Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ"— Sunum transkripti:

1 GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ
DERSİN KODU ve ADI: İNM 204 YAPI TEKNOLOJİLERİ-II KONU: HAZIR SIVALAR VE BOYALAR HAZIRLAYANLAR: –KÜBRA KOCAMAN ÜMİT ŞEN ERTAÇ BALIKÇIOĞLU SEVDA HERDEM ÖĞRETİM ÜYESİ: Prof. Dr. METİN ARSLAN

2 İÇİNDEKİLER SIVA Tanım Sıva Türleri HAZIR SIVALAR Türleri Amacı
Piyasada bulunma şekli HAZIR SIVA YAPMA KURALLARI HAZIR SIVA UYGULAMALARI HATALI SIVA UYGULAMALARI

3 BOYALAR Tanım Boya Bileşenleri Boya Türleri BOYALARDA İŞLEM SIRASI BOYA UYGULAMASINDA TEMEL İLKELER BOYA UYGULAMASINDA KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER İÇ CEPHE BOYAMA İŞLEMLERİ DIŞ CEPHE BOYAMA İŞLEMLERİ METAL YÜZEYLERDE BOYAMA İŞLERİ AHŞAP YÜZEYLERDE BOYAMA İŞLERİ DIŞ VE İÇ CEPHE PROBLEMLERİ

4 SIVA Tanım Yapı elemanlarını dış etkilere karşı korumak, dayanımını artırmak, düzgün yüzey elde etmek, güzel görünüm sağlamak ve boyaya hazır hale getirmek için yapılan kaplamaya denir. [9]

5 SIVA TÜRLERİ Düz sıvalar - Kaba sıva - İnce sıva Hazır sıva
Perlitli sıva Alçı sıva Serpme sıva Mermer sıva Suni taş (mozaik) sıva Doğal taş (edelputz) sıva Püskürtme sıva Sıva teli kullanılarak yapılan(rabitz) sıva Bağdadi sıva Kamış hazır üzerine yapılan sıva

6 HAZIR SIVALAR Tanım Fabrikalarda üretilerek piyasada özel ambalajlar içinde satılan, kendine özgü kimyasal katkılar içeren, yapısındaki malzemeden dolayı desen verilebilme özelliğine sahip, suya dayanıklı, dekoratif görünümlü bir malzemedir.[9]

7 Yapılarda iç ve dış sıva uygulamalarında kullanılır
Yapılarda iç ve dış sıva uygulamalarında kullanılır. Harcın yüzeye uygulanması püskürtme veya mala uygulama yöntemi ile olur. Kullanıldıkları yer esas alınarak bileşiminde farklılıklar olmaktadır. Fotoğraf 1. Hazır sıvayla dekore edilmiş bir mekan[9]

8 Türleri Hazır sıvaların yapısal olarak farklılıkları dikkate alınarak, çeşitleri şunlardır; Hazır ince sıvalar Mineral esaslı düz veya desenli görünen sıvalar  Granit tipi hazır sıvalar Hazır ipek sıvalar Perlitli sıvalar Hazır püskürtme sıvalar Sentetik reçine bağlayıcılı sıvalar Anti nem sıvalar

9 1. Hazır İnce Sıvalar Çimento esaslı, kendine özgü kaliteli kimyasal katkılar içeren, su geçirimsizlik özelliği artırılmış, elle uygulanan yüksek performanslı sıvalardır. [9] İç ve dış mekânlarda, kaba sıva ve brüt beton üzerine düzeltme, bitirme ve sonraki dekoratif kaplamalar için hazırlık katı olarak kullanılır.

10 İnce sıva harcı uygulanacak yüzey toprak, toz, harç artıkları ve diğer yapışmayı engelleyen maddelerden arındırılmalıdır. Uygulama öncesi yüzey hafifçe nemlendirilmelidir. Fotoğraf 2. ince sıva uygulaması[10]

11 2. Mineral Esaslı Düz veya Desenli Görünen Sıvalar
Mala ile uygulamalarda harç, özel ambalajından temiz bir kaba boşaltılıp iyice karıştırılır. Gereğinde uygulama kıvamına gelinceye kadar su ilâve edilir. Harç yüzeye önce çelik mala ile tatbik edilir. Sonra desen vermek amacıyla plâstik mala ile perdah yapılır. Desen verilmesi, harç içinde bulunan ince kum tanelerinin yüzeyi çizmesi ile sağlanır. Malanın dik veya yatık çekilmesi mümkündür. Yatık perdah uygulamalarından kaçınılmalıdır. Çünkü yatık desenler arasında birikecek tozlar yüzeyin kirli görünmesine neden olacak, suyun akışında direnç oluşturacaktır. Eğer sıvaya ara verilecek ise ek yerinin belli olmaması için sıva bitimine kâğıt bant çekilmesi uygun olur. Sıvanın tam kuruması için 48 saat yeterlidir.

12 Fotoğraf 3. mineral sıva örnekleri[11]

13 3. Granit Tipi Hazır Sıvalar
Granit ve mermerin mikro tanecikler hâline getirilip öğütülmesi ve sentetik doğal reçineler ile diğer katkı maddelerinin karıştırılmasıyla üretilir. Fotoğraf 4. granit tipi sıva örneği[12]

14 Yapıların iç ve dış cephelerinde püskürtme veya mala uygulama yöntemleriyle uygulanır. Bu sıvalarla uzun ömürlü ve dekoratif bir yüzey elde edilir. Yüzey gereğinde su ile yıkanabilir. Yüzeyler kum tanecikleri ile kaplı olarak görünür. Çimento esaslı ince sıva üzerine uygulanmadan önce yüzeye sürülerek veya püskürtülerek astar malzeme tatbik edilmesi önerilir.

15 4. Hazır İpek Sıvalar Tekstil ham maddelerinin işlenerek ipeksi pamuk hâline getirilip doğal katkılar ve akrilik bağlayıcıların karıştırılmasıyla elde edilen hazır sıva malzemesidir.[9]

16 Fotoğraf 5. ipek sıva örnekleri[13]

17 İç cephelerde kullanılan bu malzemeler dekoratif, esnek, çatlamaz, ısı ve ses yalıtımlı, sağlıklı bir yapı oluşturur. Uygulanması, özel ambalaj malzemenin bir kaba boşaltılarak homojenleştirilmesi ve 15 dakikalık bir dinlenmeden sonra 1,5 mm kalınlıkta yüzeye sürülmesiyle (mala ile) olur. Tam kuruma saatte gerçekleşir. Fotoğraf 6. ipek sıva[14] Fotoğraf 7. ipek sıva[15]

18 5. Perlitli Sıvalar Perlit, bünyesinde %2-6 oranında nem bulunan camsı kayaçların, 1-2 mm iriliğinde kırıldıktan sonra, °C arasında ısıtılıp genleştirilmesiyle elde edilen bir malzemedir. Perlit agregaların hafif ve yangına dayanıklılığı yanında ses ve ısı yalıtımı sağlaması da en önemli özellikleridir. Fotoğraf 8. perlitli sıva[16]

19 Piyasada hazır ambalaj içinde pazarlanan perlit sıva, çimento veya kireç sıvalar gibi uygulanır.
Fotoğraf 9. perlitli sıva uygulaması[17]

20 6. Hazır Püskürtme Sıvalar
Ana maddesi özel reçine olan bu harçların bünyesinde su yoktur ve su ile karıştırılmaz. Yüksek bir yapışma kabiliyetine sahip olan harçlar sıva sonucu esnek ve çatlamaz bir yapı kazanır.

21 Hazır sıva malzemesi yüzeye yaklaşık 7 atmosfer basınçla püskürtülür
Hazır sıva malzemesi yüzeye yaklaşık 7 atmosfer basınçla püskürtülür. Bu sıvaların ses emici özellikleri yanında yanmaz özelliği de vardır. Her türlü yüzeye uygulanabilir. Fotoğraf 10. püskürtme sıva uygulaması[18]

22 7. Sentetik Reçine Bağlayıcılı Sıvalar
Mineral esaslı dış yüzeylerde kullanılan sentetik reçine bağlayıcılı bir sıva türüdür. Sıva malzemesi içindeki kumun büyüklüğü mikron mertebesinden 1-2cm'ye kadardır. Ayrışmayı ve akmayı önlemek, harca plâstiklik kazandırmak ve ışınlara dayanımı artırmak için bazı katkı maddeleri yanında renk verici maddeler de katılabilmektedir. Ahşap ve metal yüzeylerde uygulanmaz. Sentetik reçine bağlayıcılı sıva kaplama malzemesinin çeşitleri şunlardır: Polistren bağlayıcılı sıva Poliüretan bağlayıcılı sıva Epoksi bağlayıcılı sıva

23 8. Anti Nem Sıvalar Nemli ve sulu zeminlerde duvarlar ve üzerindeki sıva tabakaları, kapilarite olayından dolayı suyu emer. Bu su tuzlu ise tuzun bir kısmı su ile beraber sıva yüzeyine çıkar, bir kısmı da sıva içinde kalır. Bu durum, sıva üzerine gelen boya ve diğer kaplama malzemelerini bozar ve yüzeylerde bozukluklara neden olur. Rutubetin yarattığı problemlere çözüm olması bakımından "Hidroment Anti Nem Sıva" adıyla pazarlanan özel hazır sıvalar yapılır. Söz konusu malzeme, kum, çimento ve özel maddelerin karışımından meydana gelmektedir. Anti nem sıva harcı, 30 kg'lık kraft torbalarda kuru olarak bulunmaktadır.

24 Amacı Hazır sıvaların yapılış amaçlarını tanımlamak için, hazır sıvanın tercih sebeplerini saymak yeterli olur. Bunlar; Değişik renklerde sıva yapma imkânı sağlar. Uzun ömürlüdür, renkleri solmaz. Ayrıca boya gerektirmez. Su geçirmez. Su iticilik özelliği vardır. Yüksek yapışma özelliğine sahiptir. Hava alabilir.

25 Nem oranını sabit tutar.
Sistemi tamamlar. Dekoratiftir. Isı ve ses yalıtımı yapar. Sıva yüzeyinde oluşacak gerilmeleri yutar. Böylece çatlamaları önler. Hafiftir, taşıyıcı sisteme yük bindirmez. İşçiliği ve tamiri kolaydır. Uygulamada zaman tasarrufu sağlar. ''İnsan ve çevre dostu''dur.

26 Piyasada bulunma şekli
Hazır sıvalar ; piyasada kg lık kraft torbalar ve kg lık plastik kaplarda bulunmaktadırlar. Fotoğraf 11. torba halinde satılan hazır sıva [19] Fotoğraf 12. plastik kapta satılan hazır sıva[20]

27 HAZIR SIVA YAPMA KURALLARI
Hazır sıvalar yapılırken aşağıdaki kurallara kesinlikle uyulması gerekir. Bunlar; Orijinal ambalajda bulunan hazır sıva malzemesine yabancı maddeler kesinlikle ilave edilmemelidir. Uygulama ortamının sıcaklığı +5°C ile +35°C arası olmalıdır, şiddetli rüzgâr, güneş ve yağmur altında uygulama yapılmamalıdır. Hazır sıva uygulamasından önce yüzey kesinlikle uygun bir astarla doyurularak astarlanmalıdır. Seçilen sıva rengi ile aynı renkte astar kullanılması tavsiye edilir.

28 Astarlamadan bir gün sonra sıvama işine başlanmalıdır.
Hazır sıva yapılırken eldiven kullanılmalı, harcın deri ile temas ettiği yerler bol su ile yıkanmalıdır. Sıva malzemesi, temiz büyük bir kaba boşaltılıp iyice karıştırıldıktan sonra yüzeye uygulanmalıdır. Geniş yüzeylerde ve iş paydoslarında, ek yerlerinin belirgin olmaması ve renk geçişlerinde düzgün bir hat elde edebilmek için mutlaka kâğıt bant kullanılmalıdır. Uygulama sonrasında tüm çalışma aletleri kurumadan su ile yıkanmalıdır.

29 HAZIR SIVA UYGULAMALARI
Tüm sıva uygulamaları TS EN ve TS EN standartlarına uygun olarak yapılmalıdır. Seçilecek sıvanın ve kaplamaların aşağıdaki özellikleri taşımasına dikkat edilmelidir.[21] Düşük gerilim, yüksek elastikiyet Düşük ısıl genleşme Yüksek yapışma kabiliyeti Düşük kılcal su emme Yüksek su buharı geçirgenliği Hava koşullarına dayanıklılık

30 Hazır sıva yapılırken, her ayrı marka ve her ayrı özellikteki sıva malzemesinin ayrı ayrı uygulama yöntemleri vardır. Bu sebeple kullandığınız malzemenin ambalajındaki veya teknik bültenindeki bilgiler incelenir. Ancak genel olarak takip edilmesi gereken iş sırası şu şekildedir;

31 Kişisel güvenlik ve koruma tedbirlerini alınır.
Hazır sıva harcı uygulanacak yüzey toprak, toz harç artıkları ve diğer yapışmayı engelleyen maddelerden arındırılır. Fotoğraf 13. Yüzeyin temizlenmesi Fotoğraf 14. Yüzeyin temizlenmesi [9]

32 Tamir gerektiren büyük çukurları sıva harcı ile, küçük çatlak ve delikleri akrilik macunla tamir edilir. Hazır sıva uygulaması yapılacak ortamdaki hava şartları dikkate alınır. Fotoğraf 15. Yağmurlu hava Fotoğraf 16. Soğuk hava [9]

33 Hazır sıva yapılacak tüm yüzey uygun bir astar ile iyice doyurularak astarlanır.
Fotoğraf 17. Yüzeyin astarlanması Fotoğraf 18. Yüzeyin astarlanması [9]

34 Hazır sıva malzemesi, temiz büyük bir kaba boşaltıp iyice karıştırdıktan sonra yüzeye uygulanır.
Fotoğraf 19. Malzemelerin karıştırılması Fotoğraf 20. Malzemelerin karıştırılması [9]

35 Hazır sıva malzemesi önce plâstik mala ile yüzeye eşit kalınlıkta yayılır. Sonra istenilen desen doğrultusunda perdahlanır. Desen verme işi plâstik mala, rulo, fırça v.b. aletlerle yapılır. Fotoğraf 21. Hazır sıva yapımı Fotoğraf 22. Hazır sıva yapımı [9]

36 Fotoğraf 23 . Desen verme işi Fotoğraf 24. Desen verme işi
[9]

37 Fotoğraf 25. Desen verme işi Fotoğraf 26. Desen verme işi
[9]

38 Fotoğraf 27. Desen verme işi Fotoğraf 28. Desen verme işi
[9]

39 Geniş yüzeylerde ve iş paydoslarında, ek yerlerinin belirgin olmaması ve renk geçişlerinde düzgün bir hat elde edebilmek için mutlaka kâğıt bant kullanılır. Fotoğraf 29. Kağıt bant kullanma Fotoğraf 30. Kağıt bant kullanma [9]

40 Yapılan işin düzgünlüğü ve kurallara uygunluğu kontrol edilir.
Kullanılan tüm malzemeler bol su ile yıkanır. Hazır sıvanın korunması için gerekli tedbirler alınır.

41 HATALI SIVA UYGULAMALARI
Ülkemizde sıva uygulamalarında, gerek sıva malzemeleri (gereçler) karışımlarında ve gerek uygulama sırasında önemli hatalar yapılmaktadır. Yerleşmiş hatalı uygulama alışkanlıklarının değişmesi mümkün olamamaktadır. Yapılan bu hataların sonucu, ülkemizde sıva ve cephe hasarlarına, hemen her binada rastlamak mümkündür. Konunun önemi ve yaygınlığından dolayı, sıva hasarları ile ilgili sebep ve sonuçlar, aşağıdaki tabloda verilmiştir.

42 Tablo 1. sıva hasarlarıyla ilgili sebep ve sonuçlar

43 Tablo 1.( devamı) sıva hasarlarıyla ilgili sebep ve sonuçlar

44 Tablo 1.( devamı) sıva hasarlarıyla ilgili sebep ve sonuçlar

45 Tablo 1.( devamı) sıva hasarlarıyla ilgili sebep ve sonuçlar[22]

46 BOYALAR Tanım Boyalar, herhangi bir yüzeyi dış etkilerden korumak, su ve nemin geçişini engellemek, yüzeyin korozyona uğramasını engellemek, dekoratif ve estetik olmasını sağlamak için yapılmış malzemelerdir. [4] Genel olarak boyalar; mineral boyalar (toz), plastik ve yağlı boyalar olmak üzere 3 ana grupaltında toplanırlar. Mineral boyalar, sadece renk verici olarak kullanılırlar. Sadece görüntü amaçlıdır. Yağlı ve plastik boyalar sıvı halde bulunurlar. Uygulama esnasında inceltici katılarak işlem kolaylaştırılır. [7]

47 BOYA ÇEŞİTLERİ Boya çeşitleri bağlayıcılarına, kurumalarına, kullanımlarına ve uygulamadaki yerlerine göre sınıflandırılırlar. Bağlayıcılarına Göre; Yağlı Boyalar, Selülozik Boyalar, Sentetik Boyalar, Emülsiyon Boyalar

48 Kurumalarına Göre; Havada kuruyan boyalar, Solvent buharlaşması ile kuruyan boyalar, Isı etkisi ile kuruyan boyalar, Kimyasal reaksiyon ile kuruyan boyalar Kullanımlarına Göre; Mimari Boyalar, Endüstri Boyaları, Deniz Boyaları, Artistik Boyalar Parlaklıklarına Göre; Parlak Boyalar, Yarı Parlak Boyalar, Mat Boyalar. [7]

49 Fotoğraf 31: Duvar Boyaları Fotoğraf 32. Boya Renk Kartelası

50 Bağlayıcılar ve Yapıştırıcılar
BOYA BİLEŞENLERİ Bağlayıcılar ve Yapıştırıcılar Örtücü ve Renklendiriciler (Pigmentler) Çözücüler ve İncelticiler (Solventler+Su)‏ Kurutucu ve Yardımcı Kimyasal Maddeler(Aditifler)‏

51 BAĞLAYICILAR VE YAPIŞTIRICILAR
Boyanın en önemli yapı taşlarıdır ve boya sisteminin karakterini tayin eder. Pigment içermeyen bir boyanın uçucu olmayan kısmının tümünü bağlayıcılar oluşturur. Bağlayıcı boyanın tatbik edildiği yüzeye yapışmasını sağlar. Boya filminin sertliğini, yumuşaklığını, parlaklığını tayin eder. [3]

52 Bağlayıcı Çeşitleri: * Kuruyan yağlar * Üretan yağlar * Alkid reçineler * Epoksi esterler * Epoksi reçineler * Epoksi bağlayıcılar * Poliüretanlar * Fenolik bağlayıcılar * Vinil esaslı bağlayıcılar * Akrilik esaslı bağlayıcılar * Silikon esaslı bağlayıcılar * Klor kauçuk bağlayıcılar

53 ÖRTÜCÜLER VE RENKLENDİRİCİLER (PİGMENTLER)
Renk verici maddelerdir. Tekstil boyar maddeleri gibi boya içinde çözünmüş halde olmayıp, bağlayıcı ve bağlayıcı çözeltisi içinde kolloidal halde dağılmış olarak bulunur.Pigment boyaya renk verdiği gibi, onun örtücülük kazanmasını da sağlar.

54 Pigment Çeşitleri: 1-Renk pigmentleri a)İnorganik b)Organik 2-Korozyon önleyici 3-Dolgu maddeleri

55 ÇÖZÜCÜLER VE İNCELTİCİLER ( Solvent + Su )
Sıvı fazı oluşturur ve dolayısıyla , boyanın sürüldüğü yüzeye taşınmasını sağlar, sonrada boyanın kuruması sırasında uçar ve geride boya filmini bırakır. [3]

56 Çözücülerin Sınıflandırılması:
A) Hidrokarbon çözücüler Alifatik Aromatik Naftanik B) Terpenler C) Oksijenli Çözücüler Alkoller Ketonlar Esterler Eterler D) Klorlu Çözücüler E) Furanlar

57 KURUTUCU VE KİMYASAL MADDELER
* Çökme ve sarkma engelleyici * Pigment yüzmesini önleyici * Köpük kesici * Kaymaklanmayı önleyici * Islatıcılar * Ultraviyole emiciler * Katalizörler * Kayganlaştırıcılar

58 Boya genelde üç değişik yüzeyde kullanılır: 1
Boya genelde üç değişik yüzeyde kullanılır: Beton yüzeyler, iç ve dış duvarlar, kolon, baca, beton, sıva, alçı, çimento… 2. Ahşap yüzeyler; kapı, pencere, pervaz, raf, dolap, trabzan, tavan… 3. Metal yüzeyler; kapı, pencere, pervaz, raf, dolap, merdiven, parmaklık, radyatör, boru…[5]

59 BOYA TÜRLERİ 1. Plastik boya, 2. Su bazlı silikon esaslı silinebilir boya, 3. Yağlı boya, 4. Nano teknolojik kendini temizleyen boya, 5. Sentetik Boyalar, 6. Selülozik Boyalar, 7. Saten Boyalar

60 1- PLASTİK BOYA Plastik boyalar su ile inceltilebilen (su bazlı) boyalardır. Bu boyaların silikon katkılı olanlarına silikonlu plastik boya denir. Genellikle plastik boya ikiye ayrılır.. Bunlar tavan ve duvar plastik boyalarıdır. Tavan boyası duvar boyasına kıyasla hava geçirgenliği daha fazla olan boyadır. Tavan için plastik boya kullanılma amacı içerideki havanın sirkülasyonunu sağlamaktır. Plastik boya en yaygın ve en basit uygulanabilen boya çeşiti olup silinme özelliğine sahip değildir. Plastik boya kuruma suresi ise derece normal oda sıcaklığında yaklaşık 2 - 2,5 saattir. [2]

61 2- SU BAZLI SİLİKON ESASLI SİLİNEBİLİR BOYA
Su bazlı boya yağlı boyaya alternatif olup alerjik ve koku bakımından hassas kişileri düşünerek üretilmiş bir boyadır. Su bazlı boya silikon esaslı olup su ile inceltilir. Su bazlı boya kuruma suresi ise derece normal oda sıcaklığında yaklaşık saattir. Su bazlı boya uygulaması basit olup temizliği nemli bez ile kolayca sili yapılır. [2]

62 3- YAĞLI BOYA Yağlı boya kendi içinde parlak, mat ve yari mat olarak üç gruba ayrılır. Yağlı boya tiner ya da neft ile inceltilir. Yağlı boya uygulaması zahmetli olduğundan dolayı diğer boyalara kıyasla uygulanırken daha dikkatli olunmalıdır. Ayrıca nefes alma özelliği neredeyse hiç yoktur. Yağlı boyanın kuruma suresi ise derece normal oda sıcaklığında yaklaşık saattir. İlk kattan sonra vurulacak ikinci katta bir gün beklenmelidir. Boya kokusu yaklaşık olarak bir ay boyunca uygulanan alanda kalır. Kapı Pencere ve demir aksamlar parlak yağlı boya ile yapılır. Duvarlar ise isteğe göre yari mat ya da mat yağlı boya ile boyanır. Yağlı boyalar mükemmel silinebilme özelliğine sahiptirler. [2]

63 4- NANO TEKNOLOJİK KENDİNİ TEMİZLEYEN BOYA
Geleneksel, bildiğimiz boyalarda, gerek iç, gerek dış cephe boyalarında, yüzeyde oluşan kirlilikler, fiziksel bir takım etkilerle yüzeyden belli bir oranda temizlenebilir. (Yüzeylerin sabunlu bezle silinmesi, yıkanması...gibi). Ancak Nanoteknolojik boyalar, formülasyon yapılarında, akıllı moleküller içermektedir. İçerdiği nano parçacıklar ve reçinenin gözenekli yapısı sayesinde zamanla yağmur suyu ve hava ile taşınarak yüzeyde tutunan organik kirleticiler güneş ışığı yada ışık etkisiyle parçalanarak zararsız bileşikleri olan CO2,su,nitrat ve sülfat tuzlarına dönüşür. Temizleme döngüsü, boya yüzeyde olduğu sürece devam edecektir. Kirlenme hızı temizlenme hızını geçmediği sürece yüzey devamlı temiz kalacaktır. Böylece; Nanoteknolojik boyalar, Geleneksel boyalara göre, çok daha temiz kalarak, yüzeyde organik kirlerin oluşumuna izin vermeyecektir.

64 5- SENTETİK BOYALAR Alkit bağlayıcılı olup parlak ve ekonomik son kat boyasıdır. Örtücülüğü, parlaklığı ve çabuk kuruması tercih edilme nedenlerindendir. Fiziksel ve kimyasal etkilere karşı direnci fazladır.

65 6- SELÜLOZİK BOYALAR 7- SATEN BOYA
Genellikle parlak görünümlü olup metal ve ahşap yüzeylerde ,mukavemeti yüksek ve aşınmalara dayanıklı olması bakımından selülozik boya ürünleri kullanılmaktadır. 7- SATEN BOYA Saten boya isim olarak pürüzsüz anlamına gelen, son kat uygulama boyasıdır. Boyaya hazır hale gelmiş yüzeyler boya astarı ile astarlandıktan sonra rötuş macunları ile kontrol edilir. Hazır hale gelen yüzeye saten boya uygulanır.

66 BOYALARDA İŞLEM SIRASI
1. Yüzey hazırlığı ve temizliği 2. Birinci kat astar uygulaması 3. Macun çekilmesi 4. İkinci kat astar uygulaması 5. Son kat boyalar

67 BOYA UYGULAMASINDA TEMEL İLKELER
Öncelikle uygulaması yapılacak boyaya ilişkin gerekli alet ve cihazların eksiksiz mevcut olması gereklidir. Boya uygulamasında en önemli kural daima aynı sistemde aynı markaya ait ürünler kullanılmalıdır. Seçimine karar verilen malzemenin uygulama talimatlarına mutlaka uyulmalıdır. Hiçbir boya kirli ve nemli yüzeylere uygulanmamalıdır. Uygulama yapılacak boya cinsine göre yüzey hazırlanmalıdır.

68 İlk defa boyanacak, yeni çimento sıvalı veya brüt beton yüzeyler için en erken uygulama 3-4 hafta sonra yapılmalıdır. Bütün boyalar uygulamadan önce ambalajında iyice uygun bir karıştırıcı ile karıştırılmalıdır. Boyalar çok sıcak ve çok soğuk ortamlarda uygulanılmamalıdır. Boyaya toz veya sıvı katkı yapılmamalıdır ve ambalaj üzerinde belirtilen inceltme oranından daha fazla inceltici katılmamalıdır. [3]

69 BOYA UYGULAMAALRINDA KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER
1. FIRÇA 2. RULO 3. SPATULA 4. ZIMPARA KAĞIDI

70 FIRÇA Yeni fırça alıştırmak için önce astarlamada kullanılmalıdır. Fırça boyaya kıl boyunun yarısına gelecek şekilde dik olarak batırılmalı, kutunun kenarlarına sürülerek fazla boyanın akması engellenmelidir. Boya işine ara verildiğinde fırça boyanın içine dik olarak bırakılmamalı boya kutusunun üstüne yatay olarak konulmalıdır. [5] Fotoğraf 33. Boya Fırçası

71 RULO Uzun tüylü rulolar (18-24 mm) plastik ve dış cephe boya uygulamasına, kısa tüylü rulolar (10-12 mm) saten boya uygulamasına uygundur. Mercan rulolar grenli (tekstürlü) boyaların uygulanması için tasarlanmıştır. [5] Fotoğraf 34.Rulo Örneği

72 SPATULA Spatula eski duvar kağıdı boya kalıntılarını çıkarmaya yarayan yada macun uygulamasında çatlakları ve delikleri doldurmak için kullanılan metal bir alettir. [5] Fotoğraf 35:.Spatula Örnekleri

73 ZIMPARA KAĞIDI Boyama öncesinde yüzeyleri düzgünleştirmek yada parlak boyayı pürüzlendirmek için kullanılır. Zımpara kağıtları demir, ağaç, su zımparası olarak üç çeşittir. [5] Fotoğraf 36: Zımpara Kağıdı Örneği

74 İÇ CEPHE BOYAMA İŞLEMLERİ
Yüzey hazırlığı: Yeni sıva yapılmış bir yüzeyin, boya uygulanmadan önce iyice kuruması beklenmelidir. Eski boya artıkları ya da fazlalıklar temizlenmelidir. Yüzey zımparalanmalı ve tozdan, kirden ve yağdan arınmış olduğundan emin olunmalıdır. Eski kaplamalardan kalan parlak yüzeyler varsa zımparalanmalıdır. Yüzey temizlendikten sonra iyice kurumaya bırakılmalıdır. Boyama: Önce astar uygulaması yapılmalıdır. Gerekiyorsa macun çekilmeli ve daha sonra yüzeyin düzgünlüğünden emin olmak için zımparalanmalıdır. Daha sonra bir kat daha astar uygulanmalıdır ve saat kuruması beklenmelidir. Son kat sürülecek olan boya inceltilmeli ve uygulanmalıdır. Genelde 2 ya da 3 kat son boya yeterli olmaktadır. Katların uygulanmaları aralarında 4-8 saat aralık bırakılmalıdır. [6]

75 Fotoğraf 37.İç Cephe Boyama Örneği

76 DIŞ CEPHE BOYAMA İŞLEMLERİ
Dış cephe boya uygulamalarında en önemli nokta yüzeydeki bozuklukların ve pisliklerin giderilmesidir. En çok rastlanan problem duvarlardaki çatlaklardır. Bütün drenaj boruları pas ve sızıntı kontrolünden geçirilmelidir. Çatılara daha fazla özen gösterilmelidir. Köşelerde ve su borularında oluşabilecek çatlaklar kontrol edilmelidir.

77 Yüzey hazırlığı: Yeni sıva uygulanmış yüzeyler boyanmadan önce yaklaşık 1 ay kurumaya bırakılmalıdır. Boyanın daha uzun zaman dayanması isteniyorsa, uygulanmadan önce yüzeyin tozdan, kirden ve yağdan arındırılmış olmasına dikkat edilmelidir. Eğer yüzeyde mantar ya da küf oluşumu varsa, fırçalanarak iyice temizlenmeli ve sonra temiz suyla yıkanmalıdır. Su birikme ihtimalinin fazla olduğu yatay yüzeylerde özellikle çok dikkatli temizlik yapılmalıdır. Daha önceki kaplamasından dolayı parlak olan yüzeyler zımparalanarak daha mat hale getirilmelidir.. Boyamadan önce yüzeyde tebeşirlenme olmadığından emin olunmalıdır. [6]

78 Fotoğraf 38. Dış Cephe Boyama Örneği

79 METAL YÜZEYLERDE BOYAMA İŞLEMLERİ
Binalarda kapı, pencere doğramaları, balkon ve merdiven korkulukları, yağmur oluk ve boruları, su depoları metalden malzeme ile yapılmış olabilir. En çok kullanılan metal demir ve çeliktir. Bu malzemelerin en büyük problemleri pas oluşumudur. Metal yüzeyler 5 kademede yapılan işlemlerle boyanırlar.

80 1- Yüzey Hazırlığı; Yüzey kirden, tozdan, yağdan, pastan ve nemden sert bir fırça veya raspa (törpü) kullanılarak arındırılmış olmalıdır. 2- Birinci Astar kat boyanın Sürülmesi; Metal yüzeyler temizlendikten ve kuruduktan hemen sonra astar boya sürülür.Astar boya, paslanmaya (korozyona) karşı metalleri korumak ve üzerine gelecek boya katlarının yapışmasını sağlamak üzere kullanılır.

81 3- Macun Çekilmesi; Metal yüzeye uygulanan astar kuruduktan sonra geniş ve düz olan yerlerde macun çekilir. 4- İkinci Kat Boyanın Uygulanması; Macunlanmış yüzeye ikinci boya fırça ile sürülür veya tabanca ile püskürtülür. Boya Yapıldıktan sonra zımpara yapılır ve yüzey temizlenir. 5- Son kat boyanın uygulanması; Seçilen son kat boya inceltilerek fırça ile sürülür veya tabanca ile püskürtülür. Son kat boyada yüzeyin dalgasız ve düzgün olması gerekir. Kat uygulamaları arasında en az 8 saat kuruma süresi bırakmak gereklidir. [6]

82 Fotoğraf 39. Raspala Örnekleri

83 AHŞAP YÜZEYLERDE BOYAMA İŞLEMLERİ
Binalarda boyanan ahşap yüzeyler çoğunlukla, kapı, pencere ve dolap gibi doğramalar, tavan ve duvar gibi iç kaplamalar, panjur, çatı ,saçak altları ve cephe duvarları gibi dış kaplamalar olabilmektedir. Yüzey hazırlığı:Yüzeydeki reçineli ve budaklı kısımlar iyice yakılır.Yeni yüzeyler, tahtanın sertliğinin gitmesi amacıyla dokusu yönünde zımparalanmalıdır. Daha sonra ufak boşlukların ve deliklerin dolması için dolgu malzemesi uygulanır. Fazla gelen dolgu maddesi doku yönünde toplanmalıdır. 30 dakika sonra gerekirse dolgu maddesi bir kez daha uygulanmalıdır. 2-3 saat kuruma zamanı bırakılmalıdır. Daha sonra yüzey zımparalanmalıdır.

84 -Birinci Astar katın sürülmesi; Yüzey hazırlandıktan sonra yağlı veya sentetik sistemde astar boya fırça ile sürülebilecek şekilde inceltilerek uygulanır ve kuruması için 6 veya 8 saat beklenir. -Macun Çekilmesi; Birinci astar katın çekilmesinden sonra yüzeydeki yarık kısımlar ve çatlaklar doldurulması için spatula ile ince katlar halinde macun çekilir. -İkinci Kat Astar Boyanın Sürülmesi; Macunlanmış ve temizlenmiş yüzeye boya fırça ile sürülür. Geniş yüzeylerde fırçanın doğrultusu birinci kat uygulanmasındaki doğrultuya dik tutulur. İkinci kat astar boya kuruduktan sonra yüzey zımpara ile temizlenir. Macun yapılması gerektiren yüzey bozukluğu olursa bir daha macun çekilir. Macun kuruduktan sonra zımparalanır . -Son kat boyanın sürülmesi; Amaca uygun şekilde seçilen yağlı, yarı sentetik ve sentetik boya inceltildikten sonra fırça ile sürülerek veya geniş yüzeylerde makine ile püskürtülerek bir veya iki kat olarak uygulanır. Fırçayla ya da spreyle uygulanacak 2 ya da 3 kat şeffaf kaplama yeterli olacaktır. Parlaklık ve dekoratif görüntünün sağlanması için 2-3 kat son kat kaplama uygulanmalıdır. [6]

85 Fotoğraf 40. Ahşap Yüzey Boyama Örneği

86 DIŞ ve İÇ CEPHE PROBLEMLERİ
Kagir Yüzeylerde Oluşan Problemler Ahşap Yüzeylerde Oluşan Problemler Metal Yüzeylerde Oluşan Problemler

87 KAGİR YÜZEYLERDE OLUŞAN PROBLEMLER
YOSUNLANMA Yosunlanmanın nedeni ortamda bulunan fazla nemdir. Dış yüzeylerde çok görülen bir sorundur. Çimentolu yüzeylerde daha rahat oluşur. Yüzeyde bulunan yosunlar fırça yardımıyla temizlenmeli. Sonra yüzey suyla yıkanmalı ve kurumaya bırakılmalıdır. Kabarmış boya varsa spatula yardımıyla kaldırılmalıdır.Yüzey uygun hale geldikten sonra boyama gerçekleştirilebilir. [1]

88 Fotoğraf 41. Duvarda Yosunlanma Örneği

89 KABARMA, ÇATLAK VE PÜTÜRLENMELER
Yüzeye gereğinden fazla boya uygulanmasından dolayı oluşur. Mevsimsel ısı değişikliklerine göre ince boya tabakasında genişlemeler ve büzülmeler olur. Ancak boya kalın uygulandığı takdirde katmanlar arasında bir yapışma sorunu oluşur ve ısı değişikliklerine aynı şekilde tepki verilmez. Bu da çatlakların oluşmasına neden olur. Ayrıca çok güçlü katkı maddeleri içeren boyalar eski yüzey üzerine uygulandığı zaman, yeni boyadaki güçlü katkılar alttaki boyayla reaksiyona girerek boyanın formunun bozulmasına ve pütürlenmeler oluşmasına neden olur. Bunların yanında; esnek lateks astar üzerine, sert alkit uygulanması durumunda yine bu sorun ortaya çıkar. Pütürlenen yüzeyler zımparalanabilir ya da taşlanabilir. Kabaran ve çatlayan yüzeylerse tüm boya kalkıncaya kadar kazınmalıdır. Temizleme işlemlerinde oluşacak tozdan korunmaya dikkat edilmelidir. Yüzey lateks astarla astarlanmalı, daha sonra lateks son kat boyayla işlem bitirilmelidir. [1]

90 KABARARAK SOYULMALAR Nem, henüz hazır olmamış yüzeye boya uygulanması ve olması gerekenden düşük ısıda boyanın uygulanması muhtemel nedenlerdir. Basınçlı suyla kabaran bölgeler sökülmelidir. Daha sonra bölge nemden arındırılmalı. [1] Fotoğraf 42: Kabararak Soyulmaya Bir Örnek

91 YANMA Kullanılan bazı sıvalarda değişik miktarlarda kireç bulunur
YANMA Kullanılan bazı sıvalarda değişik miktarlarda kireç bulunur. Kireç miktarı sıvanın nerede kullanılacağına göre değişir. Özellikle şantiyede eklenen kireç daha fazla soruna neden olur. Sıva, çimento ve betonun alkalinitesi pH değerleriyle gösterilir. Taze çimentonun pH değeri gibidir. 30 gün içerisinde bu değer 9’a kadar düşer. pH 9, pH 13’ten daha az alkalindir. Boya daha az alkalin yüzeylere uygulandığında daha iyi sonuç verir. Beton yüzeylere tekrar nemli bir madde uygulandığı zaman pH değeri - dolayısıyla alkalinite- tekrar yükselir ve bu da boyanın üzerinde tuzvari kristaller oluşmasına, kabarmasına ve soyulmasına neden olur. Nemli bölgeler boyanacaksa, nem kaynağından kesinlikle kurtulmak gerekir. Daha sonra var olan boya kaldırılmalı ve yeni boya sürülmeden önce yüzeyin tamamen kuruduğundan emin olunmalıdır. Kullanılacak boya da çok dikkatli seçilmelidir. Sıcak yüzeylerde boyanın ömrü ortalama altı aydır. [1]

92 TEBEŞİRLENME Dış yüzeylerde hava koşullarından dolayı tebeşirlenme kaçınılmazdır. Çok fazla tebeşirlenmiş yüzeylere yeni boya uygulanması soyulma sorununu doğurur. Yüzey tüm tebeşirlenme giderilene kadar yıkanır. Temiz suyla durulama yapılır ve kurutulur. [1]

93 Fotoğraf 43. Duvarda Tebeşirlenme

94 BEYAZ KRİSTALLER OLUŞMASI Bu durum eğer ortamda tuz ve nem bulunuyorsa görülür. Yüzey tuz ve nemden temizlenmezse kristallerin boyutları büyümeye başlar. Tuz, sıvadan veya betondan kaynaklanır, nemse herhangi bir ufak çatlaktan ortaya çıkar. Tuz sıvadan kaynaklanıyorsa, mesela tuğlaların arasındaki sıvadan kaynaklanıyorsa, kristalleşme sıvanın üzerine denk gelen yerde bir çizgi halinde oluşur. Kristalleşme devam ettiği sürece boya uygulanmamalıdır. Tuz kristalleri bir fırça yardımıyla temizlenmelidir. Bu işlem suyla yapılırsa sorun daha da ilerleyebilir. Duvara nem girişi olan yerler de onarılmalıdır. [1]

95 SOLMA. Eğer boya direkt güneş ışığına maruz kalırsa solabilir
SOLMA Eğer boya direkt güneş ışığına maruz kalırsa solabilir. Zamanla daha belirgin hale gelir bu soluklaşma. Çok az ve homojen solmalar normal kabul edilebilir. Çok fazla tebeşirlenme oluşmuşsa, bu da boyayı daha solgun gösterebilir.Eğer soluklaşmadan başka tebeşirleşme sorunu varsa, bu temizlenmelidir. Lateks üst kat boyalar solmayı çok iyi şekilde engelleyebilir. [1]

96 KABARARAK TABAKA HALİNDE DÖKÜLENLER Boyanın tabakalar halinde uygulandığı yüzeyden koparak dökülmesidir. Yüzeyde oluşan çatlaklar bu duruma neden olur. Özellikle ahşap yüzeylerin mevsim ve dolayısıyla ısı değişikliklerine verdiği genişleme ve büzülme tepkilerine boya dayanamaz ve tabakalar halinde dökülmeler görülür. Özellikle sert damarlı ahşap yüzeylerde, boya ahşaba nüfuz edemez ve bu sorunun oluşmasına yol açar. Bununla beraber, gereğinden fazla inceltilmiş boyanın çok ince uygulanması ya da serin ve rüzgarlı hava şartlarında son kat boyanın çok çabuk kuruması da aynı sonucu doğurur. Boyanın altına uygulanacak bir kimyasalla, boyanın ahşaba nüfuz etmesi kolaylaştırılmalıdır. Boya uygulanmadan önce ahşap direkt olarak açık havaya maruz bırakılmamalıdır. Eğer ahşap çok fazla sert damarlıysa değiştirmek en uygun çözümdür.[1]

97 KÜF Küf oluşumunun nedenleri şöyle sıralanabilir: ortamdaki çok fazla ve uzun süreli nem, ortamdaki yüksek ortalama sıcaklık (küf oluşumu için optimum sıcaklık 25 °C’dir), ortamdaki hava akımının az oluşu (akımla değişmeyen hava, küf oluşumunu hızlandırır), boyanın uygulandığı yerdeki kir ve toz durumu, açık renk boyalar (koyu renk boyalar güneş ışınlarını emer ve yüzeyi ısıtır, bu da küf oluşumunu engeller). Küflenmiş bölgeler, üç birim su ve bir birim çamaşır suyu karışımıyla temizlenebilir. Karışım bir fırça ya da sprey yardımıyla uygulanabilir. Eğer bu uygulamayla küf temizlenemezse, fırçalama yapılabilir. Daha sonra temiz suyla yüzey yıkanmalı ve iyice kurumaya bırakılmalıdır. [1]

98 Fotoğraf 45. Küf Örneği

99 Fotoğraf 46. Duvarda Oluşan Küf

100 SOYULMA Soyulmanın en temel nedeni, boya yapılacak yüzeyin boyaya iyi hazırlanmamış olmasıdır. Bu nedenden dolayı uygulanan boya yüzeye tam olarak yapışmaz. Böylelikle soyulmalar ve dökülmeler oluşur. Yapışmamanın nedenleri şunlar olabilir: cilalı ya da mumlu bir yüzeyin ükat boya üzerine yeni boya uygulanması; tebeşirlenmenin çok fazla olduğu bir yüzey üzerine boya uygulanması. Soyulmaya neden olan diğer sorunlar ise yüzeyin kirli, pis, makine yağlı, tozlu, küflü, çok parlak ve çok kalın bir tabaka eski boyayla kaplı olmasıdır. Yüzeyin boya uygulamasından önce uygun şekilde hazırlanması soyulmayı önleyecektir. Eğer soyulma buna rağmen devam ediyorsa tüm boya kaldırılmalıdır. Yüzey eğer ahşapsa iyice zımparalanmalı ve kurutulmalıdır. Yüzeydeki tüm kir, pis, küf ve toz deterjanlı suyla temizlenmelidir. Çok parlak yüzeylerin parlaklığı alınmalıdır. Tüm yüzey bol suyla iyice durulanmalı ve kurumaya bırakılmalıdır. [1]

101 Fotoğraf 47. Duvarda Soyulma

102 BOYANIN SUYLA YA DA NEMLE ÇÖZÜNMESİ Boya üretiminde (özellikle lateks) suda çözünen birçok madde kullanılmaktadır. Bu boyalar sıcak ve nemli gündüz vakitlerinde uygulanıp, gecenin serinliğinde kurumaya bırakılınca, yüzey kurur ancak küf de oluşur. Oluşan küf kuruma süresini uzatır ve küfteki nem boyanın içindeki suda çözünen başka maddelerle reaksiyona girer. Su buharlaşınca geride lekeler, parlaklıklar ve izler bırakır. Boya uygun ısı şartlarında uygulanmalı ve kurumaya bırakılmalıdır. Lekeler ve izler oluşunca, hemen temiz suyla (yüzeyde çok yer etmeden) temizlenmelidir. Bir fırça yardımıyla hafifçe fırçalanabilir. Eğer leke ve izlerden bu şekilde kurtulunamıyorsa, uygun ısı şartlarında yeniden boyamak gerekebilir. [1]

103 SAÇAK ALTLARINDAKİ BOYANIN KALKMASI
SAÇAK ALTLARINDAKİ BOYANIN KALKMASI Bu durum, eğer eski ve parlaklaşmış boyanın üzerine yeni boya uygulanırsa veya yeni boya uygulanmadan önce yüzeyde oluşmuş tuzlar tam temizlenmemişse görülebilir. Bu tuzlar görünmeyen bir film tabakası oluştururlar ve yeni boyanın yüzeye yapışmasını engelleyerek soyulmasına neden olurlar. Yüzey, boya uygulamasından önce zımparalanmalı ve bol su ve deterjanla iyice yıkanmalıdır. Bol suyla durulanmalı ve kurumaya bırakılmalıdır. [1]

104 CİLANIN KUSMASI Bu durum, sanki yüzeyde nokta nokta kirler varmış gibi görünerek göze çarpar. Rengin bozulması küf oluşumu gibi de gözükebilir ancak çamaşır suyuyla temizlense bile çıkmaz. Boyayla ilgili bir sorun değildir bu. Yüzeyde boya uygulanmadan önce kalan kir ve pislik buna neden olur. Eğer yüzeyde çok cila varsa bu temizlenmelidir. Çamaşır suyu kullanılarak temizlik yapılınca, hâlâ kirler ve lekeler çıkmıyorsa ortamda cila var demektir. Naftalin çözeltili veya mineral katkılı kimyasal maddelerle yüzey iyice temizlenebilir. Daha sonra bol suyla durulanmalıdır. [1]

105 PORTAKAL KABUĞU GÖRÜNTÜSÜ OLUŞMASI Eğer kullanılacak boya çok inceltilirse ve katlar tam kurumadan üst üste boya uygulanırsa bu sorun oluşur. Yüzey zımparalanarak eski boya çıkarılmalıdır. Katlar arası yeterli kuruma zamanı bırakılarak yeniden boya yapılmalıdır. [1]

106 BURUŞUKLUK-KIRIŞIKLIK Boyanın çok hızlı uygulanması (özellikle yağ bazlı ve alkid boyalar kullanılıyorsa), çok sıcak bir yüzeyin sıcak bir günde boyanması, henüz kurumamış boyanın yağmura ve neme maruz kalması, henüz kurumamış alt katın üzerine son kat boyanın uygulanması ve kirli, pis yüzeylere boya uygulanması bu sorunu doğurur. Buruşmuş ve kırışmış yüzey zımparalanarak eski boya temizlenir. Astar uygulanır ve iyice kuruması beklenmeden boyamaya geçilmez. Eğer çok sıcak veya çok serin bir havada boya uygulanması zorunluysa, kuruması için ekstra zaman verilmelidir. [1]

107 Fotoğraf 48: Buruşukluk Ve Kırışıklık Örneği

108 KAPAMA SORUNU Kullanılacak boyanın iyi karıştırılmaması, gereğinden fazla inceltilmesi, çok ince bir film tabakası uygulanması ve yanlış boyama teknikleri kullanılması sonucu boya, altındaki tabakayı örtme işlevini yerine getiremez. Yüzey zımparalanarak boyaya uygun hale getirildikten sonra, doğru kıvamda inceltilen boya en az iki kat olmak üzere uygulanır. Kat uygulamaları arasında en az 4 saatlik kuruma süresinin bırakılması gerektiği unutulmamalıdır. [1]

109 YÜZEYDE BALONCUK ŞEKLİNDE ŞİŞME OLUŞMASI Genel anlamda bir yapışma sorunudur. Boyanın yüzeye iyi yapışmaması ve buna bağlı olarak kabarıp baloncuklar oluşturmasıdır. Çok sıcak havalarda boya uygulaması yapılırsa görülebilir. Ya da nemli bir yüzey üzerine yağ bazlı veya alkit boya uygulanması aynı sonucu doğurur. Ayrıca bu durum, yüzeylerde bulunan ahşap ek parçalarında da görülür. Ahşap ek parçanın kenarları, dış etkilerden yeterince korunmamışsa yağmur, eriyen kar suyu ve oluşan nem ahşabın içine nüfuz eder. Mevsimlere göre oluşan ısı farklılıklarından genişleyen ya da büzülen ahşabın içine su ve nem işlediğinde yapısı bozulur. Bunların sonucu olarak yüzeydeki boyada çeşitli deformasyonlar oluşur. Çok fazla deformasyona uğramış parçalar değiştirilmelidir. Fazla zarar görmemiş parçalar tekrar kullanılabilir ama boyanın görünüşünü kötü etkileyebilir. Bu parçalar eğer tekrar kullanılacaksa nemden ve su nüfuzundan çok iyi bir şekilde korunmalıdır. [1]

110 AHŞAP YÜZEYLERDE OLUŞAN PROBLEMLER
AHŞABIN KARARMASI VE BOZULMASI Ahşabın kararması güneş ışığından kaynaklanır. Herhangi bir kaplaması olmayan ahşapta görülür. Bazen verniklere ve az pigmentli koyulaştırıcı maddelere rağmen de görülebilir. Her ağaç çeşidinde farklı derecede koyulaşma gözlenebilir. Eğer nem ağacın içine işlediyse verniklenmiş yüzey kabarır. Ahşap çok fazla süre direkt gün ışığına maruz kalmamalıdır. İnşa işlemi biter bitmez boya sürülürse daha iyi sonuç alınabilir. Eğer ortamda nem varsa nemden kurtulduktan sonra boya uygulanmalıdır. Zeminde yarı geçirgen kimyasallar kullanılmalıdır. [1]

111 Fotoğraf 44. Ahşabın Kararması Ve Bozunması

112 METAL YÜZEYLERDE OLUŞAN PROBLEMLER
YARILMA     Katlar arasında çok kısa flash off süreleri. Çok Kalın Astar Katları. Köşeler, katlanma, birleşme yerleri, dekoratif parçaların yaş zımparalaması sonrasında kalan su. Yaş zımparada kullanılan suyun sertliği. Basınçlı Havanın Kirliliği. Çok Yüksek nem (%80 Üzeri). Sıcaklık değişimlerinden oluşan su yoğunlaşması.   

113 Önlemler: Katlar arasında flash off süresi en az 20°C de 10 dakika olmalı.
HS Dolgu astarda en fazla 120 µm, MS Dolgu Astarda en fazla 60 µm uygulanmalıdır. Mümkün ise tüm parçaları sökünüz. Su Artıklarını Tamamen Temizleyin.   Basınçlı Hava Kuru ve Temiz Olmalı. Ortam Sıcaklık Değişimlerini ve Su Yoğunlaşmasını Önleyin.   Hatanın Onarımı: Çıplak metal yüzeyine kadar zımparalayın tekrar astar uygulayın. [8]

114 KAYNAKÇA [1], www.erisi.com (23.03.2013)
[2], ( ) [3], ( ) [4], AVCIOĞLU M., Yapı Teknolojisi 3, Birsen Yayınevi Ltd. Şti. [5], GÜNER S., YÜKSEL A., Yapı Teknolojisi1-2, Aktif Yayınevi, İstanbul 2007 [6], TAYMAZ H., Yapı Bilgisi Cilt-1, 1977, ANKARA [7], ŞİMŞEK O., Yapı Malzemeleri 2, Seçkin Ankara 2007 [8] , [9], ( ) [10], ( )

115 [11], ) [12], ( ) [13], yakupakc.blogspot.com ( ) [14], ( ) [15], ( ) [16], akper.com.tr ( ) [17], [18], ( ) [19], ( ) [20], aksapaint.com  ( ) [21], ( ) [22], ( )

116 TEŞEKKÜR EDERİZ


"GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları