinde değer çatışmaları mı yoksa ihtiyaç çatışmaları mı sıklıkla yaşanıyor Çatışmayı yaşadığınız kişi size nasıl davranmıştı-nasıl davranmasını isterdiniz İkili Gruplar Oluşturalım

30 Kahve Molası

31 ÇATIŞMANIN AŞAMALARI 5.AŞAMA 4.AŞAMA 3.AŞAMA 2.AŞAMA 1.AŞAMA
Her aşamada yapılabilecekler vardır

32 1. AŞAMA BELİRTİLERİ OLUŞUM ÇATIŞMANIN AŞAMALARI (Gelişmemiş)
Çatışma, çatışma için gerekli koşulların var olmasıyla başlar BELİRTİLERİ Kişilerin ihtiyaçlarında değişimler Terfi şansı, hormonel değişim taşınma, mevsim değişikliği v.s

33 2. AŞAMA BELİRTİLERİ OLUŞUM ÇATIŞMANIN AŞAMALARI (Algılanan)
Çatışmanın bu aşamasında kişiler çatışmanın var olduğunu anlarlar BELİRTİLERİ Personelden bir çalışan her gün geç geliyordur Daha kolay ve sık izin alıyordur

34 Çatışma kişileri rahatsız etmeye başlar
ÇATIŞMANIN AŞAMALARI 3. AŞAMA (Hissedilen) OLUŞUM Bir veya daha çok tarafın anlaşmazlıklar veya yanlış anlamalar sonucunda gerginlik veya kaygı hissetmesiyle birlikte çatışma, algılanan çatışmadan hissedilen çatışmaya dönüşür BELİRTİLERİ Çatışma kişileri rahatsız etmeye başlar ikinci aşamadan farkı, fark ettiğimiz çatışmanın bizi rahatsız etmeye ve engellemeye başlamasıdır

35 Karşılıklı sözlü yada fiziksel sataşmalar
ÇATIŞMANIN AŞAMALARI 4. AŞAMA (Açık) OLUŞUM Bu aşamada artık çatışma yaşanan konu ile ilgili karşılıklı tartışma, birbirini uyarma başlar. BELİRTİLERİ Karşılıklı sözlü yada fiziksel sataşmalar Şikayetler

36 5. AŞAMA BELİRTİLERİ OLUŞUM ÇATIŞMANIN AŞAMALARI (Son Durum)
Bu aşamada olumlu veya olumsuz bir çözüm üretilir BELİRTİLERİ Bazen bu süre uzun bazen kısa sürer Bazen kırgınlıklarla çözülür. Bazen de olumlu çözülür ve ilişkiyi güçlendirir

37 Beşinci aşamaya gelmeden birinci aşamada yapılabilecekler var mı?
İş yeri müdürü ya da yönetici tarafından işe alınma sırasında ya da toplantı yapılarak iş yerinde çalışma ve kurallara uyma konusunda bilgilendirme yapılabilinirdi.

38 Beşinci aşamaya gelmeden ikinci aşamada yapılabilecekler var mı?
Olayın sıklığı artmadan iyi bir iletişim biçimi ile yapılanın hata olduğu ve doğru olanın ne olduğu konusu konuşulabilir

39 Beşinci aşamaya gelmeden üçüncü aşamada yapılabilecekler var mı?
Yapılan davranış işleri aksatmaya ve işlerin yetişmemesine neden olduğunda rahatsızlık hissedilir. Bu durumda ben dilini kullanarak durumu kişiye aktarmak denenebilir

40 Beşinci aşamaya gelmeden dördüncü aşamada yapılabilecekler var mı?
Çatışma anlamında o anı rahatlatmak için tüm ilişkiye zarar verebilecek tepkilerden kaçınmak ve çözüm için kendimize zaman vermek, çatışma yönetimini güçlendirir. Böylelikle daha az kriz yaşanabilir.

41 Çatışma Nasıl Çözülür

42 Ben Dili

43 Şimdi benim sizin çocuğunuz olduğumu düşünün
Şimdi benim sizin çocuğunuz olduğumu düşünün. Her gün saat 18:00 civarı eve geliyordum, bugün geciktim. Saat 20:00 oldu ve hala gelmedim. Merak ediyorsunuz. Sağa sola telefon açıyorsunuz. Benden haber yok. Aramak için tam evden çıkacaksınız ben geliyorum. Buyurun bana ne söylersiniz?

44 BEN DİLİ Mİ, SEN DİLİ Mİ? Yeter artık. Yapma şunu -SEN DİLİ-
Kardeşine vurduğun zaman canı acıdığından ağlıyor.Ben de onu teselli ederken ne yapacağımı şaşırıyorum. Bu durum beni üzüyor. -BEN DİLİ- Terbiyesizlik yapma. Bilgisayarı kapatmanı istiyorum. Notlarını böyle düşük görünce başarısız olacağını düşünerek kaygılanıyorum. Grup İçinde Konuşma Ve Dinlemeyi Kolaylaştırmak İçin Öneriler; Aile içinde belirli bir konu konuşulurken, bir toplantı yapılırken küçük bir eşya ile sözün kimde olduğunu belirleyebilirsiniz. Bu bir oyuncak, tuzluk, kalem vb. olabilir. Eşya kimin elindeyse o konuşur, diğerleri onu dinler. Cevap vermek ya da söz almak isteyen bu eşyayı eline alır ve konuşur. Ailede her bireyin, yaş, konum ve cinsiyet ayırımı yapılmaksızın eşit konuşma hakkına sahip olduğu unutulmamalıdır. Yaşları ne olursa olsun her çocuğun kendine özgü düşünceleri ve bu düşüncelerini ifade etme hakkı vardır.

45 BEN DİLİ Mİ, SEN DİLİ Mİ? Hayır, bu saatte top oynamaya gidemezsin. Çünkü hava karardı. -BEN DİLİ- Saçlarını bu şekilde toplamandan hoşlanmıyorum. Sanki spor toto oynamışsın. Bu ne biçim karne böyle? -SEN DİLİ- Sen zaten hep böylesin. Odanı yine toplamamışsın. Çok dağınıksın.

46 SEN MESAJLARI BEN MESAJLARI
KİŞİLİĞE YÖNELİKTİR BÜTÜNE VE GENELE YÖNELİKTİR KARŞIMIZDAKİ KİŞİ İLE İLGİLİ OLUMSUZ DEĞERLENDİRMELER İÇERİR KARŞIMIZDAKİ KİŞİNİN ÖZGÜVENİNİ ZEDELER ÖFKE VE NEFRET GİBİ OLUMSUZ DUYGULAR UYANDIRIR ÇEKİNGEN YA DA SALDIRGAN İNSANLAR YARATIR İLETİŞİMİ ZEDELER İLİŞKİYİ ZEDELER SORUMLULUK DUYGUSUNU GELİŞTİRMEZ İŞBİRLİĞİNE KARŞI DİRENÇ YARATIR DAVRANIŞA YÖNELİKTİR ÖZELE VE O ANA YÖNELİKTİR GÖNDEREN KİŞİNİN DUYGU VE DÜŞÜNCELERİNİ İÇERİR ÖZGÜVENE OLUMLU KATKISI VARDIR GÖNDERENE YARDIM İSTEĞİ UYANDIRIR ATILGAN İNSANLAR YARATIR İLETİŞİMİ ZEDELEMEZ İLİŞKİYİ GELİŞTİRİR SORUMLULUK DUYGUSUNU GELİŞTİRİR İŞBİRLİĞİNE YÖNELİK İSTEK UYANDIRIR

47 KENDİMİZİ İFADE ETMEK DAVRANIŞIN TANIMI SOMUT ETKİ DUYGUNUN İFADESİ
Davranışın yorum katılmadan aynen ifade edilmesi SOMUT ETKİ Para, zaman, emek, sağlık, enerji kaybının ifade edilmesi DUYGUNUN İFADESİ Hissedilen duygunun ifade edilmesi Kendini İfade Etmenin 3 Öğesi Davranışın tanımı, hissedilen duygu ve yaşanan somut etkidir. Dört Temel Duygu; Öfke, Korku,Sevinç Ve Üzüntüdür. Para, zaman, emek, sağlık, enerji kaybı somut etkiyi tanımlar

48 SORUN ÇÖZÜCÜ BEN DİLİ DAVRANIŞIN TANIMI Davranışının yorum katılmadan ne ise aynen ifade edilmesi SOMUT ETKİ Para, zaman, emek, Sağlık, enerji kaybının ifade edilmesi DUYGUNUN İFADESİ Hissedilen duygunun ifade edilmesi

49 Bir de Ben dili Kullanarak Çözelim
Şimdi benim sizin çocuğunuz olduğumu düşünün. Her gün saat 18:00 civarı eve geliyordum, bugün geciktim. Saat 20:00 oldu ve hala gelmedim. Merak ediyorsunuz. Sağa sola telefon açıyorsunuz. Benden haber yok. Aramak için tam evden çıkacaksınız ben geliyorum. Buyurun bana ne söylersiniz?

50 Bir de Ben dili Kullanarak Çözelim
İş yerinde arkadaşınız her gün işe geç gelerek yapılacak işlerin daha fazlasını sizin yapmanıza sebep oluyor. İşlerin yürümediğini gören hizmet alan kesim ve personel sorumlusu durumu fark ediyor. Problemi çözmek için uygun ben dili nedir?

51 Mola Zamanı

52 Çözüm Önerileri Oluşturma
KAZAN KAZAN YÖNTEMİ Tanımlanması Çözüm Önerileri Oluşturma Değerlendirme Uygun Çözümü Seçme Karar Verme Takip Etme Eğer karşımızdaki kişi ile uzun süredir devam eden bir çatışma var ise onunla çatışmayla ilgili konuşmak üzere bir zaman kararlaştırılır. İki taraf ta bu çatışmayı sona erdirmek istiyorsa aşağıdaki sorun çözme aşamaları uygulanır Çatışmanın Tanımlanması: Taraflarca istek ve ihtiyaçların ifade edilmesi Çözüm Önerileri Oluşturma: Karşılıklı ihtiyaçları dikkate alarak önerilerin oluşturulması Çözüm Önerilerini Değerlendirme: Tarafların çıkan önerilerin kendi ihtiyaçlarını karşılayıp karşılamadığını onaylamaları En Uygun Çözümü Seçme: İki taraf için de en uygun çözüm önerisinin seçilmesi Uygulama Yollarına Karar Verme: Karar verilen çözümde kimin ne yapacağının belirlenmesi/işbölümü Çözümün İşleyip İşlemediğini Takip Etme: Bir süre belirleyerek çözümün işleyip işlemediğinin test edilmesi

53 1. TANIMLAMA Bu basamağın en temel amacı tarafların ihtiyaçlarının net olarak ortaya koymasıdır. Bu nedenle öncellikle ben dilini kullanmak önemlidir. Etkin dinleme yöntemini kullanarak karşınızdaki kişinin ihtiyaçlarını da belirlemesine yardımcı olun.

54 2. ÇÖZÜM ÖNERİLERİ OLUŞTURMA
Karşılıklı ihtiyaçlara yönelik çözüm önerilerinin üretildiği basamaktır. İki taraf da kabul edilebilir seçenekler sunar. Bu seçenekleri iki tarafın da öncelikle kendi başına oluşturması önemlidir.

55 3. DEĞERLENDİRME Bu basamakta taraflar dürüst olmalı ve kendilerine uymayan çözümleri söylemelidir "Ben bununla mutlu olmam." veya "Şu bana adil değilmiş gibi geliyor." gibi. Genel olarak elenen çözümlerden sonra 1-2 tane çözüm önerisi kalır.

56 4. UYGUN ÇÖZÜMÜ SEÇME Tüm basamaklar izlendikten sonra en iyi çözüm önerisi zaten kendiliğinden ortaya çıkacaktır. Buradaki önemli nokta tarafların bu çözüme ikna olmuş olmaları ve çözümün karşılıklı ihtiyaçları en iyi karşılayan çözüm olmasıdır.

57 5. KARAR VERME Anlaşmaya varılan kararın nasıl uygulanacağına bu basamakta karar verilir. "Ne zaman başlıyoruz?", "Kim neyi yapacak?" Uygulamada çıkabilecek sorunları önceden düşünmekte ve önlem almakta fayda var. Böylece birlikte bulduğunuz çözümün başarısızlığa uğrama şansı çok azalır.

58 6. TAKİP ETME Sorunun uygulanmasının alacağı zaman da düşünülerek bir hafta, iki hafta veya belki de bir ay sonrası için bir tarih belirlenir. “Sorun çözülmüş mü? Taraflar çözümden memnun mu?” soruları tartışılır.

59 Etkinlik;kazan-kazan Yöntemi

60 İş yerinde arkadaşınız her gün işe geç gelerek yapılacak işlerin daha fazlasını sizin yapmanıza sebep oluyor. İşlerin yürümediğini gören personel ve yöneticiler durumu fark ediyor. Kazan-Kazan Yöntemi kullanarak çözelim.

61 Sağlıklı ve bol iletişimli günler dileriz!!! 

62 SÖKE REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ PSİKOLOJİK DANIŞMAN ESRA İLGİN


"ÇATIŞMA ÇÖZME." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları